Web Analytics Made Easy - Statcounter

عادی‌سازی با اسرائیل تحت عنوان "همکاری"، توافق هسته‌ای ایران، مساله فلسطین، حقوق بشر، نفت و هند از جمله مهمترین مسائلی هستند که رئیس جمهور آمریکا در سفر خود به منطقه خاورمیانه آنها را دنبال خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت العربی الجدید، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در اولین سفر خود به منطقه خاورمیانه از زمان ورود به کاخ سفید، با مجموعه چالش‌هایی مواجه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع با وجود نقش‌آفرینی‌های آمریکا در جنگ‌های عراق و افغانستان، این کشور به دنبال ارزیابی مجدد نقش خود در منطقه است.

از جمله مهمترین مسائلی که بایدن در سفر خود به منطقه خاورمیانه بررسی خواهد کرد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عادی‌سازی با اسرائیل تحت عنوان "همکاری"

بایدن اولین رئیس جمهور آمریکا است که مستقیما از اراضی اشغالی به عنوان مقصد اول خود به عربستان پرواز خواهد کرد و این امر نشان‌دهنده عادی‌سازی میان اسرائیل و همسایگان عرب آن و تغییری ریشه‌ای در سیاست‌های منطقه است.

رژیم صهیونیستی در دوره ریاست دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا با کشورهایی همانند امارات توافقنامه‌های عادی‌سازی موسوم به "ابراهیم" را امضا کرد و گرچه انتظار نمی‌رود در سفر بایدن؛ تل‌آویو و ریاض آغاز روابط دیپلماتیک رسمی را اعلام کنند، اما صحبت‌هایی از اقدامات بیشتری در این مسیر از جمله موافقت ریاض با انجام پروازهای تجاری اسرائیل به مقصد دیگر کشورها با عبور از حریم هوایی عربستان مطرح است.

همچنین همکاری‌های امنیتی آمریکا و رژیم صهیونیستی با نظارت ریاست فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا که ناظر بر عملیات در منطقه است، افزایش داشته‌ است.

جان کربی، هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی آمریکا در این رابطه اظهار کرد: "هدف از این همکاری نظامی تازه شکل گرفته تقویت ساختار پدافند هوایی منطقه در برابر موشک‌های بالستیک و پهپادهای ایرانی است".

توافق هسته‌ای ایران

رژیم صهیونیستی ایران را بزرگترین تهدید برای موجودیت خود می‌داند، بر این اساس احتمالا ایران محور نشست‌های بایدن در این سفر خواهد بود.

بایدن در این سفر به دنبال تمدید توافق هسته‌ای امضا شده در سال ۲۰۱۵ است که ترامپ در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد و مذاکرات درباره آن نیز متوقف گشت.

پیش‌بینی می‌شود بایدن از زیرساخت پدافند موشکی اسرائیل بازدید کرده و به مسؤولان اسرائیلی درباره پایبندی آمریکا به حمایت از آنها اطمینان دهد.

مساله فلسطین

فلسطینی‌ها احساس می‌کنند آن دسته از رهبران کشورهای عربی که با اسرائیل توافقنامه‌های عادی‌سازی امضا کردند، به آنها خیانت کرده و آنها را رها کرده‌اند.

همچنین در شرایط حاضر به دلیل افزایش شهرک سازی‌های رژیم صهیونیستی، تردیدهای زیادی درباره امکان اجرای راه‌حل دو کشوری وجود دارد.

برنامه سفر بایدن شامل دیدار با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در بیت لحم است اما اینکه فرصتی برای تشویق او و یا یائر لاپید، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به ازسرگیری مذاکرات وجود داشته باشد، بعید است.

حقوق بشر

احتمالا بایدن در اراضی اشغالی و فلسطین با پیامدهای شهادت شیرین ابو عاقله، خبرنگار فلسطینی-آمریکایی مواجه می‌شود، به ویژه که در تحلیلی با نظارت آمریکا اعلام شد که ابوعاقله با شلیک سربازان اسرائیلی به شهادت رسید.

پرونده جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی الاصل مقیم آمریکا و خبرنگار واشنگتن پست نیز مسأله مهمی در سفر بایدن به عربستان خواهد بود به ویژه که اطلاعات آمریکا بر این باور است که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان احتمالا با قتل او موافقت کرده است، کسانی که این منتقد بزرگ ریاض را سال ۲۰۱۸ در داخل ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول ترور کردند، مزدورانی نزدیک به بن سلمان بودند.

همچنین ده‌ها فعال، نویسنده، چهره مذهبی و دیگر عربستانی‌ها به دلیل انتقادهایشان از بن سلمان در زندان‌های این کشور به سر می‌برند.

آن تعداد اندک از فعالانی که آزاد شدند همانند رائف بدوی، وبلاگ‌نویس و لجین الهذلول، مدافع حقوق زنان با ممنوعیت چند ساله خروج از کشور مواجه بوده و نمی‌توانند آزادانه اظهارنظر کنند. علاوه بر اینها برخی از اعضای ارشد خاندان حاکم نیز بازداشت و اموالشان مصادره شده و برخی دیگر نیز تبعید شدند.

نفت

با توجه به کمبود نفت و افزایش قیمت آن، احتمالا بایدن با فشارهایی برای کاهش انتقادها از عملکرد ریاض در حوزه حقوق بشر مواجه است تا عربستان و دیگر کشورهای منطقه خلیج فارس راضی به افزایش تولید نفت شوند.

عربستان در حال حاضر تقریبا با تمام ظرفیت خود نفت تولید می‌کند که ۱۱ میلیون بشکه در روز است و احتمالا اعضای گروه اوپک پلاس خواسته‌های بایدن را با احتیاط و دقت بسیار بررسی می‌کنند.

 هند

در سفر بایدن به منطقه مشارکت دیگری نیز شکل خواهد گرفت و نشست مجازی میان سران رژیم صهیونیستی، هند و امارات برگزار می‌شود.

سفیر سابق هند در امارات در این خصوص اظهار کرد: هدف از این ابتکارعمل تلفیق فناوری اسرائیل و سرمایه امارات و تجربیات هند است، ما شاهد تنش‌هایی در منطقه هستیم و ترجیح می دهیم به جای اینکه خارج از مذاکرات باشیم، در آن مشارکت داشته باشیم.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار کرد: فرصت‌های بسیاری برای تقویت روابط وجود دارد و زمینه‌هایی از جمله فناوری، تجارت و امنیت برای همکاری‌های دو کشور وجود دارد.

سفیر سابق هند در عربستان که یکی از منتقدان ابتکارعمل جدید است، گفت: محدودیت‌هایی برای همکاری امنیتی وجود خواهد داشت، اسرائیل در مقابل ایران است و هیچ راهی برای پیوستن هند به هر گونه ائتلافی علیه ایران وجود ندارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جو بایدن سفر خود به منطقه رژیم صهیونیستی رئیس جمهور سفر بایدن عادی سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۷۲۹۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن و نتانیاهو تلفنی گفتگو کردند

آفتاب‌‌نیوز :

کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی شامگاه امروز یکشنبه تلفنی گفتگو کردند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، در بیانیه کاخ سفید آمده که بایدن در این مکالمه تلفنی بر پایبندی کامل آمریکا به حمایت از امنیت رژیم صهیونیستی تاکید کرده است.

بایدن همچنین بر ضرروت افزایش ورود کمک‌ها به غزه با هماهنگی نهاد‌های فعال در زمینه بشردوستانه تاکید کرده است.

کاخ سفید تاکید کرد که بایدن و نتانیاهو در مورد عملیات نظامی در رفح گفتگو کردند و بایدن بار دیگر بر موضع صریح خود در این زمینه تاکید کرده است.

در بیانیه کاخ سفید آمده که بایدن و نتانیاهو در مورد افزایش کمک‌ها به غزه و آمادگی برای بازگشایی گذرگاه‌های شمالی از این هفته گفتگو کردند.

مذاکرات جاری برای دستیابی به توافق آتش‌بس و مبادله اسرا از درگیری محور‌های گفت و گوی بایدن و نتانیاهو بوده است.

از سوی دیگر، «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا روز شنبه در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) در اقدامی عوام فریبانه با به تصویر کشیدن یکی از آزادشدگان از سوی گروه‌های مقاومت فلسطینی ادعا کرد: تا زمانی که همه گروگان‌ها (اسیران) مانند «ابیگل» (Abigail) که توسط (مقاومت اسلامی فلسطین) حماس از خانواده‌های خود جدا و نگهداری شده‌اند، به آغوش خانواده‌های خود باز گردند، آرام نخواهم گرفت!

رئیس جمهور آمریکا با نادیده گرفتن شرایط طاقت فرسای هزاران اسیر مظلوم فلسطینی در بند اشغالگران قدس در این خصوص مدعی شد: به آن‌ها قول می‌دهم. به خانواده‌های آن‌ها قول می‌دهم.

از سوی دیگر، «جان کربی» هماهنگ کننده امور راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا امروز یکشنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی اِی بی سی اعلام کرد که اشغالگران قدس پیش از آغاز حمله به رفح دیدگاه‌ها و نگرانی‌های واشنگتن را دریافت خواهد کرد.

هماهنگ کننده امور راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا در این گفتگوی تلویزیونی ادامه داد: آن‌ها به ما اطمینان داده‌اند که تا وقتی درباره چشم انداز‌ها و نگرانی‌های خود گفتگو نکرده‌ایم، به رفح حمله نکنند.

«جان کربی» در این مصاحبه اضافه کرد که «در صدر برنامه سفر آتی بلینکن (وزیر خارجه آمریکا)» به منطقه، «تلاش برای حصول آتش بس موقت ۶ هفته‌ای ادامه خواهد داشت».

این مقام آمریکایی در ادامه افزود که در صورت موافقت حماس با توافق تبادل اسرا، ممکن است این آتش بس برقرار شده و طرح حمله نظامی به رفح منتفی اعلام شود.

رویترز پیشتر اعلام کرده بود که وزیر امور خارجه آمریکا قرار است طی سفری دو روز به عربستان با شرکت در نشست اقتصادی به میزبانی ریاض با شرکای منطقه‌ای خود درباره تحولات منطقه و آتش بس در غزه رایزنی کند.

وزارت خارجه آمریکا دیروز شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور در یک سفر دو روزه طی روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری به عربستان سعودی سفر خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که قرار است وزیر امور خارجه آمریکا در سقر دو روزه قریب الوقوع به عربستان سعودی طی روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری با شرکت در نشستی با شرکای منطقه‌ای خود مسئله آتش بس در نوار غزه و مذاکرات بر سر آزادی اسرای اسرائیلی را از نزدیک رایزنی و بررسی کند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • ماموریت بلینکن در عربستان چیست؟
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • کنگره آمريکا دیوان بین‌المللی کیفری را تهدید کرد
  • آمریکا: ۵ واحد نظامی اسرائیل مرتکب نقض قوانین شده‌اند
  • اسکله نظامی آمریکا در غزه ۳۲۰ میلیون دلار هزینه دارد
  • سناتور آمریکایی ارزیابی دولت از جنگ غزه را زیر سئوال برد
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • هشدار اسرائیل به نمایندگان دیپلماتیک خود در سراسر جهان/ آغاز سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا از عربستان/ دیدار وزیر امور خارجه بحرین با بشار اسد
  • تعهد دوباره بایدن به امنیت رژیم اسرائیل
  • بایدن و نتانیاهو تلفنی گفتگو کردند