Web Analytics Made Easy - Statcounter

نویسنه و شاعر ادبیات کودک و نوجوان گفت: عرصه ادبیات کودک و نوجوان بسیار حساس و مهم و نیازمند درک آن است تا به نیازهای آن پاسخ داده شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی برنا از قزوین؛ به مناسبت روز قلم دومین دوره برنامه فرهنگی از تبار قلم، آیین تجلیل از نویسندگان بومی و معرفی آثارشان عصر سه شنبه در تالار کتابخانه علامه رفیعی قزوین برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مراسم که از سوی نهاد کتابخانه های عمومی استان و در روز قلم و روز ادبیات کودک و نوجوان برگزارشدو در آن محمد حسین فائزی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، فاطمه محمدبیگی مدیرکل کتابخانه ها، محمدرضا امامقلی مدیر حوزه هنری قزوین و تعداد بسیار محدودی از فرهنگ دوستان حضور داشتند از استاد مردانی نویسنده، پژوهشگر، طنز پرداز و شاعر عرصه ادبیات کودک و نوجوان تجلیل شد.

مهدی مردانی در این مراسم که با تعداد بسیار محدودی از ادب دوستان برگزار شد اظهارداشت: نگران صندلی خالی در سالن نیستم زیرا اعتقاد دارم «یکی مرد جنگی به از صد هزار» و حتی اگر یک هنرمند و اهل قلم اینجا حضور داشت برایم کافی بود و به آن می بالیدم.

وی افزود: عرصه ادبیات بسیار گسترده و وسیع است و ادبیات کودک و نوجوان نیز کارحساسی است و هر چند پیشینه آن کمتر از ۱۰۰ سال است اما هنوز جدی گرفته نشده است.

مردانی تصریح کرد: مخاطب کودک و نوجوان را جدی نگرفته ایم و آن را درست درک نکردیم و نتوانسته ایم خوراک مناسبی برای این گروه تامین کنیم.

این نویسنده عرصه کودک و نوجوان یادآورشد: حساس ترین زمان همان دوره کودکی و نوجوانی است و بسیاری از آسیبها در این مقطع زمانی بروز می کند و ریشه بسیاری از پرونده های قضایی به دوران کودکی باز می گردد لذا باید به نیازهای آن توجه کنیم.

وی اضافه کرد: توصیه می کنم فیلم «زندگی زیباست» را ببینید که ماجرای پدری است که در زمان جنگ اسیر می شود و آنقدر خوب با بچه بازی می کند که از میدان جنگ عبور کنند و فضا را برای کودک امن نگه می دارد و ما هم باید بیاموزیم که برخورد و رفتار با کودک اقتضائات خاص خود را دارد و باید آن را بدانیم و درست برخورد کنیم.

طنزپرداز و شاعر قزوینی تصریح کرد: وقتی از گرانی و شغل و درگیری با کودکانمان سخن گفته و آینده اش را تیره و تار ترسیم می کنیم موجب یاس و ناامیدی کودک می شویم و این روش اشتباه است و پیامدهای منفی دارد.

این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان اظهارداشت: سعی کردم در کتابهایم امید و بهبودی اوضاع را به بچه ها منتقل کنم و به آنها بگویم که باید بجنگند لذا تاکید دارم در گوششان آیه یاس نخوانیم و بچه ها را پاستوریره بار نیاوریم تا آسیب نبینند.

مردانی اضافه کرد: در نسل گذشته یاد گرفته بودیم که بجنگیم و خود را حفظ کنیم و امروز هم باید کودکان را مستقل و توانمند تربیت کنیم.

این شاعر طنزپرداز بیان کرد: ادبیات کودک و نوجوان و کتاب در واقع حلقه مفقوده دوران کودکی است به همین دلیل در بزرگسالی علاقه به مطالعه کم دیده می شود.

وی گفت: کتابهای درسی ما زیاد مناسب نیستند در حالی که باید لذت خواندن را با کتاب خوب میان کودکان ایجاد کنیم اما در دوران ابتدایی با کتب متعدد درسی کاری می کنیم که کودکان از کتاب و درس بیزار و از مطالعه گریزان می شوند.

مردانی اضافه کرد: حجم زیاد کتاب برای کودک ما مانند یک ابزار شکنجه شده و کودک از کتاب بیزار می شود در حالی که باید اجازه دهیم کودکان با کتاب های دیگر هم آشنا شوند و لذت ببرند اما امروز پر تیراژترین کتابها معمولا کتب آموزشی و کنکور است.

وی اظهارداشت: معیار ما از نشر باید این باشد که فضا را برای کودکان زیبا کنیم و تا زمانی که کتاب در دست والدین نباشد بدست کودک هم نمی رسد.

مردانی گفت: کار برای کودک بسیار جدی است و اگر می خواهید وارد ابن وادی شوید باید شاعری قوی باشید و سپس شعر کودک بگویید.

وی افزود: ساده انگارانه به زبان کودک نباید نگاه کرد و در این عرصه سلامت زبان مهم است و من هم سعی کردم در نوشته هایم آن را لحاظ کنم و رسیدن به زبان مشترک کودک به نشست و برخواست با کودک نیاز دارد تا بتوانیم تخیلات و ذهنیات کودک را بشناسیم.

این نویسنده و پژوهشگر عرصه کودک و نوجوان در ادامه اظهارداشت: در حوزه دایره واژگانی باید بدانیم چه کلماتی را کودک می فهمد و هرگز کودکی خود را با آنها مقایسه نکنیم زیرا شرایط فرق کرده و هوش مجازی و الکترونیک بچه های امروزی با ما قابل مقایسه نیست.

در ادامه از مهدی مردانی نویسنده، شاعر، پژوهشگر و طنز پرداز عرصه ادبیات کودک و نوجوان تجلیل شد.

انتهای پیام

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: مهدی مردانی امور کتابخانه های قزوین ادبیات کودک و نوجوان عرصه ادبیات برای کودک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۷۴۹۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسداشت ادبیات، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش

محمد مهدی قاسمی مدیر شبکه آموزش سیما و علیرضا قزوه مدیر دفتر شعر و موسیقی و سرود با هم دیدار و گفتگو کردند.در این نشست به جایگاه ویژه میراث پرشکوه شعر فارسی که گنجینه بی نظیر معرفت واخلاق و زیبایی و معنویت است، جایگاه شایسته شعر در بخش‌های گوناگون، موسیقی ملی و آیینی و انقلابی در برابر ابتذال اشاره و در جهت تولید و ارتقاء آثار مرتبط و همکاری گسترده‌تر فی مابین بحث و گفتگو شد.

 قاسمی گفت: با عنایت به اهمیت زبان و ادبیات فارسی و ضرورت سیاست گذاری و برنامه ریزی در این خصوص و با توجه به اهداف، ماموریت‌ها و اولویت‌ها، شبکه آموزش سیما آمادگی دارد تا در خصوص ادبیات فارسی، شعر و موسیقی اصیل ایرانی هر گونه همکاری لازم با دفتر شعر و موسیقی و سرود و دیگر مجموعه‌ها و نهاد‌ها را به عمل آورد.

همچنین گسترش فرهنگ و ادبیات فارسی، بهره گیری از ظرفیت اقوام و موسیقی فولکلور و محلی، آواز، تصنیف و مناجات خوانی، ارتباط و تعامل با شبکه نوای موسیقی و شعر اداره کل، پایش و تولید برنامه‌های جدید، تخصصی و فاخر در این حوزه‌ها و آموزش صحیح و تخصصی شاعری، نویسندگی و برنامه ریزی برای تولید مشترک برنامه شیر و شکراز دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مورد بحث و گفتگو و در دستور کار طرفین قرار گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت
  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
  • کلاس آموزش بازیگری کودک بارانا
  • رقابت ۱۰ گروه در جشنواره هنر‌های نمایشی کودک و نوجوان آذربایجان غربی
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی تمدید شد
  • پاسداشت ادبیات، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش
  • کمرنگ‌شدن نشریات تخصصی نوجوانان از عوامل افت شعر نوجوانان است
  • چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟
  • برگزاری جشنواره خیرین مدرسه‌ساز در بام ایران