Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@10:32:06 GMT

خطر استفاده از نایلون در نانوایی ها

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۷۷۳۴۳

خطر استفاده از نایلون در نانوایی ها

ایسنا/کردستان رئیس اداره آموزش و مشارکت های مردمی حفاظت محیط زیست کردستان با اشاره به خطرات استفاده از کیسه‌های نایلونی در نانوایی‌ها، گفت: تولید مواد مونومر در کیسه‌های پلاستیکی و تماس با نان باعث ایجاد بیماری‌های ریوی می شود.

 همایش یک‌روزه به مناسبت روز جهانی بدون پلاستیک از سوی شبکه ملی جامعه و دانشگاه استان کردستان و شورای مدیریت سبز دانشگاه کردستان با همکاری اداره کل محیط زیست استان کردستان به منظور ترویج و اشاعه فرهنگ پسماند صفر و کاهش مصرف پلاستیک با مشارکت تشکل‌های مردم نهاد محیط زیستی، در محل تالار دکتر شاهویی دانشکده کشاورزی دانشگاه کردستان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این مراسم دکتر امیر رشیدی، با اشاره به کارگروه‌های شبکه ملی جامعه و دانشگاه در دانشگاه کردستان اظهار کرد: شبکه ملی جامعه و دانشگاه، دارای سه کارگروه و ۹ کمیته است که یکی از این کمیته‌ها محیط زیست و منابع طبیعی است.
مدیر مرکز ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه کردستان، با اشاره به اینکه کمیته‌های این شبکه شامل افراد نخبه هستند، افزود: اعضای هیأت علمی مدیران اجرایی اعضای سمن‌ها و افرادی هستند که دغدغه‌های محیط زیستی دارند و چالش‌های مهم منطقه را بررسی کرده و نتایج آن را در اختیار مدیران اجرایی قرار می‌دهند تا سیاست‌گذاری‌های مهمی را اتخاذ کنند.
وی تصریح کرد: آمارهای تولید زباله نگران‌کننده است به عنوان مثال، روزانه حدود ۴ میلیون تن زباله در کره زمین تولید می‌شود که بخش زیادی از آن پلاستیک بوده و هر سال ۴ میلیارد کیسه پلاستیکی در محیط زیست رها می‌شود.

در ادامه این همایش رییس اداره آموزش و مشارکت‌های مردمی حفاظت محیط زیست استان کردستان، در این دوره آموزشی گفت: متاسفانه ایران بین ۱۰ کشور  پرمصرف پلاستیک در جهان جای گرفته و هر شهروند ایرانی روزانه ۳ نایلون پلاستیکی را وارد چرخه محیط زیست می‌کند.
امیر حشمتی افزود: آلودگی میکروپلاستیک‌ها به گوشه و کنار جهان از قله کوه اورست گرفته تا عمیقترین و تاریکترین بخش اقیانوس‌ها سرایت کرده و انسان‌ها این ذرات ریزپلاستیکی را با آب، غذا و حتی تنفس وارد بدن خود می‌کنند.
وی تصریح کرد: شناخت محیط زیست، انواع آلودگی‌های محیط زیست، شناخت حیات وحش، مصرف بهینه آب و منابع انرژی، تفکیک زباله و فرهنگ استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای از جمله مواردی است که سعی داریم در مدارس به دانش‌آموزان تدریس کنیم.
به گفته حشمتی، در طول ۵۰ سال اخیر استفاده از محصولات پلاستیک در بسته‌بندی انواع مواد غذایی و نوشیدنی‌ها و یا ظروف یکبار مصرف افزایش چشمگیری داشته به طوری که عصر حاضر را عصر پلاستیک نامیده‌اند.

رئیس اداره آموزش و مشارکت های مردمی حفاظت محیط زیست کردستان با اشاره به خطرات استفاده از کیسه‌های نایلونی در نانوایی‌ها، گفت: تولید مواد مونومر در کیسه‌های پلاستیکی و تماس با نان باعث ایجاد بیماری‌های ریوی و اختلالات گوارشی شده و نظم سیستم‌های عملکردی بدن افراد را مختل می‌کند که بهتر است بجای کیسه پلاستیکی از پارچه‌های ساده، بدون رنگ و طرح استفاده شود.

وی افزود: خوشبختانه کیسه‌های پارچه‌ای با طرح‌های زیست‌محیطی توسط کارشناسان محیط ‌زیست، رایگان به صورت آزمایشی و مقدماتی در نانوایی‌های شهرهای سنندج، مریوان، سقز، قروه، سروآباد و دیواندره توزیع شده و امیدواریم این اجرای طرح منتج به ارتقای کیفیت نان، افزایش ایمنی و سلامت شهروندان شود.

 انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی دانشگاه کردستان نانوایی ها محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۷۷۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز اجرای طرح پاکسازی طبیعت در استان مرکزی

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی از آغاز اجرای طرح پاکسازی طبیعت در استان مرکزی خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، یوسف یوسفی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اقدامات محیط زیست استان در راستای جمع‌آوری پسماند و نخاله‌های ساختمانی، اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط زیست، به عنوان متولی حفاظت از طبیعت، اجرای طرح ملی "مسیر سبز - ایران پاک " را با هدف اجرای طرح‌های پاکسازی طبیعت، به ویژه در حاشیه محورهای مواصلاتی شهری، روستایی و تفرج‌گاه‌ها راه‌اندازی و اجرای آن را به تمام استانداران 31 استان کشور ابلاغ کرده است.

وی ابلاغ طرح پاکسازی طبیعت را راهکاری برای کاهش پخش و پراکنش انواع پسماندها از جمله پلاستیک، کاغذ، ضایعات و نخاله‌های ساختمانی و تخلیه غیرمجاز پسماندهای صنعتی و ویژه در حاشیه محورهای مواصلاتی، مناطق ساحلی، دریایی و سایر زیستگاه‌های طبیعی کشور برشمرد و گفت: اجرای طرح پاکسازی طبیعت علاوه بر کاهش آلودگی‌های بهداشتی و تخریب محیط زیست، سبب می‌شود گستره وسیعی از طبیعت از وجود زباله در امان بماند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تصریح کرد: در راستای اجرای طرح ملی مسیر سبز ایران پاک با مشارکت دستگاه‌های متولی و گروه‌های خودجوش استان مرکزی،  در بازه زمانی یک ماهه مقدار 480 هکتار از اراضی استان و به مقدار حدود 90 تن پسماند و نخاله ساختمانی جمع آوری و به محل دفن بهداشتی و مجاز منتقل شده است.

یوسفی خاطرنشان کرد: براساس ماده هفت قانون مدیریت پسماندها، مدیریت اجرایی تمامی پسماندها غیر از صنعتی و ویژه در شهرها، روستاها و حریم آنها به عهده شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، و در خارج از حوزه دهیاری‌ها و شهرداری‌ها بر عهده بخشداری‌ها قرار دارد و باید نسبت به به این امر توجه داشته باشند.

انتهای پیام/711/

دیگر خبرها

  • داستان «غذا‌های پلاستیکی» در شبکه مستند
  • آغاز اجرای طرح پاکسازی طبیعت در استان مرکزی
  • سلاجقه: تاکنون ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شده است
  • زیستگاه های مرجانی خلیج فارس در معرض خطر
  • آغاز رسمی طرح جایگزینی کیسه‌های پارچه‌ای با پلاستیکی در بروجرد
  • درخشش دانشجوی دانشگاه صنعتی بهبهان در جشنواره محیط زیست کشور+فیلم
  • همکاری دانشکده آب اهواز در حل چالش‌های زیست محیطی خوزستان
  • برپایی پویش های هفته زمین پاک در مازندران
  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • منطقه «چهلمیر» در پارک ملی تندوره درگز پاکسازی شد