Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، نشست مشترک اساتید دانشگاه‌های کشور عراق با معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با موضوع اربعین برگزار شد. عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی وزارت علوم در این نشست با بیان اینکه یکی از اهداف پنج گانه وزارت علوم تقویت دیپلماسی علمی و دانشگاهی در عرصه بین الملل به ویژه در منطقه است، افزود: کشورهای مختلف در تحقق این هدف برای جمهوری اسلامی ایران وزن یکسانی ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: کشورهای همسایه، کشورهای منطقه، کشورهای اسلامی و همسو نقش ویژه ای در دیپلماسی علمی در ایران دارند ولی کشور عراق جایگاه ویژه‌تری در دیپلماسی علمی و دانشگاهی در ایران دارد.

معاون فرهنگی وزیر علوم ادامه داد: تقویت تعاملات بین دانشگاهی میان دو کشور جزو اولویت‌های راهبردی جمهوری اسلامی ایران بوده و هست.

وی افزود: این جایگاه ویژه کشور عراق و دانشگاه‌های آن به علت بنیان‌های مشترک فرهنگی، تمدنی و عقیدتی دو کشور است که در سال‌های گذشته عمق جدی تری پیدا کرده و موجب شده تعاملات علمی در دو کشور افزایش یابد. تجارب مختلف جهانی نشان می‌دهد دیپلماسی علمی زمانی می‌تواند پایدار و اثرگذار باشد که مبنی بر مشترکات تمدنی، تاریخی و فرهنگی باشد.

وی ادامه داد: دیپلماسی علمی بین ایران و عراق فراتر از تعاملات علمی و دانشگاهی است، بلکه کل عرصه جامعه و کشور را در برمی گیرد.

معاون فرهنگی وزیر علوم با اشاره به رویداد اربعین افزود: اربعین محملی است برای تقویت و عمق بخشی به دیپلماسی علمی، دانشگاهی، تمدنی و فرهنگی میان دو کشور. ما اربعین را یک رویداد ساده کنار سایر رویدادها نمی‌دانیم. اربعین گرچه ریشه در گذشته دارد ولی اکنون ما را معنا می‌دهد و آینده تمدنی ما را می‌سازد.

معاون فرهنگی وزیر علوم ادامه داد: اربعین تمامی فاصله‌ها، اختلاف‌ها، تفاوت‌های رنگی، نژادی و قومیتی را از بین می‌برد و مرزها را بی رنگ می‌کند و این ظرفیت را برای تشکیل امت واحد که تجلی گر امت اسلامی است، دارد.

کلانتری افزود: برای همین در ایران، وزارت علوم در کنار توجه به پیشرفت علمی و فناوری دانشگاه‌های ایران، سعی دارد دانشگاه‌های ایرانی که در رده بندی‌های جهانی می درخشند و نرخ رشد ویژه ای به خود اختصاص می دهند، به موضوع اربعین نیز توجه ویژه ای داشته باشند.

وی تصریح کرد: برای همین در کشور ما مجموعه‌های خودجوش مردمی و دانشگاهی حول محور اربعین تشکیل شده است.

کلانتری اظهارکرد: در داخل دانشگاه‌ها مجموعه‌های مختلفی به موضوع اربعین پرداخته و مباحث علمی زیادی در این خصوص انجام می‌گیرد و امیدواریم بتوانیم اجتماع بزرگ دانشگاهیان در خصوص اربعین را شکل دهیم.

معاون فرهنگی وزیر علوم افزود: برای اینکه این اتفاق عظیم در عرصه دانشگاهی با موضوع اربعین صورت گیرد، باید از ظرفیت تمام دانشگاهیان استفاده کنیم و یک هم افزایی داشته باشیم تا هم از ظرفیت‌های دانشگاه‌های ایران، عراق و حتی سایر کشورهای اسلامی استفاده کنیم تا این اجتماع بزرگ به صورت خاصی نمود و جلوه پیدا کند.

وی گفت: مطلع هستیم که رویدادهای مشترک زیادی با موضوع اربعین در کشور ایران و عراق صورت گرفته است ولی واقعیت این است که در آغاز راه هستیم و باید ظرفیت‌های بیشتری به این موضوع اختصاص داده و با جدیت آن را پیگیری کنیم.

کد خبر 5537307 زهرا سیفی

منبع: مهر

کلیدواژه: وزارت علوم تحقیقات و فناوری اربعین 1401 عراق سازمان سنجش سازمان امور دانشجویان وزارت علوم تحقیقات و فناوری وزارت علوم دانشگاه آزاد اسلامی مرکز جذب وزارت علوم آزمون کارشناسی ارشد گروه پزشکی کنکور 1402 شورای عالی انقلاب فرهنگی اعضای هیات علمی انتخاب رشته دانشگاه های علوم پزشکی آزمون کارشناسی ارشد معاون فرهنگی وزیر علوم معاون فرهنگی دیپلماسی علمی موضوع اربعین وزارت علوم دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۷۸۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی راه‌های گسترش همکاری دانشگاه صنعتی شریف با دانشگاه‌های عراق

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه صنعتی شریف در راستای پیشبرد و گسترش همکاری‌ و تعاملات بین‌المللی در حوزه‌های علمی، پژوهشی و دانشگاهی با عراق، هیئت اعزامی از دانشگاه صنعتی شریف به ریاست دکتر موسوی رئیس دانشگاه شریف، به کشور عراق سفر کردند.

در این سفر چند روزه دکتر موسوی و هیئت همراه ایشان با محسن المندلاوی سرپرست پارلمان عراق و نایب رییس اول پارلمان عراق و رئیس هیئت امنای دانشگاه الفراهیدی، رئیس دانشگاه بغداد و سفیر ایران در عراق دیدار و گفتگو کردند.

در نشست‌های جداگانه‌ای که با مسؤولین این دو دانشگاه صورت گرفت؛ ساز و کارها، نحوه گسترش همکاری‌های بین‌المللی در حوزه‌های مختلف علمی، پژوهشی و دانشگاهی، وضعیت و جایگاه دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه بغداد و الفراهیدی از جمله مواردی بود که در این جلسات مطرح و تبادل نظر شد.

هیات اعزامی دانشگاه شریف با حضور در سفارت کشورمان در عراق با محمدکاظم آل‌ صادق، سفیر ایران دیدار و گفت ‌و گو کردند. در این دیدار نحوه حضور دانشگاهی و فناورانه دانشگاه صنعتی شریف به جامعه آموزش عالی عراق از اهم موضوعاتی بود که مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

کد خبر 6097208

دیگر خبرها

  • سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران نقشی بزرگی در گسترش و رشد علمی ایران ایفا کرده است
  • برگزاری باشکوه کنگره اربعین سال ۱۴۰۳ اولویت ایران و عراق است
  • بررسی راه‌های گسترش همکاری دانشگاه شریف با دانشگاه‌های عراق
  • عموعابدینی: آمایش رشته‌های تحصیلی در دستور کار وزارت علوم و شورای انقلاب فرهنگی است
  • دانشگاه تهران در نجف دانشجو می‌پذیرد
  • دانشگاه تهران از سال آینده در شعبه نجف اشرف دانشجو می‌پذیرد
  • پذیرش دانشجو در شعبه نجف دانشگاه تهران از سال تحصیلی آینده
  • بررسی راه‌های گسترش همکاری دانشگاه صنعتی شریف با دانشگاه‌های عراق
  • پذیرش دانشجو در شعبه نجف اشرف دانشگاه تهران از سال تحصیلی آینده
  • مقیمی: پذیرش دانشجو در شعبه نجف اشرف دانشگاه تهران از سال تحصیلی آینده