Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-03@23:00:02 GMT

تسکینی برای این قرن پرهیاهو

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۷۸۸۹۰

تسکینی برای این قرن پرهیاهو

سحرگاه ده سال پیش که حمید سمندریان برای همیشه چشمانش را بر زندگی بست، شاید پیش‌بینی نمی‌کرد جهانی که آن را ترک کرده، تنها به فاصله یک دهه، با سرعتی باورنکردنی آشفته‌تر از دوره حیات او خواهد شد.

به گزارش ایران اکونومیست، ۲۲ تیر سال ۱۴۰۱ حمید سمندریان که از او به عنوان پدر تئاتر مدرن ایران یاد می‌شود، بعد از مدتی بیماری و پس از ۸۱ سال زندگی، با فرشته مرگ همراه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز در سالروز درگذشت او، بخشی از دیدگاه‌هایش را درباره جایگاه تئاتر در روزگار امروز که در کتاب «این صحنه خانه من است» عنوان شده، مرور می‌کنیم.

«امروز جهان آشفته است. امروز جهان بر سر چهارراه نیست، بلکه بر سر هزار راه ایستاده است، از یک طرف نوع‌دوستی توصیه می‌شود ولی همان لحظه نوع‌دوستی دیگر معنا و مفهومی ندارد، از یک طرف آزادی توصیه می‌شود اما همان لحظه آزادی به شعار تبدیل می‌شود. بشر به بهتر شدن امید ندارد، سال‌های سال پیامبران آمدند، برای اینکه بشر را با رهنمود دادن بهتر کنند اما او با رهنمود شدن بدتر شد و بهتر نشد، به همین دلیل دیگر پیامبری ظاهر نشد. کم کم سیاست‌ها آمد و هر سیاستی سنگ مدینه‌ی فاضله‌ی خودش را به سینه زد و خودش را مطلق خواند و همان لحظه معکوس خودش را پرورش داد، یعنی فرشته ظاهر شد اما در نهایت دیدیم که دیو از آب درآمد و همین بلا سر تئاتر هم آمده است.

تئاتر چیزی نیست، به جز انعکاس حضوری در آیینه و آنچه در آیینه می‌گذرد، چیزی نیست به جز آنچه در واقعیت می‌گذرد. اگر ما حالا بخواهیم روزگار خودمان یعنی روزگار ترور، قتل، خودکشی، یقه‌درانی، بیکاری جوان‌ها و انسان‌های به پوچی رسیده را در این قرن ناامیدی ببینیم، شاید این تنها تصویر کوچکی باشد از واقعیتی که در حال اتفاق افتادن است، پس تئاتر هم زیر تأثیر قرار می‌گیرد. امروز تکنولوژی اخلاقیات را ویران کرده و در نتیجه همین تکنولوژی ذات تئاتر را نیز زیر تأثیر خودش قرار داده است؛ نور لیزر در تئاتر حرفی برای گفتن ندارد!‍

ببینید، چرا هنرمند دوست دارد بی‌واسطه کار کند، چون می‌خواهد نشان بدهد که اگر یک ساعت و نیم هم برامس بزند، دستش روی آرشه نمی‌لرزد اما اگر ملودی‌اش را به سینتی‌سایزر بدهد، تا ابد درست می‌زند. تکنولوژی روح ندارد. روح هنر از هنر گرفته شده، چون روح اجتماع از اجتماع گرفته شده است. آنچه مشخص نیست، این است که دنیا با این بشری که پرورش می‌دهد، خودش را نیز هولناک‌تر جلوه می‌دهد.

شکسپیر نابغه در زمان خودش به ما هشدار داد که زمان بحث‌گرایی و بحث‌نمایی در هنر خواهد آمد، یعنی همان چیزی که ما نامش را ابزوردیته می‌گذاریم. شکسپیر جلوتر از ما این را دیده بود، او این را دید و نامش را هیاهوی بسیار برای هیچ گذاشت.

شکسپیر آن را دید و از زبان مکبث به ما گفت که زندگی یاوه داستانی است که یک دیوانه آن را بازگو کند و همه چیز جنجالی بیهوده است و بعد از او، چارلی چاپلین گفت که تا این اندازه حاکمیت تکنولوژی را به سینما ندهید، بگذارید تصویر گویش پیدا کند.

ببینید، بشر قدرت اکتشاف و اختراع دارد اما امروز برای ضرورت‌های زندگی خود جنایت می‌کند، برای به قدرت رسیدن و یا تسخیر ماه...

و با همه این اضطراب‌های بشری و جنجال‌های زندگی ماشینی امروزی، تئاتر نفس می‌کشد چون به گفت‌وگو با زبان هنر نیاز داریم. چون در این مسابقه که زندگی به سرعت جلو می‌رود، باز هنر از زندگی پیشی می‌گیرد و جلوتر قرار می‌گیرد و تئاتر تسکینی است برای این قرن پرهیاهو!»

حمید سمندریان که در دوران نوجوانی میان موسیقی و تئاتر بر سر دوراهی قرار گرفته بود، شبی از شب‌های پر آرامش آن زمان ویولنش را در آغوش کشید و تا صبح گریست و به تئاتر سلام کرد.

او اما همواره دلبسته موسیقی ماند و لذت نواختن آرشه ویولن و شاگردی استاد ذوالفنون را فراموش نکرد.

او که در خانواده‌ای مذهبی و اصیل و در خیابان مولوی تهران چشم به جهان گشود، با اجرای نمایش‌هایی همچون «مرده‌های بی کفن و دفن»، «آندورا»،«لئوکادیا»،«کرگدن»، «ازدواج آقای می سی سی پی»، «بازی استریندبرگ»، «ملاقات بانوی سالخورده»، «باغ وحش شیشه‌ای»، «نگاهی از پل»، «اشباح»، «دایره گچی قفقازی»، «مرغ دریایی» و ... را روی صحنه برد.

او هرگز تنها به کارگردانی بسنده نکرد و از همان سال‌های آغازین فعالیت خود به عنوان یکی از استادان بنام تئاتر کشور به پرورش دانشجویان و هنرجویان بسیاری همت گماشت. به طوری که بسیاری از بازیگران توانمند نسل‌های مختلف، به شاگردی او مباهات می‌کنند.

سمندریان افزون بر این، همواره مشغول ترجمه نمایشنامه‌های مورد علاقه خویش بود. او که تحصیلات خود را در کشور آلمان انجام داده بود، به واسطه تسلطی که به این زبان داشت، به ترجمه آثار درام‌نویسان شناخته‌شده‌ای همچون ماکس فریش و فردریش دورنمات، پرداخت و آنان را به جامعه تئاتر کشور معرفی کرد.

او متعلق به دوران طلایی تئاتر ایران بود و در دهه ۶۰ که برای مدتی اجازه فعالیت نداشت، رستورانی راه‌اندازی کرد که در آن بیش از هر غذایی، تئاتر سرو می‌شد.

بامداد ۲۲ تیر ماه که برای همیشه صحنه زندگی را ترک کرد، دوستداران پرشمارش می‌دانستند که هرچند تئاتر، هنری میراست ولی میراث هنرمند بزرگی همچون حمید سمندریان همواره ماندگار است.

منبع: کتاب «این صحنه خانه من است» شامل زندگی، اندیشه و آثار حمید سمندریان در گفتگو با افسانه ماهیان، نشر قطره.

      

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: حمید سمندریان

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: حمید سمندریان حمید سمندریان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۷۸۸۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزیدگان همایش تئاتر بچه‌های مسجد استان قم معرفی شدند

ایسنا/قم اختتامیه چهارمین همایش تئاتر بچه‌های مسجد استان قم شامگاه پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با معرفی و تجلیل از برگزیدگان برگزار شد.

آغازگر مراسم اختتامیه احمد سلیمانی مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری قم بود، وی همایش تئاتر بچه‌های مسجد استان قم را بزرگترین همایش در سطح مراکز استانی خواند و گفت: دفتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در قم با تاخیر دو ساله افتتاح شد، این تاخیر به خاطر کار ریشه‌ای بود که در ابتدای راه‌اندازی به دنبال آن بودیم و حالا در این سال‌های نتیجه‌اش را می‌بینیم.

سلیمانی همچنین یکی از دلایل رشد تئاتر در مساجد در قم را همکاری و همراهی خوب کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان با حوزه هنری قم دانست.

در ادامه این مراسم گواهی حضور اعضای گروه‌های حاضر در همایش به سرپرستان و مربیان آنها اهدا شد. 

هنر راه مناسبی برای انتقال پیام دین و انقلاب است

سید مهدی حسینی رئیس حوزه هنری استان قم در این مراسم با ابراز خوشحالی از حضور در جمع پرشور بچه‌های مسجد گفت: گروه‌های نمایشی با تلاش توانستند ثابت کنند هنر راه مناسبی برای انتقال پیام دین و انقلاب است. هنرمندان در انتقال پیام مجهز به ابزار روز و فراگیر هستند اما باید توجه کرد با این ابزار دچار روزمرگی نشویم. 

وی با تشکر از دست‌اندر کاران برگزاری همایش تئاتر بچه‌های مسجد گفت: خوشبختانه در استان قم شاهد رشد چشمگیر بچه‌های مسجد هستیم. باید تلاش کنیم که این جایگاه را حفظ و تقویت کنیم. 

در ادامه از حجت الاسلام والمسلمین موسوی معاون فرهنگی هنری دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد قم به خاطر تلاش‌هایش در راستای برگزاری جشنواره تئاتر مسجد تجلیل شد.

موسوی نیز ضمن تشکر از حوزه هنری و دفتر مردمی تئاتر بچه‌های مسجد که با وجود مشکلات کار را پیش برده‌اند، تصریح کرد: جشنواره‌ای موفق است که جذب و ساماندهی، آموزش و رشد نیرو از جمله اهدافش باشد که ما این اتفاق را در این جشنواره می‌بینیم.

وی ادامه داد: تیمی که من دیدم کار خودشان را با حمایت یا بدون حمایت پیش برده‌اند و این موفقیت در سایه تلاش‌های حوزه هنری، ظرفیت بچه‌های مسجدی و در بستر مسجد اتفاق افتاده است.

معرفی برگزیدگان

در ادامه در دو بخش آقایان و بانوان در رشته‌های کارگردانی، بازیگری،‌نمایشنامه‌نویسی، موسیقی، پوستر، ‌طراحی صحنه، گریم و طراحی لباس و اکسسوار معرفی و از آن ها تجلیل شد.

همچنین دو نمایش «سرزمین زیتون» از مسجد حضرت ابوالفضل(ع) و  «خیر و شر» از مسجد حضرت امیر المومنین(ع) به عنوان برگزیده بخش آقایان به دبیرخانه جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد معرفی شد.

در بخش بانوان نیز دو نمایش «امانت خورشید» از مسجد حضرت ابوالفضل(ع) و «پروانه سفید» به عنوان آثار برگزیده معرفی شدند.

در چهارمین همایش تئاتر مردمی بچه‌های مسجد استان قم که از ۲۴ اسفند ماه ۱۴۰۲ آغاز شد ۳۶ گروه متقاضی در دو بخش آقایان و بانوان به رقابت پرداختند.

به گزارش ایسنا، این همایش توسط دبیرخانه تئاتر بچه‌های مسجد استان قم و با حمایت حوزه هنری قم و ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد قم و با هدف بالا بردن توان فرهنگی و هنری مساجد به ویژه در حوزه تئاتر برگزار شد.

 انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (15 اردیبهشت)
  • آخرین تصویر ملوک طلوع‌نژاد پیش از فوت/ عکس
  • فال تاروت برای متولدین ماه‌های مختلف امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • فال حافظ امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • وقتی بی‌بی‌سی نزد کارشناسان خودش هم مقبولیتی ندارد! + فیلم
  • برگزیدگان همایش تئاتر بچه‌های مسجد استان قم معرفی شدند
  • فال تاروت برای متولدین ماه‌های مختلف امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • «رخ‌ مادر» امروز از شبکه افق روی آنتن می‌رود/ روایتی شاعرانه از زندگی مادران شهدا
  • عکس| جدیدترین عکس سجاد افشاریان در پشت صحنه تئاتر
  • معلمی که آموزه‌های زندگی را تدریس کند، هویت دانشجوی خودش را تقویت می‌کند