Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@21:59:35 GMT

ایده‌ای برای مواجهه با تبلیغ بی‌حجابی

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۷۹۴۴۰

ایده‌ای برای مواجهه با تبلیغ بی‌حجابی

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- محمدرضا ذاکر*: تهاجم همه‌جانبه به فرهنگ حجاب یکی از بارزترین نشانگاه‌های تهاجم فرهنگی غرب علیه مبانی اسلامی بوده است. تهاجم همه‌جانبه به حجاب اسلامی و حریم محرم و نامحرم و احکام مرتبط با آن قدیمی‌ترین و چالشی‌ترین سرفصل تهاجم‌فرهنگی و رسانه‌ای غرب را تشکیل داده است. چند روزی است که به دنبال تصویب قوانین مربوط به ارتقای سطح امنیت اخلاقی جامعه توسط پلیس، دعوت به کشف‌حجاب و نافرمانی‌های مدنی زنان ایرانی، در صدر توجه و تبلیغ رسانه‌های بیگانه و معاند قرار گرفته و موجی از حساسیت‌ها و واکنش‌های موافق و مخالف را در پی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به موازات همین تهاجم سنگین و توجه رسانه‌های حریف به آن و داغ نگهداشتن این مقوله در افکار مخاطب ایرانی طی سال‌های متمادی، حجم درخور توجهی از عکس‌العمل‌ها نیز در جبهه خودی شکل گرفته است. شاهد مثال این ادعا فهرست قابل‌توجهی از انبوه تولیدات مختلف فرهنگی و رسانه‌ای بخش‌های مختلفی از حاکمیت از جمله رسانه ملی در راستای خنثی‌سازی یا حداقل کم‌اثر کردن تولیدات جبهه حریف علیه مقوله حجاب است.

حتماً شما هم بارها شاهد اجرای این کلیشه در برنامه‌های صدا و سیما بوده‌اید که چند دختر جوان و نوجوان مشغول طرح سوال و بحث و رفع شبهه با یک کارشناس مذهبی عموماً روحانی پیرامون چیستی و چرایی و لزوم رعایت حجاب هستند اما جالب اینجاست که علیرغم چند دهه برنامه‌سازی تلویزیونی و رادیویی و برگزاری صدها جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی و دانش‌آموزی، چاپ و نشر انبوهی از کتاب و انتشار هزاران مقاله و یادداشت مطبوعاتی، اما بازار شبهات و سوالات درباره لزوم حجاب اسلامی و مزایای مترتب بر آن به اندازه‌ای داغ است که گویا در نیم‌قرن گذشته و بعد از انقلاب اسلامی و استقرار حکومت اسلامی هیچکس در هیچ جا درباره حجاب اسلامی مطلبی طرح نکرده است یا به گوش مخاطب خاص ما نرسیده است و دایره شبهات حجاب جمع نمی‌شود و ما امروز مشغول پاسخ به شبهاتی هستیم که پنجاه سال پیش بودیم.

از طرفی القای مدام شبهات نظری و عملی نظیر ایجاد کمپین دعوت به کشف حجاب از طرف مقابل و عکس‌العمل‌های تدافعی از طرف جبهه خودی و استمرار و تکرار این چرخه طی نیم‌قرن گذشته بدون اینکه به نقطه پایانی برسد عاملی است که به تدریج اصل مفهوم متعالی «حجاب» را با مفهوم و مقوله پیچیده و تاریک «شبهه» همنشین کرده و اصل حجاب از ماهیت بدیهی و روشن خود فاصله گرفته و به واقعیتی شبهه‌ناک و توأم با تشکیک و اما و اگر تبدیل شده است. گویا حجاب امری غیرقطعی و ابهام‌آلود است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود و غالباً هم اثبات آن سخت است.

بدیهی است مادامی که مدافعان و مروجان حجاب در مقام پاسخگویی و حل صورت مسأله‌ای باشند که طرف مقابل طرح کرده است و در مقابل مخالفان و منکران حجاب در مقام پرسش و ایجاد تشکیک و طرح ابهام باشند این چرخه باطل نقطه پایانی نخواهد داشت.

یکی از اشکالات اساسی نحوه مواجهه جبهه خودی با جبهه تهاجمی غرب غفلت از اصل تهاجم بی‌پروا به بنیان‌های نظری و اتاق‌های فکر و تصاحب ابتکار عمل و تعیین زمین بازی در جنگ مستقیم با دشمن است که عموماً درجا زدگی و هضم‌شدن در سیستم دفاعی و انفعالی بخصوص در مواجهه با مسائل فرهنگی را در پی دارد.

نگارنده معتقد است که تقابل با بی‌حجابی و آثار مخرب آن بر روح و جسم و روان فرد و خانواده و اجتماع و زیر سوال بردن آن و طرح ابهام و اشکال به آثار بی‌شمار و منفی بی‌حجابی می‌تواند یکی از راه‌های دفاع از فرهنگ حجاب و حیای اسلامی باشد. اینکه صورت مسأله از «اثبات مفید بودن حجاب» به «اثبات نامفید بودن بی‌حجابی و برهنگی» تغییر یابد بسیار مهم و مؤثر خواهد بود.

رهبر فرزانه و حکیم انقلاب اسلامی بارها در باب تهاجم فرهنگی و لزوم آمادگی در برابر دسیسه‌های دشمن این نکته را متذکر شده‌اند که «در برابر تهاجم فرهنگی دشمن، موج فرهنگی ایجاد کنید» و از حالت منفعلانه و پدافندی، به حالت تهاجمی و آفند به بنیان‌های نظری حریف بپردازید. از طرفی مدتی است با تشریح ابعاد مختلف جهاد تبیین، کارکردها و برکات بی‌شمار این حرکت بزرگ و تمدن‌ساز را متذکر شده و اجرای آن در جامعه را نسخه شفابخش بسیاری از مشکلات می‌دانند.

اکنون که مواجب‌بگیران و پیاده‌نظام دشمن بار دیگر به تبلیغ بی‌حجابی و تشویق دختران نجیب ایرانی به کشف حجاب و وعده نخ‌نمای آزادی انسان مشغول هستند خوب است که متولیان فرهنگی کشور به جای حل مسأله‌های تکراری و دست و پا زدن در معادلات چند مجهولی حریف و ایجاد کمپین‌های توئیتری و محکومیت بی‌حجابی در فضای مجازی با تغییر زمین بازی و بازتعریف سیستم اغنای مخاطب و به کار بستن قواعد ارتباط مؤثر با مخاطب و تبیین ارزشهای منطبق با فطرت پاک انسانی و طرح مسأله و ایجاد شبهه در فلسفه فرهنگ برهنگی و بی‌حجابی ابتکار عمل را در دست گرفته و جامعه هدف این مسأله را در شناخت دقیق و درست و به موقع راه از بی‌راه کمک کنند.

«وَ مَن اَحیاها فَکَاَنَّما اَحیاَ النَّاسَ جَمیعا» نجات یک انسان، نجات یک جامعه است. (سوره مائده آیه ۳۲)

* فعال فرهنگی و رسانه‌ای

کد خبر 5536556

منبع: مهر

کلیدواژه: حجاب و عفاف بدحجابی جنگ نرم جهاد تبیین عید سعید قربان بوشهر ویروس کرونا کرمانشاه حجاب و عفاف دعای عرفه آمار کرونا نماز عید قربان بیست و هفتمین سفر استانی دولت خطبه های نماز جمعه اردبیل خراسان رضوی سنندج مشهد تهاجم فرهنگی بی حجابی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۷۹۴۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجاب و عفاف یک مقوله فرهنگی و سیاسی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست شورای عفاف و حجاب دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی بندرانزلی با حضور حافظ دانش، دبیر ستاد عفاف و حجاب شهرستان بندرانزلی، رئیس، معاونان، استادان، کارکنان و جمعی از دانشجویان این دانشگاه در محل این واحد دانشگاهی برگزار شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی بندرانزلی با اشاره به دستورالعمل‌های مربوط به موضوع عفاف و حجاب، گفت: دستورالعملی با عنوان آراستگی و شئون رفتاری از سوی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به تمامی واحد‌ها ابلاغ شده و در راستای این دستورالعمل، موضوع آراستگی و شئون رفتاری مورد تأکید قرار گرفته که در این بخشنامه تمامی جزئیات مربوط به اقدامات استادان، کارکنان و دانشجویان و دانشگاه در حوزه پوشش و آراستگی به تفصیل توضیح داده شد.

کریم کیاکجوری با اشاره به اهمیت عفاف و حجاب و تأکید بر آن در آیات و روایات، تبیین کرد: علاوه بر اهمیت موضوع عفاف و حجاب در دین مبین اسلام، این موضوع یک قانون است و ما ملزم به رعایت آن هستیم. 

وی با بیان اینکه در تمامی دانشگاه‌ها پروتکل‌های خاصی برای نوع پوشش و حجاب وجود دارد، خاطرنشان کرد: حجاب یک موضوع فرهنگی است و مقوله حجاب علاوه بر موضوع فرهنگی، یک موضوع سیاسی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی بندرانزلی متذکر شد: موضوع حجاب به ابزار و دستاویزی برای کشور‌های استعمارگر و رسانه‌های آنان تبدیل شده تا از این طریق بتوانند بر کشورمان فشار وارد آورده و اتحاد ملت ایران را از بین ببرند. 

کیاکجوری به نقش دانشگاه‌ها در حوزه ترویج بحث عفاف و حجاب و رعایت آن اشاره و تشریح کرد: دانشگاه علاوه بر اینکه یک نهاد آموزشی است، یک رسالت فرهنگی نیز دارد. به عقیده من دانشگاه در حوزه فرهنگی پیشقراول و پرچم‌دار است و باید در حوزه تعلیم و تربیت، به تبیین فلسفه حجاب نیز بپردازد. 

وی به تلاش و فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی انزلی در راستای تبیین فلسفه عفاف و حجاب و ترویج آن اشاره و عنوان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی علاوه بر اجرای دستورالعمل‌های مربوطه که در سه مرحله برای آن تعریف شده، به صورت میدانی نیز در این زمینه فعال است و باید محیطی را مهیا کنیم که بستر و زمینه‌ساز اشاعه موضوع آراستگی و شئون رفتاری باشد.

 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی بندرانزلی به عضویت این دانشگاه در کارگروه عفاف و حجاب شهرستان اشاره و اضافه کرد: دانشگاه آزاد بندرانزلی در برنامه‌هایی نظیر ستاد عفاف و حجاب حضور مستمر داشته که در کارگروه عفاف و حجاب تکالیفی برای دانشگاه مشخص می‌شود و ما ملزم به رعایت آنها هستیم.

پیش از آغاز این جلسه، حاضران با حضور در مزار شهدای گمنام دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی انزلی با آرمان‌های والای شهدا تجدیدمیثاق کردند.

به گزارش آنا، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی بندرانزلی با ۳ هزار و ۶۰۰ دانشجو و ۷۹ عضو هیئت‌علمی، در محدوده منطقه آزاد انزلی واقع شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • لزوم تلفیق نظام‌های تربیتی و فناوری در دانشگاه‌ها
  • عادی‌سازی بی‌حجابی شبیخون فرهنگی
  • عادی‌سازی بی‌حجابی؛ شبیخون فرهنگی
  • حجاب و عفاف یک مقوله فرهنگی و سیاسی است
  • نقش فیلم، بازی و موسیقی روشنگرانه در ترویج فرهنگ حجاب
  • دشمن چگونه سعی در عرفی‌سازی بی‌حجابی در جامعه‌ دارد؟
  • «بی حجابی» گره‌ای که با دست باز می‌شود
  • مخالفت دقیقه نودی دولت رئیسی با لایحه عفاف و حجاب/برای مقابله با بی حجابی معطل تصویب قانون جدید نمی مانیم
  • ارتش رژیم صهیونیستی: ظرف ۷۲ ساعت تکلیف روشن می‌شود
  • سخنگوی دولت: برای مقابله با بی حجابی نیازی به قانون جدید نیست