Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@03:15:02 GMT

ملک‌مکان: باید هنر مدیریت مسجد را کسب کرد

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۸۰۰۳۹

ملک‌مکان: باید هنر مدیریت مسجد را کسب کرد

ایسنا/فارس رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان فارس با بیان اینکه مدیریت مسجد هنر است، بر لزوم کسب این هنر توسط متولیان و پی ریزی تحولاتی برای پررنگ‌تر شدن نقش مساجد در جامعه، تاکید کرد.

حجت‌الاسلام حسین ملک‌مکان، چهارشنبه ۲۲ تیر در همایش مسجد جامعه پرداز که در شیراز برگزار شد، با یادآوری اینکه مسجد همواره مهمترین پایگاه در مسائل دینی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بوده است، گفت: از بدو اسلام تاکنون مسجد نقشی ویژه در حرکت‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ایفا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ملک‌مکان با بیان اینکه نقش مسجد در پیروزی انقلاب و پیشتیبانی از جبهه ها بر کسی پوشیده نیست، کمرنگ شدن نقش مساجد در سال‌های اخیر را موجب تاسف و نگرانی دانست و خاطرنشان کرد که عوامل مختلفی در این موضوع نقش داشته و تاثیرگذار بوده که باید مشخص و مرتفع شود.

او خاطرنشان کرد: ایجاد فرهنگسراها، حسینیه ها و مهدیه ها باعث شده مسجد از مرکزیت بیفتد و اجتماعاتی که در مسجد شکل می گرفت پراکنده و سوق داده شد و می توان این موضوع را مدیریت و تدبیر کرد که حسینیه ها و تکایا می توانستند در کنار مسجد باشد و محوریت در اختیار مسجد باشد.

ملک‌مکان با اشاره به اینکه امام جماعتی که باید امام محله باشد، صرفا امام جماعت است و ارتباطی که باید با اقشار مختلف ندارد، زمان اندک حضور امام جماعت در برخی مساجد و نبود وحدت رویه و همدلی مناسب بین اهالی مسجد را از دیگر دلایل موثر بر کمرنگ شدن نقش مساجد دانست.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد فارس، حضور اندک جوانان و نوجوانان در بعضی مساجد را هم موثر بر کمرنگ شدن نقش محوری مسجد در محله دانست و تاکید کرد که باید ضمن کسب هنر مدیریت مسجد، تغییر و تحولاتی را پایه ریزی کرد که افراد جوان امور را به دست بگیرند.

ملک‌مکان ضمن انتقاد به این موضوع که برای برخی از ائمه جماعت، حضور و کار در مسجد، موضوعی جنبی شده است، گفتک مرکز اصلی و پایگاه یک طلبه باید مسجد باشد، زیرا مسئولیت ترویج دین مهمترین وظیفه طلاب محسوب می‌شود و مسجد بهترین مکان برای این هدف است.

محله اسلامی با محوریت مسجد و امام جماعت شکل می گیرد

رئیس بسیج مساجد و محلات استان فارس نیز در این همایش گفت: طرح هایی در بحث مسجد جامعه پرداز و محله اسلامی با محوریت مساجد شکل گرفته و هم‌افزایی مناسبی نیز رخ داده است.

سرهنگ عباس رضایی هم افزایی ایجاد شده زیر نظر نماینده ولی فقیه در استان را باعث جلوگیری از اقدامات جزیره‌ای دانست و گفت: طرح محله اسلامی با محوریت مسجد و امام جماعت شکل می گیرد و در این طرح ۱۲۰ مسجد و پایگاه مقاومت متولی طرح محله اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه در وهله اول اعلام شده محور مسجد و محله امام جماعت است، یادآور شد: تشکیل شورای تحول محله با مسئولیت و ریاست امام جماعت در دستور کار قرار می گیرد و کارگاه فرهنگی، اجتماعی، بهداشت و سلامت و خدمات رسانی تشکیل می شود.

رضایی با اشاره به اینکه اولین ماموریت اینست که مشکلات محله بررسی می شود، افزود: محله سالم محله ای مطالبه گر در راستای بیانیه گام دوم انقلاب است و پیاده سازی عملیات میدانی، احصا مشکلات و رفع مشکلات در کارگروه های مختلف شکل می گیرد و در محله اسلامی شورای تحول محله با محوریت امام جماعت انجام می شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری مسجد جامعه پرداز محله اسلامی مسجد محوری امام جماعت محله اسلامی امام جماعت ملک مکان شدن نقش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۸۰۰۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷ شهید در حمله به نمازگزاران مسجد امام زمان (عج) در هرات

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از کابل، امشب در حمله افراد ناشناس به نمازگزاران مسجد امام زمان در شهرک محمدیه شهرستان گذره استان هرات افغانستان، هفت نفر شهید شدند.

براساس گزارش‌های مردمی، شهدا شامل، دو زن، یک بچه و چهار مرد هستند تعدادی نیز مجروح و به بیمارستان منتقل شده اند که وضعیت برخی از آنان وخیم گزارش شده است. جاوید نبی زاده امام جماعت مسجد نیز در بین شهدا است.

 

دیگر خبرها

  • طرح محله‌محوری مسجد بنیان در ۵۵ محله در دستور کار قرار دارد
  • تداوم راه شهیدان با فعالیت جوانان در مساجد
  • اجرای محله محوری مسجد بنیان در ۵۵ منطقه اراک
  • تلاش برای پیوند منزل، محله، مدرسه و مسجد در سالروز شهادت رئیس مذهب تشیع
  • اعلام برنامه میثم مطیعی به مناسبت شهادت امام صادق(ع)
  • اجرای بیش از ۱۰۰ برنامه در دهه کرامت آذربایجان غربی 
  • مدیریت شهری شانس گرفته شده از مردم برای دوچرخه ها را دوباره به آنها برگرداند
  • برگزاری ویژه برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • ۷ شهید در حمله به نمازگزاران مسجد امام زمان (عج) در هرات
  • برگزاری ویژه‌ برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها