Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@08:21:19 GMT

پیکر ۱۱ هزار شهید تفحص و شناسایی شده است

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۸۱۵۱۶

پیکر ۱۱ هزار شهید تفحص و شناسایی شده است

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار ناصر سعیدی در جلسه کمیته تفحص شهدای مفقود استان زنجان، اظهار کرد: جریان جست‌وجوی پیکر شهدا در هشت سال دفاع‌مقدس هم انجام می‌شد و بسته به شرایط، پیکر شهدا از میادین جنگ به عقب کشیده می‌شد.

وی با اشاره به اینکه بعد از جنگ جریان تبادل پیکر شهدا به صورت عمده انجام شد، بیان کرد: در سال ۱۳۷۰ شهدایی که پیکرشان عیان بود تحویل کشور داده شد اما از سال ۱۳۷۰ این نتیجه حاصل شد که باید یک کار نظام‌مند و منظم برای شناسایی پیکر شهدا انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسئول با اشاره به مراحل تصمیم‌گیری برای بهره‌گیری از ظرفیت نیروی مسلح برای جست‌وجوی پیکر شهدا، عنوان کرد: در دوران صدام جنایتکار، اجازه ورود گروه تفحص به عراق داده شود که در آن زمان دور از انتظار بود.

سعیدی با اشاره به ورود صلیب سرخ به موضوع تفحص شهدا، یادآور شد: در دوره دولت جدید عراق فعالیت در این حوزه شکل دیگری گرفت.

جانشین فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه در زمان جنگ پیکر ۲۵ درصد شهدا در منطقه باقی ماند، اضافه کرد: این آمار دغدغه بازگرداندن پیکر شهدا را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون پیکر ۲۳ درصد شهیدان مفقودالاثر تفحص شده است، تصریح کرد: در سه سال ۴۶ هزار پیکر شهید به کشور بازگردانده شده است.

سعیدی با اشاره به اینکه تفحص پیکر سه هزار شهید یعنی دو درصد کار باقی مانده است، عنوان کرد: در کشور ۱۳ هزار شهید مفقود داریم اما ۱۱ هزار پیکر شهید تفحص و شناسایی شده و بین دو تا سه هزار پیکر شهید باقی مانده است.

جانشین فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه هم‌اکنون کار یک مقدار سخت‌تر شده است، افزود: با توجه به کاهش آمار شهدای مفقود کار و انرژی بیشتری می‌طلبد.

وی با اشاره به اینکه کمیته پایش آمار به صورت استانی تشکیل شود، اظهار کرد: باید استان‌ها تا ظرف یک ماه آمار شهدای خود را احصا کنند.

سعیدی با اشاره به اینکه همچنین نمونه‌گیری DNA از خانواده شهدای مفقودالاثر به صورت کامل انجام شود، ادامه داد: باید این نمونه‌گیری‌ها سریع انجام و جمع‌بندی شود.

جانشین فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به اینکه باید پس از احصای اطلاعات شهدای مفقودالاثر هر استان محل حضور شهید را بازخوانی شود، عنوان کرد: این کار موجب می‌شود بدانیم برای یافتن پیکر شهدا کجا را جستجو کنیم.

وی با اشاره به اینکه از ارتش انتظار می‌رود در زمینه تکمیل اطلاعات شهدای مفقودالاثر استان خود بیشتر فعالیت کند، گفت: تعاملات خوبی با ارتش در این زمینه داریم.

سعیدی با اشاره به اینکه استان زنجان در هشت سال دفاع‌مقدس نماد غیرت و ولایت‌مداری بوده است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه خوشبختانه آمار شهدای مفقود استان زنجان کم است، نخستین استانی باشد که پرونده شهدای مفقودی را می‌بندد.

کد خبر 5537388

منبع: مهر

کلیدواژه: شهیدان تفحص شهدا عید سعید قربان بوشهر ویروس کرونا کرمانشاه حجاب و عفاف دعای عرفه آمار کرونا نماز عید قربان اردبیل خراسان رضوی مشهد سنندج شیراز عفاف و حجاب سعیدی با اشاره شهدای مفقود پیکر شهدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۸۱۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی هویت ۷ شهید گمنام مدفون در فارس

رئیس امور ایثارگران سپاه فجر فارس در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، گفت: با تطبیق آزمایش‌های دی ان‌ای خانواده‌های شهدای مفقود الاثر و شهدای گمنام، هویت ۷ شهید گمنام که در شهر‌های مختلف استان فارس به خاک سپرده شده اند، مشخص شد.
رضایی با بیان این که نام شهدا به سپاه استان‌های مربوطه اعلام شده است ادامه داد: شهید مدفون در گلزار شهدای مرودشت اهل کرمان بوده و پیکر سه شهید گلزار دارالرحمه شیراز مربوط به خانواده‌هایی در استان‌های تهران و کرمان و رنجان است.
وی ادامه داد: پیکر شهید مدفون در سپیدان مربوط به خانواده‌ای از قم و پیکر شهید جهرم مربوط به خانواده‌ای در تهران است.
رئیس امور ایثارگران سپاه فجر فارس با بیان این که این شهدا پیش از سال ۱۳۹۴ در استان فارس خاکسپاری شده بودند افزود: پارسال از ۱۱۳ شهید گمنام مدفون در فارس نمونه دی ان ای، گرفته شد و مسئولان تشخیص هویت، همچنان مشغول تطبیق دی ان‌ای این شهدا با دی ان‌ای گرفته شده از خانواده‌های چشم انتظار شهدای مفقودالاثر هستند.
رضایی گفت: در جمع شهدای تازه تفحص شده، هویت شهید سید علاءالدین اسدپور اهل یکی از روستا‌های شهرستان زرقان نیز تشخیص داده شده است.
وی افزود: پیکر این شهید همراه با پلاک هم اکنون در معراج شهدای تهران است و هم زمان با شهادت امام جعفر صادق (ع)، بر روی دستان مردم استان فارس تشییع خواهد شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • پیکر مطهر شهید عشیری لیوسی؛ پس از ۴۰ سال کشف و شناسایی شد
  • فارس میزبان پیکر مطهر شهید علاءالدین اسدپور می‌شود
  • پیکر مطهر ۲ شهید دفاع مقدس پس از ۴۰ سال تفحص شد
  • پیکر مطهر دو شهید دفاع مقدس پس از چهار دهه تفحص شد
  • هویت ۸ شهید در استان فارس شناسایی شد
  • شناسایی هویت ۷ شهید گمنام مدفون در فارس
  • بازگشت پدر به خانه
  • پیکر شهید جاویدالاثر ایلامی پس از ۴۱ سال شناسایی شد
  • شناسایی پیکر شهید جاوید الاثر ایلامی پس از ۴۱ سال
  • پیکر پاک شهید جاویدالاثر ایلامی بعد از ۴۱ سال گمنامی شناسایی شد