Web Analytics Made Easy - Statcounter

تعدادی از احزاب مصر مخالفت قاطع خود را با هرگونه ائتلاف نظامی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی زیر نظر آمریکا اعلام کرده و آن را تهدید کننده صلح و امنیت بین المللی دانستند.

به گزارش روز چهارشنبه ایران اکونومیست به نقل از پایگاه خبری «القدس العربی»، جنبش مدنی دموکراتیک مصر - متشکل از شماری از احزاب اپوزیسیون- در بیانیه ای اعلام کرد که «پیش از برگزاری نشست روز جمعه سران کشورهای عربی و آمریکا در شهر جده عربستان، این جنبش مخالفت قاطعانه و نهایی خود با مشارکت در هرگونه طرح های دفاعی عربی تحت رهبری آمریکا و با مشارکت اسرائیل تحت هر عنوان و بهانه ای را اعلام می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

این جنبش در بیانیه خود افزود: اگرچه به طور کلی موضع اصولی ما رد سیاست ائتلاف ها و محور بندی های نظامی به عنوان تهدیدی مزمن برای صلح و امنیت بین المللی است، ما به طور خاص نیز وارد کردن منطقه و ملت های عرب و مصر در این سیاست را رد می کنیم و نسبت به آن هشدار می دهیم زیرا این اقدام وضعیت امنیتی شکننده در منطقه و نیز رنج ملت ها در کشورهای فقیر یا کمتر توسعه یافته یا کم برخوردار را بیشتر برهم می زند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: ائتلاف نظامی با اسرائیل تحت نظارت آمریکا بیش از آنکه امنیت این طرف های عربی را تضمین کند، منابع بزرگ اسرائیل را تامین می کند و اسرائیل را در مرکز هدایت راهبردی واحد و هژمونی منطقه خواه برای خود یا به نیابت از آمریکا قرار می دهد.

این جنبش که متشکل از احزاب الکرامه، الدستور، ائتلاف مردمی، دموکرات اجتماعی، محافظه کاران، العدل، العیش، و الحریه به همراه شماری از شخصیت های شناخته شده است، افزود: چنین وضعیتی نیز به نوبه خود منجر به انواع وابستگی راهبردی به رژیم صهیونیستی و همچنین شکست غیراخلاقی و زیانبار سیاسی و امنیتی برای حقوق ملت فلسطین در بازپس گیری سرزمین اشغالی خود و دستیابی به استقلال ملی و کرامت انسانی خواهد شد.

برپایه این گزارش، احزاب و شخصیت‌های جنبش مدنی دموکراتیک مصر همچنین تاکید کردند که قطعا فرصت‌های زیادی برای تفاهم بین کشورهای عربی و ایران در تمامی سطوح و محورها وجود دارد.

به نوشته القدس العربی، این جنبش همچنین به طور مشخص از دولت‌های ایران، عربستان و امارات خواست تا این فرصت‌ها را کشف و سیاست‌های دوستی و حسن همجواری را احیا کنند.

سفر «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به غرب آسیا از امروز ۱۳ ژوئیه (۲۲ تیرماه) آغاز شد و او ابتدا وارد فلسطین اشغالی می شود و سپس رهسپار عربستان خواهد شد.

بر پایه گزارش‌های انتشاریافته از جزئیات برنامه سفر بایدن، رئیس جمهور آمریکا با مسئولان رژیم صهیونیستی همچون «یائیر لاپید» نخست‌وزیر جدید و «بنی گانتس» وزیر جنگ دیدار خواهد کرد و سپس در نشست سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در عربستان حضور خواهد یافت.

این درحالی است که برخی گزارش های رسانه ای آمریکایی و صهیونیستی یکی از اهداف بایدن در این سفر را تلاش برای ایجاد ائتلافی نظامی بین برخی کشورهای عرب منطقه و رژیم صهیونیستی علیه ایران دانسته اند.

در پی این موج سازی رسانه ای درخصوص ایجاد ائتلافی موسوم به «ناتوی عربی» در منطقه، پایگاه خبری «العربی الجدید» اخیرا نوشت که «گروهی از سران سیاسی و نظامی مصر اعلام کرده اند که با هرگونه ایده مشارکت قاهره در ائتلاف نظامی علیه ایران مخالف هستند».

این پایگاه به نقل از منابع آگاه مصری افزود که یک جریان قوی موجود در داخل نیروهای مسلح مصر و موسسه امنیت ملی وابسته به دستگاه اطلاعات عمومی این کشور اخیرا مخالفت کامل خود را با ایده مشارکت مصر در هر گونه ائتلاف نظامی علیه ایران اعلام کرده است.

منابع مزبور تاکید کردند: فرماندهان بلندپایه نظامی در نشست های شکل گرفته در درون نیروهای مسلح با صراحت اعلام کردند که به طور کامل مخالف مشارکت مصر در هر گونه رویارویی نظامی مستقیم با ایران هستند. این موضوع بارها در نشست های برگزار شده در سطح موسسه امنیت ملی مصر تکرار شده است.

آنها توضیح دادند: این موضوع در درون نهادهای امنیتی و نظامی مصر پس از آن مطرح شد که موضوع تشکیل ناتو خاورمیانه ای جهت مقابله با ایران و تلاش برخی از طرف ها جهت ملحق کردن مصر به آن منتشر شد.

منابع یاد شده یکی از اهداف اصلی سفر چندی پیش «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر به عمان را "رساندن این پیام اطمینان بخش به ایرانیان" برشمردند که «مصر به هیچ وجه مایل نیست وارد رویارویی مستقیم با ایران شود.»

به نوشته العربی الجدید، این منابع مصری مخالفت کشورشان با مشارکت در رویارویی نظامی مستقیم با ایران را تنها منحصر به عبدالفتاح السیسی ندانسته بلکه آن را «نمایانگر اندیشه و نقطه نظر موجود در درون موسسه نظامی مصر » دانستند زیرا به گفته آنان « به دلایل بسیاری نیازی به درگیری با ایران وجود ندارد از جمله اینکه ایران به هیچ وجه تاکنون با مصر دشمنی نکرده است بلکه برعکس، وجود یک توافق غیرعلنی میان نهادهای تشکیل دهنده نظام حاکم، عدم تجاوز مصر به کشورهای جهان را تضمین می کند.»

به اعتقاد منابع مزبور، در سفر چندی پیش «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر به مصر و دیدارش با السیسی احتمالا به این موضوع پرداخته شد؛ به ویژه با توجه به اینکه به گفته آنان «دوحه در بسیاری از مسائل بین المللی و منطقه ای بالاخص در رابطه با تهران از موضع موزونی برخوردار است».

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: عربستان سعودی ، ایالات متحده آمریکا ، مصر

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: عربستان سعودی ایالات متحده آمریکا مصر رژیم صهیونیستی ائتلاف نظامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۸۱۵۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدیو) واکنش تند نتانیاهو به اعتراضات ضد اسرائیلی دانشجویان

اعتراضات با برپایی اعتراضات و کمپ‌های چادری در دانشگاه کلمبیا و درخواست برای پایان همکاری دانشگاه با تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان سلاح به رژیم صهیونیسیتی به دلیل جنایات در غزه آغاز شد و کمتر از یک هفته به دانشگاه‌های سراسر آمریکا رسید. این اعتراضات منجر به تعلیق گسترده و دستگیری صد‌ها دانشجو در نیویورک، تگزاس و کالیفرنیا شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از فرانسه، آمریکا، متحد نزدیک رژیم صهیونیستی و ارائه دهنده اصلی کمک‌های نظامی است. نتانیاهو در بیانیه‌ای گفت: «آنچه در دانشگاه‌های آمریکا اتفاق می‌افتد وحشتناک است.

نتانیاهو مدعی شد: اوباش یهودی ستیز، دانشگاه‌های پیشرو را تصرف کرده‌اند. آن‌ها خواستار نابودی اسرائیل هستند. آن‌ها به دانش آموزان یهودی حمله می‌کنند. آن‌ها به اعضای هیئت علمی یهودی حمله می‌کنند. این بی وجدانی است. باید متوقف شود.

 او پاسخ چند رئیس دانشگاه را «شرم آور» خواند و گفت که باید کار‌های بیشتری انجام شود.

نتانیاهو گفت: «آنچه در حال حاضر مهم است این است که همه ما، همه ما که ارزش‌ها و تمدن خود را گرامی می‌داریم، کنار هم بایستیم و بگوییم دیگر بس است.»

از زمان عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر و پاسخ نظامی رژیم صهیونیستی به دلیل بحران انسانی بوجود آمده در غزه، دانشگاه‌های آْمریکا کانون بحث‌های فرهنگی شدید شده‌اند.

حملات ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه تاکنون بیش از ۳۳۰۰۰ شهید برجای گذاشته است که بیشتر آن‌ها زنان و کودکان هستند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • اعلام آمادگی بلاروس برای توسعه همکاری‌های نظامی
  • پاسخ رژیم صهیونیستی درباره مذاکرات را دریافت کردیم
  • حماس: پاسخ رژیم صهیونیستی درباره مذاکرات را دریافت کردیم
  • بایدن از تحریم گردان‌های نظامی رژیم صهیونیستی صرفنظر کرد
  • سفر هیات مصری به تل‌آویو برای انجام مذاکرات
  • بلاروس: ناتو باعث سلطه آمریکا بر اروپا شده و گسترش آن را نمی‌پذیریم
  • (ویدیو) واکنش تند نتانیاهو به اعتراضات ضد اسرائیلی دانشجویان
  • طرح جدید در کنگره آمریکا برای توقف کمک نظامی به رژیم صهیونیستی
  • در خواست توقف کمک نظامی آمریکا به رژیم صهیونیستی
  • مخالفت هرتزوگ با تحریم گردانی در ارتش رژیم صهیونیستی توسط واشنگتن