Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@20:23:14 GMT

امام جمعه شیراز: نیاز به مدیر جامعه‌پرداز داریم

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۸۲۶۳۲

امام جمعه شیراز: نیاز به مدیر جامعه‌پرداز داریم

 آیت الله لطف‌الله دژکام چهارشنبه در همایش "مسجد جامعه پرداز در شیراز اظهار کرد: حرکت برای ارتقا جایگاه مسجد در جامعه ما به صورت جدی آغاز شده است و این چند سالی که صحبت از مسجد محوری و محله مسجد محور و عناوین مختلف بوده به سمت اجرایی و عملیاتی شدن قضیه پیش می رویم و چشم ما روشن است به اینکه تلاش های خوب مجموعه ای از دوستان به نتیجه نزدیک می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امام جمعه شیراز ادامه داد:بنده به عنوان طلبه ای که کار در مسجد را در مدت زمان طولانی انجام داده ام معتقد هستم فعالیت‌های روحانیت اگر از مسجد گسسته شود نتیجه نمی دهد و کسانی که در اوج توانمندی های علمی روحانیت بوده اند وقتی از مسجد فاصله گرفتند دیگر موفقیت برای آنها رخ نداد.

دژکام بیان داشت: تفاوت ما با جاهای دیگر از همین نقطه تعریف دین در فرهنگ ما با تعریف دین در فرهنگ های دیگر مشخص می شود. دین از نگاه ما یک سبک زندگی است که از بدو تکون یک انسان تا پایان مراحل زندگی او در این دنیا و زندگی در عالم آخرت را سامان می دهد. این غیر از آن است که بگوییم دین صرفا یک رابطه معنوی با خداست که شکل می گیرد.

وی با اشاره به سخنی از علامه طباطبایی مبنی بر اینکه دین سبک زندگی است، گفت: ما باید برای همه مراحل زندگی خود برنامه داشته باشیم.

دژکام عنوان کرد: مسجد به عنوان نهادی است که دین اسلام تأسیس کرده که می خواهد محور این سبک زندگی باشد. طبیعتا مسجد متفاوت با سایر عبادتگاه ‌ها می شود و مسلمان نگاهش به این است که زندگی دنیا و آخرت خود را در این کانون سامان دهد.

وی بیان داشت: آنچه که در باب فضا و محیط اجتماعی است با تأسیس مسجد شکل می گیرد اما در مسجد ما نیاز به نیروی انسانی داریم.

وی با اعتقاد به اینکه جامعه پردازی اگر می خواهد شکل بگیرد باید نیروی انسانی مناسب آن را داشته باشیم، گفت: مسجد جامعه پرداز مکان جامعه پردازی است اما مدیر جامعه پرداز را و نیروی انسانی مناسب کار را باید داشته باشیم.
نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: هیچ کس نمی تواند منکر شود که آن مدیر اصلی مسجد که باید این کار را بکند عالم دینی است و رکن اصلی علمیت مسجد عالم است. بنابراین فضایی می سازیم به نام مسجد و یک نیروی انسانی می خواهیم که رکن اصلی شخصیت او علمیت اوست.

وی با اشاره به اینکه عالم باید محوریت مسجد و محله را داشته باشد، گفت: باید روی این موضوع کار کنیم. اگر می خواهیم جامعه پردازی کنیم باید در ابتدا نیروی جامعه پرداز خود را ایجاد کنیم و این وظیفه حوزه است و حوزه باید این وظیفه را به خوبی ایفا می‌کند. پس نکته اول عالم بودن است و در ادامه متخلق بودن به اخلاق لازم است.

آیت‌الله دژکام افزود: در مسائل مسجد تعبیری به کار برده ایم که باید اصلاح شود، می گویند روحانی مدیر مسجد است. این کلمه مدیر کلمه دقیقی نیست و مدیریت در مسجد از شکل مدیریت اداری نیست و کار دیگری است و جای پیغمبر است که می نشیند.
وی اضافه کرد: در مسجد جای صدر و ذیل پیامبر گرامی اسلام (ص) مشخص نبود، مسجد کانون مردمی بودن است و باید مراقب باشیم.
او با اشاره به اینکه عالم مدیر است ولی این مدیریت متفاوت است، گفت: اگر بنا باشد در مسجد کسی مدیریت کند همان که امام راحل فرمود که باید بر دل ها حکومت کرد. نظم داریم و انضباط می خواهیم ولی کسی که بخواهد به شکل اداری مسجدی را مدیریت کند موفق نخواهد شد.
دژکام ادامه داد: این فن دارد و فن کار را اگر آموزش ندهیم بعد از مدتی با مشکل مواجه می‌شویم. تا یک نسل را تربیت کنیم چند سال طول می کشد؟ اگر مدیر فرهنگی ما و مدیر مسجد ما اینگونه کار کند قضیه به نتیجه نمی رسد. این اشتباهاتی است که رخ داده است.
وی اضافه کرد: عالم بودن و متخلق بودن را شرط کردیم تا بعد در مورد هیئت امنا سخن بگوییم. برای بسیجی  مسجد هم بتوانیم سخن بگویم. هیئت امنای مسجد بازوی امام جماعت است. و باید با امام جماعت همراهی و همکاری کنند
امام جمعه شیراز گفت: مسئله دیگر در کانون فرهنگی و پایگاه بسیج این است که جوان هستند و آبادی مسجد به همین جوانان است ولی باید یک مواردی را فرا بگیرند.
دژکام اظهار داشت : بنده برای مربیان صالحین بسیج کتابی را می خوانم تحت عنوان "شذرات المعارف" مرحوم آیت الله شاه آبادی که این کتاب یک مدل برای مدیریت است. تاکید ایشان بر این است که در اسلام برای اینکه انسجام اجتماعی ایجاد شود ۲ مطلب خیلی تاکید شده که یکی ولایت است.

وی ادامه داد: ولایت امیرالمومنین و در زمان غیبت، ولایت علما و اگر مسجد عالم نداشته باشد نمی تواند در جامعه نقش آفرین باشد. عالم مانند نخی است که شاخه نبات دارد و نبات دور نخ جمع می شود.
آیت الله دژکام افزود: دوم اخوت و برادری دینی، اگر حس برادری بین هیئت امنا، بسیج، کانون فرهنگی و ارکان مختلف مسجد ایجاد نشود مسجد تاثیر گذار در اجتماع نمی شود. 

وی اظهار داشت: روز عید غدیر هر دو مورد را داریم یعنی بیعت با ولی امر خود میکنیم و مستحب است دست اخوت و برادری به هم دهیم. بنابراین امیدواریم هفته آینده آغاز مسجد جامعه پرداز از روز غدیر شکل بگیرد و مدل حکمرانی خود را نشان دهد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: اگر بتوانیم این ارتباطاتی که جنبه روحی و معنوی دارد و یک نحوه خود سازی است را عمل کنیم مسجد، محله اطراف خود را نیز آباد می کند.

برچسب‌ها مسجد لطف الله دژکام شیراز فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مسجد لطف الله دژکام شیراز مسجد لطف الله دژکام شیراز فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۸۲۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلمان باید با خودسازی و تزکیه مأنوس باشند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، به‌مناسبت پاسداشت روز معلم، دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد آباده با امام جمعه آباده و نماینده منتخب مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری دیدار و گفت‌و‌گو کردند.

امام جمعه آباده در این دیدار از استادان و معلمان به‌عنوان پرورش‌دهنده جوانان و نوجوانان یاد کرد و از آنان خواست این نسل آینده‌ساز را آگاه، بیدار، باایمان و بااخلاق رشد دهند و تعهد در قبال کشور را در وجود آنان نهادینه کنند.

حجت‌الاسلام سیدعلیرضا دانا با بیان اینکه معلمی شغل انبیاء است، ادامه داد: معلمی موهبت بزرگ الهی تزکیه و تعلیم را نصیب معلمان گرانقدر کرده است.

وی با اشاره به نامگذاری ۱۲ اردیبهشت به‌عنوان روز معلم خاطرنشان کرد: این روز بزرگ مایه افتخار برای کسانی است که در جامعه از شأن والای معلمی برخوردارند.

امام جمعه آباده متذکر شد: اگر معلمی اهل تزکیه و علم‌آموزی نباشد، نمی‌تواند وظیفه‌اش را به خوبی انجام دهد و معلمان باید با خودسازی و تزکیه مأنوس باشند و نیروی انسانی ارزش‌مدار تربیت و از همه ظرفیت‌های موجود در جامعه استفاده شود.

دانا با گرامیداشت یاد و خاطره اسوه عملی و چهره ماندگار عرصه تعلیم و تربیت استاد شهید آیت‌الله مرتضی مطهری و شهدای معلم، فرارسیدن هفته بزرگداشت مقام معلم را به مجاهدان سنگر مقدس علم و دانش تبریک گفت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دیدار امام جمعه اردبیل با سه معلم پیشکسوت اردبیلی
  • حمایت امام جمعه خلیل آباد از طرح «نور»
  • مراسم سوگواری امام صادق در باغ موزه دفاع مقدس برگزارمی شود
  • رویداد جامعه‌پرداز برای شناسایی و ارتباط گیری با کنشگران حوزه خانواده
  • رویداد جامعه‌پرداز با موضوع خانواده و جمعیت در البرز برگزار می‌شود
  • دیدار روسای اتحادیه های صنفی با امام جمعه شهرکرد
  • معلمان باید با خودسازی و تزکیه مأنوس باشند
  • آیت‌الله دژکام: بی‌انصافی در حق کارگر نباید انجام شود
  • معلمان محور و مدار توسعه و تحول در کشور هستند
  • مرقد هانی بن عروه از یاران خاص امام علی(ع) مسجد کوفه