Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@18:30:52 GMT

تلفن همراه نباید آلبوم خانوادگی شود

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۸۲۹۰۷

تلفن همراه نباید آلبوم خانوادگی شود

محسن باقری در همایش سواد رسانه ای و امنیت فضای مجازی گفت: فراموش نکنیم که تصاویر انتشار یافته در فضای مجازی به  صورت کامل قابل حذف نیستند و بهترین راه برای جلوگیری از بروز جرائم سایبری پیشگیری و آگاهی و توجه به هشدارها است.

او گفت: با بررسی های انجام شده بخش عمده ای از پرونده های مرتبط به هتک حیثیت و حرمت خانواده ها در پی غفلت برخی کاربران،  اعضای خانواده و  نبود آگاهی های لازم و استفاده نابجا از فضای مجازی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 باقری گفت: کاربران فضای مجازی باید توجه کنند که ورود افرادغریبه به حریم خصوصی آنان همان تبعات و لطمه های ورود به حریم خصوصی آنها در فضای حقیقی را دارد و کانال ها و گروه های مختلف به هیچ وجه محیط امنی برای تبادل اطلاعات شخصی ، حساس و یا محرمانه وشخصی افراد نیست.

مدرس و پژوهشگر رسانه و فضای مجازی با بیان اینکه استفاده مناسب از تلفن های هوشمند حائز اهمیت فراوانی در فضای امروزی جامعه و با وجود تکثر و فراوانی روزافزون رسانه ها و شبکه های مختلف اجتماعی است، گفت: بیشتر افراد تلفن همراه خود را حریم و آلبوم شخصی خود می دانند و بسیاری از اطلاعات خصوصی و تصاویر خانوادگی را در آن قرار می دهد در حالی که اگر گوشی شخص به سرقت رفت، سارقان به راحتی به همه اطلاعات دسترسی پیدا می کنند.

او گفت: رهبر معظم انقلاب بارها روی موضوع اهمیت فضای مجازی تاکید کرده اند و حتی به میزان اهمیت حفظ و ثبات انقلاب آن را ضروری دانسته اند و امروزه دشمن تمام تجهیزات خود را به کار گرفته تا از طریق فضای مجازی و تحلیل اطلاعات منطقه ای به اختلاف افکنی به ویژه در بافت مذهبی مردم بپردازد.

باقری گفت: فعالیت در فضای مجازی به شرط درست استفاده کردن، امری مناسب است، اما وقتی آگاهی استفاده از آن را نداشته باشیم باعث مشکلات فراوانی در ابعاد مختلف می شود.

مدرس و پژوهشگر رسانه و فضای مجازی گفت: بسیاری افراد از طریق فضای مجازی به ویژه اینستاگرام کسب درآمد دارند اما عده زیادی هم تنها به جذابیت تصاویر و فیلم های منتشر شده در این برنامه روی می آورند که همین موارد فریب دهنده است و باعث می شود مخاطب تحت تاثیر قرار گیرد.

او گفت: اگر چه استفاده مناسب از ظرفیت های فرهنگی،اجتماعی فضای مجازی بدون شک به آگاهی و افزایش دانش فرد در بخش های مختلف می انجامد، اما چند ساعت درگیر موضوعات بیهوده شدن در این فضا هم مضر است.

باقری گفت: بالا بردن سواد رسانه ای از اهمیت زیادی برخوردار است و رسانه یعنی هرچیزی که پیامی را به ما منتقل می کند از فیلم و متن گرفته تا هر وسیله ای که اطراف ما وجود دارد.

مدرس و پژوهشگر رسانه و فضای مجازی گفت: به طور نمونه اگر صفحه اینستاگرام را باز کنیم  وانواع و اقسام غذا و پوشاک را مشاهده کنیم با زندگی خود درگیر می شویم و حسرت می خوریم و این باعث افسردگی خواهد شد.

او گفت: هوش اخلاقی یکی دیگر از نکات مهمی است که باید به آن توجه داشته باشیم و مواردی مانند صبر و همدلی به همراه دارد و نمونه آن اینکه در مکانی حادثه ای رخ می دهد و مردم به جای کمک کردن،  از صحنه عکس و فیلم می گیرند و در فضای مجازی منتشر می کنند.

باقری گفت: هوش هیجانی از دیگر آسیب های فضای مجازی است که باید عواطف را کنترل کرد و اگر صحنه زیبا و جذابی دیدیم هم سریع جذب آن نشویم.

مدرس و پژوهشگر رسانه و فضای مجازی گفت: باید هوشیار بود که بسیاری از تصاویر و کلیپ ها تدوین شده و در عین حال گول زننده است ومصادیق و نمونه های فراوانی هم از این فریب های فضای مجازی در طول شبانه روز مشاده می شود.

او  تنبلی و کم تحرکی از دیگر آسیب های فضای مجازی دانست و گفت شخصی که ساعت ها مشغول فعالیت در شبکه های اجتماعی است حتی به کارهای شخصی منزل خود هم نمی تواند رسیدگی کند.

باقری گف: چنانچه می خواهیم فرصت ها و ظرفیت ها و جنبه های مختلف فضای مجازی را یاد بگیریم باید سواد رسانه ای بالایی داشته باشیم و امروزه بیشترین میزان استفاده ما از فضای مجازی این است که پیام بگیریم و پیام بفرستیم.

مدرس و پژوهشگر رسانه و فضای مجازی گفت: نوجوانان و جوانان می توانند برنامه سازان و بازی سازان خوبی باشند اما بسیاری از آنان در فضای مجازی فقط بازی می کنند و به یادگیری نمی پردازند.

او گفت: خیلی از پست های بیهوده که در اینستاگرام و دیگر شبکه های مجازی از سوی دیگران تایید می شود یعنی بها دادن به آن ها که باعث می شود مدیران این صفحات از همین طریق کار ضد فرهنگی انجام دهند.

باقری گفت: احتمال پاک شدن اطلاعات در تلفن هوشمند وجود دارد و راهکار مناسب انتقال اطلاعات به فلش هایی است هم که به هیچ سیستمی وصل نشود زیرا امکان ویروسی شدن نیز وجود دارد و این بهترین پشتیبان است.

مدرس و پژوهشگر رسانه و فضای مجازی گفت: باید برای گوشی های خود کلمه عبور قوی بگذارید و البته این بدان معنا است که کلمات عبور آسان انتخاب نکنید به عنوان نمونه شماره ملی،تاریخ تولد که به راحتی قابل شناسایی و دسترسی است و باید ترکیبی از اعداد،حروف و علایم اختصاری باشد.

او گفت: هر لینکی که از طریق پیام رسان ها ارسال می شود را نباید باز کنیم ؛ چون باعث هک شدن اطلاعات می شود و نکته مهم دیگر این است که اولین اقدام در حوزه امنیت فضای  مجازی مراجعه و تماس با پلیس فتا می باشد.

 این همایش با هماهنگی حوزه های مقاومت بسیج امام سجاد(ع) و حضرت معصومه(س)،  معاونت پرورشی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش  با عنوان  "کلیات سواد رسانه ای و امنیت در فضای مجازی  با حضور جمعی از مسئولان محلی ،خانواده ها، بسیجیان و قشرهای مختلف مردمی و جمعی از جوانان در سالن اجتماعات شهرداری جویم برگزار شد.

شهرستان تازه تاسیس جویم از شهرستان های جنوبی و ۳۷ گانه فارس است.

منبع: ایرنا

    باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سواد رسانه ای فضای مجازی فضای مجازی گفت سواد رسانه ای فضای مجازی باقری گفت او گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۸۲۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سوژه جدید فضای مجازی؛ اشک‌های سردار رادان در قم بعد از یک شعار! | فیلم

خبرگزاری مهر نوشت: سردار احمدرضا رادان، فرمانده انتظامی کل کشور در اجتماع مردم قم در مواجهه با شعارهایی در حمایت از نیروی انتظامی برای اجرای طرح حجاب و عفاف اشک ریخت. این ویدئو پربازدید شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی  

دیگر خبرها

  • تولید نوکیای تقلبی متوقف می‌شود+ فیلم
  • «نقش هیتلر در آلبوم خانوادگی» مجددا مرور می‌شود
  • کشف محموله گوشی تلفن همراه سرقتی در گرمسار
  • حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج
  • فیلم| واکنش کاربران مجازی به برخورد پلیس آمریکا با دانشجویان
  • کلاهبرداری با ترفند رسیدساز جعلی
  • دو راهکار کاهش ارزبری واردات بی رویه موبایل
  • ببینید | تصاویری از دزدی تلفن همراه در پشت چراغ قرمز در کمتر از 30 ثانیه!
  • سوژه جدید فضای مجازی؛ اشک‌های سردار رادان در قم بعد از یک شعار! | فیلم
  • آیا رویه واردات در مقابل صادرات خود اصلاح می‌شود؟