Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-27@16:23:50 GMT

تشکیل وزارت بازرگانی راه حل مشکل تورم نیست

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۸۴۰۱۶

تشکیل وزارت بازرگانی راه حل مشکل تورم نیست

آفتاب‌‌نیوز :

مهدی عسگری درباره طرح تشکیل وزارت بازرگانی اظهار کرد: برون‌رفت از تورم و تنظیم بازار مسیری به غیر از تغییر ساختار وزارتخانه‌ها نیاز دارد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس افزود: مگر وزارت بازرگانی چه کار خاصی را می‌خواهد انجام دهد که وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی که مدیریت واحد زنجیره ارزش محصولات خود را بر عهده دارند و در حال تقویت تولید و توسعه تجارت هستند، زیرساخت انجام آن را ندارند؟

ریشه‌ی اصلی تورم در کشور

عضو کمیسیون صنایع و معادن گفت: عمده دلیل تورمی که به مصرف‌کنندگان وارد شده مربوط به افزایش هزینه‌های تولید است و مهمترین کاری که در سال «تولید، اشتغال‌زایی و دانش‌بنیان» باید انجام شود این است که با سیاست‌گذاری درست مانع از فشار بیش از پیش به تولیدکنندگان و به تَبَع آن، کاهش فشار نسبت به مصرف‌کنندگان شویم نه اینکه با ایجاد وزارت بازرگانی که به وزارت واردات مشهور است زمینه تضعیف تولیدکنندگان داخلی را فراهم کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود:‌ ریشه‌ اصلی مسئله‌ تورم در کشور مدیریت نشدن نرخ ارز و سیاست‌های پولی- بانکی است اما راهکاری تحت عنوان تشکیل وزارت بازرگانی، معلول‌ها را نشانه می‌رود نه علت تورم را؛ ما در گذشته، تجربه وزارت بازرگانی را داشته‌ایم اما رفتارهای ضد تولیدی و غیر اقتصادی ناشی از منفعت‌طلبی و تعارض منافع، مسئولان را بر آن داشت که همچون کشورهای پیشرو در اقتصاد، سیاست‌گذاری بخش بازرگانی و تجارت را در نهادهای متولی تولید صنعتی و کشاورزی ادغام کنند.

نماینده مردم کرج عنوان کرد: ادغام تولید و تجارت در ۱۰ سال گذشته اثرات و ثمرات خوبی هم داشته است. هرچند سیاست دولت‌ها ممکن است این اثرات را بهبود ببخشد یا خنثی کند اما در کل برای بررسی دقیق وضعیت تولید و تجارت باید به سرپا ماندن اقتصاد کشور در شرایطی که با فشار تحریم‌های بی‌سابقه روبرو بوده‌ایم، توجه کرد.

رئیس فراکسیون دیپلماسی اقتصادی گفت: اگر در دهه ۹۰ و در اوج سال‌های تحریم، همچون دهه ۸۰ وزارت بازرگانی در ساختار اجرایی کشور وجود داشت مشخص نبود چه بلایی بر سر نظام تولید، اشتغال و اقتصاد کشور می‌آمد.

تفکیک وزارتخانه‌ها زمان و انرژی دولت را چندین ماه درگیر می‌کند

عسگری افزود: آزاد سازی قیمت‌ها، منجر به فشار سنگین معیشتی به مردم شده و موضوع تفکیک وزارتخانه‌ها در سال دوم عمر دولت مانند چاه ویلی است که زمان و انرژی دولت را چندین ماه درگیر خواهد کرد و نابسامانی در حوزه تولید و تنظیم بازار را زیادتر می‌کند. در میانه‌ اصلاحات اقتصادی که دولت نیاز به تثبیت مسئولیت‌ها و برنامه‌های خود دارد اقدام برای تشکیل وزارت بازرگانی یعنی تعلیق یا تعویق در تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات دو وزارتخانه‌ مهم صمت و کشاورزی، که این اتفاق در تضاد با اهدف دولت از تشکیل وزارت بازرگانی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: وزارت بازرگانی تورم و گرانی تشکیل وزارت بازرگانی وزارتخانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۸۴۰۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش نرخ بیکاری در کشور/ دولت از برنامه‌های اعلامی خود عقب نیست

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلامگفت حس سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در جمع مردم جنوب غرب پایتخت در امام زاده حسن گفت: در ابتدای دولت گفتیم که هر سال باید یک میلیون شغل ایجاد می‌شد که اگر می‌شد امروز با مشکل روبرو نبودیم.


وی ادامه داد: امروز از وعده خود عقب نیستیم، در بسیاری از استان‌ها نرخ بی‌کاری در کشور کاهشی است، مسئله مسکن هم مهم است. اگر در سال‌های قبل سالی یک میلیون مسکن ساخته می‌شد، امروز در تهران و استان‌ها مشکل مسکن نداشتیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: هم قانون می‌گوید و هم نیاز کشور است که یک میلیون مسکن ساخته شود، اگر این اتفاق رخ دهد نیاز مردم برطرف خواهد شد.

وی ادامه داد: آن‌چه که شهدای عزیز ما جان خود را نثار آن کردند، توجه به قوانین خداوند و اجرای آن در همه عرصه‌های زندگی است

رئیسی خاطرنشان کرد: آن‌چه در وصایای شهدا آمده، اجرای عدالت است، یعنی آن ظرفیتی که در کشور وجود داردبر اساس عدالت توزیع شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: امروز طبق برنامه‌ریزی‌ها مشکلات آبی و برقی کشور در حال برطرف شدن هستند.

کد خبر 6088713 هادی رضایی

دیگر خبرها

  • همکاری اتاق‌های بازرگانی و پارک علم و فناوری بین‌المللی
  • بانک مرکزی آرژانتین نرخ بهره را به ۶۰ درصد کاهش داد
  • وزارت کار: تورم و حقوق کارگران به یک اندازه افزایش یافته است
  • نرخ تورم در آمریکا همچنان بازهم افزایشی شد
  • عزم دولت سیزدهم برای حل مشکل مسکن جدی است
  • موافقت وزارت خارجه با تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه
  • سخنگوی وزارت خارجه آمریکا استعفا کرد
  • سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به جنگ غزه از سمت خود استعفا کرد
  • کاهش نرخ بیکاری در کشور/ دولت از برنامه‌های اعلامی خود عقب نیست
  • کارگران رکن اصلی جهش تولید