حال خوب این فیلم، عنایت امام رضا (ع) بود
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۸۵۲۰۴
شعیبی با ابراز خوشحالی از اینکه در مشهد درباره فیلم «بدون قرار قبلی» حرف میزند، در پاسخ به خبرنگار ما درباره ظرفیتهای مغفول مانده در سینما برای پرداختن به مضامین معنوی و توجه سینمای مستقل به این موضوعات گفت: اصولاً هر جریان فرهنگی در شرایطی بروز و ظهور درستی دارد که مستقل باشد و به بخش خصوصی سپرده شود چون اگر کارها شکل سفارشی پیدا کنند، علاوه بر عدم اقبال مخاطبان، نخستین پرهیزش از سوی هنرمندان است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او افزود: اگر قبول کنیم که امام رضا(ع) متعلق به همه مردم ایران است، فیلمسازان متوقع نخواهند شد که این موضوعات را به شکل سفارشی کار کنند بلکه این موضوع هم مانند دیگر مضامین و ژانرها در سینما، شکل مستقل پیدا میکند مثلاً بسیاری از فیلمها میتوانند با نشان دادن سکانسهایی از حرم، نگاه مستقل خودشان را داشته باشند بدون اینکه فکر کنند کارشان شکل سفارشی پیدا کرده است، در فیلمهای پیش از انقلاب این اتفاق میافتاد بدون اینکه مخاطب فکر کند که فیلم سفارشی است، نمونه آن فیلم «قیصر» است.
میخواستم به مفاهیم عمیقتری بپردازم
شعیبی با تأکید بر اینکه ارادت به امام رضا(ع) ریشه در باورهای شخصی مردم ما دارد، عنوان کرد: به نظرم چنین موضوعاتی نباید درگیر سیاستگذاری شود بلکه این نگاه به صورت قلبی و درونی بایستی در فیلمساز وجود داشته باشد. ضمن اینکه اقبال مخاطب به این نوع از فیلمها، بهترین سیاستگذاری برای تمایل سینماگران به ساخت چنین آثاری است. من دو سال مشغول ساخت فیلم بدون قرار قبلی بودم ولی ترجیحم این بود که اگر قرار است با بنیاد فارابی کار کنم، چنین فیلمی بسازم. اگر مخاطب به این فیلم اقبال نشان دهد، مطمئن باشید که سرمایههای شخصی به این سمت خواهد آمد.
او درباره مضمون فیلمش توضیح داد: اتفاق اصلی در بدون قرار قبلی بازگشت به ریشهها و اصل خودمان است ولی قصههایی در فیلم مطرح میشود که به مناطق مختلف ایران گره میخورد. تمام تلاش من برای ساخت این فیلم «قصهگویی» بود، وصل و پیوست اتفاقات در این فیلم موجب ساخت یک قصه شد که نخ اتصال آن، تغییر و تحول شخصیت اصلی در بستر اتفاقات بود.
شعیبی اضافه کرد: میتوانستم فیلمی پر از اتفاق و ماجرا بسازم اما ترجیحم این بود که به مفاهیم عمیقتری بپردازم با وجود اینکه کار ما را در فیلمنامهنویسی سخت میکرد و ۱۴ بار با آقای توحیدی فیلمنامه را بازنویسی کردیم.
کارگردان «روز بلوا» خاطرنشان کرد: ما روی سرزمینی ایستادیم که مردان و زنان بزرگی زیر آن دفن شدهاند برای همین به ارزشهای این سرزمین پرداختم، به گذشته خودمان، به شهری پر از روابط و اتفاقات خوب، شهری که ویژگی مهم آن وجود قبله عاطفی مردم ایران یعنی حرم امام رضا(ع) است. عنایت و لطف حضرت برای من همین بود که حال خوبی از این فیلم گرفتم و خروجی آن دوستداشتنی است.
قصهای درست در زمانی درست
شعیبی درباره استفاده از نمادها و جاذبههای گردشگری مشهد و تأثیری که در نمایش چهره واقعی ایران به جهانیان دارد، توضیح داد: سینما ابزاری بصری است و هر چقدر از این ابزار برای ثبت تصاویر بدیعتر استفاده شود بیشتر از همه به سینما خدمت شده است. من به عنوان یک فیلمساز سعی داشتم تصاویر واقعی از واقعیتهای سرزمینم نشان بدهم، نمیخواستم تصویری گردشگری از ایران ثبت کنم بلکه هدفم نشان دادن تصاویری زیبا از ایران و مشهد بود چون خاصیت سینما این است.
او درباره شبهه مشهدهراسی و تقابل فیلمش با این تصور غلط گفت: من به واژه مشهدهراسی فکر نمیکنم چون این اتفاق نخواهد افتاد. مردم ما، علاقه و عرق مذهبی دارند، امام رضا(ع) و مشهد را دوست دارند به همین دلیل چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.
کارگردان «دارکوب» با تأکید بر اینکه قصد دارد در حوزه رضوی کار کند، یادآور شد: این علاقهمندی به اعتقاد شخصی من برمیگردد ولی فعلاً هیچ سفارشی برای ساخت اثر جدید در این حوزه ندارم. به نظرم ساخت اثر با موضوع امام رضا(ع) باید در زمان درست و با قصهای درست باشد.
شعیبی با بیان اینکه دغدغه شعاری نشدن فیلم، یکی از ملاحظات حرفهای گروه سازنده در قصهپردازی و تکنیک ساخت بود، گفت: امروز باید در قصهگویی حساب شدهتر قدم برداریم. مخاطب امروز آن قدر باهوش است که فیلمساز را مجبور میکند در قصهپردازی ملاحظات بیشتری داشته باشد، قصد من این نبوده که در «بدون قرار قبلی» فقط احساسات مخاطب را درگیر کنم یا او را در لحظاتی هیجانزده کنم، هدف من ساخت فیلمی عمیق بود که با گذشت زمان و فرونشست هیجانها، ذهن تماشاگر درگیر اتفاقات و جزئیات فیلم شود.
او با ابراز خرسندی از بازخوردهای خوبی که از فیلمش گرفته، اظهار کرد: خیلی بیشتر از چیزی که فکر میکردم مخاطبان درگیر این فیلم شدند و به جزئیاتی اشاره داشتند که فکر نمیکردم به آنها توجه کنند.
کارگردان «بدون قرار قبلی» در پاسخ به پرسشی درباره رواج فیلمهای تلخ و سیاه در سالهای اخیر گفت: به نظرم مخاطبان سینما به فیلمسازان میگویند که چه بسازند و اصلاً مسئله سیاهنمایی و سفیدنمایی نیست بلکه معضلشناسی غیراصولی است. اگر سینما به کارکرد اصلی خودش که قصهگویی است نزدیک شود، مخاطب حتماً از فیلمها استقبال میکند.
با پیشوند سینماگر مؤلف وسوسه نمیشوم
شعیبی با بیان اینکه در فیلمنامه بدون قرار قبلی سعی کرده ماجراها و روابط آدمها را عمیقتر کند و تحول شخصیت در سفر برایش مهمتر از کشمکشها بوده، تأکید کرد: کار من به عنوان فیلمساز، قصهگویی است به همین دلیل کارهایم شبیه به هم نیست و ژانرها و موضوعات مختلفی را در آثار قبلیام تجربه کردم، دنبال این نیستم که با وسوسه پیشوندهایی مثل سینمای سبک شعیبی یا سینماگر مؤلف، خودم را محدود کنم.
او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه عدهای به وی برچسب فیلمساز حاکمیتی میزنند، گفت: زمان نشان میدهد که چه کسانی در سینما ماندگار میشوند من اگر حاکمیتی هستم تمام آنچه بدست آوردم را برای فیلم و ذات سینما خرج کردم. کسانی که به من برچسب حاکمیتی میزنند ببینند که چه برخوردی با فیلمهای روز بلوا و سیانور شد. این برچسبزنیها برای این است که عدهای نتوانند کار کنند ولی اصل سینما، ماندن و فیلم ساختن است، مردم کاری به این حرفها ندارند و این حرفها تأثیری روی فروش فیلمها ندارد.
وی درباره ایرادی که به ریتم کند فیلمش گرفته شد، پاسخ داد: به نظرم هر فیلمی ریتم خودش را دارد و نوع نگارش و لحن فیلمنامه این گونه است، نمیتوان گفت ریتم فیلمی کند یا تند است.
حمایتهای معنوی آستان قدس رضوی
محمود بابایی، تهیهکننده بدون قرار قبلی درباره برنامه اکران این فیلم در سینماهای خارج از کشور گفت: ما پنج هفته دیگر اکران داخلی داریم و پس از آن حضور در جشنوارههای خارجی را خواهیم داشت، سپس برای اکران در خارج از کشور اقدام میکنیم.
او با اشاره به دشواریهای اکران خاطرنشان کرد: آن قدر اکران و نمایش فیلم سخت شده که انرژی بیشتری نسبت به ساخت فیلم از ما گرفت. خوشبختانه در مسیر تولید فیلم، شاهد حمایتهای معنوی خوبی از سوی آستان قدس رضوی بودیم و در ایدهآلترین شرایط، فیلمبرداری سکانسهای حرم را داشتیم.
وی افزود: رسالت ما به عنوان سینماگر در شرایط فعلی جامعه این است که بتوانیم حال مردم را خوب کنیم. فیلم بدون قرار قبلی در میان آثاری که عموماً فضاهای تلخ و گزنده دارند، فیلمی حال خوبکن است.
بابایی درباره طرح شناور شدن بلیت سینماها و تأثیر آن روی فروش فیلمش عنوان کرد: دو سه هفته از اجرای این طرح میگذرد و نتیجه مثبتش را دیدیم. با وجود اینکه بلیت سینما در مقایسه با هزینههای تولید آن، گران نیست اما اوضاع معیشتی مردم به سمتی رفته که سینما از سبد خانوارها حذف شده و سینما رفتن برایشان اولویتی ندارد اما طرح شناور شدن بلیتها موجب ایجاد انگیزه و اقبال مخاطبان شده است.
خبرنگار: زهره کهندل
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: بهروز شعیبی فیلم بدون قرار قبلی بدون قرار قبلی امام رضا ع فیلم نامه قصه گویی فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۸۵۲۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جزئیات مست عشق؛ مولانا و شمس در پرده سینما
این فیلم روایتگر بخشی از داستان زندگی مولانا و شمس تبریزی است. قبل از خرید بلیت مست عشق، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید؛ زیرا در این مطلب قصد داریم شما علاقهمندان را با بیوگرافی بازیگران ایرانی و ترکیهای فیلم جذاب مست عشق آشنا کنیم.
مست عشق، اولین محصول مشترک ایران و ترکیهاین فیلم به کارگردانی حسن فتحی، چهرهای نامآشنا در عرصه سینما و تلویزیون ایران و با بازی شهاب حسینی و پارسا پیروزفر در نقشهای مولانا و شمس، تجربهای از تماشای یک فیلم سینمایی ناب و معنوی را به مخاطبان خود هدیه میدهد. این فیلم که محصول مشترک ایران و ترکیه است، در دورانی حساس از زندگی مولانا (زمانیکه او تحتتأثیر تعالیم شمس متحول شده) رخ میدهد.
مست عشق، بهدنبال بازنمایی این تحول عمیق و واکاوی ابعاد مختلف رابطه مولانا و شمس است. با خرید بلیت مست عشق، خواهید توانست به تماشای این بازنمایی بنشینید و از آن لذت ببرید. اما مست عشق، صرفاً به روایت یک داستان عاشقانه یا تاریخی بسنده نمیکند؛ بلکه تلاش دارد تا مخاطب را در سفری روحانی همراه کرده و به درک عمیقتری از مفاهیمی چون: عشق، عرفان و خودشناسی رهنمون سازد.
بیشک با خرید بلیت فیلم مست عشق، شاهد یکی از بهترین فیلمهای سینمای ایران خواهید بود. فیلمی که با پرداختن به داستانی پرمخاطب و عمیق و بهرهمندی از عوامل حرفهای، امیدوار است تا گامی درجهت ارتقای سطح سینمای ایران بردارد و نام خود را درمیان آثار ماندگار سینما، ثبت کند. موسیقی فیلم هم که توسط همایون شجریان و سهراب پورناظری، دو هنرمند برجسته کشورمان ساخته شده است، بهزیبایی، حالوهوای فیلم را به مخاطب القا و او را غرق در فضای معنوی و عرفانی آن خواهد کرد. انتظار میرفت که این فیلم، در نوروز 1403 بهروی پرده سینماها برود و تماشاگرانی را به ضیافتی روحانی دعوت کند؛ اما اینگونه پیش نرفت و خرید بلیط فیلم مست عشق به تعویق افتاد.
نظر منتقدان برای مست عشقمست عشق، ازسوی منتقدان مورداستقبال قرار گرفت. بسیاری از آنها، بازی بازیگران فیلم مست عشق را ستوده و کارگردانی حسن فتحی را تحسین کردهاند. برخی دیگر از منتقدان، به طولانی بودن فیلم و برخی از ضعفهای فیلمنامه ایراداتی گرفتهاند؛ اما درمجموع مست عشق، اثری فاخر و ارزشمند است که تماشای آن بهتمام دوستداران فرهنگ، هنر، ادبیات و عرفان توصیه میشود. اگر به فیلمهای درام تاریخی و عاشقانه علاقه دارید، تماشای مست عشق را به شما توصیه میکنیم.
زمان اکران فیلم مست عشقخیلی از افراد برای خرید بلیط فیلم مست عشق، بهدنبال زمان اکران آن هستند. این فیلم سینمایی که قرار بود از چهارشنبه 29 فروردین اکران خود را آغاز کند، به 5 اردیبهشت، موکول شد. علت تأخیر در زمان اکران فیلم مست عشق در ابتدا مشخص نبود و گمانهزنیهایی درمورد حواشی پیشآمده یا سختگیریهای سازمان سینمایی مطرح شده بود؛ اما با پیگیریهای انجامشده، علی سرتیپی پخشکننده فیلم، اعلام کرد که مشکل هیچ یک از این موارد نبوده و تأخیر در اکران بهدلیل مشکلات فنی رخ داده است. بنابراین، تماشاگران از 5 اردیبهشت، با خرید بلیت فیلم مست عشق به تماشای آن، در سینماهای سراسر کشور نشستهاند.
سخن پایانیدر این مقاله، شما را با جذابترین و تماشاییترین فیلم سال آشنا کردیم. حال میتوانید با خرید بلیط فیلم مست عشق ازطریق سینماتیکت، شاهد اکران آن در سینماهای شهر خود باشید. بیشک، با داشتن این وبسایت به دنیای سرگرمی، هنر، اخبار و حواشی سینمای ایران نزدیکتر خواهید شد.
کد خبر 848693