Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-01@09:02:29 GMT

نصب قفل کودک روی اینترنت همه ایرانیان

تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۸۵۷۷۶

نصب قفل کودک روی اینترنت همه ایرانیان

به گزارش «تابناک» به نقل از دنیای اقتصاد، به این ترتیب مشخص شد که حالت جست‌وجوی ایمن یا Safe Search به‌طور پیش‌فرض روی موتورهای جست‌وجوی گوگل و بینگ برای کاربران ایرانی فعال شده است و حتی امکان غیرفعال کردن آن هم وجود ندارد؛ حالتی که در واقع موتورهای جست‌وجو آن را برای کودکان فعال می‌کنند تا از این طریق دسترسی آن‌ها به محتوای نامناسب و خشونت‌آمیز امکان‌پذیر نباشد و فعال شدن آن برای تمام کاربران ایرانی، موج تازه‌ای از اعتراضات و انتقادات به اعمال محدودیت‌های پی‌درپی اینترنتی را به دنبال داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تا لحظه نگارش این گزارش هم کاربران ایرانی همچنان با پیغام «جست‌وجوی ایمن به پنهان کردن محتوای بی‌پرده در جست‌وجو کمک می‌کند؛ محتوایی مثل تصاویر نشان‌دهنده خشونت و پیوند به محتوای هرزه‌نگاری» مواجه می‌شوند که نشان می‌دهد هنوز هم حالت جست‌وجوی ایمن برای آن‌ها فعال است.

حالا چنین اتفاقی آن هم در آستانه روز ملی فناوری اطلاعات و البته بعد از ماه‌ها اختلال و افت کیفیت اینترنت، باعث شده است که نگرانی‌های کاربران از طبقه‌بندی دسترسی به اینترنت با عنوان اینترنت تخصصی، بیشتر و بیشتر شود.
اشتباه سهوی یا محدودیت عمدی

با اعمال پیش‌فرض تنظیمات جست‌وجوی ایمن برای تمام کاربران ایرانی، در واقع همه آن‌ها به عنوان کودک در نظر گرفته شده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که هر چند این حالت بیشتر برای کاربران اینترنت همراه ایرانسل و همراه اول گزارش شده است، اما حتی بعضی کاربران اینترنت ثابت هم آن را تجربه کرده‌اند.

با این حال،کاربران اینترنت همراه امکان تغییر و غیرفعال کردن حالت جست‌وجوی ایمن را نداشته و درمقابل بعضی از کاربران اینترنت ثابت می‌توانند این حالت را برای خود غیرفعال کنند. قفل شدن اینترنت برای کاربران ایرانی درست همراه با عرضه سیم‌کارت کودک همراه شده است و همین موضوع ظن اعمال این محدودیت از سوی اپراتورهای تلفن همراه را تقویت می‌کند.

با این حال بعضی منابع آگاه اعلام کرده‌اند که اپراتورهای تلفن همراه نقشی در این اتفاق ندارند و احتمالا این تغییرات از سطوحی بالاتر مانند شرکت زیرساخت اعمال شده است.

از طرفی بعضی فعالان و کارشناسان معتقدند که ممکن است فعال شدن حالت جست‌وجوی ایمن برای کاربران ایرانی در اثر یک اشتباه فنی به دنبال فعال‌سازی اینترنت امن برای سیم‌کارت‌های کودک، رخ داده باشد و لزوما یک تغییر و محدودیت عمدی نباشد.

بعضی دیگر هم احتمال می‌دهند که این اقدام از سوی شرکت زیرساخت و در راستای اجرای پروژه شبکه ملی اطلاعات، انجام شده باشد. این احتمال چندان هم دور از ذهن نیست، چون در ماه‌های گذشته و در راستای طرحی آزمایشی که ابتدا در خوزستان اجرا شد، کاربران با وارد کردن آدرس گوگل در مرورگر موبایل‌شان به آدرسی هدایت می‌شدند که مربوط به پروژه‌ای تحت مالکیت همراه اول و برای ترویج ابزارهای اینترنت ملی و موتور جست‌وجوی بومی است.

چنین فرضیه‌ای آن‌قدرها هم بعید به نظر نمی‌رسد؛ چون درست در روزی که کاربران ایرانی با محدودیت جدیدی برای دسترسی به اینترنت مواجه شدند، اعضای شورای عالی فضای مجازی در جلسه‌ای بر راه‌اندازی مرورگرها و موتورهای جست‌وجوی بومی تاکید کردند و خواستار پیشرفت بیشتر پروژه شبکه ملی اطلاعات تا پایان سال جاری شدند.
یک نظرسنجی بی‌نتیجه

ظاهرا طرح تخصصی کردن اینترنت که به عقیده وزیرارتباطات برای اعمال قانون برفضای مجازی باید انجام شود،حالا کلید خورده است.عیسی زارع‌پور دو هفته پیش دریک گفت‌وگوی تلویزیونی با تاکید بر اینکه اینترنت کودک هیچ ارتباطی با طرح صیانت ندارد، گفته بود:

«کودکان و نوجوانان در فضای مجازی به شکلی بی‌پناه رها شده‌اند و بهتر است برای تهدیدات موجود برای آن‌ها در فضای مجازی، چاره‌ای اندیشیده شود.» او ارائه اینترنت مخصوص کودکان را به نوعی تخصصی کردن اینترنت دانست و اعلام کرد که در آینده نزدیک برخی از سکوهای فیلترشده برای بعضی از اقشار خاص که به این سکوها احتیاج دارند، با هماهنگی دستگاه‌های مختلف در اختیارشان قرار داده خواهد شد.»

او در دفاع از ایده تخصصی کردن یا طبقه‌بندی دسترسی به اینترنت گفت: «ما می‌خواهیم گشایشی داشته باشیم تا یک سری پلتفرم‌های فیلتر شده برای گروه‌هایی مانند اساتید و خبرنگاران در دسترس باشد.»

چند روز پس‌از تاکید وزیر ارتباطات بر اجرای طرح اینترنت کودک، مهدی سالم، سخنگوی وزارت ارتباطات و مدیر مرکز روابط عمومی این وزارتخانه، اقدام به برگزاری یک نظرسنجی در شبکه اجتماعی توییتر کرد و در آن از کاربران خواست تا اعلام کنند که با استفاده از اینترنت ایمن برای مراقبت از فرزندان‌شان در فضای مجازی، موافق هستند یا خیر.

تنها چند ساعت بعد از انتشار این پست در حساب توییتر سخنگوی وزارت ارتباطات، مشخص شد که اکثر کاربران با اعمال چنین طرحی مخالف هستند. بسیاری از کاربران در واکنش به این نظرسنجی، فرهنگ‌سازی و آموزش به والدین برای استفاده از ابزارهای کنترلی موجود در سیستم‌عامل‌ها، نرم‌افزارها، شبکه‌های مجازی و گوشی‌های موبایل را روشی بهتر و موثرتر برای محافظت از فرزندان‌شان دانستند.

به عقیده آن‌ها هر خانواده ساختار و فرهنگ متفاوتی دارد و ترجیح می‌دهد تا بسته به نیاز و تشخیص خودش تصمیم بگیرد که فرزندانش به چه محتوایی دسترسی داشته باشد. با این همه دو روز بعد مهدی سالم در توییتی از احتمال ورود روبات‌ها به نظرسنجی، دستکاری و ایجاد خطا خبر داد و دیگر آن را معیار خوبی برای سنجش آرای کاربران ندانست.

طبقه‌بندی دسترسی به اینترنت که حالا از اینترنت کودک آغاز شده و قرار است در آینده به شکلی گسترده در جامعه اعمال شود، نگرانی‌های جدی از اعمال محدودیت‌های بیشتر، نقض حریم خصوصی و نظارت بر نوع محتوای مورد استفاده کاربران را ایجاد کرده است.

چنین اتفاقی هر چند به عقیده مسوولان، ارتباطی با طرح صیانت ندارد، اما اقدامی هم‌راستا با گمانه‌زنی‌هایی است که درباره اعمال محدودیت اینترنت وجود دارند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات دوحه آیت الله ناصری شینزو آبه مصطفی تاجزاده اسکوچیچ اینترنت ایران قفل کودک اینترنت کودکان طرح صیانت شبکه ملی اطلاعات وزارت ارتباطات مذاکرات دوحه آیت الله ناصری شینزو آبه مصطفی تاجزاده اسکوچیچ دسترسی به اینترنت کاربران اینترنت کاربران ایرانی برای کاربران فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۸۵۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیاتی از طرح‌های مطالعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

رئیس مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جزئیاتی از طرح‌های در درست اجرای این مرکز ارائه کرد و گفت: امیدوارم به سرانجام رسیدن طرح‌های ملی، انقلابی در ساحت تولید داده‌های فرهنگی کشور رقم زده و دست سیاست‌گذاران این حوزه را از حیث سیاست‌گذاری پر کند.

به گزارش ایسنا،‌ نشست خبری مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز با حضور صابر جعفری کافی‌آباد (رئیس مرکز) و سجاد یاهک (معاون مرکز) در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

در ابتدای این نشست صابر جعفری درباره تحولات ساختاری و فنی مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: در این دو سالی که مسئولیت مرکز طرح‌های ملی را عهده‌دار شده‌ام، تصور می‌کنم انقلاب یا دست‌کم تحول بسیار عمیقی در مکانیزم پیمایش‌های ملی مربوط به حوزه‌های مختلف ساحت فرهنگی رقم خورده است.

وی افزود: پیش از این مدت، حدود یک دهه شاهد رکودِ داده در این مرکز بودیم که در این دو سال این مرکز احیا شد. به‌ عبارت دیگر این تغییر را، محصول شجاعت دولت محترم و البته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حرکت در مسیر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری مبتنی بر ارزیابی‌های علمی از فرهنگ کشور می‌دانم.

جعفری با تاکید بر اینکه این احیا با دو تحول جدی در دو محور مهم دنبال شد، بیان کرد: سال‌ها به دلیل تعطیلی این مرکز در دولت‌های نهم و دهم و اقتضائات آن، این مرکز تبدیل به دبیرخانه انجام طرح‌های ملی شده و ساختار انجام طرح‌های ملی دچار فروپاشی شده بود. در این سال‌ها انجام طرح‌های ملی از سوی نهادی انجام می‌شد که رئیس دفتر از سوی آن مأمور شده بود. بعد از ایام کرونا از طریق ارزیابی کارشناسی طرح‌های انجام‌شده با یک شورای علمی متشکل از اساتید دانشگاه‌های مختلف کشور، به این نتیجه رسیدیم که پیشرفت کار مطابق با مفاد قرارداد منعقد شده بین دفتر طرح‌های ملی و مجریان نیست.

وی افزود: از این‌رو با مجریان جدیدی که از اساتید دانشگاه‌های درجه یک کشور هستند، قراردادها منعقد و انجام طرح‌ها به راه افتاد. در این تحول جدید، دفتر طرح‌های ملی در متن اجرای طرح‌های ملی و کل فرآیند انجام طرح‌ها در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات قرار گرفت. تغییر دوم در این زمینه، کاهش مدت‌ زمان انجام طرح‌ها از طریق استفاده از اساتید برجسته علمی انجمن‌شناسی در هر استان و نیز هزینه مالی آن به نصف مبلغ موارد پیشنهادی بنگاه‌های جمع‌آوری داده بود.

وی با اشاره به موضوع دل‌مشغولی نسبت به کیفیت داده‌ها در طول تاریخ، اظهار کرد: یکی از تغییرات در طول تاریخ پیمایش‌ها در جهان، دل‌مشغولی نسبت به داده‌هایی است که پشتوانه سیاست‌گذاری قرار می‌گیرند. بعد از ورود ما به دفتر طرح‌های ملی برای اولین‌بار و با توجه به پیشرفت پلتفرم‌های انجام پرسشنامه، همه پرسشنامه‌ها اعم از میدانی و تلفنی را به شیوه بسیار نظام‌مند شنود می‌کنیم و به محض دریافت خطا، آن پرسشنامه و در صورت لزوم آن پرسشگر را کنار را می‌گذاریم.

جعفری ادامه داد: به عبارت دیگر کیفیت جمع‌آوری داده‌ها دائماً به‌صورت نظام‌مند پایش می‌شود. مشکل دیگر در این زمینه، «عدم پاسخگویی» است که در سال‌های اخیر میزان آن افزایش یافته است. نرخ عدم پاسخگویی در برخی پیمایش‌های اخیر بسته به میزان حساسیت آن‌ها، به ۵۰ درصد می‌رسد و نوعاً آنچه تحت عنوان نتایج پیمایش‌ها منتشر می‌شود، مربوط به بخشی است که افراد حاضر به پاسخگویی شده‌اند. در گزارش‌های رسمی مرکز طرح‌های ملی علاوه بر گزارش از پاسخگویان، گزارش تفصیلی از عدم پاسخگویان ارائه می‌شود تا امکان تفسیر روشن از داده‌ها در اختیاز مخاطب قرار گیرد.

رئیس مرکز طرح‌های ملی به پیمایش‌های معوق و جدید انجام‌ شده در این مرکز اشاره و خاطرنشان کرد: زمانی که مسئولیت این دفتر را عهده‌دار شدم، ۶ پیمایش ملی بر زمین‌ مانده وجود داشت که علی‌رغم مشکلات بودجه‌ای پژوهشگاه، با تلاش همکاران آن‌ها را به راه انداختیم که مهم‌ترین آن‌ها، موج چهارم ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان بود که اواخر آذر ۱۴۰۲ آغاز و گزارش ملی آن در اواسط زمستان ۱۴۰۲ ارائه شد و برای اولین‌بار فعالانه در مدت بسیار کوتاه ۲ الی ۳ ماهه، از آن رونمایی کردیم. داده‌ها و برش‌های استانی این پیمایش مهم و تأثیرگذار نهایتاً تا اواسط خردادماه، در اختیار شورای فرهنگ عمومی و استان‌ها قرار خواهد گرفت که امیدوارم به بصیرت سیاست‌گذاران حوزه فرهنگی بیفزاید.

وی افزود: از دیگر پیمایش‌های بسیار مهم، «پیمایش نگرانی‌های ایرانیان نسبت به مهاجران افغانستانی» بود که با توجه به حساسیت‌های سیاست‌گذاری وقت نسبت به مهاجران افغانی، انجام این پیمایش کمکی بنیادی به بدنه سیاست‌گذاری کشور بود. همچنین پیمایش‌های «سبک زندگی ایرانیان» و «وضعیت استفاده از شبکه‌های مجازی و ابعاد زندگی کاربران» در حال انجام هستند. همچنین پیمایش‌های دیگری در دستور کار قرار دارند که عبارتند از: پیمایش هویت ملی ایرانیان با اجرای دکتر اردشیر انتظاری، طراحی نقشه خلقیات ایرانیان با اجرای دکتر صبوریان، آرزوهای جوانان با اجرای دکتر علیرضا حدادی و همکاری مرکز طرح‌های ملی.

جعفری بیان کرد: علاوه‌بر این موارد، پیمایش‌های معنی‌داری در سال‌های آتی انجام خواهد شد که سنجش وضعیت فرهنگ عمومی ایرانیان، سواد تاریخی ایرانیان و سواد فرهنگی ایرانیان از آن جمله‌اند. پیمایش‌های «خانواده» به سفارش وزارت کشور و «سبک زندگی نوجوانان» از دیگر پیمایش‌های در دستورکار هستند که امید است منابع مالی آن‌ها تأمین شود.

وی در پایان اضافه کرد: امیدوارم به سرانجام رسیدن این طرح‌های ملی، انفجار و انقلابی در ساحت تولید داده‌های فرهنگی کشور رقم بزند و دست سیاست‌گذاران این حوزه را از حیث سیاست‌گذاری پر کند.

در ادامه این نشست سجاد یاهک - معاون مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با بیان اینکه درست‌ اجرا کردن یک پیمایش، مهم‌ترین بخش یک داده است، اظهار کرد: اگر این مهم مخدوش شود و پرسشنامه، طرح فنی آن، نظارت بر آن‌ها و ... معیوب باشد، کل این چرخه معیوب خواهد شد. از این رو دفتر طرح‌های ملی خیلی تلاش کرد که این زیرساخت اساسی را فراهم کند و مسئولیت گردآوری داده و راهبری آن را خود بر عهده گیرد. این کار از مهم‌ترین اقدامات بود که قطعاً اهمیت داده‌های آن طی سال‌های آتی روشن خواهد شد. ما در این دفتر ریل‌گذاری خوبی انجام دادیم که تاکنون ۴ پیمایش ملی انجام شده و ۸ پیمایش دیگر نیز در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اینترنت هدیه ۳۰ گیگابایتی برای معلمان + نحوه فعالسازی
  • آمادگی ۴ حزب برای دور دوم انتخابات مجلس
  • اصلاح طلبان در کدام حوزه های انتخابیه کاندیدا دارند؟
  • ارزش های اخلاقی در ایرانیان بالاترین رتبه را در جهان دارد
  • جزئیاتی از طرح‌های مطالعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  • کالری مصرفی نیمی از ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از استاندارد بوده است
  • کالری مصرفی 50 درصد ایرانیان زیر استاندارد
  • فال حافظ امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • خبر جدید معاون رئیسی برای ایرانیان مقیم خارج از کشور
  • استقلال در جست‌وجوی یک آمار ویژه با دروازه‌بان دوم