Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@05:35:20 GMT

۱۵۱ رشته قنات اصلی در خراسان جنوبی احیا شد

تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۸۸۲۸۰

۱۵۱ رشته قنات اصلی در خراسان جنوبی احیا شد

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی جعفری صبح پنج شنبه در مراسم تجلیل از برترین‌ها و قهرمانان تولید در بخش کشاورزی با اشاره به ضرورت بهره‌وری در بخش کشاورزی، اظهار کرد: امروز از ۴۸ نفر از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی استان تقدیر شده که این افراد در بهره‌وری سرآمد بودند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه شش نفر از برگزیدگان به صورت ملی تقدیر می‌شوند، بیان‌کرد: وقتی در مورد اقتدار و امنیت غذایی صحبت می‌کنیم مواردی چون اصلاح الگوی کشت، کشاورزی قراردادی و افزایش عملکرد مد نظر قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جعفری با اشاره به اینکه تشکیل پایگاه داده‌های اطلاعاتی بخش کشاورزی از دیگر اولویت‌های ما بوده است، ادامه داد: امروزه اطلاعات یکی از مهمترین پایه‌های سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری است.

اقداماتی در خصوص سنددار کردن اراضی کشاورزی

وی گفت: سند دار کردن اراضی کشاورزی از دیگر درخواست‌های کشاورزان ما بوده است که در همین مدت کوتاه عمر دولت سیزدهم ۱۵ هزار و ۸۹۷ هکتار رفع تداخلات در حوزه اراضی کشاورزی صورت گرفته است.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی بیان کرد: ۵۶ هزار و ۸۷۰ هکتار کاداستر زراعی شده که رقم بسیار بالایی است.

جعفری با بیان اینکه ۱۲۱ فقره مجوز تغییر کاربری اراضی در خراسان‌جنوبی صادر شده است، ادامه‌داد: دولت بر بحث دیپلماسی غذا تأکید ویژه‌ای دارد که در این زمینه بازارهای بسیار خوبی در کشورهای همسایه داریم.

وی اظهار کرد: محصولات کشاورزی خراسان جنوبی باید ارزش افزوده فوق العاده‌ای پیدا کرده و وارد سفره مردم کشورهای همسایه شود.

اشاره‌ای به موفقیت‌های کشاورزان برتر خراسان جنوبی

رئیس جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در حوزه گندم تولیدکنندگان نمونه خراسان‌جنوبی در هر هکتار ۱۰ هزار و ۲۸۷ کیلو برداشت کرده‌اند که چهار برابر میانگین است.

جعفری ادامه‌داد: میانگین برداشت جو در هر هکتار سه هزار و ۲۰۰ کیلو است ولی با استفاده از فناوری و دانش، کشاورزان نمونه خراسان‌جنوبی توانستند از هکتار ۹ هزار و ۵۴۵ کیلو برداشت کنند.

وی افزود: میانگین برداشت پنبه در هر هکتار به طور متوسط دو هزار و ۴۵۰ کیلو است ولی برترین‌های بخش کشاورزی خراسان جنوبی توانسته‌اند این رقم را در هر هکتار به ۱۲ هزار و ۶۰ کیلو برسانند.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: در خصوص زعفران نیز به صورت متوسط کشاورزان ۴۴ کیلو در هر هکتار و در مورد انار ۱۳۵ هزار و ۹۰۰ کیلو در هر هکتار تولید کرده‌اند.

جعفری اظهار کرد: در مورد زرشک نیز به طور متوسط از هر هکتار پنج هزار و ۸۲ کیلو زرشک برداشت می‌شود ولی کشاورزان خراسان‌جنوبی با همت و تلاش ویژه خود توانستند در هر هکتار ۱۵ هزار کیلو زرشک تولید کنند.

وی با اشاره به اینکه در مورد سایر محصولات کشاورزی به همین صورت برداشت در هر هکتار به همت دانش بومی و همکاری‌ها در واحد سطح از میانگین بیشتر شده است، گفت: در حوزه آب و خاک اتفاقات خوبی در حال رقم خوردن است.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه در حوزه آب و خاک هفت برابر بیش از سال گذشته اعتبار آمده است، بیان‌کرد: در حال حاضر ۱۵۱ رشته قنات اصلی در خراسان جنوبی احیا شده است.

مشکل آب مجتمع‌های گلخانه‌ای حل شده است

جعفری با بیان اینکه مشکل آب مجتمع‌های گلخانه‌ای با تدبیر استاندار حل شده است، یادآور شد: ۱۸ مجتمع دامپروری و هشت مجتمع گلخانه‌ای وارد در متمم اعتبارات سفر ریاست جمهوری شده است.

وی گفت: بعد از اصلاح شیوه توزیع یارانه‌ها هزینه تولید دامداران ما بسیار افزایش پیدا کرده و هزینه فروش هر کیلو گوشت با هزینه‌های تولید همخوانی ندارد.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه در هر حال بازار فروش را باید مدنظر داشته باشیم، بیان کرد: در حوزه اقتصادی ما ۲۹۵ میلیارد تومان از محل بند الف تبصره ۱۸ پرداخت کرده‌ایم.

جعفری با اشاره به اینکه ۲۰۰ میلیارد تومان از این محل پرداخت و ۹۵ میلیارد تومان انعقاد قرار داد داریم، یادآور شد: ۱۵ هزار هکتار کشت علوفه‌ای در خراسان‌جنوبی انجام داده‌ایم.

کد خبر 5538270

منبع: مهر

کلیدواژه: مهدی جعفری جهاد کشاورزی خراسان جنوبی کشاورزی بوشهر عید سعید قربان ویروس کرونا کرمانشاه حجاب و عفاف آمار کرونا اردبیل نماز عید قربان دعای عرفه خراسان رضوی شیراز عید غدیر خم مشهد رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی خراسان جنوبی بخش کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۸۸۲۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت میلیاردی سیل به کشاورزی خراسان جنوبی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: براساس گزارش‌های ارسالی از شهرستان‌ها، بالغ بر ۵ هزار و ۴۳۳ میلیارد ریال برآورد اولیه خسارت سیل به زیربخش‌های کشاورزی استان است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، مهدی جعفری با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بر اثر سیل خسارات قابل‌ توجهی به زیربخش‌های کشاورزی استان از جمله قنوات، باغات، زراعت، دام و طیور، ابنیه‌ها، جاده‌های بین مزارع و ایستگاه‌های پمپاژ کشاورزی استان خراسان جنوبی وارد شده‌است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: گروه‌های تعیین و ارزیابی خسارات پس از سیل در سطح مراکز بخش سازماندهی و تمام مناطق خسارت‌دیده نیز فهرست‌برداری شد. جبران خسارات سیل به کشاورزی این استان قدری دشوار است و براساس برآوردهای اولیه خسارات سیل به بخش‌های کشاورزی خراسان جنوبی، تخصیص اعتبارات ملی و استانی مورد نیاز است.

شهرستان‌های بشرویه و زیرکوه بیشترین میزان خسارت از سیل را داشتند

وی با بیان اینکه اکیپ‌های راهسازی در سطح اکثر مراکز جهاد کشاورزی مستقر بوده و مشغول ترمیم جاده‌های بین مزارع در بخش کوهستانی هستند، بیان کرد: همکاران مدیریت در شهرستان‌ها و گروه‌های جهادی در کنار کشاورزان و بهره برداران، کار لایروبی و پاکسازی باغات استان را انجام می‌دهند.

جعفری بیان کرد: با استفاده از بیل‌های مکانیکی، لایروبی رسوبات جمع‌شده در پشت بندها انجام خواهد شد تا پیش از فصل آبیاری باغات زمینه آبیاری درختان و زمین‌های زراعی فراهم شود. بر اساس گزارش‌های ارسالی، شهرستان‌های بشرویه و زیرکوه بیشترین میزان و حجم خسارت را اعلام کرده  که این گزارش برآورد اولیه بوده و روند بررسی برای برآورد نهایی ادامه دارد.

101 رشته قنات خراسان جنوبی در سیلاب آسیب دیدند

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه بیشترین خسارت به منابع آبی کشاورزی وارد آمده است اظهار داشت: طبق گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد که سیل به 101 رشته قنات، 11 هزار و 600 هکتار اراضی زراعی و باغی، 337 راس دام سبک، 520 کیلومتر ایل راه، 110 کیلومتر جاده بین مزارع و 17 کیلومتر مسیر انتقال آب خسارت وارد کرده که البته تأکید می‌شود که گزارش برآورد اولیه بوده و روند بررسی برای برآورد نهایی ادامه دارد.

خسارت یک هزار میلیارد تومانی سیل به شهرستان زیرکوه

فرماندار شهرستان زیرکوه نیز به خبرنگاران گفت: تاکنون یک هزار میلیارد تومان خسارت به حوزه کشاورزی، قنوات و راه‌های روستایی، شهری و عشایری و زیرساخت‌های اصلی شهرستان زیرکوه بر اثر سیل وارد شده است.

محمدرضا غیرتی اظهار داشت: بعد از وقوع سیلاب، ستاد مدیریت بحران شهرستان زیرکوه برگزار شد و بلافاصله کار عمرانی در حوزه راه‌های مواصلاتی را آغاز کردیم. ترمیم شبکه‌های حیاتی از جمله آب، برق و گاز تاکنون آغاز شده است. تعدادی ماشین آلات سنگین نیاز است تا کار با جدیت جهت ترمیم راه‌های مواصلاتی این شهرستان انجام شود.

خسارت سیل به 30 قنات شهرستان زیرکوه

وی به موضوع قنوات آسیب دیده اشاره کرد و گفت: تاکنون 30 قنات آسیب دیده در شهرستان زیرکوه شناسایی شده و کار ترمیم قنوات را آغاز کردیم اما خسارت بسیار زیاد و گسترده است و در حال ارزیابی سایر مناطق هستیم. تاکنون یک هزار میلیارد تومان خسارت به حوزه کشاورزی و قنوات و راه‌های روستایی، شهری و عشایری و زیرساخت‌های اصلی شهرستان زیرکوه برآورد شده است.

انتهای پیام/252/

دیگر خبرها

  • تجهیز چاه‌های کشاورزی خراسان رضوی به پنل خورشیدی
  • تخریب ۳۰۰ قنات جنوب سیستان و بلوچستان در سیل اخیر
  • رونق رشته مینی‌گلف در خراسان جنوبی
  • برآورد اولیه خسارت سیل به بخش کشاورزی/ ۱۰۱ رشته قنات آسیب دیدند
  • خسارت میلیاردی سیل به کشاورزی خراسان جنوبی
  • ۳۰ رشته قنات خراسان شمالی در حال مرمت و لایروبی است
  • احیا قنات‌ها در قم بی‌وقفه دنبال می‌شود
  • نیاز مبرم ۱۰۰ رشته قنات در خراسان شمالی به مرمت
  • نیاز ضرروی ۱۰۰رشته قنات در خراسان شمالی به مرمت
  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید