Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ايتنا»
2024-05-05@22:00:15 GMT

چرا تصاویر جدید جیمزوب اهمیت دارد؟ + ویدئو

تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۸۹۶۷۷

چرا تصاویر جدید جیمزوب اهمیت دارد؟ + ویدئو

ایتنا - جیمز وب می‌تواند نسبت به هابل، تصاویر واضح‌تری از فضا ارائه کند
نخستین تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب منتشر شد. انتشار این تصاویر با اولین عکس از اعماق فضا آغاز شد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، از آن رونمایی کرد. این دورترین تصویری است که بشر تا به حال در بخش‌های پنهان کیهان مشاهده کرده و از نظر زمانی، دورترین تصویری به شمار می‌رود که تا به حال کسی از گذشته کیهان به چشم دیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این تصاویر خیره‌کننده، زیبا و بیانگر یک دستاورد فنی فوق‌العاده‌اند. به گفته هایدی همل، دانشمند میان‌رشته‌ای در پروژه تلسکوپ فضایی جیمز وب، این تصاویر همچنین یک دستاورد حیرت‌برانگیز بشر را نشان می‌دهند- اوج دهه‌ها زحمت دانشمندان، مهندسان و کارشناسان فنی و ثمره میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری.

این تصاویر، سرآغازی برای دهه‌ها دانش بیشترند و بیش از هر زمان دیگری به ما می‌گویند بشر از کجا آمده است و به کجا می‌رود.

دکتر همل در مصاحبه‌ با ایندیپندنت می‌گوید: «وب، نمونه‌ای مثبت از کاری است که ما به‌عنوان یک گونه می‌توانیم انجام دهیم، زمانی که افراد در سراسر جهان با حسن نیت تلاش می‌کنند رویایی را به اشتراک بگذارند و جرات انجام دادن کارهای برجسته را داشته باشند. بشر برای این کار، بهترین است.»

کار طراحی مفهومی روی تلسکوپ وب در سال ۱۹۹۶ آغاز شد و این تلسکوپ، تلسکوپ فضایی نسل بعدی پیشرفته نامگذاری و به عنوان جانشینی برای تلسکوپ فضایی هابل طرح شد که در سال ۱۹۹۰ به فضا پرتاب شده بود.

اما همیشه قرار بود توانایی تلسکوپ وب فراتر از تلسکوپ هابل باشد و از این رو، کار طراحی آن با یک آینه بسیار بزرگ‌تر شروع شد که به آن امکان می‌داد برای مشاهده اجسام دورتر و کم‌نورتر، نور بیشتری جمع‌آوری کند. به گفته مایکل گلدرز، کیهان‌شناس دانشگاه شیکاگو، در مقایسه با آینه تلسکوپ هابل با قطر تنها ۲.۴ متر، قطر آینه اصلی تلسکوپ جیمز وب، ۶.۵ متر است.

این به معنای آن است که جیمز وب می‌تواند نسبت به هابل، تصاویر واضح‌تری ارائه کند و برای جست‌وجوی پاسخ‌هایی برای پرسش‌های بنیادین درباره حیات و عالم، ابزارهایی با جزئیاتی بیشتر از هر زمان را به کار بگیرد.

او می‌گوید: «تلسکوپ فضایی جیمزوب درک ما از کیهان را در طیف گسترده‌ای از مقیاس‌ها متحول می‌کند؛ از ویژگی‌های سیاراتی که به دور ستاره‌های نزدیک دیگر در گردش‌اند گرفته تا نخستین ستاره‌هایی که از گاز اولیه در عصر تاریک کیهان، یعنی دوره‌ای نه چندان دور پس از مه‌بانگ (بیگ‌بنگ)، تشکیل شده‌اند.»

دورترین کهکشان‌ها در تصویر میدان عمیق وب که در روز دوشنبه منتشر شدند، حدود ۱۳ میلیارد سال قدمت دارند اما تلسکوپ جیمز وب از این نیز فراتر خواهد رفت. از آنجایی که هابل از کهکشان‌هایی که حدود ۴۸۰ میلیون سال پس از بیگ‌بنگ شکل گرفته‌اند، تصویربرداری کرده است، تلسکوپ فضایی جیمز وب در نهایت تصویر کهکشان‌هایی که در ۲۰۰ میلیون سال پس از بیگ‌بنگ شکل گرفته‌اند، ثبت خواهد کرد.

زمان، زمان تماشا است و تصویر روز دوشنبه این تلسکوپ فقط آزمایشی برای موارد آینده‌اند و این نکته نشان می‌دهد که تلسکوپ فضایی جیمز وب می‌تواند درک ما را از نحوه پیدایش حیات- و اینکه چگونه همه‌چیز پدیدار شد- تغییر دهد.

  ویدئو

جان متر، اخترفیزیکدان برنده جایزه نوبل و دانشمند ارشد پروژه وب در مرکز پرواز فضایی گادرد ناسا، در اظهاراتی
می‌گوید: «پس از انفجار بزرگ چه اتفاقی افتاد؟ چگونه عالم در حال انبساط سرد شد و سیاهچاله‌ها و کهکشان‌ها و ستارگان و سیارات و انسان را ساخت؟»

مجموعه کامل نخستین تصاویر وب که روز سه‌شنبه منتشر می‌شود، نکاتی را هم در این مورد که چگونه این ابزار می‌تواند درک انسان از جایگاه ما در عالم را تغییر دهد، طرح می‌کند.

این مجموعه علاوه بر تصاویر واضح‌تر و دقیق‌تر از اهدافی مانند سحابی «کارینا» یا «شاه‌‌تخته» و سحابی حلقه جنوبی که پیش از این هابل تصویربرداری کرده بود، طیف نوری از سیاره فراخورشیدی «واسپ ۹۶ بی» (WASP-96 b) را هم شامل می‌شود؛ یک غول گازی تقریبا نصف سیاره مشتری که در فاصله یک هزار و ۱۵۰ سال نوری زمین قرار دارد. 

طیف‌نگار تلسکوپ جیمز وب نور ستاره‌ای را که از جو «واسپ ۹۶ بی» می‌گذرد، به بسامدهای تشکیل‌دهنده آن تفکیک می‌کند و دانشمندان می‌توانند از آن برای توصیف ترکیب شیمیایی جو سیاره استفاده کنند.

تلسکوپ فضایی جیمز وب با استفاده از بیش از پنج هزار سیاره فراخورشیدی که تاکنون کشف شده‌اند، احتمالا برای شناسایی نشانه‌های زیستی جوی حیات بیگانه بالاترین شانس را خواهد داشت؛ موجوداتی که جو سیارات دیگر را تغییر می‌دهند؛ همان گونه که میکروب‌های اولیه با تولید اکسیژن جو زمین را عوض کردند.

منبع: ایندیپندنت فارسی

منبع: ايتنا

کلیدواژه: تلسکوپ فضایی جیمز وب فضا ناسا تلسکوپ فضایی جیمز وب کهکشان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.itna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ايتنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۸۹۶۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتباط بلوتوثی شبکه هابل با یک ماهواره برای اولین بار

اغلب ماهواره‌ها از فرکانس‌های رادیویی به‌منظور ارتباطات خود بهره می‌برند؛ اما شرکت هابل نتورک به‌تازگی اعلام کرده است که از فناوری بلوتوث برای برقراری ارتباط مستقیم با یک ماهواره کمک گرفته است. این برای اولین‌بار در تاریخ است که اتصال بلوتوث با یک ماهواره داخل مدار انجام می‌گیرد و می‌تواند نویدبخش کاربرد‌های متعدد در آینده نزدیک باشد.

به گزارش دیجیاتو، شرکت هابل نتورک در ماه گذشته اقدام به ارسال دو ماهواره به مدار زمین از طریق ماموریت مشترک Transporter ۱۰ اسپیس ایکس کرد و از آن زمان تاکنون، با موفقیت توانسته سیگنال‌های مبتنی بر تراشه ۳.۵ میلی‌متری بلوتوث را از فاصله ۶۰۰ کیلومتری سطح زمین، دریافت نماید. این شرکت ادعا دارد که طیف کاربرد‌های متصور برای اتصال بلوتوث ماهواره‌ای، بسیار وسیع است که از میان آن‌ها می‌توان به خدمات لجستیک، پایش دام‌ها در مراتع، قلاده‌های هوشمند برای حیوانات خانگی، پایش وضعیت خاک در نقاط مختلف، ردیابی قطعات خودرو و حتی مراقبت بهتر و دقیق‌تر از کودکان اشاره کرد.

پایش مستمر موقعیت مکانی، به‌خصوص در مناطق دور افتاده یکی از اصلی‌ترین کاربرد‌های اتصال بلوتوث ماهواره‌ای است که می‌تواند برای صنایع مختلف، مفید واقع شود. پس از ارسال تمامی ماهواره‌های مورد نیاز به مدار زمین، کاربران با استفاده از دستگاه‌های فعلی و تنها با نصب یک فریمور می‌توانند از اتصال بلوتوث با ماهواره‌ها بهره‌مند شوند. گسترش دستگاه‌های متصل به شبکه و اینترنت اشیاء باعث شده است تا نیاز برای راه‌حلی بهینه با مصرف انرژی پایین جهت موقعیت‌یابی ایجاد شود. هابل نتورک امید دارد تا با ارائه خدمات آتی خود، بتواند خلاء موجود در این زمینه را از بین ببرد و نگرانی سایر شرکت‌ها در به‌کارگیری فناوری‌های نوین را برطرف سازد

شرکت هابل نتورک در سال ۲۰۲۱ توسط الکس هارو، بنیان‌گذار Life۳۶۰ و بن وایلد، موسس Lotera تاسیس شد. البته در کنار این دو نفر، یک مهندس هوافضا به‌نام جان کیم در شکل‌گیری شرکت نقش مستقیم داشته است و یکی از هم‌بنیان‌گذاران به‌شمار می‌رود. الکس هارو اشاره دارد که ایده اتصال بلوتوث ماهواره‌ای در ابتدا بسیار دور از ذهن به نظر می‌رسید؛ مخصوصاً با توجه به اینکه حتی دستگاه‌های نزدیک به‌هم نیز در برقراری چنین اتصالی گاهاً با مشکل مواجه می‌شوند. این شرکت در ادامه توانست با نوآوری و توسعه نرم‌افزاری مخصوص برای برقراری اتصال بلوتوث با فواصل طولانی از طریق تراشه‌های رایج فعلی، قسمت عمده‌ای از چالش پیش‌روی خود را پشت‌سر بگذارند.

هابل نتورک جهت فراهم‌سازی بستر سخت‌افزاری مناسب برای اتصال بلوتوث ماهواره‌ای هم اقدام به طراحی آنتن خاصی کرد که امکان نصب آن روی ماهواره‌های کوچک وجود دارد. عملکرد آن تقریباً مشابه با ذره‌بین است و می‌تواند با تقویت سیگنال، ارتباط ماهواره‌ای با تراشه بلوتوث دستگاه‌های رایج را ممکن سازد. همچنین تیم توسعه اقدام به رفع موانع مرتبط با پدیده دوپلر کردند که موجب تداخلات فرکانسی می‌شد و بیشتر در دستگاه‌هایی با سرعت حرکت بالا رخ می‌دهد.

شرکت گفته شده درنظر دارد تا از طریق ماموریت Transporter ۱۱ اسپیس ایکس، اقدام به ارسال سومین ماهواره خود به مدار زمین نماید و ماهواره چهارم را هم کمی بعد به فضا بفرستد. این چهار ماهواره می‌توانند اتصال بلوتوث ماهواره‌ای به‌شکل محدودی را فراهم سازند؛ اگرچه کاربران نسخه آزمایشی از همین الان هم می‌توانند چنین اتصالی را تجربه کنند. هدف نهایی هابل نتورک، ارسال ۳۲ ماهواره تا اوایل سال ۲۰۲۶ است و می‌توانند ۲ الی ۳ ساعت اتصال در روز را ممکن کنند.

دیگر خبرها

  • ارتباط بلوتوثی با فضا برقرار شد
  • اطلاعات نامطمئن جیمزوب از حیات فرازمینی
  • جان جیمز یوبل، فعال ضدصهیونیسم در گفت‌وگو با قدس: صهیونیسم‌ستیزی در میان آمریکایی‌ها افزایش خواهد یافت
  • جان جیمز یوبل فعال ضدصهیونیسم آمریکایی در گفت‌وگو با قدس: صهیونیسم‌ستیزی در میان آمریکایی‌ها افزایش خواهد یافت
  • تصویر روز ناسا: تلسکوپ‌های کمکی زیر آسمان پرستاره جنوب
  • رونمایی از اسرار یک سیاره جهنمی توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب
  • اولین ارتباط بلوتوثی فضایی برقرار شد
  • برقراری اولین ارتباط بلوتوثی با زمین
  • ارتباط بلوتوثی شبکه هابل با یک ماهواره برای اولین بار
  • تلسکوپ فضایی هابل به زندگی برگشت