Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت گفت: در ارتباط با ازبکستان، نگاه ویژه‌ای به سرمایه‌گذاری مشترک در بنادر جنوبی ایران، علی الخصوص در منطقه آزاد چابهار وجود دارد.

در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب، به موضوع تجارت خارجی با کشورهای منطقه پرداخته شد.

آقای رحمت الله خرمالی مدیرکل آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت، با حضور در این برنامه به سوالات زیر پاسخ داد:

سطح تجارت خارجی کشور در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

آقای خرمالی: کشور‌های حوزه منطقه آسیای میانه و سایر کشور‌های همسایه با روی کار آمدن دولت جدید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سفر روسای جمهور تاجیکستان، ترکمنستان و قزاقستان نشان از گرم بودن و اهمیت ویژه روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری دارد.

آسیای میانه از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است، پنج کشوری در این حوزه قرار دادند و ما نگاه ویژه‌ای به آن‌ها داریم. سال گذشته حجم مبادلات ما به این منطقه از رشد بالایی برخوردار بود.

کشور ازبکستان بیش از ۴۰۰ میلیون دلار رشد بسیار خوبی داشته است. تاجیکستان هم رشد بسیار خوبی داشت. بیش از چند صد درصد رشد مبادلات را در این منطقه داشتیم. می‌توانیم به برگزاری منظم کمیسیون‌های مشترک با کشور‌های همسایه اشاره کرد.

چشم انداز مبادلات تجاری ما با ازبکستان به چه صورت است؟

آقای خرمالی: هدف گذاری‌هایی بین مقامات دو کشور صورت گرفته؛ به طوری که یک میلیارد دلار هدف‌گذاری انجام شده است. مطمئنم به این هدف گذاری در کوتاه‌مدت می‌رسیم البته در بخش‌های مختلفی تقسیم‌بندی‌هایی صورت گرفته است.

به ویژه در بخش اقتصادی، سرمایه‌گذاری، انرژی، کشاورزی و حمل و نقل اهدافی در نظر گرفته شد. نگاه ویژه‌ای به سرمایه‌گذاری مشترک در بنادر جنوبی ایران، علی الخصوص در منطقه آزاد چابهار وجود دارد.

با توجه به هدف گذاری‌هایی که صورت گرفته آیا آنچه که مهم و مد نظر برای جبران کاهش مبادله وجود دارد چیست؟

آقای خرمالی: دولت ازبکستان یک اصل را در خصوص ما نپذیرفته؛ موافقتنامه تجارت ترجیحی در دستور کار است و تاکنون تاریخ‌های مختلفی را به طرف ازبکستان اعلام کردیم و در این سند ذکر کردیم، تعرفه‌هایی که برای کالا‌های وارداتی ایران به ازبکستان انجام می‌شود مأخذ برابر را رعایت کنند.

در دیدار آقای قالیباف با رییس جمهور ازبکستان و مقامات مجلس ازبکستان این مسئله مورد تاکید قرار گرفت. موضوعی که واقعا خیلی موثر است و رشد بسیار خوبی می‌تواند داشته باشد. باید تا تابستان در خصوص این موافقتنامه به جمع بندی برسیم.

آقای روح الله لطیفی سخنگوی گمرک در ادامه برنامه به بیان دیدگاه‌های خود پیرامون موضوع مورد بحث پرداخت.

میزان تبادلات تجاری ما با ازبکستان چقدر است؟

آقای لطیفی: در سال ۱۴۰۰، ۷۷۶ هزار و ۱۳۷ تن کالا به ارزش ۵۱۷ میلیون دلار بین ایران و ازبکستان تبادل شد که نسبت به سال ۹۹ رشد ۱۰۳ درصدی داشتیم. سهم صادرات ما در این سال ۷۱۴ هزار و ۴۹۱ تن به ارزش ۴۰۲ میلیون دلار بود.

صادرات کشور در سال ۱۴۰۰، ۱۴۶ درصد افزایش داشته و واردات ۶۲ هزار تن به ارزش ۱۱۵ میلیون دلار بوده که نسبت به سال ۹۹ رشد ۲۶ درصدی داشته است.

خوشبختانه نسبت به سال ۹۸ که بحث کرونا و محدودیت‌های مرزی نبود، صادرات ما در سال ۹۸، ۲۳۰ میلیون دلار بود که رشد ۷۵ درصدی را نشان می‌دهد.

چه محصولاتی با ازبکستان مبادله می کنیم؟

آقای لطیفی: عمده کالا‌های صادراتی ما لبنیات، محصولات کشاورزی، مصالح ساختمانی، مواد معدنی، مواد پتروپالایشگاهی، مواد شیمیایی، محصولات بهداشتی، لوله و پروفیل، کفپوش، ماشین آلات صنعتی و مبلمان است.

واردات ما نیز شامل نفت، پنبه، ابریشم، پارچه و حبوبات است، ولی متاسفانه نکته‌ای که باید سیاست گذاران حوزه تجارت خارجی به آن توجه ویژه کنند، کاهش است که در سه ماهه نخست امسال داشتیم و حدود ۶۷ درصد در وزن صادرات و ۴۵ درصد در ارزش صادرات در بهار امسال نسبت به بهار سال ۱۴۰۰ کاهش داشتیم.

۶۹ درصد در وزن و ۷۰ درصد در ارزش واردات از ازبکستان در بهار امسال کاهش داشتیم که امیدواریم سیاست‌های ترمیمی و دیپلماسی فعال سیاسی، فرهنگی و دیپلماسی پارلمانی که رئیس مجلس بر آن تاکید داشتند این کمبود جبران شود و همه در مسیری هماهنگ در کنار سیاست‌هایی که دولت دارد به پیش برویم و رشد یک میلیارد دلاری که مدنظر است را دنبال کنیم.

آقای هدایتی مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین الملل سازمان راهداری در بخش دیگری از برنامه به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت.

چه زیرساخت‌هایی برای افزایش تجارت با کشور‌های آسیای میانه وجود دارد؟

آقای هدایتی: کشور‌های آسیای میانه عمدتاً کشور‌های محصور در خشکی هستند و برای تامین کالا‌های خودشان چه در صادرات و واردات نیازمند ترانزیت از قلمرو سایر کشور‌های همسایه هستند. ازبکستان دوبرابر محصور در خشکی است. از قدیم الایام بعد از فروپاشی شوروی مناسبات حمل و نقل خوبی با کشور‌های آسیای میانه داشتیم. قلمرو ما در اختیار سایر کشور‌ها به ویژه کشور‌های اروپایی برای رسیدن به کشور‌های آسیای میانه قرار دارد.

در حوزه حمل و نقل و ترانزیت یکی از محور‌های سنتی و دیرینه همکاری ما با کشور‌های آسیای میانه است. بعد از تحولات سیاسی که در کشور ازبکستان ایجاد شد و بعد از فروکش کردن اپیدمی کرونا این مناسبات و روابط تجاری بین دو کشور در سطح بالاترین مقامات سیاسی دو کشور ادامه پیدا کرد.

کشور ازبکستان علاقمند است بعد از توسعه سیاسی و اقتصادی دو کشور از قلمرو کشور جمهوری اسلامی ایران برای دسترسی به آب‌های خلیج فارس و توسعه تجارت با سایر کشور‌ها استفاده کند. یکی از گزینه‌ها قطعاً جمهوری اسلامی است که در سطح مقامات مختلف با توجه به علاقه مندی‌های که در حوزه منطقه آزاد و بندر چابهار است به عنوان محور توسعه شرق و نزدیکترین مسیر به کشور‌های آسیای میانه مذاکرات را رو به جلو پیش می‌بریم.

امیدواریم بتوانیم به کشور در این حوزه با توسعه زیرساخت‌هایی که وجود دارد کمک کنیم. با کنوانسیون‌ها و معاهدات بین المللی که در این زمینه وجود دارد می‌توانیم حمل و نقل و ترانزیت را بیش از پیش توسعه دهیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: تجارت خارجی ، اقتصاد ایران

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: تجارت خارجی اقتصاد ایران کشور های آسیای میانه سرمایه گذاری سایر کشور ها تجارت خارجی میلیون دلار هدف گذاری حمل و نقل دو کشور ویژه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۹۲۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقبای جوانان ایران در لیگ ملت‌های والیبال آسیای مرکزی

برنامه دیدارهای لیگ ملت‌های والیبال آسیای مرکزی مشخص شد تا حریفان تیم جوانان پسر ایران در این رقابت‌ها مشخص شوند. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم و به نقل از سایت فدراسیون والیبال؛ سومین دوره مسابقات والیبال لیگ ملت‌های آسیای مرکزی (کاوا) از 22 تا 28 اردیبهشت در شهر اسلام‌آباد پاکستان برگزار می‌شود.

پیام تبریک رئیسی به تیم ملی والیبال دانش‌آموزی

تیم والیبال جوانان ایران که خود را برای شرکت در مسابقات قهرمانی مردان زیر 20 سال آسیا آماده می‌کند به نمایندگی از کشورمان در این مسابقات شرکت می‌کند و در نخستین مسابقه خود به مصاف ترکمنستان می‌رود.

تیم‌های ملی والیبال افغانستان، قرقیزستان، پاکستان، سریلانکا و ترکمنستان دیگر تیم‌های شرکت کننده در این رقابت‌ها هستند که در یک گروه به صورت دوره‌ای به مصاف یکدیگر می‌روند و در پایان مرحله گروهی، تیم‌های اول و دوم جدول برای مقام قهرمانی و تیم‌های سوم و چهارم جدول برای مدال برنز مسابقات با هم مسابقه می‌دهند.

این رقابت‌ها در سالن 10 هزار نفری اسلام‌آباد برگزار می‌شود و برنامه مرحله گروهی مسابقات والیبال لیگ ملت‌های آسیای مرکزی به وقت محلی به شرح زیر است:

شنبه 22 اردیبهشت
ساعت 13؛ ایران – ترکمنستان
ساعت 15:30؛ سری‌لانکا – قرقیزستان
ساعت 18؛ افغانستان – پاکستان

یک‌شنبه 23 اردیبهشت
ساعت 13؛ قرقیزستان – ترکمنستان
ساعت 15:30؛ سری‌لانکا – پاکستان
ساعت 18؛ ایران – افغانستان

دوشنبه 24 اردیبهشت
ساعت 13؛ سری‌لانکا – افغانستان
ساعت 15:30؛ ایران – قرقیزستان
ساعت 18؛ترکمنستان – پاکستان

روز سه‌شنبه 25 اردیبهشت تیم‌های شرکت کننده استراحت دارند.

چهارشنبه 26 اردیبهشت
ساعت 13؛ ایران – سری‌لانکا
ساعت 15:30؛ افغانستان – ترکمنستان
ساعت 18؛ قرقیزستان – پاکستان

پنجشنبه 27 اردیبهشت
ساعت 13؛ افغانستان – قرقیزستان
ساعت 15:30؛ ترکمنستان – سری‌لانکا
ساعت 18؛ ایران – پاکستان

جمعه 28 اردیبهشت
ساعت 15؛ دیدار رده‌بندی (تیم سوم جدول – تیم چهارم جدول)
ساعت 17:30؛ دیدار فینال (تیم دوم جدول – تیم اول جدول)

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رقبای جوانان ایران در لیگ ملت‌های والیبال آسیای مرکزی
  • ایجاد فضایی برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در خوارزم ازبکستان
  • بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد
  • معرفی گوهرسنگ خراسان جنوبی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • هدف گذاری برای تقویت مناسبات ترانزیت جاده ای بین ایران و ازبکستان
  • یک جام و دو فینال/ ایران به دنبال فتح آسیا؛افغانستان در پی فصل نو
  • آمادگی ایران برای تعمیر هواپیما و صدور خدمات مهندسی به کوبا
  • آغاز ساخت پایانه مکانیزه مواد معدنی در مجتمع بندری امام خمینی
  • معرفی ۱۱۰ فرصت سرمایه گذاری خراسان جنوبی در اکسپو ۲۰۲۴
  • چگونگی مردمی‌سازی توسعه بالادست صنعت نفت و گاز با توان بخش خصوصی و سرمایه‌های خرد مردمی