Web Analytics Made Easy - Statcounter

استفاده از مهارت‌ و تجارب یک قهرمان در راستای ارتقا و بهبود یک رشته ورزشی، کم ترین کار عاقلانه‌ای است که باید انجام داد، با این حال در برخی موارد مثل گلبال شاهد هستیم که ستاره‌ها و قهرمانان ورزشی آن به کنار رفته و مورد بی توجهی قرار می‌گیرند.

سمیرا جلیلوند متولد ۱۳۶۷ورزشکار ساکن قزوین و کاپیتان تیم ملی گلبال ایران ۱۷ سال است که در این رشته ورزشی فعالیت داشته و توانسته با پشتکار و علاقه در این ورزش از سد محدودیت‌های جسمی (کم بینایی) عبور کرده و برای کشورش افتخارات بزرگی خلق کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او معتقد است این رشته ورزشی استعدادها و ظرفیت‌های بسیاری دارد که اگر مورد توجه مسؤولان قرار گیرد، شاهد اتفاقات بسیار خوبی در سطح بین المللی خواهیم بود، اما مسؤولان چندان حاضر به استفاده از این دانش و تجربه نیستند، وی در ادامه به سوالات خبرنگار ایرنا پاسخ می‌دهد:

ایرنا. ابتدا بفرمایید از چه سنی وارد این رشته ورزشی شدید و مشوق‌های شما برای پیشرفت در گلبال چه کسانی هستند؟

دوبرادر بزرگتر من مشکل بینایی داشتند و در رشته ورزشی گلبال کار میکردند،من نیز به عنوان عضو دیگری از خانواده به این ورزش علاقمند شدم و از سن ۱۳ سالگی در استان قزوین شروع به فعالیت کردم و اکنون ۱۷ سال است که خودم و یکی از برادرانم علاوه بر اینکه با هم تمرین می‌کنیم، هر دو عضو تیم ملی گلبال هستیم.

ایرنا. از تجارب خودتان در این رشته ورزشی بگویید و اینکه تاکنون در چه تعداد مسابقات داخلی و خارجی شرکت داشته‌اید؟

در این ۱۷ سال که در تیم گلبال ایران فعالیت دارم، خانم گل ایران هستم و در مسابقات لیگ کشوری نیز به همراه تیم خودم چندین مرتبه عنوان قهرمان و نایب قهرمانی داشتم؛همچنین افتخارحضور در مسابقات پاراآسیایی را داشتم، مثلا در سال ۸۹ مسابقات آسیایی گوانجو چین مدال برنزگرفتم، در سال ۹۳ و مسابقات اینچئون کره جنوبی نایب قهرمانی و سال ۹۷ در مسابقات جاکارتا اندونزی بود که مقام سوم را کسب کردیم.

علاوه بر این موارد در چندین مرحله با داشتن سهمیه انتخابی برای شرکت در مسابقات جهانی توانستم طلا و برنز دریافت کنم؛ مهم تر از همه یک دوره مسابقات درسال ۹۶ واقع در پاسفیک تایلند بود که با حضورم در این مسابقات عنوان خانم گل آسیا را دریافت کردم.

ایرنا. با توجه به سابقه و تجربه طولانی مدت در این رشته ورزشی با نقاط ضعف این رشته در استان قزوین آشنا هستید؛ مهم ترین مانع را چه می‌دانید؟

حقیقتا به قدری از هیات‌های استان قزوین و مسؤولان متولی در چندسال گذشته بی اعتنایی دیدم که اصلا تمایلی ندارم بگویم ورزشکار قزوینی هستیم، مخصوصا زمانی که به خاطر همسرم چون اصفهانی است به عنوان ورزشکار آن استان در مسابقات شرکت کردم و تفاوت‌ها را بیشتر احساس کردم؛ الان از ۶ سال گذشته که وارد تیم گلبال استان قزوین شدم، متاسفانه چندان تمایلی به استفاده از ظرفیت‌ها و نظرات من مشاهده نمی‌شود.

استان قزوین در سال ۹۸ تیم بانوان را از دست داد، درحالی که تیم بانوان گلبال در قزوین بسیار قوی بود و اعضای آن یا قهرمان می‌شدند و یا عنوان نایب قهرمانی را کسب می‌کردند، اما از سال ۹۸ زمان تمرینی تعطیل شد؛ اکنون در آخرین اقدام که حدود یک ماه پیش صورت گرفت، چندین بازیکن زن جدید به رشته گلبال وارد شده‌اند و تمامی بازیکنان قبلی را کنار گذاشتند، اگر موضوع و اهمیت جوانگرایی بود، ما ایده‌های بسیار خوبی داشتیم که می‌توانستیم ارایه کنیم، من سر تیم ۱۵ تا ۱۶ نفر بودم که تمرین می‌کردیم و با برگزاری مسابقات انتخابی راهی مسابقات کشوری و جهانی می‌شدیم، اما از اون سال تاکنون خیلی از بانوان گلبال خانه نشین شده‌اند.

در همین تمرینات تابستانی که قرار است برای ۳۰ تیرماه چندین ورزشکار به مسابقات بحرین اعزام شوند، نفرات جدید را وارد عرصه مسابقات کرده‌اند و از من که سال‌ها عضو تیم ملی هستم نظرخواهی نشد.

ایرنا. این کنار گذاشتن‌ها تا چه اندازه در آینده این رشته ورزشی اثر منفی می‌گذارد؟

مسئله فقط آینده این رشته ورزشی نیست، بلکه خود ورزشکارانی است که سال‌ها فعالیت داشته و اکنون در معرض انواع آسیب‌های روحی و جسمی قرار دارند، به طور کلی فرق ورزشکاران نابینا با ورزشکاران بینا در این است که نمی‌توانند هر زمان که علاقه داشتند تمرین کنند و باید یک نفر آن‌ها را به محل تمرین ببرد، حالا شما تصور کنید این موضوع برای زنان نابینا تا چه اندازه پرنگ تر است.

ورزشکاران زن در این رشته ورزشی تا زمانی که تمرین می کردند از افسردگی و ناراحتی به دور بودند و خیلی با نشاط تر زندگی می‌کردند، اما اکنون به دلیل کنار گذاشتن آن‌ها از عرصه تمرینات، ناراحتی اعصاب و روان به سراغ آن‌ها آمده و خیلی از نظر سلامتی در معرض خطر قرار گرفته‌اند، این مسئله را در استان قزوین بارها عنوان کردیم اما گوشی برای شنیدن آن وجود نداشت.

ایرنا. به نظر شما نقش کدام یک از نهادها در حمایت‌ از بانوان ورزشکار ضعیف‌تر بوده است؟

هیات ورزش نابینایان در قزوین باید همانند استان‌های تهران و اصفهان قوی باشد، این هیات در استان قزوین ضعیف بوده و تیم بانوان و آقایان در این سال های اخیر با افت شدیدی همراه شده‌اند؛ البته مشکل فقط هیات نیست بلکه در راس آن فدراسیون قرار دارد و سپس اداره کل ورزش و جوانان و اداره کل بهزیستی که باید به عنوان اولین سنگر از ما حمایت کنند؛وقتی این نهادها پشت سر ما نایستند، قطعا این ورزش افول می‌کند.

گلبال در آذربایجان غربی و کردستان مجموعه ورزشی کاملی را به خود اختصاص داده که دارای خوابگاه و هتل است و ورزشکاران به خوبی در کنار آن تمرین می‌کنند، این استان‌ها اسپانسر معرفی کرده‌اند و سپس با حمایت های دولتی درحال درآمدزایی هستند؛ موضوعی که در استان قزوین چندین مورد توجه قرار ندارد.

قزوین باید به جهت اینکه به تهران نزدیک است، از فرصت و امکانات موجود به نحو مطلوب استفاده کند، اداره کل ورزش و جوانان نیز به قدر توان همکاری کرده اما هیات ورزشی نمی تواند از این ظرفیت‌ها در راستای بهبود این رشته ورزشی بهره مند شود،، با این که ورزشگاه شهید بابایی یک جای خوب و زمان مناسب تمرین دارد، اما به خوبی مدیریت نمی شود.

ایرنا. در حوزه تربیت مربیان و کشف استعدادهای برتر استان قزوین چه عملکردی داشته است؟

استان قزوین هنوز تو این ۱۷ سال نتوانسته یک مربی یا ورزشکار نمونه تربیت کند، درحالی که من خبر دارم ظرفیت‌های بسیار خوبی درون استان قزوین نهفته است که اگر مورد استفاده قرار بگیرد، شاهد به عرصه آمدن ستاره‌های گلبال خواهیم بود، ورزشکارانی را در استان قزوین سراغ دارم که اگرکمی روی آمادگی جسمانی آن‌ها وقت بگذاریم و بدنشان را آماده کنیم،حداقل سه تا چهار ورزشکار قهرمان تحویل جامعه گلبال داده‌ایم.

در کشف استعدادهای جدید، ورزشکارانی به میدان آمده‌اند که دستشان تازه به توپ خورده است، حتی خود کارشناسان اداره کل ورزش و جوانان هم بر این نکته اتفاق نظر دارند که ورزشکاران جدید تازه وارد هستند و نباید به مسابقات کشوری و جهانی اعزام شوند.

ایرنا. به نظر خودتان چرا از ظرفیت علمی و تجارب ورزشی شما استفاده نمی‌شود؟ شاید شما خودتان هم بتوانید به این اوضاع کمک کنید.

واقعا بی اطلاع هستم و نمی دانم چرا هیچ تمایلی به استفاده از دانش و تجربه من وجود ندارد؛ ای کاش یک نفر به من می‌گفت که علت این سردی و فقدان استقبال چیست؛ خیلی‌ها تصور می‌کنند که من به خاطر درآمدزایی مطالبه گری می‌کنم، اما واقعا اینطوری نیست و تنها حس دلسوزی من برای گلبال است که باعث شده امروز به این موضوعات اشاره کنم.

با اینکه شغلی ندارم و از حداقل درآمد مکفی برخوردار نیستم، اما هرگز اعتراض نکردم و این درحالی است که خیلی از ورزشکاران در رشته‌های دیگر از شغل دولتی برخوردار شده‌اند.

ایرنا. خیلی از ورزشکاران وقتی در داخل کشور با انزوای ورزشی روبرو می‌شوند، از کشورهای خارجی پیشنهاد دریافت می‌کنند،، آیا برای شما هم اتفاق افتاده است؟

یک پیشنهاد از کشور ترکیه دارم که گفتند برای بازی در تیم آن‌ها و لژیونر شدن همکاری کنم، این اولین بار است که به یک ورزشکار گلبال چنین پیشنهادی داده می‌شود.

صحبت پایانی شما با مخاطبان ایرنا:

به طور کلی من۵ تا ۶سال دیگر می‌توانم در اوج باشم، خودم هم قبول دارم که بالاخره نوبت به عرصه جوانان می رسد، اما رویه موجود باید عوض شود و با این کارها هیچ قهرمان و ورزشکاری نمی تواند به موفقیت برسد، مسئله دانش و تجربه‌ای است که باید منتقل شود که متاسفانه مورد توجه مسؤولان نیست.

برچسب‌ها ورزش نابینایان آذربایجان غربی استان قزوین تایلند اصفهان قزوین گلبال ترکیه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ورزش نابینایان آذربایجان غربی استان قزوین ورزش نابینایان آذربایجان غربی استان قزوین تایلند اصفهان قزوین گلبال ترکیه رشته ورزشی استان قزوین ظرفیت ها اداره کل شده اند ۱۷ سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۹۲۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دختران ورزشکار ایرانی یک الگو در کشورهای مسلمان هستند

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، در این دیدار دبیرکل فدراسیون جهانی سپک تاکرا با ابراز خوشحالی از فراهم شدن فرصت دیدار با وزیر ورزش و جوانان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران نقش بسیار مهمی در توسعه این رشته در آسیا داشته و تلاش‌ها و همکاری‌های رئیس انجمن سپک تاکرا با مسوولان بین المللی این رشته قابل تقدیر است.

حلیم بن قادر در ادامه سخنانش نقش تاثیرگذار ایران در ورزش جهان به ویژه کشورهای اسلامی را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: ایران به عنوان کشوری بزرگ و با دیدگاه‌های مهم در ورزش جهان بسیار تاگذار بوده به طوریکه هم اکنون بسیاری از کشورها از ایران الگو برداری می‌کنند.

وی افزود: نگاه ویژه جمهوری اسلامی ایران به ورزش زنان، ورزش کشورهای مسلمان را نیز تحت تاثیر قرارداده و هم اکنون بسیاری از این کشورها، پوشش اسلامی زنان ورزشکار ایرانی را برای ورزشکاران زن خود برگزیده‌اند.

رییس فدراسیون آسیایی سپک تاکرا همچنین به مسابقات جهانی این رشته در کوالالامپور اشاره کرد و از وزیر ورزش و جوانان دعوت کرد به عنوان میهمان ویژه در اختتامیه این رویداد حضور پیدا کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش پیشرفت ایران در حوزه زیر ساخت‌ها و امکانات ورزشی را مورد توجه قرار داد و پیشنهاد راه اندازی آکادمی جهانی سپک تاکرا در ایران را مطرح کرد.

در ادامه وزیر ورزش و جوانان با اشاره به برگزاری مسابقات زیر ٢٣ سال آسیا در ٢٢ مرداد با حضور ١٢ کشور در ایران گفت: امیدوارم میزبانی خوبی برای ورزشکاران حاضر در این رویداد مهیا کنیم.

در ادامه کیومرث هاشمی پیشنهاد کرد که نشست هیات رئیسه کنفدراسیون جهانی در حاشیه برگزاری مسابقات زیر ٢٣ سال آسیا در ایران برگزار شود.

وی در ادامه با بیان اینکه ایران از زیر ساخت‌های مناسب برای میزبانی رویدادهای بزرگتر نیز برخوردار است اظهار داشت: این آمادگی وجود دارد تا مسابقات جهانی این رشته را در ایران میزبانی کنیم.

کد خبر 6096623

دیگر خبرها

  • دختران ورزشکار ایرانی یک الگو در کشورهای مسلمان هستند
  • مهم‌ترین اخبار ورزشی ۱۵ اردیبهشت
  • جایگاه میرنوروز از نگاه ملی مغفول مانده است
  • استعدادهای برتر ورزشی بدون کنکور جذب دانشگاه فرهنگیان می شوند
  • جذب استعدادهای برتر ورزشی بدون کنکور در دانشگاه فرهنگیان
  • قهرمانی اندیشه زرین اردبیل در لیگ یک گلبال کشور
  • مجیدی: ورزشکاران حرفه‌ای اسکیت نیاز به حمایت بیشتری دارند
  • مهم‌ترین اخبار ورزشی ۱۴ اردیبهشت
  • مسابقات ورزشی جام شهدای مهارت در البرز پایان یافت
  • آغاز مسابقات کریکت نابینایان ‌در مزار شریف