Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین نیوز

روز سه شنبه 21 تیر ماه امسال وزیر راه و شهرسازی از فعال شدن کریدور ریلی شمال-جنوب با ورود اولین قطار ترانزیتی روسیه به هند خبر داد.

به گزارش تین نیوز، رستم قاسمی در آن روز گفت: قطاری که 21 تیرماه از مرز سرخس وارد کشور شد، سه هزار و ۸۰۰ کیلومتر را از مسکو با ۳۹ کانتینر طی کرده بود و امروز وارد ایران شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اولین بار است که قطاری مستقیما از روسیه وارد ایران می‌شود و به بندر شهید رجایی می‌رود. محموله این قطار از بندر شهید رجایی به هند ارسال خواهد شد.

به دنبال انتشار این خبر، پرسشی در شبکه های اجتماعی و در بین فعالان حمل و نقلی مطرح شد مبنی بر این که، با توجه به اینکه عرض ریل‌ های ایران و روسیه متفاوت است، قطارهای روسیه چگونه وارد خطوط راه آهن ایران می‌ شوند؟ آیا بوژی‌ ها را عوض می‌ کنند؟ این کار چگونه انجام می‌ شود؟

در پاسخ به این پرسش، حسین قهرمانی کارشناس ریلی، گفت: قطار در ورود به منطقه مرزی به ناحیه ای با عرض ریل مشترک (شامل سه ریل که هر دو عرض خط را می دهند) هدایت شده و متوقف می شود‌. سپس بوژی ها آزاد شده و مثلا بوژی های ایرانی به سمت ایران هل داده شده و بوژی های عرض جدید از سمت دیگر به زیر واگن ها هدایت شده و به همان روش اتصال انجام می شود. بعد از آن، کشنده (لکوموتیو) از سمت ترکمنستان با عرض خط روسی به مجموعه متصل شده و واگن ها را می کشد.

وی افزود: سپس قلاب واگن را از واگن جلو باز کرده، واگن را با جرثقیل بلند می کنند و  پیج بالستر (تکیه‌ گاه کاسه‌ ای که در یک نقطه به زیر واگن وصل می شود و می تواند دوران کند) را باز می کنند، بوژی را بیرون آورده و بوژی جدید را به جای آن روی ریل می برند و واگن را پایین آورده و میله اتصال که از واگن وارد بالستر می شود، با پین مخصوص مهار می شود.

قهرمانی عنوان کرد: البته از سال ۲۰۰۰ در بخشی از اروپا و برای تردد در مناطق با عرض خط متفاوت از بوژی های عرض متغیر استفاده می کنند و با تمهیدات خاصی در منطقه مرزی، ضمن حرکت در سرعت پایین، چرخ روی محور جابجا شده و عرض جدید حاصل می شود و نیازی به تعویض بوژی نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که چقدر زمان لازم است یک قطار روسی آماده ورود به شبکه راه آهن ایران بشود؟ گفت: زمان انجام این کار بستگی به طول قطار دارد و حدود ۴ روز یا بیشتر زمان می برد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: وزیر راه و شهرسازی روسیه تین مسکو روسیه بندر شهید رجایی بندر شهید رجایی شبکه های اجتماعی ایران و روسیه روسیه بوژی بوژی ترکمنستان ایران و روسیه روسیه مسکو وزیر راه و شهرسازی بندر شهید رجایی حمل و نقل ریلی واگن قطار ترانزیت ریلی راه آهن روسیه ایران کریدور شمال ـ جنوب بوژی قطار رستم قاسمی قطار ترانزیتی روسیه به هند بوژی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۹۳۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طول خطوط لوله انتقال نفت ایران ۱۰۰۰ کیلومتر افزایش می‌یابد/ انتقال ۱۳۷ میلیارد لیتر نفت و فرآورده در ۱۴۰۲

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران از انتقال ۱۳۷ میلیارد لیتر نفت و فرآورده در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: از این حجم ۷۱ میلیارد لیتر نفت خام و ۶۶ میلیارد لیتر مربوط به فرآورده‌های نفتی بوده است.

به گزارش خبرنگار شانا،‌ ارسلان رحیمی بعدازظهر امروز (چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت) در نشستی با نمایندگان رسانه‌های خبری، اعلام کرد: در سال ۱۴۰۱، ۱۳۲ میلیارد لیتر نفت و فرآورده در کشور منتقل شده است که این مقدار با رشد ۳.۷ درصدی در سال ۱۴۰۲ به ۱۳۷ میلیارد لیتر رسید.

وی همچنین از انتقال بیش از ۳ میلیارد و ۸۵۰ میلیون لیتر فرآورده به نیروگاه‌های کشور در سال ۱۴۰۲ خبر داد و افزود: پارسال به ۱۹ نیروگاه کشور سوخت مایع تحویل شده است که امیدواریم با اتصال نیروگاه‌های جدید ازجمله علی‌آباد، این تعداد افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران تأکید کرد: با تزریق روان‌کننده در خط لوله انتقال نفت و فرآورده‌های نفتی طی سال ۱۴۰۲، حجم انتقال افزایش یافته است که درنتیجه نیاز به استفاده از روان‌کننده با بهره‌برداری از خطوط لوله جدید کاهش خواهد یافت.

افزایش نزدیک به ۱۰۰۰ کیلومتری طول خطوط لوله انتقال نفت و فرآورده

رحیمی تصریح کرد: با بهره‌برداری از چهار خط لوله جدید انتقال شامل خط انتقال ۴۴۹ کیلومتری بندرعباس - سیرجان - رفسنجان، ۱۲۵ کیلومتری نظامیه به اهواز، ۹۹ کیلومتری یزد - نائین و ۲۲۰ کیلومتری تبریز - خوی - ارومیه در سال ۱۴۰۳ نزدیک به یک هزار کیلومتر به طول خطوط لوله انتقال نفت و فرآورده کشور افزوده خواهد شد. هم‌اکنون حدود ۱۴ هزار کیلومتر خطوط لوله انتقال نفت و فرآورده‌های نفتی در کشور وجود دارد که این متراژ با اضافه‌شدن خطوط جدید به ۱۵ هزار کیلومتر خواهد رسید.

صرفه‌جویی یک میلیارد دلاری با انتقال مواد نفتی با خطوط لوله

وی با مقایسه هزینه انتقال نفت خام و فرآورده با خط لوله نسبت به جابه‌جایی با نفتکش‌های جاده‌پیما گفت: برای انتقال ۱۳۷ میلیارد لیتر مواد نفتی در سال ۱۴۰۲ به ۵.۵ میلیون سفر نفتکش با میانگین طی مسافت هزار و ۲۰۰ کیلومتر رفت و برگشت نیاز داریم.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران ادامه داد: برای این حجم از تردد نفتکش‌های جاده‌پیما درمجموع به ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون لیتر گازوئیل نیاز است که در صورت انتقال با خطوط لوله، با احتساب مصرف حدود ۸۰۰ میلیون لیتر از رقم یادشده به‌منظور انجام عملیات انتقال، بیش از یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون لیتر سوخت (معادل بیش از یک میلیارد دلار) صرفه‌جویی می‌شود. جلوگیری‌ از مخاطره‌های زیست‌محیطی و آسیب‌های جانی از دیگر مزایای استفاده از خطوط لوله انتقال به‌جای نفتکش‌هاست.

روند کاهشی حجم سرقت از خطوط لوله انتقال نفت و فرآورده‌های نفتی

رحیمی درباره سرقت از خطوط لوله در سال ۱۴۰۲ گفت: آسیب‌های وارده ناشی از سرقت در خطوط لوله انتقال به جان افراد و محیط‌زیست بسیار زیاد است که تلاش می‌کنیم این موارد را با استفاده از فناوری و ماشین مهار کنیم.

وی افزود: موارد سرقتی گزارش‌شده در سال ۱۴۰۲ از ۴۷ به ۴۱ رسید که در ۳۵ مورد از این سرقت‌ها برداشت رخ داده است؛ حجم برداشت نفت و فرآورده‌های نفتی از خطوط بسیار جزئی بوده و رو به کاهش است، درعین‌حال تلاش می‌کنیم با استفاده از تجهیزات روزآمد این موارد را به صفر برسانیم.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران همچنین از واگذاری عملیات بهره‌برداری خط لوله گوره - جاسک به شرکت ملی نفت ایران خبر داد و گفت: هدف اولیه این خط لوله صادرات است که در حوزه کاری ما نیست و همکاران ما به‌عنوان پایشگر در این پروژه حضور داشتند؛ همچنین این پروژه یک خط لوله انشعابی برای تأمین خوراک نفت خام پالایشگاه بندرعباس خواهد داشت.

این خبر در حال تکمیل است...

دیگر خبرها

  • طول خطوط لوله انتقال نفت ایران ۱۰۰۰ کیلومتر افزایش می‌یابد/ انتقال ۱۳۷ میلیارد لیتر نفت و فرآورده در ۱۴۰۲
  • زخمی شدن ۴ نفر در برخورد دیزل قطار با واگن در اهواز
  • زاکانی: ورود اولین نمونه قطار چینی در خرداد به تهران | تمام قراردادهای ما ضمانت بانکی دارد | می خواهند قراردادمان با چین را منحل کنند اما نمی توانند
  • زاکانی: اولین نمونه قطار چینی در خرداد به تهران می رسد | تمام قراردادهای ما ضمانت بانکی بین المللی دارد
  • قطارهای لوکس ایران، سفری شاهانه در انتظار شماست
  • راه‌آهن: قطار ترانزیتی افغانستان مجوز گمرک را ندارد
  • فروش بلیت قطارهای فوق العاده مشهد از امروز
  • گزارش جالب دویچه‌وله؛ روش های دور زدن تحریم ها ازسوی ایران و روسیه | چین در ظاهر هیچ نفتی از ایران وارد نمی‌کند؛ در عوض...
  • دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد
  • دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد/ استولتنبرگ: ارسال سلاح