Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک: «جو بایدن»، رئیس جمهوری آمریکا که روز چهارشنبه وارد سرزمین های اشغالی شد، قرار است تا ساعاتی دیگر در پروازی مستقیم از تل آویو به جده، وارد عربستان شود.

 بایدن که در حال آماده شدن برای سفر به عربستان می شود، از تصمیم مقام های سعودی در بازکردن حریم هوایی این کشور به روی همه پروازهای غیرنظامی به ویژه پروازهای رژیم صهیونیستی استقبال کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اداره کل هوانوردی غیرنظامی عربستان بامداد امروز(جمعه) اعلام کرد حریم هوایی این کشور به روی تمامی پروازهای غیرنظامی که الزامات لازم را رعایت کنند (از جمله هواپیماهای اسرائیلی) باز است. این تصمیم ریاض استقبال جو بایدن را به دنبال داشت.

به گزارش روسیا الیوم، اداره کل هوانوردی غیرنظامی عربستان در نخستین ساعات بامداد امروز (جمعه)، در پیامی در توییتر اعلام کرد: در چارچوب تمایل عربستان به انجام تعهدات خود تحت کنوانسیون ۱۹۴۴ شیکاگو، که مستلزم عدم تبعیض بین هواپیماهای غیرنظامی مورد استفاده در ناوبری هوایی بین‌المللی و تکمیل تلاش‌ها با هدف تثبیت موقعیت ریاض به عنوان یک پلت فرم جهانی که سه قاره را به هم پیوند می‌دهد و همینطور تقویت ارتباط هوایی بین‌المللی، اداره کل هوانوردی غیرنظامی تصمیم گرفته است حریم هوایی خود را به روی همه شرکت‌های هواپیمایی که الزامات لازم را برای عبور از حریم هوایی عربستان برآورده می‌کنند، باز کند.

این تصمیم شامل هواپیماهای رژیم صهیونیستی نیز می شود.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا قرار است سوار هواپیمای از تل آویو وارد جده شود که اولین پرواز مستقیم و رسمی برای عبور از حریم هوایی عربستان از اراضی اشغالی به حساب می‌آید.

بایدن پیشتر در مقاله‌ای در روزنامه واشنگتن پست اعلام کرده بود که اولین رئیس جمهور آمریکایی خواهد بود که از تل‌آویو مستقیم به جده عربستان می‌رود.

در همین راستا رئیس جمهور آمریکا نسبت به تصمیم عربستان مبنی بر بازکردن حریم هوایی عربستان بر روی تمامی هواپیماهای غیرنظامی واکنش نشان داد و این اقدام را ستود.

در همین راستا جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در بیانیه‌ منتشر شده از کاخ سفید گفت که اعلام این تصمیم به دنبال تلاش‌های دیپلماتیک رئیس جمهور آمریکا با عربستان طی ماه‌های گذشته صورت گرفته است.

وی افزود: این تصمیم راه را برای تقویت امنیت و ثبات در منطقه هموار می‌کند.

سایه سنگین قتل خاشقچی بر سفر بایدن به عربستان

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه حاضر نشد مستقیما اعلام کند که مساله قتل جمال خاشقچی ستون نویس واشنگتن پست را در سفر خود به عربستان سعودی مطرح خواهد کرد.

به گزارش سی ان ان، رئیس جمهوری آمریکا که در سرزمین های اشغالی به سر می برد و قرار است به عربستان سعودی سفر کند، گفت که همیشه مساله حقوق بشر را مطرح کرده و نظر او در مورد قتل خاشقچی به صورت کاملا مشخص مطرح شده است.

وی روز پنجشنبه هنگامی که خبرنگاران از او پرسیدند آیا مساله خاشقچی را در طول دیدار خود با رهبران عربستان مطرح خواهد کرد یا خیر، گفت: نظر من در مورد خاشقچی کاملا واضح بیان شده و من هیچگاه در مورد مطرح کردن مساله حقوق بشر سکوت نکرده ام.

شبکه خبری فاکس نیوز وابسته به جمهوریخواهان آمریکا نیز روز پنجشنبه به وقت محلی در گزارشی اعلام کرد: به رغم آنکه همسر جمال خاشقچی ستون نویس نشریه واشنگتن پست اعلام کرده که دولت آمریکا به او قول داده مساله قتل این روزنامه نگار را در سفر به عربستان مطرح کند، اما کاخ سفید از پاسخ به سوالات در این زمینه طفره می رود.

بایدن در اواخر این هفته پس از پایان سفرش در اسرائیل با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دیدار خواهد کرد.

حنان العتر همسر جمال خاشقچی، هفته گذشته با مقامات کاخ سفید دیدار و اکنون اعلام کرده که دولت آمریکا به او اطمینان داده است که مساله خاشقچی مطرح خواهد شد.

کاخ سفید روز پنجشنبه به فاکس نیوز گفت: ما جزئیات گفتگوهای خصوصی با سایر رهبران را پیش از وقوع آنها اعلام نمی کنیم اما جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا پس از انتخاب خود اقداماتی را در رابطه با قتل خاشقچی انجام داده است.

کاخ سفید مدعی شد: دیدگاه های رئیس جمهوری آمریکا در مورد حقوق بشر روشن و دیرینه است و همیشه در سفرهای خارجی، آزادی های اساسی در دستور کار قرار دارد، همانطور که در این سفر نیز این مساله در دستور کار قرار خواهد داشت.

 پایگاه خبری بریت بارت روز سه شنبه به وقت محلی نوشت: حنان العتر، بیوه خاشقچی در ماه ژوئن نامه ای به رئیس جمهوری آمریکا ارسال کرده و از او درخواست ملاقات کرده بود، اما کاخ سفید با این درخواست مخالفت کرده است.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی بایدن به خبرنگاران گفت که اگرچه کاخ سفید با اعضای خانواده خاشقچی در تماس بوده است، اما رئیس جمهوری این ارتباط را نداشته است.

سالیوان گفت: رئیس‌جمهوری خودش با خانواده خاشقچی گفتگو نکرده، اما از ابتدا روی این موضوع تمرکز داشته است.

سفر بایدن به عربستان سعودی و دیدار وی با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، همه توجه ها را به خود جلب کرده است. این درحالی است که بایدن در طول مبارزات انتخاباتی خود وعده داده بود که عربستان را طرد کند.

بایدن در مقاله ای در واشنگتن پست اذعان کرد که تعداد زیادی از افراد با تصمیم وی برای سفر به عربستان سعودی مخالف هستند و قول داد که در طول این سفر موضع خود در مورد حقوق بشر را به صورت "روشن " بیان کند.

بایدن نوشت که رابطه با عربستان سعودی را برای آینده منطقه و منافع آمریکا مهم می داند.

وی گفت: از ابتدا، هدف من این بود که روابط را با کشوری که ۸۰ سال یک شریک راهبردی آمریکا بوده، تغییر دهم، نه اینکه این روابط را قطع کنم.

جمال خاشقچی روزنامه نگار مخالف بن سلمان که در واشنگتن پست قلم می‌زد مهر ماه سال ۹۷ پس از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه ربوده شد و به طرز فجیعی به قتل رسید.

منبع: تابناک

کلیدواژه: آیت الله ناصری شینزو آبه مصطفی تاجزاده اسکوچیچ حمید نوری مازیار لرستانی بایدن خاورمیانه اسرائیل عربستان پرواز مستقیم حریم هوایی آیت الله ناصری شینزو آبه مصطفی تاجزاده اسکوچیچ حمید نوری مازیار لرستانی رئیس جمهوری آمریکا حریم هوایی عربستان رئیس جمهور آمریکا عربستان سعودی روز پنجشنبه واشنگتن پست جمال خاشقچی کاخ سفید حقوق بشر جو بایدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۹۴۰۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعلیق تحویل مهمات به رژیم صهیونیستی توسط آمریکا

رسانه آمریکایی آکسیوس مدعی شد: هفته گذشته دولت بایدن تحویل یک محموله تسلیحات آمریکایی به سمت سرزمین‌های اشغالی را متوقف کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه آمریکایی آکسیوس در مقاله‌ای به قلم باراک راوید، خبرنگار نزدیک به مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی، نوشته است برای اولین بار از ۷ اکتبر آمریکا ارسال تسلیحات برای رژیم صهیونیستی را متوقف کرده است.

به گفته مقامات رژیم صهیونیستی، این حادثه نگرانی‌های جدی در داخل دولت نتانیاهو ایجاد کرده و مقامات آن را به تکاپو انداخت تا بفهمند چرا ارسال محموله متوقف شده است. بایدن با انتقاد شدید آمریکایی‌هایی که مخالف حمایت او از اسرائیل هستند، روبرو است. دولت بایدن در ماه فوریه از رژیم اسرائیل خواست تا تضمین دهد که تسلیحات ساخت ایالات متحده توسط ارتش رژیم صهیونیستی در غزه مطابق با قوانین بین‌المللی استفاده می‌شود. رژیم اسرائیل در ماه مارس یک تضمین‌نامه امضا شده ارائه کرد.

مقامات اسرائیلی گفته‌اند که تحویل مهمات از هفته گذشته متوقف شد. کاخ سفید تا کنون از اظهار نظر خودداری کرده است. دولت بایدن به شدت نگران است که رژیم اسرائیل به شهر رفح در جنوب غزه، جایی که بیش از یک میلیون آواره فلسطینی در آن پناه گرفته‌اند، حمله کند.

به گفته آکسیوس، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر بیانیه‌های متعددی را منتشر کرده و گفته است که قصد دارد دستور تهاجم به رفح را صرف نظر از نتیجه توافق تبادل اسرا و آتش‌بس، صادر کند.

نتانیاهو در بیانیه‌ای به مناسبت روز یادبود هولوکاست که یکشنبه منتشر شد، به تنش با دولت بایدن اشاره کرد: «در هولوکاست وحشتناک، رهبران بزرگ جهان بودند که بیکار ایستادند؛ بنابراین، اولین درس هولوکاست این است: اگر از خود دفاع نکنیم، هیچکس از ما دفاع نخواهد کرد. و اگر لازم باشد تنها بایستیم، تنها خواهیم ایستاد.»

دو منبع آگاه از دیدار آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده با نتانیاهو به آکسیوس گفته‌اند که طرفین گفتگوی دشواری درباره حمله رژیم صهیونیستی به رفح داشتند. بلینکن در جریان این دیدار گفت که «عملیات نظامی بزرگ» در رفح منجر به مخالفت علنی ایالات متحده با آن خواهد شد و بر روابط ایالات متحده و رژیم اسرائیل تأثیر منفی خواهد گذاشت.

یک روز بعد، جان کربی، سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت که رهبران اسرائیل درک می‌کنند که تهدید بایدن درباره احتمال تغییر در سیاست ایالات متحده در مورد جنگ غزه «واقعی است» و به نحوه انجام عملیات زمینی در رفح و وضعیت پناهندگان بستگی دارد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز شنبه در کنفرانس فایننشال تایمز گفت که دولت بایدن برای رژیم اسرائیل شفاف کرده است که شیوه اجرای عملیات در رفح بر سیاست ایالات متحده در قبال جنگ غزه تأثیر خواهد گذاشت.

آکسیوس در پایان نوشته است که میانجی‌های مصری و قطری همچنان در تلاش برای دستیابی به یک معامله تبادل اسرا بین رژیم صهیونیستی و حماس هستند که منجر به توقف درگیری‌ها در غزه شود. دولت بایدن عمیقاً درگیر این تلاش‌ها است و بیل برنز، رئیس سیا، در آخر هفته در قاهره به مذاکرات پیوست.

حماس روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که پیشنهاد فعلی را با ذهنیت مثبت بررسی می‌کند و با همین روحیه برای دستیابی به توافق به قاهره می‌رود. در حالی که رژیم اسرائیل منتظر پاسخ حماس به این پیشنهاد است، نتانیاهو چندین بیانیه در آخر هفته صادر کرد و گفت که با پایان دادن به جنگ به عنوان بخشی از معامله تبادل اسرا موافقت نخواهد کرد.

یوآو گالانت، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی روز شنبه از نیروهای نظامی ارتش اشغالگر در غزه بازدید کرد و گفت که اسرائیل «سیگنال‌های نگران‌کننده» می‌بیند مبنی بر اینکه حماس قصد ندارد به سمت توافقی برای آزادی اسرا حرکت کند و تهدید به شروع قریب‌الوقوع عملیات در رفح کرد.

کد خبر 750960

دیگر خبرها

  • مقامات آمریکایی: اسرائیل در کنترل گذرگاه رفح از خط قرمز بایدن عبور نکرد
  • مناظره آتشین آمریکایی‌ها و سعودی‌ها درباره ایران در شبکه اسرائیلی!
  • پولیتیکو: آمریکا ارسال محموله‌های بمب به اسرائیل را معلق کرد
  • گزینه‌های آمریکا در برابر بلندپروازی‌های اتمی عربستان
  • ببینید | فوری؛ اولین تصاویر از لحظه حمله گذرگاه رفح در مرز مصر توسط هواپیماهای اسرائیلی
  • تعلیق تحویل مهمات به رژیم صهیونیستی توسط آمریکا
  • آمریکا به دنبال فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ به عربستان است
  • نمایش نیروی هوایی آمریکا برای ساخت ۲۴ ساعته پهپاد
  • نگاهی به توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا/ واشنگتن و ریاض در انتظار چراغ سبز اسرائیل
  • سالیوان: توافق دفاعی آمریکا با عربستان بدون رابطه ریاض با اسرائیل امکان‌پذیر نیست