Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس برخی از مقامات بهداشتی در آمریکا شروع ابراز این نظر کرده‌اند که اگر شیوع آبله میمونی به حد کافی گسترده شود، این بیماری به صورت یک بیماری منتقل‌شونده از راه جنسی در این کشور مستقر خواهد شد.

دکتر راشل ولنسکی، رئیس مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا گفت‌: «همه تلاش ما در حال حاضر این است که مانع از رخ دادن چنین وضعیتی شویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

آبله میمونی در بخش‌هایی از آفریقا که افراد از طریق گاز گرفتن جوندگان و حیوانات کوچک دیگر به ویروس بیماری مبتلا می‌شوند، شیوع بوم‌گیر یا آندمیک دارند. ویروس این بیماری معمولا به آسانی میان انسان‌ها منتقل نمی‌شود.

موارد بیماری عمدتا در مردان همجنسگرا رخ داده است

اما امسال تا به حال بیش از ۱۲۰۰۰ مورد آبله میمونی از کشورهایی گزارش شده است که به طور تاریخی هیچگاه شیوع این بیماری در آنها رخ نداده است. عفونت‌های آبله میمونی در مردانی ظهور کرد که در گردهمایی‌هایی در اروپا با مردان آمیزش جنسی داشتند، هر چند مقامات بهداشتی تاکید کرده‌اند که هر کسی می‌تواند به این ویروس مبتلا شود.

شمار گزارش‌شده موارد آبله میمونی تا جمعه بعدازظهر در آمریکا به حدود ۱۵۰۰ مورد رسیده است که هر روز صدها مورد به آنها افزوده می‌شود. مقامات بهداشتی می‌گویند اطلاعات جمعیت‌شناختی درباره نیمی از این بیماران را در اختیار دارند و تقریبا همه آنها مرد هستند و اکثریت عمده‌ای از آنها آمیزش جنس با همجنس داشته‌اند.

کارشناسان اعتقاد دارند که شمار واقعی موارد بیماری بسیار بیشتر از موارد ثبت‌شده است.

بروز علائم سه هفته طول می‌کشد

ولنسکی گفت او انتظار دارد که موارد بیماری دست کم تا ماه اوت (مرداد) افزایش یابد که تا حدی به این علت است که سه هفته طول می‌کشد تا شخصی که دچار عفونت شده است، علائم بیماری را بروز دهد و بیماری او تشخیص داده شود.

ویروس آبله میمونی عمدتا از طریق تماس پوست به پوست انتشار پیدا می‌کند، اما همچنین می‌تواند از طریق تماس با ملحفه‌های مورد استفاده بیمار هم به دیگران منتقل شود.

افراد مبتلا به آبله میمونی ممکن است علائم تب، بدن درد، لرز و خستگی را تجربه کنند. بسیاری از مبتلایان در شیوع اخیر همچنین دچار ضایعات پوستی تاول‌مانند در بسیاری از نقاط بدن شدند.

تا به حال کسی در میان مبتلایان به آبله میمونی در خارج از آفریقا به علت این بیماری نمرده و بیماری در بسیاری از مردان نسبتا خفیف بوده است. اما کارشناسان می‌گویند در برخی از افراد ضایعات پوستی می‌تواند به شدت دردناک باشد و خطر ایجاد جوشگاه و جاگذاری هم وجود دارد.

تقاضا برای واکسن رو به افزایش است

هنگامی که شیوع آبله میمونی برای نخستین بار در ماه مه (اردیبهشت) در آمریکا شناسایی شد، فقط ۲۰۰۰ دوز واکسن جدید آبله میمونی که به صورت دو دوزی تزریق می‌شود، در اختیار داشتند.

توصیه فعلی در آمریکا این است که واکسن‌ها به افرادی تزریق شود که می‌دانند یا احتمال می‌دهند در دو هفته گذشته در معرض ویروس آبله میمونی قرار گرفته‌اند و تقاضای برای واکسن در برخی کلینیک‌های واکسیناسیون در برخی شهرها از میزان موجودی آنها گذشته است. دولت آمریکا تا به حال ۱۵۶۰۰۰ دوز واکسن توزیع کرده است. و انتظار می‌رود تا روز دوشنبه ۱۳۱۰۰۰ دوز دیگر واکسن را هم توزیع کند.

این واکسن که ساخت شرکت داروسازی دانمارکی- آمریکایی باوارین نوردیک است و از جمله با نام تجاری Jynneos به فروش می‌رسد، به گفته والنسکی هیچگاه تا به حال در پاسخ به شیوعی مانند مورد اخیر مورد استفاده قرار نگرفته است و سازمان‌های بهداشتی آمریکا میزان اثربخشی آن را دنبال خواهند کرد.

کد خبر 690759 برچسب‌ها آبله میمونی بیماری - ویروس واکسن

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: آبله میمونی بیماری ویروس واکسن آبله میمونی تا به حال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۹۷۵۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، واکسن خوراکی روتاویروس جهت پیشگیری از اسهال‌های ناشی از این روتاویروس برای شیرخواران تجویز می‌شود.

بنابر اعلام وزارت بهداشت شروع این برنامه از دانشگاه‌های علوم پزشکی هرمزگان و بوشهر و در شیرخواران ٢ ماهه است.

 عرشی رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت پیش از این اعلام کرد  که واکسن روتاویروس در سنین ۲ و ۴ و ۶ ماهگی تزریق می‌شود و واکسیناسیون روتاویروس حداقل از سالانه ۱۰ هزار بیماری اسهال شدید و نیاز به بستری جلوگیری خواهد کرد.

همچنین اواخر سال گذشته واکسن پنوموکوک به برنامه واکسیناسیون کشوری وارد شد و اجرای آن از بندر خمیر هرمزگان شروع شد. بنابر اعلام رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت این واکسن نیز در سنین ۲ و ۴ و ۱۲ ماهگی تزریق می‌شود و می‌تواند سالانه از ۱۵۰۰ مرگ کودکان جلوگیری کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کاهش کانون‌های بیماری آبله در استان ایلام
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • قیمت هر شاخه تیرآهن در سال جدید چقدر است؟
  • پیشتازی ایران در تشخیص مالاریا / مورد بومی ابتلا در کشور گزارش نشده است
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • واکسیناسیون بیش از ۴۰۰۰ رأس دام علیه بیماری آبله گوسفندی در بدره
  • نرخ تورم در آمریکا همچنان بازهم افزایشی شد