Web Analytics Made Easy - Statcounter

بهناز ضرابی زاده نویسنده کودک و نوجوان گفت: اگر نویسنده‌ای به دنبال شناخت ترجمه آثار شاخص برای کودکان و نوجوان باشد ترجمه آثار تاثیر مثبتی بر رشد کودکان و نوجوانان خواهد داشت، اگر در دنیا آثار فاخر خارجی مشخص و ترجمه شوند رویکرد بسیار خوبی است که نویسندگان و کودکان ذینفع خواهند بود.

پرورش ذائقه کودکان با مطالعه آثار فاخر خارجی 

به گفته ضرابی زاده، با ترجمه آثار خارجی نویسندگان با شیوه‌ها و سبک‌های مختلف نوشتن و تجربیات سایر نویسنده‌های کودک و نوجوان دنیا آشنا می‌شوند و نیز ذائقه کودکان به گونه‌ای پرورش پیدا می‌کند که بهترین آثار خارجی را مطالعه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عدم ارتباط کودکان با ادبیات فارسی به واسطه افزایش آثار ترجمه شده

او می‌گوید: با افزایش آثار ترجمه شده سلیقه کودکان و نوجوانان در مطالعه‌ی کتاب‌ها تغییر خواهد کرد، این موضوع سبب ساز فاصله کودکان از سبک ایرانی و اسلامی کشور می‌شود و ممکن است کودکان ما در آینده نتوانند به راحتی با ادبیات فارسی کشور ارتباط برقرار کنند و از دیگر معایب افزایش آثار ترجمه شده این است که فرهنگ مغایر با ایدئولوژی و اندیشه‌های ما وارد ادبیات کشور و سبک زندگی کودکان خواهد شد که این مسئله زمینه ساز یک آسیب جدی و بزرگ خواهد بود.

کاهش آثار تالیفی از طریق افزایش آثار ترجمه شده

این نویسنده گفت: هنگامی که تعداد آثار ترجمه شده افزایش یابد به مرور تعداد کار تالیفی کمتر خواهد شد، در بخش‌هایی ممکن است صلاح ناشر این باشد اثری را که تصویرگری و منتشر شده فقط حق کپی رایتش را بپردازد و کار را برای ترجمه به مترجم بسپارد و در نهایت اثر در تیراژ بالا چاپ شود، اما کتابی که در ایران نوشته و تالیف شده قطعا هزینه بیشتری را برای ناشر خواهد داشت و در این مرحله آسیب‌ها خود را نشان می‌دهند.

عدم رغبت نویسندگان جوان با کاهش آثار تالیفی

ضرابی زاده گفت: متاسفانه ناشران بیشتر به دنبال کار‌های ترجمه می‌روند و کار‌های تالیفی کمتر منتشر می‌شود، این موضوع باعث شده که رغبت نویسنده‌ها برای نوشتن کم شود و نویسندگان جوان و خوش ذوقی که در حوزه ادبیات کودک و نوجوان در حال فعالیت هستند نتوانند آثارشان را به شکل حرفه‌ای منتشر کنند.

رسانه بستری برای ترویج فرهنگ کتابخوانی

او می‌گوید:رسانه برای ترویج کتابخوانی با شرط حضور کارشناسان حرفه‌ای می‌تواند بسیار موثر باشد، به این معنا که کارشناسان خبره با معرفی کتاب خوب در حوزه‌های مختلف که دارای نمره قابل قبول هستند را انتخاب و بهترین آثار را برای بچه‌ها ترویج کنند. اگر تک بعدی عمل نشود قطعا رسانه می‌تواند کمک بسیار شایانی در این زمینه کند، همچنین برای ترویج کتابخوانی رسانه لازم است شیوه‌های خلاقانه و نوآورانه اجرا شود تا رغبت مطالعه را در مخاطبان افزایش دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آثار ترجمه شده آثار تالیفی سلیقه کودکان ترویج کتابخوانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۹۷۶۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کودکان و نوجوانان کدام کشور رکورددار سوء مصرف الکل هستند؟

این سازمان اعلام کرده است یک سوم کودکان ۱۱ ساله و بیش از نیمی از نوجوانان ۱۳ ساله در انگلستان مشروبات الکلی مصرف کرده‌اند.

راشا تودی در این گزارش به نقل از سازمان جهان بهداشت آورده است انگلیس از نظر میزان مصرف الکل در این گروه سنی در میان ۴۴ کشور در صدر قرار دارد.

گزارش جدید سازمان جهانی بهداشت میزان مصرف الکل، سیگار، سیگار الکترونیکی و ماریجوانا در میان کودکان و نوجونان را در کشورهای اروپایی، کانادا و چند کشور در آسیای مرکزی بررسی کرده است.

این سازمان با تاکید بر اینکه مصرف الکل می‌تواند به مغز کودکان آسیب برساند، هشدار داد متاسفانه این موضوع در بسیاری از کشورهای مورد بررسی عادی شده و سلامت کودکان و نوجوانان نادیده گرفته می‌شود و از کشورها خواست تا اقدامات بیشتری برای محافظت از کودکان در برابر این مواد و نوشیدنی‌های مضر انجام دهند.

تحقیقات نشان می‌دهد که هر چه کودکان زودتر مصرف الکل را شروع کنند، با مشکل جدی‌تری در سنین بالاتر روبرو می‌شوند.

در حالی که این سازمان بهداشتی بین‌المللی از افزایش گرایش کودکان و نوجوانان انگلیسی به مصرف الکل ابراز نگرانی کرده، چند روز پیش نیز مقامات بهداشتی انگلیس نسبت به رشد سرسام‌آور موارد بستری کودکان و نوجوانان در بیمارستان‌های این کشور به خاطر عوارض ناشی از سیگارهای الکترونیکی هشدار دادند.

دکتر «تدروس ادهانوم قبریسوس»، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت نیز پیش‌تر در این رابطه هشدار داده بود: در حال حاضر کودکان و نوجوانان در سنین پایین در برخی کشورهای ثروتمند در دام مصرف سیگارهای الکترونیکی افتاده‌اند و ممکن است که این نسل به نیکوتین گره بخورند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • در دادرسی کودکان به‌دنبال عدالت ترمیمی  هستیم
  • کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت
  • اجرای طرح «هر کلاس یک قفسه کتاب» در خوزستان
  • افتتاحیه نمایشگاه «در ستایش سعدی» در موزه خوشنویسی ایران
  • آثار سعدی را با نثری روان به نوجوانان ارائه می کنیم
  • کمی مهربان باشیم (بررسی زندگی و آثار دکتر هروی)
  • هفته زمین پاک
  • تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری به کرمان آمد
  • کودکان و نوجوانان کدام کشور رکورددار سوء مصرف الکل هستند؟
  • انگلیس رکورددار سوء مصرف الکل در کودکان و نوجوانان