Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@16:57:37 GMT

بوشهر ۳ تا ۴ روز ذخیره غذایی دارد

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۹۸۰۰۸

بوشهر ۳ تا ۴ روز ذخیره غذایی دارد

ایسنا/بوشهر مسئول دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی استان بوشهر گفت: در این استان ۳ تا ۴ روز ذخیره غذایی وجود دارد و پس از آن در صورت وارد نشدن میوه، محصولات پروتینی و برخی مواد دیگر دچار کمبود خواهد شد.

طبق بررسی‌های صورت گرفته در نقشه امنیت غذایی کشور، پس از اعلام استان‌های هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد و سیستان و بلوچستان در دسته بسیار ناامن غذایی، زنگ خطر ناامنی غذایی در استان‌های خوزستان، کرمان، ایلام و بوشهر نیز به صدا در آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این خصوص در گفت‌وگویی که با یکی از محققین بهداشت و ایمنی مواد غذایی و مسئول دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی استان بوشهر داشتیم، صحت و سقم این موضوع را پیگیری کردیم.

در گفت‌وگوی ایسنا با ضیاالدین کشاورزپور، محقق سلامت و ایمنی مواد غذایی استان بوشهر آمده است: غذا به مواد خوراکی که به منظور کسب انرژی، رشد و حفظ سلامتی استفاده می‌شود، گویند و ناامنی غذایی زمانی که فرد به طور منظم به غذای سالم و مقوی برای رشد و تکامل طبیعی و زندگی فعال و سالم دسترسی نداشته باشد، دچار ناامنی غذایی می‌شود. 

این محقق بهداشت و ایمنی غذایی می‌گوید: ناامنی غذایی ممکن است به دلیل در دسترس نبودن یا کمبود منابع برای تهیه غذا باشد که سازمان خوار و بار جهانی (FAO)، سطوح مختلف ناامنی غذایی را شامل: ۱. نداشتن اطمینان برای به دست آوردن غذای مناسب، ۲. نداشتن کیفیت و تنوع مواد غذایی، ۳. کاهش مقدار غذا یا حذف وعده‌های غذایی و ۴.نداشتن در دسترس بودن غذا برای یک روز یا بیشتر در نظر می‌گیرد.

ضیاالدین کشاورزپور عنوان می‌کند: متخصصین حداقل نیاز روزانه انسان را به طور میانگین برای آقایان ۲۴۰۰ کالری و برای بانوان ۲۲۰۰ کالری مشخص کرده‌اند که البته این خود بستگی به عوامل مختلفی دارد که مورد بحث نیست این میزان کالری باید از مقادیر مشخص حدود ۶۵ درصد کربوهیدرات مانند نان و برنج و... ۱۵۲۰ درصد پروتئین مانند پنیر، حبوبات و گوشت‌ها و ۲۰۱۵ درصد چربی فراهم شود.

وی تصریح کرد: افرادی که در معرض نا امنی غذایی هستند ممکن است سایر نیازهای اولیه خود را قربانی کنند تا بتوانند غذا بخورند و این باعث مصرف در دسترس‌ترین و ارزان‌ترین غذا که در برخی موارد فاقد ریزمغذی‌های لازم هست، می‌شود.

خانوارهای با سرپرست زن از امنیت غذایی پایین‌تری برخوردار هستند

کشاورزپور با هشدار وجود خطر چاقی، اضافه وزن و دیابت برای کودکان دارای ناامنی غذایی، بیان کرد: غذاهای ارزان قیمت و فرآوری شده سرشار از چربی اشباع، قند و نمک هستند که به این معنی است که نیاز روزانه انسان به کالری فراهم می‌شود؛ اما فاقد مواد مغذی ضروری مثل ویتامین‌ها و املاح برای حفظ سلامتی باشد، که این می‌تواند به نوبه خود باعث چاقی و سایر اشکال سوء تغذیه شود. 

این مدرس دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر در خصوص امنیت غذایی افزود: امنیت غذایی را می‌توان در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار دارد؛ اما بر اساس تحقیقات صورت گرفته به طور کلی این عوامل را می‌توان در دو دسته اقتصادی مانند میزان درآمد خانوار و دارا بودن تسهیلات زندگی و همچنین عوامل اجتماعی مانند جایگاه شغلی پدر، سطح سواد والدین علی الخصوص مادر بیان کرد که خانوارهای با سرپرست زن از امنیت غذایی پایین‌تری برخوردار هستند که این مورد نشان دهنده همان عوامل اقتصادی و اجتماعی مذکور است.

کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی ضمن اشاره به امنیت غذایی در استان بوشهر، عنوان کرد: بر اساس نقشه بین المللی امنیت غذایی منطقه خاورمیانه و ایران جزو کشورهای پرخطر قرار گرفته‌اند که عواملی مانند بی ثباتی سیاسی کشورهای همسایه، تنش آبی در منطقه، افزایش گرمایش منطقه‌ای و وضع ظالمانه تحریم‌های اقتصادی که متاسفانه شامل تحریم‌های دارویی و غذایی هم شده است و بر اساس تعریف در دسترس بودن غذا به طور عام، تمام مناطق کشور وضعیت مشابه‌ی را برای امنیت غذایق دارا هستند؛ اما بر اساس کیفیت که ارتباط مستقیمی با عوامل اقتصادی و اجتماعی دارد، استان بوشهر جزو استان‌های نا امن تلقی می‌شود.

ضیاالدین کشاورزپور، تنش آبی و گرما همچنین وضعیت آب و هوایی خاص استان، مسائل اقتصادی و اجتماعی و همچنین افزایش مهاجرت از روستا به سمت شهر را دلایل اصلی ناامنی در استان بوشهر برشمرد که راهکار برگشت امنیت غذایی در استان بوشهر، نیازمند سیاست گذاری‌های کلان اقتصادی و فرهنگی است که به ایجاد شرایط اقتصادی پایدار، توسعه مشاغل روستایی، آموزش و فرهنگ سازی به منظور جلوگیری از اسراف و آشنایی مردم با مفهوم امنیت غذایی، بهره گیری از روش‌های نوین و جایگزین کشت و زرع و متناسب با شرایط آب و هوایی استان است.

استان بوشهر رتبه ششم در ناامنی غذایی را دارد

مسئول دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با ایسنا خاطرنشان کرد: طبق تحقیقات و مطالعه ملی امنیت غذایی کشور با عنوان سمپات که زیر نظر خود وزارت خانه بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و با همکاری جهاد کشاورزی در سال ۱۳۹۰ صورت گرفته، استان بوشهر رتبه ششم در ناامنی غذایی را داشته است؛ اما طبق مطالعات جامعِ در درون دبیرخانه امنیت غذایی و سلامت استان بوشهر، ما جزو استان‌های با شاخص نداشتن امنیت غذایی نیستیم.

دکتر عیسی صفوی بیان کرد: استان بوشهر جزو استان‌های آب‌خیزدار نیست و به همین علت در بخش مهمی از ۵ سبد غذایی وابستگی غذایی در استان بوشهر وجود دارد و طبق تحقیقات دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی در استان بوشهر به جز سبزیجات، گوجه فرنگی فصلی، خرما و آبزیان در بقیه محصولات تا حدود ۷۰_۸۰ درصد وابستگی غذایی به استان‌های دیگر وجود دارد.

این مقام مسئول در خصوص وضعیت غذایی استان بوشهر تصریح کرد: استان بوشهر به لحاظ قدرت خرید در وضعیت مناسبی قرار دارد؛ اما به لحاظ در دسترس بودن برخص محصولات شکنندگی داریم، یعنی عموما ۳ تا ۴ روز ذخیره غذایی داریم و پس از آن در صورت وارد نشدن محصولی مثل میوه و محصولات پروتئنی و برخی مواد دیگر دچار کمبود خواهیم شد؛ چرا که در این محصولات از ۵۰ تا ۸۰ درصد وابستگی به استان‌های دیگر وجود دارد و در زمینه کیفیت هم یک حد نسبی در استان برقرار است و حدود ۸۰_۷۰ درصد کیفیت مواد غذایی در استان بوشهر خوب می‌باشد.

کیفیت کم آرد تولیدی و وارداتی در استان بوشهر

مسئول دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی استان بوشهر ضمن اشاره به کیفیت پایین آرد در استان بوشهر، عنوان کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته، با وجودی که در شاخص در دسترس بودن نان و توانایی خرید مردم مشکلی وجود ندارد؛ اما در شاخص کیفیت نان در استان بوشهر شکنندگی وجود دارد که به دنبال آن نان با رضایت زیر ۴۰ درصد مواجه بوده است که به دلیل کیفیت کم آرد تولیدی در استان و کیفیت نامطلوب آرد وارد شده به استان است.

صفوی اذعان کرد: استان بوشهر در حوزه خرما و آبزیان صادرکننده است؛ اما در حوزه گوشت و پروتئین‌ها تا بالای ۶۰ درصد وابستگی غذایی به استان‌های دیگر وجود دارد تا جایی که در استان بوشهر سیستم گلخانه‌ای مجهزی وجود ندارد که میزان واردات از استان فارس را کاهش دهد که به دنبال آن، در استان بوشهر در حوزه‌ی واردات میوه حدود ۵۰ درصد وابستگی به استان فارس وجود دارد.

صفوی ضمن اشاره به وجود محدودیت‌های طبیعی در استان بوشهر، ادامه داد: در آمایش سرزمینی، استان بوشهر جزو استان‌های انرژی خیز محسوب می‌شود که دشت‌های بزرگ برای کشت ندارد و حتی استاندارهای لازم هم در همان حداقل زمین‌های کشت آن رعایت نمی‌شود که این مهم نیازمند بازبینی سریع در بحث کشاورزی است.

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی استان بوشهر این بوده است که در بلندمدت کشتارگاه‌های صنعتی و دامداری‌های بزرگ راه‌اندازی شود که حتی برای دامداری‌های بزرگ هم زمین‌های بزرگ کشت مورد نیاز است که زیرساخت‌های استان فراهم نمی‌باشد.

به گزارش ایسنا، در دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی استان بوشهر، شان نظارتی و نه اجرایی بر این دبیرخانه حاکم است که به صورت کلی امنیت غذایی را با شاخص‌های توانایی، در دسترس بودن و کیفیت تغذیه و ایمنی مواد غذایی در نظر می‌گیرند.

گفتنی است دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی استان زیرمجموعه یکی از کارگروه‌های استانداری و مستقر در دانشگاه علوم پزشکی در حال فعالیت است که صفوی اولین چالش این دبیرخانه را نداشتن استقلال آن می‌داند که مهمترین فعالیتی که از سال ۱۳۹۶ یعنی حدود ۵ سال استقرار دبیرخانه در دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر مدنظر بوده، شناسایی موانع و ترسیم اهداف در حوزه سلامت و امنیت غذایی برای استان بوشهر بوده است.

در استان بوشهر با سوء تغذیه مواجه نیستیم

مسئول دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی استان بوشهر اشاره کرد: مهمترین چالش دبیرخانه با توجه به تغییرات منطقه‌ای، کشوری و استانی در حوزه برنامه‌ریزی برای رسیدن به اهداف ترسیم شده است که در حوزه زمین و آب چالش‌هایی اساسی در استان بوشهر وجود دارد که مشکل آب یک مشکل ملی است؛ اما در بحث کمبود زمین قابل کشت، جهاد کشاورزی استان بوشهر در تحقق تعهدی که برای کشت محصولات گلخانه‌ای در ۳۰۰ هکتار زمین قابل کشت استان داشته، موفق عمل نکرده است و تقریبا تعهدات جهاد کشاورزی در حدود ۱۵۰ هکتار محقق شده است و این در حالی است که زمین‌های مستعد در استان بوشهر با کمبود روبه‌روست.

عیسی صفوی اضافه کرد: گرسنگی به دنبال وجود سوءتغذیه محقق می‌شود و با بررسی‌های میدانی و تحقیقات استانی و استفاده از سامانه‌های مختلف از جمله سامانه سیب و پایش مدرسه‌ای ما در استان بوشهر با سوء تغذیه مواجه نیستیم و به دنبال آن عدد معناداری برای گرسنگی در استان بوشهر وجود ندارد.

این مقام مسئول بیان کرد: دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی استان بوشهر در مرحله اول به دنبال پایش تغذیه‌ای و به دنبال آن زنگ خطر را دنبال می‌کند؛ بدین معنا که شاخص‌های امنیت غذایی یعنی توانایی خرید، کیفیت و در دسترس بودن را بررسی می‌کند و در مرحله دوم در صورت وجود زنگ خطر در پایش‌ها، برنامه مداخله فوری برای ضربه نخوردن ترسیم می‌شود که در مرحله بعد یک نقشه راه و چشم انداز بلند مدت با توجه به شرایط استان، کشور و منطقه ترسیم می‌شود.

وی گفت: جهاد کشاورزی، اداره بهزیستی، گمرک، کمیته امداد، سازمان استاندارد، دانشگاه علوم پزشکی از جمله ادارات همکار با دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی در استان بوشهر است که در این باره جهاد کشاورزی متولی تولید و عرضه، سازمان استاندارد متولی آزمایش و تائید سلامت محصولات و دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی متولی عرضه به واسطه پایش سلامت محصول و بررسی در دسترس بودن و توانایی خرید مردم است.

صفوی یادآور شد: در سال گذشته محصولات کم کیفیت و برگشتی و غیر استاندار در سراسر استان بسیار محدود و انگشت‌شمار بوده که یک آمار خیلی بسیار خوب است.

به گزارش ایسنا، رویکرد دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی استان بوشهر این است که در یکسری محصولات غذایی که در صورت کمبود واردرات از استان‌های همجوار در استان با مشکل جدی روبه‌رو می‌شود، استقلال نسبی به وجود آورد و همچنان که گفته شد، رسیدن به امنیت غذایی پایدار در استان، نیازمند همکاری‌های کلان از سوی ادارات و ارگان‌های مختلف متولی سلامت در استان است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: امنیت غذایی امنیت غذایی در استان بوشهر دانشگاه علوم پزشکی ایمنی مواد غذایی استان بوشهر جزو استان دسترس بودن ناامنی غذایی درصد وابستگی دنبال آن بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۹۸۰۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تضمین امنیت سرمایه گذاری و غذایی از اثرات بارز رفع تداخلات است

به گزارش خبرنگار مهر، رضا افلاطونی ظهر شنبه در نشست شورای قضائی و شورای حفظ حقوق بیت المال در بوشهر گفت: باید از عهده مدیریت‌ها به خوبی بربیاییم برنامه‌های توسعه‌ای، تولید و اشتغال در عرصه زمین اتفاق می‌افتد.

رئیس سازمان امور اراضی کشور افزود: زیرساخت تولید و اشتغال به عنوان پیشران و توسعه کشور تثبیت مالکیت است. عرصه زمین، حد نگار و تثبیت مالکیت یعنی حد و حدود آن مشخص باشد.

وی گفت: رکن اول در تثبیت مالکیت، رفع تداخلات است که یک بار برای همیشه مالکیت دولت را از مردم جدا می‌کنیم.

رئیس سازمان امور اراضی کشور ادامه داد: بعضی کارها را یک بار برای همیشه انجام می‌دهیم که یک خدمت ماندگار می‌شود.

افلاطونی ضمن اشاره به اهمیت رفع تداخلات افزود: رفع تداخلات نماد همدلی بین سه قوه برای ارائه یک خدمت ماندگار به مردم است.

وی ادامه داد: یکی از اثرات بازر رفع تداخلات تضمین امنیت سرمایه گذاری و امنیت غذایی و در نتیجه کاهش پرونده‌های حقوقی می‌باشد.

وی در مورد رکن دوم تثبیت مالکیت به بحث آمایش سرزمین اشاره کرد و اظهار داشت: آمایش سرزمین یعنی مدیریت زمین که تعریف بالقوه و بالفعل دارد به عنوان مثال در شهرک‌های صنعتی یک بار زیرساخت تعریف می‌شود و هزینه آب و برق و گاز یک بار پرداخت می‌شود.

رئیس سازمان امور اراضی کشور بیان کرد: همه دستگاه‌های اجرایی باید همکاری‌های لازم در خصوص ایجاد شهرک‌های مولد داشته باشد.

وی بیان کرد: سرمایه گذاری باید منطبق با آمایش سرزمین باشد و این فرصت بسیار مناسبی برای استان بوشهر است که از این ظرفیت استفاده کند و شهرهای مولد که هر واحد سکونت گاه در روستا یک واحد مولد هم باشد.

وی گفت: هدف ما در سازمان امور اراضی این نیست که اموال عمومی را تبدیل به اموال شخصی افراد کنیم این طرح را به شرکت شهرک‌های کشاورزی که ۱۰۰ درصد دولتی است واگذار می‌کنیم.

کد خبر 6089897

دیگر خبرها

  • این دو ویتامین برای سلامت قلب مهم هستند
  • ۵ ویتامین ضروری و مکمل مفید برای سلامت مردان
  • جلوگیری از توزیع مواد غذایی فاسد در مهریز
  • ۴ سبزی که هرگز نباید پوست آن‌ها را کند
  • تشکیل کمیته تخصصی «سبز و آبی» در راستای اهمیت امنیت غذایی در کشور
  • ۴ سبزی که هرگز نباید پوست آنها را کند
  • پایداری تولید شرط اولیه امنیت غذایی است
  • تضمین امنیت سرمایه گذاری و غذایی از اثرات بارز رفع تداخلات است
  • جهش تولید در دیمزارها می‌تواند به امنیت غذایی کشور کمک ‌کند
  • دامپزشکان و پیرادامپزشکان سرمایه ارزشمند علمی و اجرایی کشور هستند