Web Analytics Made Easy - Statcounter

اعتماد نوشت: به‌رغم همه هشدارهایی که کارشناسان و اساتید دانشگاه در خصوص حذف ناگهانی ارز 4200 تومانی و جهش تورمی پس از آن می‌دادند، دولت نهایتا روند اجرایی این ایده مخرب را کلید زد و باعث بالارفتن افسارگسیخته قیمت اقلام مصرفی و خدمات در کشور شد.

بعد از این تصمیم که فشار معیشتی فراوانی را به دوش اقشار محروم سوار کرد، دولت به سمت تصمیم تازه‌ای حرکت کرد و طی روزهای اخیر پیشنهاد تغییر مبنای محاسبه حقوق گمرکی به نرخ 4200 تومان را داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند مقامات دولتی تلاش می‌کنند این تصمیم را بی‌ارتباط با بازگشت ارز 4200 تومانی جلوه دهند اما واقع آن است که این تصمیم به معنای عقب‌نشینی از برنامه‌های قبلی و نوعی اعتراف به اشتباه محسوب می‌شود.

جالب اینجاست که بر خلاف تصور دولت با این تصمیم روند التهاب بازارها التیام پیدا نمی‌کند و رشد قیمت‌ها فروکش نمی‌کند، چرا که قیمت‌ها چسبندگی خاصی دارند و حاضر به عقب‌نشینی نیستند.

کارشناسان همواره تاکید دارند که تیم اقتصادی دولت از توانایی کافی برای درک واقعیت‌های اقتصادی کشور برخوردار نیست.

دولت و مجلس براساس برخی پیش‌فرض‌های اشتباه،تصمیمی را اتخاذ کردند که باعث نوسانات فزاینده در بازار شد.در ابتدا اعلام شد که براساس ارزیابی‌های تحلیلی سازمان برنامه و بودجه و مشاوران اقتصادی دولت، حذف ارز 4200 تومانی در بدبینانه‌ترین حالت 5الی 8درصد نوسان در 4قلم کالا ایجاد می‌کند. در همان برهه تحلیلگران دلسوز اعلام کردند که این نوسانات در محدود 8درصدی نخواهد بود و باعث تورم بالا در همه اقلام می‌شود. نتیجه همانی شد که کارشناسان اعلام کرده بودند، امروز مردم با تورم‌های افسارگسیخته بالای 60درصد روبه‌رو هستند و همه اقلام و خدمات را باید گران‌تر تهیه کنند.

دولت زمانی که متوجه تبعات ویرانگر تصمیم‌سازی اشتباه خود شد از طریق کاهش حق ورودی گمرکات تلاش کرد تا به زعم خود بخشی از نوسانات را جبران کند. اما این تصمیم نیز اشتباه است و مشکلات بزرگ‌تری ایجاد می‌کند.

دولت برای مهار تورم باید ابتدا به دنبال لغو تحریم‌های اقتصادی باشد. با تحریم‌ها، مهار تورم و ایجاد ثبات امکان‌پذیر نیست. با سخنرانی و ادعا و حرف که نمی‌توان تورم را مهار کرد.

دولت تصور می‌کند، تغییر در نرخ پایه حقوق ورودی گمرکات باعث ثبات می‌شود که این یکی دیگر از پیش‌فرض‌های اشتباه است. ضمن اینکه معنای واضح آن، عقب‌نشینی از تصمیمات قبلی است. هرچند سخنگوی دولت و سایر مقامات دولتی اعلام می‌کنند این تصمیم ربطی به عقب‌نشینی از تصمیمات گذشته ندارد، اما واقع آن است که این معنا از آن استخراج می‌شود. به هر حال دولت به جای بازی با کلمات باید به دنبال لغو تحریم‌های اقتصادی و استفاده از رویکردهای کارشناسی برای مهار تورم باشد. گزاره‌هایی که می‌توانند بخشی از التهابات موجود را مهار کنند.

تماشاخانه کودکان از ما تقلید می‌کنند و ما می‌خندیم/ آن روی سکه ترسناک است (فیلم) ببینید| الهام چرخنده: حرکات نمایشی داشتم و گل به خودی خوردیم / به ولای علی برای دختران 4 ساله اجرا می کردم فیلم های دیگر

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: عقب نشینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۹۸۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حسن یزدانی در المپیک پاریس برابر قاتل تیلور؛ اشتباه یا احترام؟

حسن یزدانی با تصمیم فدراسیون کشتی، بدون انجام دیدار انتخابی به المپیک پاریس می‌رود.

طرفداری | دیوید تیلور با انجام مسابقات انتخابی از رسیدن به المپیک بازماند اما حسن یزدانی بدون انجام مسابقه قرار است نماینده ایران باشد.

دیوید تیلور در مسابقات انتخابی المپیک، برابر آرون بروکس پدیده کشتی آمریکا شکست خورد تا به پاریس نرسد. اتفاقی که کشتی جهان را در شوک فرو برد و البته بروکس هم با شایستگی سهمیه المپیک را کسب کرد.

کامران قاسم‌پور برای المپیک خودش را به وزن ۸۶ کیلوگرم رساند تا بین او و یزدانی یک نفر به پاریس برود اما فدراسیون کشتی اعلام کرد حسن یزدانی مستقیم به المپیک می‌رود و دیگر بعید است این تصمیم عوض شود.

ظاهرا فدراسیون کشتی با این تصمیم خواسته به حسن یزدانی و عناوین او احترام بگذارد اما سوال این است که چرا فدراسیون کشتی آمریکا چنین دیدی در مورد تیلور نداشت و چرخه انتخابی را به درست‌ترین شکل ممکن انجام داد؟

به هر روی باید دید حسن یزدانی این‌بار برابر بروکس چه نتیجه‌ای کسب می‌کند و می‌تواند قهرمان المپیک پاریس شود یا خیر.

 

از دست ندهید ????????????????????????

عبدالکریم حسن هم نامش را تغییر داد اعتراض سرمربی چلسی: VAR به فوتبال ضرر زده است آقای الگری سال بعد هم در تیم ما بمان! درگیری صلاح با کلوپ: ساکت شو!

دیگر خبرها

  • دولت تورم ۳۰ درصد را موفقیت می‌داند
  • حسن یزدانی در المپیک پاریس برابر قاتل تیلور؛ اشتباه یا احترام؟
  • خوش خدمتی عجیب نشریات زنجیره‌ای به دلالان و فراریان مالیاتی دانه درشت
  • خطرات عادت اشتباه پا گذاشتن روی داشبورد!
  • ۸ سانتیمتری که نگذاشت رفیعی، بیرانوند باشد!
  • کاهش رشد نقدینگی به تنهایی موجب مهار تورم نخواهد شد
  • سرآشپز پخت تورم در ایران
  • بحث روز؛ VAR در فوتبال، قاضی عادل یا قاتل روح ورزش محبوب ما؟
  • رضایی: المپیکی شدن امامی و آذرپیرا تصمیم درست و عادلانه بود
  • هشدار بارسا به ژاوی: رفتارت را درست کن