Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، تعدادی از شهروندان سنندجی با درج موضوعی با عنوان «شهر سنندج را از حضور سگ‌های بلاصاحب پاکسازی کنید» در سامانه «فارس من» خبرگزاری فارس، خواستار پیگیری این موضوع شده اند.

چند سال است که سگ‌های ولگرد و آزاد سنندج در مکانی جمع‌آوری و بعد از عقیم کردن رها می‌شوند و اکنون جمعیت آنها به حدی است که همه مردم را کلافه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حتی در معابر عمومی و پیاده‌راه فردوسی که مرکز شهر سنندج هم هست سگ‌های ولگرد می‌چرخند. البته بخشی از این موضوع به افرادی بر می‌گردد که خود را حافظ حیوانات قلمداد می‌کنند. در هر صورت باید شهر را از وجود سگ‌ها پاکسازی کرد.

چالش وجود سگ‌های ولگرد در خیابان‌های سنندج

بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون قلاده سگ در دنیا وجود دارد که براساس اعلام سازمان سلامت جهانی، ۲۰۰ میلیون قلاده آن آزاد است.

 نرخ بالای زاد و ولد در سگ‌ها هم وضعیت را صدچندان بدتر می‌کند، آنها معمولاً دو بار در سال زایمان می‌کنند و بسته به نژاد، ممکن است در هر زایمان تا حدود ۱۵ توله به دنیا آورند. 

کم نیستند انسان‌هایی در همین شهر که میلیون‌ها تومان برای سگ‌های خانگی خود در ماه هزینه می‌کنند.

بحث سگ‌های ولگرد و تردد آنها در برخی نقاط شهر سنندج به ویژه در مناطق حاشیه‌ای به یک چالش تبدیل شده و صدای خیلی‌ها را درآورده است.

نگرانی‌های ناشی از بروز مشکلات بهداشتی و درمانی و حتی امنیتی ناشی از وجود این حیوانات موجب شده این موضوع بارها رسانه‌ای شود و به عنوان یک مطالبه جدی از سوی مردم مطرح شده است.

امروزه با توجه به شناخت برخی از بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان و به مخاطره افتادن سلامت انسان‌ها، در هیچ نقطه‌ای حضور آزاد سگ‌های بدون صاحب در خیابان‌ها امری پذیرفته شده‌ نیست.

براساس مفاد بند 15 ماده 55 قانون شهرداری‌ها که جلوگیری از شیوع امراض ساریه انسانی و حیوانی و ...، و جمع‌آوری حیوانات بلاصاحب و دفع حیوانات مریض، مزاحم و ولگرد را وظایف شهرداری دانسته است.

تجربه‌های مختلف در کشورهای پیشرفته مانند آلمان نشان داده است عقیم کردن نه تنها یک راه انسانی بلکه تنها راه موثر برای کنترل جمعیت سگ‌های بی‌سرپرست است. در این کشورها، نه تنها پناهگاه‌ها و سرپرستان سگ‌هایشان را عقیم می‌کنند بلکه پروژه‌هایی برای زنده‌گیری، عقیم‌سازی و آزاد کردن سگ‌های بی‌خانمانی که به زندگی در محیط بیرون عادت کرده‌اند، وجود دارند.

این کشورها با پیاده‌سازی برنامه‌های درازمدت، فراگیر و عقیم‌سازی مشکل سگ‌های بیخانمان و شیوع هاری را به کلی حل کرده‌اند و با این روش انسانی جمعیت سگ‌ها را طوری کنترل کرده‌اند که نه تنها نیازی به کشتن سگ‌ها با مرگ آسان یا هر مرگ دیگر  وجود ندارند، بلکه در آنها کشتن سگ‌ها به هر مرگی و در هر نهادی جرم محسوب می‌شود، راه حلی که بعد از کش و قوس‌های زیاد بالاخره امروز در سنندج عملیاتی شد.

تاسیس ستاد کنترل جمعیت سگ‌های آزاد در سنندج

شکور صلواتی رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سنندج در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: ساماندهی سگ‌های بلاصاحب در سطح شهر از مطالبات شهروندان است و شهرداری سنندج از تمام ظرفیت های خود برای پاسخگویی به این مطالبه استفاده می‌کند.

وی افزود: در راستای ارائه خدمات بهینه و استاندارد به شهروندان و تحقق مفاهیم حقوق شهروندی و توسعه و رشد همگون ابعاد این مهم در تمام بخش‌های فعالیت‌های شهری با لحاظ نمودن توجه به سایر مخلوقات آفریدگار، این سازمان با هدف اجرایی نمودن دستورالعمل کنترل جمعیت حیوانات شهری، «ستاد کنترل جمعیت سگ‌های آزاد» را راه‌اندازی کرد و فعالیت ستاد در قالب تاسیس مرکز نگهداری و عقیم‌سازی سگ‌های آزاد و آموزش‌های عمومی شهروندان تحقق یافت.

صلواتی افزود: در حال حاضر مرکز نگهداری و عقیم‌سازی سگ‌ها در سنندج با ظرفیت 60 قلاده سگ بلاصاحب در ماه فعالیت دارد هر چند با توجه به وضعیت کنونی جمعیت سگ‌ها در سطح شهر و درخواست‌های شهروندان و انتظار ارگان‌های ناظر بر فعالیت شهرداری‌ها نیاز ما در اجرای اصولی کنترل جمعیت سگ‌ها بیش از این میزان است.

وی اضافه کرد: در این راستا با عنایت به هماهنگی‌های بعمل آمده و با اخذ مصوبه شورای اسلامی شهر برای استفاده از ظرفیت‌های افراد فعال در این زمینه جهت افزایش جمع‌آوری سگ‌های ولگرد و تعیین مکان‌های مناسب و در دسترس برای ارتقاء ظرفیت نگهداری موقت آنها شاهد کاهش محسوس سگ‌ها در سطح شهر خواهیم بود.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سنندج تاکید کرد: لازمه اجرای موفق این مهم، همکاری ادارات مرتبط و متخصص با شهرداری، اجرای این طرح در دهیاری‌های اطراف شهر سنندج، شهرداری‌های اطراف، همکاری شهروندان در گذاشتن زباله‌ها در موعد خاص(9 تا 11 شب) و همکاری با پرسنل ستاد کنترل جمعیت، عدم تغذیه و نگهداری سگ‌ها در محلات، حمایت سازمان‌های مردم‌نهاد به ویژه فعالین زیست‌محیطی برای ساماندهی اصولی سگ‌های بلاصاحب در سطح شهر خواهد بود.

وی افزود: از عمده مشکلات شهرداری سنندج در زمینه ساماندهی سگ‌ها، سگ‌های بلاصاحبی است که متاسفانه از سطح سایر شهرها و روستاها جمع‌آوری شده و شبانه به شهر سنندج انتقال می‌یابند و در میادین ورودی، بلوارهای حاشیه و مسیرهای کم تردد رهاسازی می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: هدف شهرداری از جمع‌آوری سگ‌های ولگرد و بلاصاحب، بهبود زندگی سگ‌ها با روش‌های علمی، مناسب و اخلاقی، تامین آسایش، آرامش و امنیت شهروندان است و از شهروندان و سایر دستگاه‌ها و مجموعه‌های متولی در این حوزه انتظار داریم که سازمان پسماند شهرداری را در این خصوص یاری کنند.

صلواتی گفت: سگ‌هایی که زنده‌گیری و عقیم‌سازی می‌شوند را برای نگهبانی گله و ساختمان با مدرک تحویل شهروندانی که نیاز داشته باشند، خواهیم داد.

وی با اشاره به تماس برخی شهروندان مبنی بر مشاهده شغال در نقاطی از شهر سنندج، گفت: به دلیل نبود مواد غذایی در خارج از محدوده شهر احتمال آمدن برخی حیوانات وحشی به درون شهر وجود دارد که البته گزارشاتی هم در این حوزه داشته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: جمع‌آوری و ساماندهی سگ‌های بلاصاحب در سطح شهر به عنوان یک مطالبه جدی از سوی مردم نیازمند همکاری بخش‌های مختلف است.

وی خواستار حمایت نیروی انتظامی، محیط زیست، دوستداران محیط زیست، دامپزشکی، سازمان‌های مردم‌نهاد و غیره در راستای ساماندهی سگ‌های بلاصاحب در شهر سنندج شد و گفت: زیست‌بوم این حیوانات برای نگهداری بعد از عقیم‌سازی باید توسط محیط زیست تامین شود و دامپزشکی نیز در تهیه مواد غذایی برای این حیوانات سازمان پسماند را یاری کند.

افزایش شغال و روباه به جمعیت سگ‌های ولگرد سنندج

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سنندج نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: طی روزهای اخیر گزارشاتی مبنی بر دیده‌شدن شیر در سطح شهر ارسال شده اما جز شغال و روباه حیوان دیگری در سنندج مشاهده نشده است.

به گفته وی، روباه و شغال در شهرک اندیشه، جاده بیمارستان، بهاران و چند نقطه دیگر شهر سنندج مشاهده شده ولی هیچ خطری برای شهروندان ندارند.

وی خاطرنشان کرد: جمعیت سگ‌های ولگرد در سطح شهرهای کردستان زیاد شده و حتی موجب جفت‌گیری بین سگ و گرگ می‌شود.

به گفته وی، گرگاس نتیجه جفت‌گیری بین سگ و گرگ است، گونه‌ای جدید، عجیب و خطرناک است که حالا به یکی از معضلات محیط زیست تبدیل شده، معضلی که دامنه آن به حاشیه برخی شهرها کشیده شده است.

وی با بیان اینکه این گونه جدید حاصل آمیزش گرگ و سگ است و خوی گرگ و سگ را با هم دارد، گفت: گرگاس به دلیل اینکه بخشی از ژنتیک سگ‌های اهلی را دارد، راحت‌تر به محیط زندگی انسان‌ها نزدیک می‌شود و از طرفی با توجه به ژنتیکی که از گرگ دارد یک موجود درنده محسوب می‌شود.

وی گفت: اخیرا یک مورد گازگرفتگی یک کودک توسط سگ‌های ولگرد در حسن‌آباد گزارش شده است.

وی ادامه داد: اگرچه، دادستانی، محیط زیست و شهرداری سنندج به جد دنبال ساماندهی سگ‌های ولگرد و بلاصاحب هستیم اما در کنار عدم ساماندهی پسماند به صورت کامل، یکی از معضلات، برخی دوستداران محیط زیست هستند که به سگ‌ها ولگرد غذا می‌دهند.

وی یکی دیگر از مشکلات افزایش سگ‌های ولگرد را افراد زباله‌گرد دانست که با پاره‌کردن نایلون زباله‌‌ها و ریختن آن به بیرون از سطل‌های زباله موجبات تامین خوراک سگ‌های ولگرد و افزایش آنها می‌شوند.

«سگ گردانی» امری قبیح و دور از اخلاق

سگ‌گردانی یکی دیگر از موضوعاتی است که گاها موجب اذیت و آزار دیگران می‌شود، برخی افراد و یا بچه‌ها از دیدن حیوانات و خاصتا سگ وحشت می‌کنند اما افرادی هستند که به راحتی سگ‌هایی را بغل می‌کنند و یا اینکه با زنجیر در سطح شهر می‌چرخانند.

اگرچه دین مبین اسلام به دلیل نجس‌بودن، این موضوع را نهی می‌کند اما این افراد که هر روز به تعداد آنان افزوده می‌شود، بی‌توجه به چنین مباحث و موضوعاتی آزادانه در میادین، معابر و خیابان‌ها و پارک‌های شهر سنندج مانور می‌دهند و هیچ برخوردی با آنان صورت نمی‌گیرد.

اخیرا یکی از فضاهای سبز شهری سنندج در بلوار شهدای انتظام هم که با هدف ایجاد فضایی برای آرامش شهروندان احداث شده است، پاتوق سگ‌گردانان شده و این افراد اعم از پسر و دختر به راحتی در این مکان حضور می‌یابند.

شاید برخی امضاکنندگان این درخواست مردمی در «فارس من» برای برخورد با پدیده سگ‌گردانی است که بدون مهابا در خیابان‌ها و بین مردم دور می‌زنند و هیچ واهمه‌ای از ترس دیگر افراد جامعه و یا نکوهش برخی‌ها ندارند.

ماموستا راستی از علمای اهل سنت کردستان نیز، «سگ گردانی» در معابر عمومی را نتیجه الگوگیری از رسانه‌های غربی دانست و گفت: متاسفانه تبلیغات رسانه‌ها به ویژه شبکه‌های ماهواره‌ای به تدریج در حال تغییر سبک زندگی مردم است، به گونه ای که به عینه دیده می‌شود در سطح معابر عمومی برخی اقدام به «سگ گردانی» می‌کنند در حالیکه این امری قبیح و دور از اخلاق است.

امام جمعه موقت سنندج از مسئولان و متولیان امر درخواست کرد، با پدیده «سگ گردانی» در معابر عمومی به شدت برخورد کنند.

با این اوصاف، مردم سنندج و دیگر شهرهای کردستان انتظار دارند، ضمن برخورد با پدیده نوظهور سگ گردانی، نسبت به جمع آوری سگ های ولگرد نیز اقدام شود که اتفاقاتی نظیر پسربچه دامشهری قم در کردستان روی ندهد.

انتهای پیام/2330/71

منبع: فارس

کلیدواژه: سگ های ولگرد مرگ کودکان حمله سگ سگ های ولگرد سنندج سگ های بلاصاحب کنترل جمعیت سگ ها ساماندهی سگ ساماندهی سگ ها شهرداری سنندج سگ های ولگرد جمعیت سگ معابر عمومی عقیم سازی سطح شهر سگ گردانی محیط زیست شهر سنندج خیابان ها جمع آوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۹۸۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدام به موقع پلیس جان ۲ نفر را در سنندج نجات داد

فرمانده انتظامی استان کردستان گفت: اقدام به موقع ماموران وظیفه‌شناس سنندج در خاموش کردن خودروی دچار آتش‌سوزی، موجب نجات جان دو نفر از شهروندان شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از پایگاه خبری پلیس، سردار علی آزادی در تشریح جزئیات این خبر اظهار کرد: مأموران انتظامی سنندج در حین گشت زنی در محله شریف آباد، متوجه آتش گرفتن خودرویی در آن حوالی که یک راننده و یک سرنشین داخل خودرو هستند، می‌شوند.

وی افزود: مأموران وظیفه شناس بلافاصله با کپسول اطفا حریق داخل خودرو سازمانی با یک اقدام شجاعانه، پژو روا که از ناحیه موتور دچار آتش سوزی شده بود، خاموش می‌کنند.

فرمانده انتظامی استان کردستان با بیان اینکه این حادثه تلفات جانی نداشته است، گفت: اقدام همراه با سرعت عمل مأموران موجب خوشحالی شهروندان شد.

سردار آزادی تصریح کرد: پلیس با تمام توان در راستایی ایجاد امنیت و آرامش شهروندان تلاش می‌کند و این را یک افتخار برای خود می‌داند.

کد خبر 749094

دیگر خبرها

  • اقدام به موقع پلیس جان ۲ نفر را در سنندج نجات داد
  • در برنامه رادیویی «بی‌واسطه با مردم» سال ۱۴۰۲ چه گذشت؟
  • وعده شهردار سنندج برای ساماندهی وانت‌های میوه‌فروش ‌
  • پاکسازی مسیر کوهنوردی درکه با حضور دوستداران محیط زیست
  • ۱۳۰۰۰ قلاده سگ صاحب‌دار علیه بیماری هاری در استان واکسینه شدند
  • میدان دام کاج؛ در محاصره سگ‌های ولگرد
  • دومین پویش مردمی پاکسازی جنگل های هیرکانی در گرگان برگزار شد
  • ۱۲ درصد زباله شهروندان قمی در روز جمع‌آوری می‌شود
  • شهرداری منطقه ۲ شیراز ظرفیت اقتصادی ویژه‌ای دارد
  • بدون همکاری شهروندان معضل سگ‌های ولگرد حل نمی‌شود