Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-07@03:21:37 GMT

خسارات جبران ناپذیر«بی ماری»

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۹۹۳۵۱

خسارات جبران ناپذیر«بی ماری»

یک کارشناس ارشد تنوع زیستی همزمان با روز جهانی مارها (۱۶ جولای) با بیان اینکه نزدیک به ۸۵ گونه متفاوت مار در ایران شناخته شده است، اظهار کرد: گرمایش زمین ناشی از تغییر اقلیمی، کشتار و برداشت بی‌رویه از زهر مارها تاثیرات مخربی بر جمعیت آن‌ها می‌گذارد.

باربد صفایی مهرو در گفت و گو با ایران اکونومیست درباره انواع مارهایی که شاخصه‌های خاص دارند، اظهار کرد: یکی از خاص‌ترین مارهایی که ما در ایران داریم، افعی دم عنکبوتی است که توسط دم خود که شبیه عنکبوت است صید و شکار انجام می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: انواع مارهای دریایی نیز در ایران وجود دارند که با توجه به زیستگاهشان جزو مارهای جالب توجه هستند. افعی‌های کوه‌زی نیز با توجه به اینکه در ارتفاع کوهستانی زندگی می‌کنند و در سردسیرترین نقاط ایران نقش بسیار مهمی در زمینه کنترل سایر جانوران ایفا می‌کنند از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

افعی کوهستانی

این کارشناس ارشد تنوع زیستی درباره تنوع فرم و شکل مارها در ایران اظهار کرد: مارها در کشور تنوع بالایی دارند. به لحاظ طرح و تنوع در ایران حدود ۸۵ تا ۹۰ گونه مار شناخته شده در ایران داریم و جزو گونه‌های غنی در میان مهره‌داران هستند. از نظر تنوع ظاهری برخی مارهای ایران  جثه تا دو یا سه متر دارند، در مقابل برخی بسیار کوچک جثه هستند و از نظر ظاهری شباهت به کرم خاکی دارند اما مهره‌دارند و در گروه مارها دسته‌بندی می‌شوند.

صفایی مهرو با بیان اینکه مارها همچون دیگر گونه‌های جانوری وقتی جنگل تخریب می‌شود و یا آتش‌سوزی اتفاق می‌افتد از بین می‌روند، اظهار کرد: مطالعه‌ای که در سال ۹۳ تا ۹۵ در استان کردستان انجام شده نشان می‌دهد که تنوع خزندگان در مناطقی که دچار آتش‌سوزی می‌شوند از جمله مارها و مارمولک‌ها به‌شدت کاهش می‌یابد و این را می‌توان به باقی خزندگان نیز تعمیم داد.

احوال خزندگان تالاب هامون خوب نیست

وی درباره تاثیرمخرب تغییرات اقلیمی بر زیستگاه‌ خزندگان به‌ویژه مارها گفت: اغلب خزندگان به مناطق گرمسیر علاقه بیشتری دارند و تحقیقات نشان داده است که در این مناطق نیز از تنوع بیشتری برخوردارند اما تغییرات دمایی که در سال‌های اخیر به سبب توسعه صنعتی و تغییر اقلیم اتفاق افتاده و حاصل آن گرمایش چند درجه‌ای زمین است حتی برای گونه‌هایی که در ارتفاعات هستند نیز تاثیرات مخرب چشمگیری داشته است چراکه یک محیط برفگیر و سردسیر مناسب برای افعی‌های کوه‌زی یکباره تبدیل شده است به یک محیط خشک و یا نیمه گرم که یک زیستگاه نامناسب برای این گونه محسوب می‌شود و موجب تکه تکه شدن زیستگاه‌ها و در نهایت جزیره‌ای شدن جمعیت‌های این گونه‌ها می‌شود که نتیجه آن در نهایت انقراض گونه­‌ها خواهد بود.

این کارشناس ارشد تنوع زیستی و زیستگاه درباره شرایط دشوار زندگی گونه‌های بیابانی اظهارکرد: در نقطه مقابل گونه‌های سرمادوست، این مشکل برای گونه‌های گرمادوست هم وجود دارد. در واقع تغییر اقلیم موجب می‌شود که یکباره بخش عظیمی از زیستگاه خزندگانی که در بیابان زندگی می‌کنند نابود شود، گیاهان و حشرات از بین بروند و در نتیجه وقتی جوندگان و حشرات در زیستگاه کم شوند، روند تغذیه آن گونه‌ها دچار مشکل می شود و گونه های شکارگر نظیر مارها هم محکوم به فنا و نابودی می‌شوند.

وی درباره شرایط زیستی مارها و خزندگان در محدوده تالاب هامون در استان سیستان و بلوچستان اظهارکرد: قبلا به دلیل وجود آب، اطراف تالاب هامون زیستگاه مناسبی برای مارها بود چراکه حشرات و جوندگان و گونه‌های متنوعی با وجود آب در این محدوده زندگی می‌کردند اما با خشک شدن تالاب هامون یکی از بزرگ‌ترین دردسرهای ما این است که گونه‌هایی از خزندگانی که در این محدوده وجود داشتند اکنون منبع غذایی خود را از دست داده‌اند و بسیار لاغر و نحیف هستند و این بی‌غذایی و تغییرات زیستگاهی تاثیرات اکولوژیکی مخرب فراوانی به همراه داشته است.

صفایی مهرو ادامه داد: شرایط این مارها و خزندگان بسیار بحرانی و نامناسب است. طی مشاهدات از گونه­‌های روزگرد عکس‌هایی تهیه کردیم. در این عکس‌ها اغلب دنده‌های مارمولک‌ها از زیر پوست قابل شمارش بودند و این تاثیر مخربی است که ما با نابودی زیستگاه‌ها بر گونه‌ها و خزندگان می‌گذاریم چراکه وقتی نتوانند از زیستگاه خود استفاده و از جانوران آن تغذیه کنند، با خطر انقراض و نابودی جمعیت‌ها مواجه خواهیم بود.

بهره‌برداری و زهرگیری بیش از حد از مارها موجب نابودی آن‌ها می‌شود

وی در پاسخ به این پرسش ایران اکونومیست که آیا مارهای ایران در خطر انقراض هستند یا نه، اظهار کرد: شرایط و درجه حفاظتی هر گونه با گونه دیگر متفاوت است. برای نمونه برخی گونه‌های اندمیک یا بومزاد ایران جمعیت کم و سازگاری کمتری نسبت به سایر گونه‌ها در استفاده از زیستگاه‌های مجاور دارند. گونه‌هایی نیز هستند که شرایط شکننده‌ای در یک زیستگاه دارند، پراکنش آن‌ها نقطه‌ای است و یا زیستگاهی که در آن زندگی می‌کنند بسیار منحصر به فرد است، این تغییرات چه بهره‌برداری انسان از زیستگاه باشد و چه وجود گونه‌های مهاجم  و بیماری‌ها و سایر عوامل تهدیدکننده می‌تواند این گونه‌ها را با انقراض مواجه کند.

صفایی مهرو افزود: اغلب مارهای زهرآگین با مشکل نابودی و انقراض مواجه هستند چراکه کشته شدن توسط انسان و بهره‌برداری ناپایدار به منظور استفاده از زهر آن‌ها برای تهیه سرم باشدت زیادی در سال‌های گذشته ادامه داشته و تاثیرات بسیار زیادی بر جمعیت مارها گذاشته است.

وی افزود: این تاثیرات را چندان روی گونه‌های ریزجثه مانند مارهای «کرمی شکل» و «کوتوله» نمی‌بینیم چراکه نه از آن‌ها برای زهرگیری بهره‌وری می‌شود و نه مردم از دیدن آن‌ها وحشت می کنند که نابودشان کنند اما بسیاری از مارهای بزرگ‌جثه بر اثر برداشت بی‌رویه به منظور استحصال زهر آن‌ها برای سرم‌سازی و داروسازی تاثیرات مخرب زیادی بر جمعیت آن‌ها گذاشته و موجب کاهش جمعیت آن‌ها شده است.

زهرگیری از مار

صفایی مهرو درباره شیوه سنجش جمعیت این گونه­‌های مار اظهار کرد: برای سنجش جمعیت مارها در ایران فعالیت مشخصی انجام نشده است و صرفاً درباره برخی از گونه‌ها مطالعات دانشگاهی داریم که آن هم مقطعی است. به‌طور کلی برآورد جمعیت گونه‌های مخفی‌زی و شب‌فعال بسیار دشوار و هزینه‌بر است. در مطالعات اخیر در سطح جهان یک دانشگاه در ایالت متحده به مدت سه سال با بودجه بسیار زیادی این فعالیت را انجام داده و به نتیجه رسیده است که برآورد جمعیت مارها بسیار هزینه‌بر و طاقت‌فرسا است و بهتر است از روش‌هایی با استفاده از فناوری روز برای برآورد تراکم جمعیت آن‌ها را استفاده شود.

درمان سرطان با تزریق زهرمار

وی درباره مارهایی که قابلیت زهرگیری برای سرم‌سازی و تولید دارو دارند، شرح داد: افعی‌ها و کبری‌ها سالیان سال است (از سال ۱۳۳۸ که سرم سازی رازی در ایران تاسیس شده) مورد استفاده قرار می‌گیرند و برای ساخت سرم‌های ضدمارگزیدگی و آنتی ونوم زهرگیری می‌شوند. برخی از کشورها نیز مشغول آزمایش‌ها و مطالعات گسترده هستند که از زهر مارها برای تولید داروهای برای مبارزه با سرطان استفاده کنند. این مطالعات اغلب بر پایه بیوشیمی استوار است و با سنتز کردن پروتئین‌هایی که داخل زهر وجود دارد، از آن‌ برای ساخت داروهای پیشرفته استفاده می کنند. در ساده‌ترین شکل این مطالعات از زهر یک افعی یا کبرا پروتئین‌هایی را استخراج و به سلول‌های سرطانی تزریق می‌کنند و اگر مناسب بود برای درمان از آن پروتئین برای کنترل عامل سرطان‌زا استفاده می‌کنند.

این کارشناس ارشد تنوع زیستی و زیستگاه ادامه داد: همین برداشت زهر از مارها می‌تواند آثار مخربی بر گونه‌هایی که از طبیعت برداشت می‌شوند، داشته باشد. در دنیا برای اینکه تاثیرات این نوع تحقیقات و داروسازی‌ها را کاهش دهند، گونه‌هایی که از اهمیت بالایی برخوردار هستند و در تولید دارو از آن‌ها استفاده می‌شود را در اسارت تکثیر می‌کنند. این سبک فعالیت هم برای تکثیرکنندگان جهت فروش زهر و هم از نظر این که مارها از طبیعت گرفته نمی‌شوند و به اکوسیستم آسیبی وارد نمی‌شود، سود بسیار زیادی دارد. مارها موجوداتی هستند که در راس هرم غذایی و انرژی قرار دارند و جانوران دیگر را شکار می‌کنند بنابراین حذف آن‌ها از طبیعت می‌تواند موجب طغیان حشرات و جوندگان شود که می تواند بسیار آسیب‌زا باشد.

وی افزود: در این شرایط هزینه‌ای که فعالیت‌هایی همچون برداشت زهر از موجودات داخل طبیعت می‌تواند داشته باشد، می‌تواند درآینده‌ای نزدیک موجب خسارت‌های بسیار زیادی شود. برداشت مارها شاید در ظاهر یک فعالیت مفید باشد اما در باطن یک عملکرد خطرناک و آسیب‌زننده به طبیعت است چراکه هر ماری که کشته و یا از طبیعت خارج می شود باعث خواهد شد در آینده هزینه زیادی برای دفع آفات بپردازیم بنابراین توصیه می‌شود که از روش‌های تکثیر در اسارت و زیر نظردستگاه‌های متولی همچون سازمان حفاظت محیط زیست استفاده شود.

ایجاد مراکز تکثیر مار در اسارت در ایران

صفایی مهرو در پاسخ به این سوال که آیا مراکز تکثیری در ایران وجود دارند یا خیر؟ اظهار کرد: به تازگی چند مرکز تکثیر درکشور شروع به فعالیت کرده‌اند ولی اطلاعاتی دراین زمینه که آیا موفق شده‌اند و یا هنوز در حال آزمون و خطا هستند، در دست نیست. این فعالیت در صورتی که به دست متخصصان و با استفاده از فناوری­‌های پیشرفته و روزآمد انجام شود تا به ‌گونه‌ها آسیبی وارد نشود، فعالیت سودآوری است.

وی درباره خطرآفرینی مارها و شیوه برخورد با آن‌ها گفت: مارهای بزرگ جثه که در خشکی زندگی کنند بر خلاف کشوری نظیر هند در ایران انگشت شمار هستند که آن‌ها هم انسان را طعمه خود نمی‌بینند و از جوندگان تغذیه می‌کنند. اگر ماری را در محیط زندگی خود دیدید هیچ ترسی نداشته باشید و با خونسردی فضای لازم را دراختیار مار قرار دهید تا بتواند از محدوده دور شود. اگر حس کردید برای شما مشکل ساز است با آتش‌نشانی تماس بگیرید تا آن را از محیط زندگی‌تان خارج کنند. اگر هم در بیرون از محیط زندگی خود ماری را دیدید بدون هیچ ترسی از فاصله یک تا دو متری آن عبور کنید و سعی نکنید به آن‌ صدمه وارد کنید چرا که مارها خطری برای انسان ندارند.

صفایی مهرو در پایان تصریح کرد: طبق آموزه‌هایی که از گذشتگان به دست ما رسیده است، مارها موجودات بسیار مفیدی هستند و در کنترل جمعیت حشرات و جوندگان نقش بسیار مهمی دارند. اگر کسی در محدوده باغ خود لانه جونده داشته باشد مارها به‌راحتی جذب این جوندگان می‌شوند و مایل به زندگی در آن محیط هستند که به‌طورقطع کمک بزرگی به کشاورز و باغدار می‌کنند و باید افراد تلاش کنند که آن‌ها را نابود نکنند چرا که مارها می‌توانند جوندگان و حشرات را از باغ‌ها دور کنند. آرزوی من این است که زیستگاه های ایران زمین بیمار نشوند، عدم حضور مارها یا همان "بی ماری" خسارات جبران ناپذیری به اکوسیستم‌ها وارد خواهد کرد.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: خزندگان ، مار افعی ، مهره داران ، سردسیر ، گرمایش زمین ، تغییرات اقلیمی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: خزندگان مار افعی مهره داران سردسیر گرمایش زمین تغییرات اقلیمی صفایی مهرو تالاب هامون بسیار زیادی جمعیت آن ها زیستگاه ها گونه هایی گونه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۹۹۳۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عفاف و پاکدامنی جزء جدایی ناپذیر فرهنگ اصیل مردم کرمانشاه است

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - آرزو کرمی: مسئله عفت و حجاب زن ایرانی مشکل امروز و دیروز دشمنان این آب و خاک نیست، بلکه در همه عرصه‌های تاریخ این موضوع دشمن را آزار داده و برای از بین بردن آن تا به امروز نقشه‌های شوم فراوانی طراحی و اجرا کرده‌اند، چرا که حجاب در هویت فرهنگی و تاریخی این سرزمین یکی از مهمترین موضوعاتی است که استحکام خانواده و در پی آن استحکام جامعه را تأمین کرده است و خدشه دیدن آن بی‌شک تبعات سنگین و تأسف آوری برای جامعه ایران اسلامی ایجاد و زمینه را برای استعمار دشمنان فراهم می‌کند.

دشمن خوب می‌داند که در جنگ سخت هیچ راه پیروزی ندارد، بنابراین برای رسیدن به اهداف شوم خود باید در جنگ نرم فرهنگ، غیرت و اعتقادات مردم را هدف قرار بدهد و برای این کار با طراحی نقشه‌ها و برنامه‌های مدون قصد دارد مردم را به استحاله فرهنگی و فکری بکشاند و برای این کار حجاب را به‌عنوان یک نماد فرهنگی هویت ساز هدف قرار داده است چرا که دریافته حجاب همانند یک دژ محکم در مقابل تمام دسیسه‌ها و توطئه‌های دشمنان با سلاح اصیل عفت و پاکدامنی ایستادگی می‌کند، لذا با هجمه سنگین و زیر سوال بردن عفت و پوشش زنان درصدد استعمار همه جانبه ایران اسلامی است.

بنابراین با هجمه علیه عفاف و حجاب؛ زیبایی، معنویت، اخلاق، پایداری، عشق، ایثار و گذشت، پاکدامنی و کرامت‌های انسانی و در یک کلمه بنیان خانواده را هدف گرفته و سعی دارد با آرایشی فریبانه واقعیت‌ها را وارونه نشان دهد.

در این شرایط بر همه افراد جامعه لازم است برای صیانت از مظهر عفت و پاکدامنی زنان ایران اسلامی با شناخت محورهای جنگ ترکیبی دشمن و داشتن برنامه‌های منسجم در مقابله با فتنه انگیزی‌ها در تبیین و روشنگری فلسفه حجاب و ضرورت آن بپردازند.

اگرچه تبیین ضرورت حجاب و ترویج آن در بستر کار فرهنگی یک اولویت است و دستگاه‌های مختلفی در این زمینه مسئولیت دارند، اما نمی‌توان از اقدامات قانونی و حقوقی در مقابله با متعرضان به این واجب الهی صرف نظر کرد.

بنابراین در راستای صیانت از موضوع عفاف و حجاب و بنابر درخواست‌ها و مطالبات مکرر مردمی طرحی به‌نام طرح نور از روز شنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ با پشتوانه و همکاری شهروندان در کشور اجرا شد و بر اساس تکلیف و وظایف نیروی انتظامی به‌عنوان مجری قانون اجرای آن به پلیس محول شد تا در شرایط حفظ نظم و انضباط اجتماعی در قالب ایجابی و تذکری به معدود هنجارشکنانی که به حریم و حُرمت شهروند ایرانی تعدی می‌کنند برخورد قانونی توأم با دقت و حساسیت داشته باشند.

پلیس در این فتنه با حمایت از مردم غیرتمند و انقلابی، در برابر دشمن سنگر را خالی نکرده و ضمن دعوت همگان به رعایت هنجارهای دینی و اخلاقی با حفظ شأن حریم، حرمت و کرامت بانوی ایرانی، فرزندان فریب خورده ایران اسلامی را به آغوش دین باز می‌گرداند.

نمایش حمایت مردم کرمانشاه از اجرا و تداوم طرح نور با اهدا شاخه گل به پلیس

در این بین مردم غیرتمند کرمانشاهی خصوصاً بانوان این استان به مانند سراسر کشور از اجرای طرح نور توسط نیروی انتظامی حمایت کرده و بر تداوم این طرح ضروری و اجرای قوانین واجب الهی تاکید کردند.

همچنین مردم متدین و شهیدپرور کرمانشاه در اجتماع حمایتی به‌منظور دفاع از ارزش‌های دینی و حمایت از فرزندان سلحشور خود در نیروی انتظامی با اهدا شاخه گُل به آنها در راستای تلاش برای حفظ ارزش‌های اسلامی به‌ویژه عفاف و حجاب قدردانی کردند.

طرح نور موجب امنیت و آرامش بیشتر جامعه و خانواده‌ها می‌شود

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اجرای طرح نور، گفت: در برهه کنونی که دشمن آندلس سازی را دنبال می‌کند، طرح نور موجب تذکر جدی به افرادی می‌شود که حریم‌ها و ارزش‌های انسانی و دینی را زیر پا گذاشته‌اند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد میرزایی با تقدیر از فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه در جهت اجرای موفق طرح نور در این استان، اظهار کرد: این طرح موجب امنیت و آرامش بیشتر جامعه و خانواده‌ها خواهد شد.

وی افزود: طرح نور با هدف حفاظت از حریم عفاف و حجاب و ارزش‌های اصیل نظام اسلامی است تا شأن حریم، حرمت و کرامت بانوی ایرانی بیش از پیش حفظ شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه خاطر نشان کرد: اجرای این طرح بر اساس قانون و وظایف محوله به فراجا و در راستای پاسخگویی به مطالبه اصلی و به حق مردم برای ایجاد امنیت اخلاقی و روانی در جامعه اجرا شده است.

میرزایی با تقدیر از مجریان طرح نور در راستای عفاف و حجاب در این استان، تاکید کرد: عموم مردم مؤمن، جامعه روحانیت و حزب اللهی کرمانشاه حقیقتاً قدردان تلاش‌های شبانه روزی پلیس است.

عفت و پاکدامنی جز فرهنگ‌های اصیل مردم کرمانشاه است

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر به اجرای طرح نور از ۲۵ فروردین‌ماه سال جاری در این استان همزمان با سراسر کشور اشاره کرد و گفت: عفت و پاکدامنی جز فرهنگ‌های اصیل مردم این دیار محسوب می‌شود، بنابراین کرمانشاه در این طرح جز بهترین استان‌های کشور به حساب می‌آید.

سردار مهدی حاجیان با بیان اینکه طرح نور با موضوع عفاف و حجاب است، اظهار کرد: بانوان این دیار خود را مقید و ملزم به رعایت حجاب می‌دانند چرا که از دیرباز فرهنگ پوشیدگی، عفت و پاکدامنی در میان مردم اصیل و نجیب کرمانشاه وجود داشته است.

وی با تاکید بر اینکه حجاب، عفاف، پوشیدگی و پاکدامنی اجزای لاینفک و جدایی ناپذیری از فرهنگ اصیل کردی است، افزود: برهنگی و کشف حجاب در این فرهنگ اصیل که مملو از غیرت و جوانمردی است، جایی ندارد.

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه به تلاش رسانه‌های معاند برای عادی انگاری موضوع کشف حجاب در جامعه اشاره و تاکید کرد: خوشبختانه این تلاش مذبوحانه به جایی نرسید و اکثریت قریب به اتفاق مردم و بانوان ارجمند ایران اسلامی و به طبع استان کرمانشاه با حفظ پوشش مناسب دشمنان را در دستیابی به اهدافشان بازداشتند.

برخورد قانونی پلیس با اندک افراد هنجارشکن

سردار حاجیان با بیان اینکه کشف حجاب در قانون جمهوری اسلامی جرم و فعلی حرام محسوب می‌شود، گفت: پلیس مجری قانون است و اجازه نخواهد داد عده‌ای بسیار قلیل، این قانون الهی را نادیده گرفته و هنجارشکنی کنند.

وی از برخورد قانونی پلیس با افراد هنجارشکن و بدحجاب خبر داد و تصریح کرد: همکاران ما ابتدا تلاش می‌کنند با امر به معروف و نهی از منکر، معدود افراد بدحجاب را راهنمایی کنند و در صورت بی‌توجهی، اقدامات قانونی بعدی برای برخورد با آنها انجام خواهد شد.

کرمانشاه جز بهترین استان‌های کشور در بحث عفاف و حجاب است

سردار حاجیان با تقدیر از همراهی شهروندان و خصوصاً بانوان شریف این استان با پلیس در اجرای طرح نور، تاکید کرد: کرمانشاه جز استان‌های ممتاز و نمونه کشور در این طرح است.

یکی از بانوان کرمانشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به آثار مثبت اجرای طرح نور، گفت: دشمنانِ زنان ایران اسلامی با توطئه‌های فراوان طی سال‌های اخیر تلاش زیادی کردند تا فرهنگ پوچ غربی را جایگزین فرهنگ غنی و اصیل ایران اسلامی کنند.

زینب همتی با بیان اینکه زن و خصوصاً مادر در فرهنگ غربی از جایگاه و هویتی برخوردار نیست، اظهار کرد: در حالی‌که خداوند در قرآن کریم ۲ زن یعنی همسر فرعون و حضرت مریم را برای همه انسان‌های مؤمن اعمّ از زن و مرد الگو قرار داده است و این اهمیت شأن و کرامت زنان را در اسلام نشان می‌دهد.

وی افزود: این زنان عفیف ایران اسلامی بودند که در خط مقدم تمام فتنه‌ها و توطئه‌های دشمنان ایستادند، مقابله کردند و نگذاشتند به اهداف شوم‌شان دست پیدا کنند لذا آنها از حجاب کینه به دل دارند.

خانم همتی تصریح کرد: بنابراین غرب با دسیسه‌های گوناگون قصد دارد حجاب را مانع حضور و پیشرفت زن در جامعه نشان دهد و با تشویق دختران جوان این سرزمین به بی‌حجابی، شأن و کرامت آنها را خدشه‌دار کند و با این کار از حجاب انتقام بگیرد.

کد خبر 6095879

دیگر خبرها

  • عکس ماکرو از حشره اجتماعی با سابقه‌ای 130 میلیون ساله
  • خوشحالی وصف‌ناپذیر مردم سیستان و بلوچستان از پر آبی هامون + تصاویر
  • (ویدیو) عضو شورای شهر تهران: با شهرداری نظارت‌ناپذیر رو‌به‌رو هستیم
  • مشکلات پایان‌ناپذیر کادر درمان؛ مدل جدید از مهاجرت شکل گرفته!
  • عشق جوانان به ائمه اطهار (ع) وصف ناپذیر است
  • صهیونیست ها این گونه مانع رسیدن آرد به مردم غزه می شوند (فیلم)
  • رقیب خسرو حیدری در 38 سالگی مثل 20 ساله‌ها
  • خسارت سنگین باران به کشاورزان خوزستان/ چقدر گندم از بین رفت؟
  • عفاف و پاکدامنی جزء جدایی ناپذیر فرهنگ اصیل مردم کرمانشاه است
  • مصرف «ماری‌جوانا» در آمریکا هم آزاد می‌شود!