Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین - ابوذر چهل امیرانی: مغازه‌های بازار تهران تعطیل شده و کاسب‌ها و مشتری‌ها با درحال خروج از محدوده بازار هستند. انگار ساعت فعالیت امامزاده زید(ع) هم تمام شده و درها را بسته‌اند. هرچه باشد؛ این امامزاده داخل بازار قرار دارد و بیشتر زائرانش را همین کسبه تشکیل می‌دهند.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا ببینید

شب قبل، یخچال کوچک مغازه کناری امامزاده را دزدیده‌اند و صاحب مغازه و نگهبان امامزاده مشغول صحبت با همدیگر هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از نگهبان اجازه می‌گیرم تا سری به مزار «لطفعلی‌خان زند» بزنم. می‌گوید روز دیگری بیایم و وقتی اصرارم را می‌بیند، می‌گوید: «قبر لطفعلی‌خان بسته است! فقط می‌توانید از پشت در سنگ قبرش را ببینید.» از او می‌خواهم به دیدن ۲دقیقه‌ای‌ام از مزار لطفعلی‌خان رضایت دهد و بالاخره قبول می‌کند. سمت راست امامزاده و نزدیک ورودی شبستان زنانه، به اتاقک‌مانندی شبیه یک حجره می‌رسم که مزار لطفعلی‌خان زند در آن قرار دارد. پادشاهی که در زیبایی، دلاوری و هوش بالا نظیر نداشت.

قبری که رو به قبله نیست

امکان زیارت سنگ قبر لطفعلی‌خان زند وجود ندارد و از پشت میله‌ها، چهره سنگ‌تراشی شده‌اش را روی سنگ مزارش می‌بینم. قبر رو به قبله نیست و «آغا محمدخان قاجار» که دستور قتل او را داده، چنین دستوری داده است. کنار سنگ قبر، چهارپایه‌ای آهنی با مقداری مصالح ساختمانی و قوطی نوشابه‌های خالی دیده می‌شود. سراغ مسئولان امامزاده را می‌گیرم تا علت بسته بودن درها را بدانم. حضور ندارند و نگهبان امامزاده می‌گوید: «کارگرها مشغول گچکاری دیوار و سقف این اتاق هستند و قرار است به جای سنگ مرمر، شیشه‌ای با عکس و اسم لطفعلی‌خان روی قبر نصب کنند. پس از اتمام کارها، امکان ورود به حجره فراهم می‌شود.»

بیرون از امامزاده، جلوی تعدادی از رهگذران و مغازه‌دارها را می‌گیرم که به‌سرعت در حال رفتن به خانه‌های خود هستند. ۹۰درصدشان از وجود مزار لطفعلی‌خان در این امامزاده بی‌خبرند؛ حتی آنهایی که عنوان می‌کنند سال‌هاست برای اقامه نماز و زیارت وارد این صحن مطهر شده‌اند. آنهایی هم که از این موضوع خبر دارند، عنوان می‌کنند که سال‌هاست از پشت در و میله‌ها، این سنگ قبر را تماشا کرده‌اند و تاکنون نتوانسته‌اند پا در اتاق بگذارند.

سراغ مغازه‌دار کناری امامزاده می‌روم که حرکاتم را زیر نظر دارد. سال‌هاست اینجا کاسبی می‌کند و محل کارش، سرجمع ۲متر هم نمی‌شود. برایش جای سئوال دارد که چرا مزار یک سردار قدیمی، سوژه گزارشم شده و وقتی می‌گویم لطفعلی‌خان، پادشاه ایران بوده، تعجب می‌کند. حق هم دارد. متأسفانه هر چه چشم می‌چرخانم، اثری از تابلویی که زائران و رهگذران را با این مقبره آشنا و به آنها معرفی کند، نمی‌بینم.   

«موسی جعفرزاده» که سال‌هاست در بازار بزازها کار می‌کند، می‌گوید: «یادم می‌آید روی کتیبه‌ای که روی قبر قرار داشت، نوشته شده بود «سردار بزرگ ایرانی». برای همین خیلی‌ها فکر می‌کنند اینجا مزار یک سردار است.» سپس ادامه می‌دهد: «چندبار آرامگاه لطفعلی‌خان را مرمت کرده‌اند. در گذشته، کاشی‌های قدیمی داشت که کنده و جای آن سنگ نصب کردند. می‌گفتند پس از آن درها را باز می‌کنند، اما باز هم خبری نشد. من تا الآن کسی را ندیده‌ام که اجازه ورود به آنجا را پیدا کرده باشد.»

پیرمردی هم که خود را «سبزعلی» معرفی می‌کند، می‌گوید: «تا چند سال پیش، فرش‌های مازاد امامزاده را در این اتاق، کنار سنگ قبر لطفعلی‌خان می‌گذاشتند و آنجا شبیه انبار فرش شده بود، اما حالا در حال مرمت هستند و فکر می‌کنم تا یک ماه دیگر بتوانید وارد اتاق شوید.» وقتی از او درباره زندگی و علت دفن لطفعلی‌خان در این امامزاده می‌پرسم، می‌گوید: «شنیده‌ام که او را در حمام گلشن محله سید اسماعیل(ع) خفه کردند و جنازه‌اش را اینجا بدون آداب و تشریفات دفن کردند، حتی قبرش را رو به قبله نگذاشتند.»

سردار مهربان

لطفعلی خان زند سال۱۱۴۸ در شیراز به دنیا آمد. آخرین فرمانروای زند بود که حدود ۶سال حکومت کرد. او را «بهترین شمشیرزن روزگار شرق» می‌نامند و «سر هارفورد جونز» سیاستمدار انگلیسی که او را از نزدیک می‌شناخت، از لطفعلی‌خان زند به عنوان «آخرین پادشاه دلاور ایرانی» یاد کرده است. لطفعلی خان، جوانی خوش سیما بود که چهره‌ای جذاب، قامتی کشیده و اندامی باریک، قوی و چالاک داشت. در سواری، تیراندازی، شمشیربازی و فنون مختلف تبحر داشت، اما یاور مظلومان بود و هر کسی که حاجتی داشت، دست خالی از حضورش خارج نمی‌شد. می‌گفت نمی‌توانم چهره‌ای را اندوهگین ببینم یا خودم سیر باشم و همنوعم گرسنه. هنگامی که در شیراز بود، شب‌ها لباس مبدل می‌پوشید و به فقرا سرکشی می‌کرد. او مردی راستگو، جوانمرد و صریح‌اللهجه بود و خوش‌خلقی و دادگستری‌اش، مردم را به یاد «کریم‌خان زند» می‌انداخت.

 از ادب و شعر هم بی‌بهره نبود و گاهی شعر می‌گفت. اشعار عرفانی شیخ محمود شبستری را زمزمه می‌کرد و به خواندن اشعار باباطاهر علاقه داشت. در اولین سال سلطنت خود نیز عده‌ای از شعرا و فضلای شیراز را مأمور کرد تا اشعار حافظ را مطالعه و قسمت‌هایی که متعلق به حضرت حافظ نبوده را حذف کنند.

لطفعلی خان زند علاقه زیادی هم به عمران و آبادانی کشور داشت. به عنوان مثال، ۳جاده شوسه بین شیراز و بوشهر، شیراز و بندرعباس و شیراز و بندرلنگه ساخت و می‌خواست سدی روی رودخانه مُند بسازد تا زمین‌های اطراف آبیاری شوند. آب این رودخانه که از کوه‌های فارس سرچشمه می‌گرفت، بدون استفاده به خلیج فارس می‌ریخت و اگر لطفعلی خان موفق به این کار می‌شد، قسمت وسیعی از زمین‌های استان فارس به حاصل‌خیزترین نقاط دنیا تبدیل می‌شد.

برای افزایش سلامت مردم نیز فکرهای زیادی در سر داشت و می‌خواست طرحی اجرا کند که شبیه بیمه اجتماعی امروزی بود، اما تلاش آغا محمدخان قاجار برای رسیدن به تخت پادشاهی سبب شد تا لطفعلی خان بیشتر وقت خود را برای مقابله با او صرف کند و در نهایت جان خود را در ۲۶سالگی از دست داد.

پایان غم‌انگیز

مرگ او ناراحت کننده بود و در حالی که هنگام نبرد با دشمنان، زخم‌های زیادی از ناحیه بازو و پیشانی برداشته بود، او را با دست و پاهای بسته به کرمان، نزد آغا محمدخان قاجار بردند.

به قدری خدا دوست بود که وقتی آغا محمدخان خواست به او سجده کند، پاسخ داد: «من فقط به خدا سجده می کنم.»

سپس او را از دو چشم کور کرده و به تهران فرستادند. در نهایت حکم قتل لطفعلی‌خان زند صادر شد و گفته می‌شود در زندان با فرو کردن دستمال گلوله شده به حلقومش خفه‌اش کردند. سپس پیکرش را ۲۲۷سال پیش به امامزاده زید(ع) برده و دفن کردند بدون اینکه اثری روی قبر بگذارند.

امروزه اسم لطفعلی خان در برخی از معابر شهرها دیده می‌شود که نمونه‌اش خیابانی در شیراز است.

کد خبر 690575 برچسب‌ها استان‌ فارس شعر و شاعر خلیج فارس منطقه ۱۲ حافظ (شاعر شیراز ) تهران بازار تهران قتل - قاتل امامزاده بیمه

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: بازار تهران شیراز شمشیربازی حافظ خلیج فارس تهران استان فارس شعر و شاعر خلیج فارس منطقه ۱۲ حافظ شاعر شیراز تهران بازار تهران قتل قاتل امامزاده بیمه لطفعلی خان زند رو به قبله سال هاست سنگ قبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۹۹۹۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سپاه، صلح طلب اما جنگ بلد، مقتدر ولی مظلوم

«سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صلح طلب، اما جنگ بلد است»، جمله کوتاه بود، اما بسیار عمیق و قابل تامل که حس آرامش و غرور را به شنونده القاء می‌کند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، عزیزی می‌فرمود: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صلح طلب، اما جنگ بلد است»، جمله کوتاه بود، اما بسیار عمیق و قابل تامل. کلماتی دلنشین که حس آرامش و غرور را به شنونده القاء می‌کند، البته جز این هم از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توقعی نیست، چرا که سپاه برخاسته از متن اندیشه انقلاب اسلامی و دارای ماهیتی آرمانی، ارزشی و مکتبی است.

اسلام دین صلح، صفا و آشتى است و قادر است که تمام مسائل را با منطق قوى و دلایل روشن و محکم حل کند و به همین دلیل هیچ گاه پیامبر(ص) و ائمه معصوم(ع) لازم نمى‌دیدند کارها را با زور پیش ببرند و با رفتار جنگ طلبانه جنگى را شروع کنند.

اسلام جنگ طلب را ستمگر می‌‍‌داند و نمی‌خواهد پیروانش ستمگر باشند، اما همان اندازه که مسلمانان را از جنگ طلبى بر حذر می‌دارد، به همان اندازه هم مسلمانان را موظف می‌سازد که در برابر جنگ طلب‌ها از خود دفاع کند، چرا که دفاع نکردن در برابر جنگ طلب‌ها دلیل خوارى و زبونى است و اسلام هرگز نمی‌خواهد که پیروانش خوار و زبون باشد و به دیگران اجازه کشتار و تجاوز بدهد.

به همین دلیل است که امام علی علیه السلام نیز مى‌فرمایند: «لَا تَدْعُوَنَّ إِلَى مُبَارَزَةٍ، وَ إِنْ دُعِیتَ إِلَیْهَا فَأَجِبْ، فَإِنَّ الدَّاعِیَ إِلَیْهَا بَاغٍ وَ الْبَاغِیَ مَصْرُوعٌ:»، «کسى را به مبارزه دعوت مکن؛ اما اگر تو را به مبارزه دعوت کردند، براى دفاع از خود جنگ را قبول کن، زیرا شخص ستیزه‌جو ستمگر است و ستمگر بر خاک مى‌افتد و مغلوب مى‌شود». (حکمت 233)

سپاه پاسداران فرزند انقلابی است که از مکتب اسلام نشات گرفته که در جای خود اهل صلح و منطق و به موقع هم پاسدار مرز و بوم و کشور و وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللّهِ است.

سپاه همواره در توسعه صلح و امنیت داخل کشور و منطقه کوشا بوده و نقش مؤثر آن در مقابله با تروریسم بر همگان آشکار است.

با مروری بر وقایع آغاز انقلاب و برپایی فتنه‌های مختلف و نیز فتنه ترور شخصیت‌های انقلاب، جریان برانداز حزب توده، حمله به شهر هزار سنگر آمل توسط کمونیست‌ها، انفجار مراکز حساس نظام توسط منافقین و ده‌ها توطئه دیگر همچون کودتاها، اغتشاشات و غیره دشمن درصدد جنگ داخلی و نابودی جمهوری اسلامی بود، ولی سپاه بر اساس قانون، مبارزه با عوامل و جریان‌های خرابکار و برانداز را در دستور کار خود قرار داد و در تمامی این حرکات، چه در مرحله شناسایی و چه در مرحله خنثی‌سازی و مقابله، نقش اصلی را به عهده داشت و پاسداران با ایثار و حماسه‌سازی توانستند امنیت، آرامش، آسایش و تداوم برکات انقلاب اسلامی و یکپارچگی کشور را برقرار سازند.

سپاه در حماسه 8 سال دفاع مقدس نقش بی‌بدیلی داشت 

بی‌شک اقتدار و توانمندی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خدمت عدالت، صلح، امنیت جهانی و رفاه و تعالی جامعه بشری است.
برخلاف آمریکا و متحدان آن که همواره حامی گروه‌های افراطی و تروریست‌ها در منطقه غرب آسیا بوده‌اند، سپاه پیوسته در حال مقابله با تروریسم و افراطی‌گری در منطقه بوده، که این امر بارها مورد تأیید مسئولین دستگاه‌های بین‌المللی، کشورهای منطقه و حتی خود مقامات آمریکایی، قرار گرفته است. از جمله مبارزه چند ساله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با داعش که خود دست‌پرورده کشورهای غربی از جمله آمریکا بوده از مصادیق بارز این امر به شمار می‌رود.

آخرین مصداق جنگ بلدی سپاه، عملیات غرورآفرین «وعده صادق» بود که سپاه با تنبیه دشمن متجاوز صهیونیستی درس عبرتی به دشمنان این مرز و بوم داد تا دیگر هوس ماجراجویی به سرشان نزند و مهمتر اینکه پاسخ مشروع و تنبیهی ایران در یک مرحله خاتمه یافت و جز مراکز نظامی هیچ مرکز جمعیتی و یا اقتصادی در سرزمین‌های اشغالی مورد هدف قرار نگرفت.

به جرات می‌توان ادعا کرد که امروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اصلی‌ترین کانون تربیت انسان‌های صالح و خدمتگزار و نام آن تداعی کننده آرامش و اقتدار برای مظلومان و مستضعفان عالم است.

محمد کشاورز

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پادشاهی در تهران که دستورات عجیب صادر می کرد | گفت و گو با پادشاه عجیب را از دست ندهید
  • پادشاهی که دستورات عجیب صادر می کرد | گفت و گو با پادشاه عجیب را از دست ندهید
  • واکنش کریستیانو رونالدو به رویارویی النصر و الهلال در فینال جام پادشاهی
  • النصر 3-1 الخلیج؛ رونالدو و الهلال دوباره به هم رسیدند
  • مرد سال آسیا شاید به دوئل با رونالدو برسد
  • سپاه، صلح طلب اما جنگ بلد، مقتدر ولی مظلوم
  • فیلم| اینجا اشترانکوه است؛ آلپِ ایران
  • جام پادشاهی عربستان؛ تلاش النصر برای فتح تنها جام فصل
  • چرا به سمت قبله نماز می‌خوانیم؟ + دلائل علمی
  • النصر و رونالدو به دنبال شکست طلسم ۳۴ ساله