Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-28@18:38:42 GMT

۱۰ اثر ناملموس کاشان در مرحله ثبت ملی قرار گرفتند

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۰۰۲۹۴

۱۰ اثر ناملموس کاشان در مرحله ثبت ملی قرار گرفتند

رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان آثار ناملموس کاشان را نشانه‌ای از هویت و فرهنگ غنی منطقه دانست و گفت: ۱۰ اثر ناملموس کاشان در مرحله ثبت ملی قرار گرفتند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  کاشان، کاشان شهر تمدن هفت هزار ساله دارای آیین‌ها و مراسم‌هایی است که نسل به نسل و سینه به سینه منتقل شده و تا به امروز به دست ما رسیده است و زیبایی‌های آن را می‌بینیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیین‌ها و مراسم‌های کاشان در قالب آثار ناملموس شناخته می‌شود و ثبت ملی این آثار ناملموس نقش بسزایی در زنده نگهداشتن آیین‌ها و مراسم‌های دیار نخستین‌ها دارد و از این رو آثار متعددی از منطقه کاشان در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

آثار ناملموس نشانه‌ای از هویت و فرهنگ غنی یک منطقه است و شهرستان کاشان با وجود آثار متعدد ناملموس نشان داده است که نشان از فرهنگ غنی منطقه است و از طرفی آثار ناملموس از اقصی نقاط منطقه نشان می‌دهد که فرهنگ و هویت غنی منحصر به یک بخش نمی‌شود.

احمد دانایی‌نیا در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کاشان با بیان اینکه در حال حاضر 10 پرونده میراث فرهنگی ناملموس شهرستان کاشان در حال تشکیل پرونده برای ثبت در فهرست آثار ناملموس ملی است، اظهار داشت: سحرخوانی ماه رمضان روستای پنداس و مهارت پخت سوهان میرزاحسینی از جمله آثار در دست بررسی برای ثبت ملی است.

وی افزود: مهارت پخت باقلوا کاشان، آداب و رسوم عروسی برزک، مهارت نقشه‌کشی قالی کاشان، آیین ذوالجناح‌گردانی و مهارت سفره‌بافی شهر کامو و چوگان، گویش تعزیه‌خوان‌های روستای نشلج ، آیین اسفندی و مهارت پخت غذای دونجه روستای آزران مطالعات و مستندنگاری شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان با بیان اینکه این اداره 40 اثر را در فهرست میراث ناملموس به ثبت ملی و دو اثر را در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسانده است، ابراز داشت: شهر کاشان از دیرباز یکی از مهمترین شهرهای شیعی بوده که وجود بقاع متبرکه و امامزاده ها مدعی گسترش فرهنگ تشیع در این شهر است.

8 اثر فرهنگی ناملموس تهران ثبت ملی می‌شودبرگزاری سومین رویداد ملی میراث فرهنگی در شیراز/ فناوری بومی ایران با میراث ناملموس تکمیل می‌شودآئین نخل‌‌گردانی و سحرخوانی روستاهای کاشان در میراث فرهنگی ناملموس ثبت می‌شود

وی با بیان اینکه کاشان مملو از فرهنگ‌ها و خرده فرهنگ‌هایی است که ریشه در آداب و رسوم این شهرستان دارد، گفت: معرفی، اشاعه و حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس یکی از جنبه‌های  گفتمان فرهنگی است.

انتهای پیام/801

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سازمان میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی فرهنگی ناملموس میراث فرهنگی آثار ناملموس ثبت ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۰۰۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات

نمایشگاه کتاب و آثار خطاطان و نقاشان در تاسیسات ولایت هرات با ۳ هزار جلد کتاب و ۱۵۰ اثر هنری به نمایش گذاشته شده افتتاح شد.

شیخ الحدیث مولانا نور احمد اسلام جار والی هرات هدف از برگزاری این نمایشگاه را ترویج فرهنگ مطالعه بین جوانان و همچنین تشویق نویسندگان و خوش‌نویسان عنوان کرده و گفت تاریخ فرهنگ بشریت با علم و خط گره خورده است.

والی هرات گفت اکثریت هنرمندان نویسندگان، خط‌نویسان و نقاشان از جمله محروم‌ترین قشر جامعه محسوب می‌شوند.

شیخ اسلام جار از مردم و تجار خواست برای حمایت از آثار هنری هنرمندان اثرهای شان‌را خریداری نموده و به خانه هایشان نمایش بگذارند.

همچنان والی هرات می‌گوید استفاده از شبکه‌های اجتماعی جوانان را از مطالعه و تحقیق بازداشته و ضررهای دینی و دنیایی را برای آنان به همراه داشته است.

ناصر شهاب، رئیس اتحادیه کتاب فروشان در هرات از این اقدام مسئولان استقبال نمود. او گفت که تقریبا سه هزار جلد کتاب در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.

برخی از فرهنگیان با نگرانی از کم‌رنگ شدن فرهنگ کتابخوانی خواهان توجه مسئولان محلی در امر فرهنگ‌سازی و ارزش‌ گذاری بیشتر به آثار نویسندگان و هنرمندان شدند.

از سویی هم الحاج حیات الله مهاجر معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان ، از تلاش‌ها برای حمایت از نویسندگان و خوشنویسان سخن زده و هرات را به عنوان مرکز فرهنگی افغانستان یاد کرده و گفت این ولایت تاریخ غنی از فرهنگ و هنر را دارا می باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • ضرورت بازنگری حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • شبکه نمایش خانگی مروج چه اندیشه‌ای است؟!
  • هنر‌های قرآنی از منظر میراث فرهنگی حائز اهمیت است
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد
  • برپایی نمایشگاه آثار هنرجویان هنر‌های زیبای دختران میبد
  • نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات
  • زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید تقویت و توسعه می‌یابد
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا