Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا،« آرش لهونی» روز شنبه در مراسم افتتاحیه همایش بین المللی «هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار» که در دانشکده ادبیات دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد، از تمام نخبگان، اساتید، دانشگاهیان و فرهیخگانی که همایش بین المللی " هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار» را راه اندازی کردند، قدردانی کرد، و ابراز امیداوری کرد: این چنین رویداد علمی مهمی باعث شناساندن آداب و رسوم، تاریخ و پیشنه مردم اورامانات به مردمان جهان و کشور شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اصالت فرهنگی، آداب و رسوم منطقه اورامانات در طول تاریخ گفت: مردمان این دیار ۴۰ هزار تاریخ سکونت دارند، تاریخ مکتوب معامله ( سند برای املاک) در هزار و ۵۰۰ سال پیش داشته اند، از قرن ها پیش روستاها توسط شوراها اداره می شد و زنان در مدیریت شوراها مشارکت داشته اند و این نشان دهنده تمدن و مدنیت و فرهنگ بسیار غنی مردمان منطقه اورامانات است.

لهونی در ادامه با اشاره به وجود صنایع دستی متنوع و مختلف در منطقه اورامانات، گفت: باید این صنایع دستی را حفظ کنیم و در این راستا همه دستگاه های اجرایی باید پای کار بیایند و فقط اداره کل وظیفه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیست.

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در ادامه خواستار تشکیل کمیته ای تخصصی برای استفاده از ظرفیت ثبت جهانی منطقه اورامانات شد و اظهار داشت: در ظرف یکسالی که ثبت جهانی منطقه اورامانات می گذارد هیچ کاری صورت نگرفته است و اگر گردشگران به منطقه می آیند به خاطر  طبیعت آن بوده نه اقدام دستگاه های اجرایی و به همین دلیل نیازمند برنامه ریزی و اقدام مثبت و موثر از سوی دستگاه های ذی ربط در خصوص ثبت جهانی منطقه اورامانات هستیم.

همایش بین المللی هورامان ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه جهانی از امروز ۲۵ تیرماه به مدت 2 روز در دانشکده ادبیات دانشگاه رازی برگزار می شود.

به گزارش ایرنا، در چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (UNESCO) پرونده منظر فرهنگی اورامانات /هورامان بررسی و با تصویب اعضای کمیته، این منطقه به عنوان بیست و ششمین میراث فرهنگی ملموس ایران در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد.

پرونده ثبت جهانی منظر فرهنگی اورامانات در استان‌های کرمانشاه و کردستان با حدود ۴۰۹ هزار هکتار عرصه و حریم قرار دارد که ۱۰۶ هزار هکتار آن مربوط به عرصه و ۳۰۳ هزار هکتار نیز جزو حریم است.

هورامان یا اورامان نام منطقه‌ای تاریخی با بافت پلکانی و آداب و رسوم بسیار خاص است که بخش‌هایی از شهرستان‌های سروآباد، سنندج و کامیاران در استان کردستان و شهرستان‌های روانسر، پاوه، جوانرود و ثلاث باباجانی در استان کرمانشاه را شامل می‌شود و ۷۰۰ روستا نیز در این عرصه قرار دارند.  

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی نماینده مجلس شورای اسلامی پاوه کرمانشاه اورامانات مدیرکل دفتر پایگاه های ثبت جهانی پروندهٔ خبری اورامانات در مسیر جهانی شدن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی نماینده مجلس شورای اسلامی پاوه مجلس شورای اسلامی نماینده مجلس شورای اسلامی پاوه کرمانشاه اورامانات منطقه اورامانات آداب و رسوم ثبت جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۰۴۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره ملی کیش بهشت خانواده‌ها

به گزارش خبرگزاری صداوسیما کیش، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به برگزاری این جشنواره ملی در سه بخش فیلم ۱۰۰ثانیه‌ای، عکس و پوستر گفت: برگزیدگان در سه بخش ملی، کیش و آزاد؛ معرفی خواهند شد.

سیدعلیرضا فاطیمان‌پور با اشاره به استقبال هنرمندان از جشنواره کیش بهشت خانواده‌ها، گفت: حمایت از هنرمندان بومی و توسعه رویداد‌های ملی و بین‌المللی حوزه خانواده در از اهداف برگزاری این جشنواره بوده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش، گفت: سه موضوع خانواده و نشاط اجتماعی، حریم خانواده و احترام به قانون و خانواده و محیط زیست با هدف ارتقای فضای بومی، هویت دینی و ملی در نظر گرفته شد تا بتوانیم نقش موثری به عنوان الگویی مناسب در توسعه گردشگری منطقه داشته باشیم.

دیگر خبرها

  • کرج کاندیدای انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • کرج نامزد انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره ملی کیش بهشت خانواده‌ها
  • بازیابی و معرفی روایت‌های فرهنگ دریاپایه قشم ضرورت دارد
  • پنجمین جشنواره فرهنگی و گردشگری سی ترمی در زهک برگزار شد
  • یک سفر خبری خوشمزه!
  • مسجد مهمترین پایگاه انقلاب و مردم/ مسلمانان از انتقام سخت فرزندان امام به وجد آمده‌اند
  • کار قرارگاهی، زمینه‌ساز حرکت صحیح و اثرگذار در عرصه فرهنگ
  • در معرفی انقلاب به جهانیان ضعیف عمل کردیم
  • هفته‌ فرهنگی اصفهان فرصتی برای معرفی هنرمندان و اندیشمندان است