Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر اسبق امور خارجه در نخستین همایش دیپلماسی اقتصادی گفت: در حالی که جمعیت کل کشور نسبت به اول انقلاب حدود 2.5 برابر شده، اما جمعیت دانشجویان کشور نسبت به انقلاب 21 برابر شده است.

به گزارش ایران اکونومیست، علی‌اکبر صالحی وزیر اسبق امور خارجه امروز در اولین همایش دیپلماسی اقتصادی در محل مرکز همایش صداوسیما اظهار داشت: انقلاب اسلامی با تمام فراز و نشیب‌ها به راه خود ادامه می‌دهد که اکنون بعد از 44 سال از انقلاب، همایش دیپلماسی اقتصادی را برگزار می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: ما شرایط سخت جنگ تحمیلی و تحریم‌های فلج‌کننده را گذراندیم، اما با وجود اینها به لطف مردم و تلاش دولت‌ها که هر کدام خشتی را بر روی خشت دیگر گذاشتند، امروز در وضعیتی هستیم که انقلاب هر روز رو به رشد است، گرچه تا رسیدن به قله اهداف انقلاب زمان زیادی باید طی کنیم.

به گفته وزیر اسبق امور خارجه، هر کدام از ما در زمان مسئولیت خود توفیقاتی داشتیم و به تبع آن اشتباهاتی هم داشته‌ایم، چون کشور مستقلی هستیم و یکی از ویژگی‌های  انقلاب، داشتن همین استقلال است.

وی افزود: ممکن است در مقاطعی تصمیم‌هایی بگیریم و براساس سعی و خطا باشد، اما یک ویژگی مهم در انقلاب این است که اصلاح‌پذیر است و هرجا راه اشتباه برود، قابلیت اصلاح دارد و این ویژگی بارز انقلاب اسلامی است. این مسائل نیمه خالی بود، اما نیمه پر آن هم ایجاد زیرساخت‌های قوی برای انقلاب است به گونه‌ای که در بخش آموزش در ابتدای انقلاب کشور با جمعیت 33 میلیون نفر حدود 175 هزار دانشجو داشت. اکنون جمعیت به 85 میلیون نفر رسیده، اما جمعیت دانشجو به 3.7 میلیون نفر رسیده است و در مقطعی تعداد جمعیت دانشجو به 4.5 میلیون نفر هم رسیده بود. یعنی جمعیت کشور دو برابر افزایش یافته و تعداد دانشجویان بیش از 21 برابر شده است و ایران یکی از بهترین رکوردهای تعداد دانشجو در بین 100 هزار نفر جمعیت را دارد. 

وزیر اسبق امور خارجه گفت: از نظر کمیت درست است رشد کرده‌ایم، اما سؤال این است که آیا از نظر کیفیت هم رشد داشته‌ایم؛ بنده از قبل از انقلاب در دانشگاه صنعتی شریف بودم و تاکنون در آن حضور دارم و گواهی می‌دهم از نظر کیفیت هم رشد داشته‌ایم. بالاترین رشد چاپ مقالات در نشریات معتبر و ارجاع به مقالات علمی را داریم. 

صالحی همچنین ادامه داد: در بخش زیرساخت‌ها در انرژی گاز ابتدای انقلاب چند شهر کشور از نعمت گاز برخوردار بود، الان بیش از 95 درصد شهرهای کشور دارای نعمت گاز است یعنی چند صد هزار کیلومتر لوله‌کشی گاز در این سال‌ها انجام شده است.

وی عنوان کرد: اگر بخواهیم به نیمه خالی نگاه کنیم مردم باید همیشه مطالبه‌گر باشند و مطالبه‌گری مردم محرکی برای دولت‌ها به شمار می‌رود و این باعث می‌شود سرعت تحول در دولت بیشتر شود.

رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی ادامه داد: در زمینه انرژی برق در ابتدای انقلاب تولید برق در پیک آن به 4 تا 4.5 هزار مگاوات رسیده بود. امروز پیک برق از 68 هزار مگاوات فراتر رفته یعنی بیش از 16 برابر شده است. در حالی که جمعیت در این مدت 2.5 برابر شده است. این همه تولید برق از کجا آمده است.

صالحی اظهار داشت: در زمینه جاده‌سازی و سایر زیرساخـت‌ها هم از جمله خانه‌های بهداشت این گونه است در عین حال باید مردم ما مطالبه‌گر باشند. البته ما در جاهایی مانند احداث بی‌رویه چاه‌های آب کشاورزی اشتباه کردیم و نعمت الهی را اسراف‌گونه مصرف کردیم و هرچه کارشناسان گفتند کسی گوش نکرد. الان نشست دشت‌ها را شاهدیم. عمق چاه‌های آب بیشتر شده است و نعمتی که متعلق به نسل‌‌های آینده بود را استفاده کردیم.

وی با اشاره به مقاله‌ای که در یکی از نشریات امارات چاپ شده بود، گفت: در آن مقاله به صراحت می‌گفت برای سرمایه‌گذاری به ایران بروید، چرا به خاطر اینکه اولاً بهترین نیروی انسانی کارآمد در منطقه را دارد، ثانیاً بهتر زیرساخت‌ها در ایران وجود دارد این مقاله مربوط به حدود 12 سال پیش است الان وضع زیرساخت‌ها بسیار بهتر شده است. 

وزیر اسبق امور خارجه ادامه داد: ایران از نظر داشتن موقعیت ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک و دسترسی به کشورهای آسیای میانه و کشورهای حاشیه خلیج فارس اهمیت فراوانی دارد. در  اطراف ایران 400 میلیون نفر جمعیت ساکن هستند. کشورهای پرجمعیتی مانند روسیه، پاکستان و کشورهای دیگری مانند حاشیه جنوبی خلیج فارس همسایه ایران هستند و اگر کسی در ایران سرمایه‌گذاری کند، به راحتی می‌تواند به یک بازی 400 میلیونی دسترسی داشته باشد، راه‌های مواصلاتی و راه‌آهن وجود دارد که البته در راه‌آهن یکسری عقب‌ماندگی داریم که جبران خواهد شد. 

صالحی همچنین با اشاره به وجود دانشگاه‌ها، استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: کشور ایران از نظر سیاسی به پایداری رسیده است تاکنون چندین انتخابات برگزار شده و رؤسای جمهور از طیف‌های مختلف آمده‌اند و هر کدام فکر خاص خود را اجرا کردند اما  انقلاب همچنان پایدار مانده است و اختلاف سیاسی نشان می‌دهد که از نظر رشد سیاسی به بلوغ رسیده است و دولت سیزدهم نیز به راحتی اعلام کرده است در روابط بین‌الملل باید چشم‌ها را شست و به گونه‌ای دیگر نگاه کرد و روابط بین‌الملل را تقویت می‌کند.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حضور صفری معاون دیپلماسی وزارت خارجه عنوان کرد: ایشان زمانی که سفیر ما در چین بود بسیار موفق بود اما ایشان یک فرد است و یک دست صدا ندارد، در حالی که خداوند با جماعت است. باید همه به ریسمان الهی چنگ بزنیم و از خدا برکت بخواهیم. 

وزیر اسبق امور خارجه گفت:‌همانگونه که رئیس جمهور اعلام کرده است ما با 15 کشور همسایه خود می‌خواهیم ارتباط خوبی برقرار کنیم، همچنین با کشورهای عضو اورآسیا و پیمان شانگهای ارتباط برقرار می‌کنیم. البته گشایش‌هایی که ایجاد شده است محصول فعالیت همه دولت‌ها است و هیچکس نمی‌تواند بگوید فقط من بودم که آن را به نتیجه رساندم. همانطور که نیوتن گفت من روی شانه دیگر دانشمندان قرار گرفتم و افق بلندتری را دیدم. ما هم به داشتن نظام اسلامی افتخار می‌کنیم و این مرهون خدمات همه دولت‌ها است.

صالحی در زمینه ارتباط با دیگر کشورها عنوان کرد:‌اول باید دیپلماسی اقتصادی برقرار شود و با محوریت وزارت امور خارجه، وزارتخانه‌های اقتصادی مانند صنعت، نفت و گاز، اقتصادی و سایر وزارتخانه‌ها با یکدیگر هماهنگ شوند تا بتوانند دیپلماسی اقتصادی را فعال کنند.

وی افزود: ممکن است عده‌ای بگویند دیپلماسی اقتصادی در قالب یک سازمانی باشد که رئیس آن معاون وزیر خارجه باشد حتی پیشنهاد می‌کنیم شورای عالی دیپلماسی تشکیل شود و رئیس جمهور در رأس آن قرار گیرد و ما نمی‌خواهیم بنشینیم و بگوییم آنقدر درب دیپلماسی را باید بکوبیم تا به روی ما باز شود، بلکه باید اهداف روشن باشد و نقشه راه رسیدن به اهداف مشخص شود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: وزیر اسبق امور خارجه دیپلماسی اقتصادی برابر شده زیرساخت ها میلیون نفر دولت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۰۶۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟

فرارو- جمعه گذشته تهران میزبان دومین "اجلاس بین المللی ایران و آفریقا" بود. نشستی که با حضور مقام‌های ارشد بیش از ۳۰ کشور آفریقایی به ویژه وزرای اقتصاد برگزار شد. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که این قبیل نشست‌ها می‌توانند مقدمه‌ای برای وقوع تغییرات مثبت در روابط خارجی و به طور خاص دیپلماسی اقتصادی باشند.

به گزارش فرارو؛ در این راستا، یکی از نکاتی که چندین سال است از سوی کارشناسان مسائل راهبردی و تحلیلگران به عنوان نقدی به سیاست خارجی ایران مطرح شده، غافل شدن از برخی حوزه‌های جغرافیایی در عرصه سیاست خارجی و صرفا تمرکز بر برخی مناطق و کشور‌های خاص است. موضوعی که در برخی موارد در بزنگاه‌های تاریخی موجب وارد آمدن آسیب‌ها و خساراتی شده است.

با این همه، دولت سیزهم از زمان آغاز به کار خود در سال ۱۴۰۰، تمرکز ویژه‌ای بر توسعه روابط با مناطق مغفول در حوزه سیاست خارجی ایران معطوف کرده است. ابراهیم رئیسی در دو نوبت در قالب تور‌هایی به کشور‌های آفریقایی سفر انجام داده و توسعه روابط با آفریقایی‌ها را یکی از محور‌های اصلی سیاست خارجی دولت سیزدهم توصیف کرده است.

معادله‌ای که در قالب نشست بین المللی اخیر ایران و آفریقا نیز نمود‌های عینی‌تری گرفته است. با این همه، واقعیت این است که اقبال به توسعه روابط با کشور‌های آفریقایی در شرایط حاضر، به طور خاص تحت تاثیر ۳ مولفه مهم و محوری است.

۱. بازارِ رو به رشد کشور‌های آفریقایی

قاره آفریقا جمعیتی بیش از یک میلیارد نفر را در خود جای داده و بسیاری از تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که شاخص‌های اقتصادی در شمار قابل ملاحظه‌ای از کشور‌های افریقایی رو به رشد بوده و پالس هاس مثبتی را در مورد آینده این دسته از کشور‌ها به ویژه در حوزه اقتصادی مخابره می‌کنند.

در حقیقت، هم جمعیت این قاره چشمگیر است و هم درآمد خانوار‌ها در آن رو به بهبود است. این دو مولفه در نوع خود کشور‌های آفریقایی را به یک بازارِ هدف بسیار مناسب برای بسیاری از کشور‌های جهان تبدیل می‌کنند. ایران نیز با توجه به ظرفیت‌های صنعتی و تولیدی خود از این قاعده مستثنی نیست. می‌تواند کالا‌های ساخت خود را که از کیفیت بین المللی برخوردارند و البته کشور‌های آفریقایی می‌توانند آن‌ها را در مقایسه با نمونه‌ای مشابه خارجی، با قیمت کمتری تهیه کنند، به آفریقا صادر کند.

موضوعی که هم برای ایران و هم ملل آفریقایی حامل نفع و سود است.

۲. کسب حمایت موثر سیاسی در عرصه بین المللی

بلوک کشور‌های آفریقایی از وزن قابل توجهی در نهاد‌ها و سازمان‌های بین المللی برخوردارند. آفریقا چیزی در حدود ۵۴ کشور را در خود جای داده که آن‌ها در جنبش عدم تعهد، گروه ۷۷، مجمع عمومی سازمان ملل متحد، و دیگر نهاد‌های بین المللی، بازیگران مهم و تاثیرگذاری هستند.

در این چهارچوب، ایران به واسطه توسعه پیوند‌های سیاسی و اقتصادی خود با بلوک کشور‌های آفریقایی می‌تواند روی کارتِ رای‌دهی آن‌ها در نهاد‌های بین المللی حساب ویژه‌ای باز کند. موضوعی که یک برگ برنده موثر  به حساب می‌آید. این مساله به ویژه در بحبوحه تشدید تنش‌ها و رقابت‌های ژئوپلیتیک و ایدئولوژیک بین المللی، از ابعاد جدی تری نیز برخوردار می‌شود.

۳. توسعه نفوذ بین‌المللی ایران در قالب یک قدرت منطقه‌ای

در نهایت باید به این مساله نیز اشاره کرد که ایران در منطقه غرب آسیا یک قدرت قابل توجهِ منطقه‌ای است. این کشور به عنوان یک قدرت منطقه‌ای، طرح و برنامه‌هایی برای توسعه نفوذ خود دارد. مساله‌ای که در عرصه روابط بین الملل برای هر بازیگر دیگری غیر از ایران نیز امری طبیعی محسوب می‌شود.

حال در این میان، اشتراکات تاریخی و فرهنگی ایران و برخی ملل آفریقایی و در عین حال وجود ظرفیت‌های نرم فرهنگی نظیر حضور شیعیان در برخی کشور‌های آفریقایی و یا مهاجرت تاریخی برخی اقوام ایرانی به کشور‌های آفریقایی، بستر‌های مناسبی را نیز برای توسعه نفوذ ایران در میان کشور‌های آفریقایی ایجاد کرده اند.

بستر‌ها و ظرفیت‌هایی که تاکنون مورد بی توجهی بوده اند و حال توجه به آن ها، یکی از الزاماتی است که با توجه به افزایش وزن و قدرت منطقه‌ای و بین المللی ایران، از اهمیت بسیار زیادی برخودار می‌شوند. معادله‌ای که موجب شده تا بار دیگر قاره آفریقا مورد توجه تصمیم سازان حوزه سیاست خارجی ایران قرار گیرد.

دیگر خبرها

  • تعداد پرستاران زن در ایران، ۷۵درصد بیش از پرستاران مرد است
  • تعداد پرستاران زن در ایران، 75درصد بیش از پرستاران مرد است
  • دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم، راهبردی برای توسعه روابط ایران با همسایگان
  • وضعیت فرزندآوری در کشور/ روند صعودی زایمان فرزند چهارم
  • قطب‌نمای «بصیرت» کشور را در برابر تهدیدات بیمه می‌کند
  • نماینده مهاباد: مجلس در مورد کاظم صدیقی سکوت کرد، در مورد چای دبش لاپوشانی / تعداد افراد زیر خط فقر دو برابر شده است
  • نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان و مدیران رسانه‌ای برگزار شد
  • نشست هم‌اندیشی وزیر امور خارجه با مدیران عامل رسانه‌های کشور
  • پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟
  • نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان با مدیران عامل رسانه‌های کشور