Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر اسبق امور خارجه گفت: اگر بخواهیم به نیمه خالی نگاه کنیم مردم باید همیشه مطالبه‌گر باشند و مطالبه‌گری مردم محرکی برای دولت‌ها به شمار می‌رود و این باعث می‌شود سرعت تحول در دولت بیشتر شود.

به گزارش گروه اقنصادی خبرگزاری دانشجو، علی‌اکبر صالحی وزیر اسبق امور خارجه امروز در اولین همایش دیپلماسی اقتصادی در محل مرکز همایش صداوسیما اظهار داشت: انقلاب اسلامی با تمام فراز و نشیب‌ها به راه خود ادامه می‌دهد که اکنون بعد از ۴۴ سال از انقلاب، همایش دیپلماسی اقتصادی را برگزار می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی گفت: ما شرایط سخت جنگ تحمیلی و تحریم‌های فلج‌کننده را گذراندیم، اما با وجود این‌ها به لطف مردم و تلاش دولت‌ها که هر کدام خشتی را بر روی خشت دیگر گذاشتند، امروز در وضعیتی هستیم که انقلاب هر روز رو به رشد است، گرچه تا رسیدن به قله اهداف انقلاب زمان زیادی باید طی کنیم.

به گفته وزیر اسبق امور خارجه، هر کدام از ما در زمان مسئولیت خود توفیقاتی داشتیم و به تبع آن اشتباهاتی هم داشته‌ایم، چون کشور مستقلی هستیم و یکی از ویژگی‌های انقلاب، داشتن همین استقلال است.

وی افزود: ممکن است در مقاطعی تصمیم‌هایی بگیریم و براساس سعی و خطا باشد، اما یک ویژگی مهم در انقلاب این است که اصلاح‌پذیر است و هرجا راه اشتباه برود، قابلیت اصلاح دارد و این ویژگی بارز انقلاب اسلامی است. این مسائل نیمه خالی بود، اما نیمه پر آن هم ایجاد زیرساخت‌های قوی برای انقلاب است به گونه‌ای که در بخش آموزش در ابتدای انقلاب کشور با جمعیت ۳۳ میلیون نفر حدود ۱۷۵ هزار دانشجو داشت. اکنون جمعیت به ۸۵ میلیون نفر رسیده، اما جمعیت دانشجو به ۳.۷ میلیون نفر رسیده است و در مقطعی تعداد جمعیت دانشجو به ۴.۵ میلیون نفر هم رسیده بود. یعنی جمعیت کشور دو برابر افزایش یافته و تعداد دانشجویان بیش از ۲۱ برابر شده است و ایران یکی از بهترین رکورد‌های تعداد دانشجو در بین ۱۰۰ هزار نفر جمعیت را دارد.

وزیر اسبق امور خارجه گفت: از نظر کمیت درست است رشد کرده‌ایم، اما سؤال این است که آیا از نظر کیفیت هم رشد داشته‌ایم؛ بنده از قبل از انقلاب در دانشگاه صنعتی شریف بودم و تاکنون در آن حضور دارم و گواهی می‌دهم از نظر کیفیت هم رشد داشته‌ایم. بالاترین رشد چاپ مقالات در نشریات معتبر و ارجاع به مقالات علمی را داریم.

صالحی همچنین ادامه داد: در بخش زیرساخت‌ها در انرژی گاز ابتدای انقلاب چند شهر کشور از نعمت گاز برخوردار بود، الان بیش از ۹۵ درصد شهر‌های کشور دارای نعمت گاز است یعنی چند صد هزار کیلومتر لوله‌کشی گاز در این سال‌ها انجام شده است.

وی عنوان کرد: اگر بخواهیم به نیمه خالی نگاه کنیم مردم باید همیشه مطالبه‌گر باشند و مطالبه‌گری مردم محرکی برای دولت‌ها به شمار می‌رود و این باعث می‌شود سرعت تحول در دولت بیشتر شود.

رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی ادامه داد: در زمینه انرژی برق در ابتدای انقلاب تولید برق در پیک آن به ۴ تا ۴.۵ هزار مگاوات رسیده بود. امروز پیک برق از ۶۸ هزار مگاوات فراتر رفته یعنی بیش از ۱۶ برابر شده است. در حالی که جمعیت در این مدت ۲.۵ برابر شده است. این همه تولید برق از کجا آمده است.

صالحی اظهار داشت: در زمینه جاده‌سازی و سایر زیرساخـت‌ها هم از جمله خانه‌های بهداشت این گونه است در عین حال باید مردم ما مطالبه‌گر باشند. البته ما در جا‌هایی مانند احداث بی‌رویه چاه‌های آب کشاورزی اشتباه کردیم و نعمت الهی را اسراف‌گونه مصرف کردیم و هرچه کارشناسان گفتند کسی گوش نکرد. الان نشست دشت‌ها را شاهدیم. عمق چاه‌های آب بیشتر شده است و نعمتی که متعلق به نسل‌های آینده بود را استفاده کردیم.

وی با اشاره به مقاله‌ای که در یکی از نشریات امارات چاپ شده بود، گفت: در آن مقاله به صراحت می‌گفت برای سرمایه‌گذاری به ایران بروید، چرا به خاطر اینکه اولاً بهترین نیروی انسانی کارآمد در منطقه را دارد، ثانیاً بهتر زیرساخت‌ها در ایران وجود دارد این مقاله مربوط به حدود ۱۲ سال پیش است الان وضع زیرساخت‌ها بسیار بهتر شده است.

وزیر اسبق امور خارجه ادامه داد: ایران از نظر داشتن موقعیت ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک و دسترسی به کشور‌های آسیای میانه و کشور‌های حاشیه خلیج فارس اهمیت فراوانی دارد. در اطراف ایران ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت ساکن هستند. کشور‌های پرجمعیتی مانند روسیه، پاکستان و کشور‌های دیگری مانند حاشیه جنوبی خلیج فارس همسایه ایران هستند و اگر کسی در ایران سرمایه‌گذاری کند، به راحتی می‌تواند به یک بازی ۴۰۰ میلیونی دسترسی داشته باشد، راه‌های مواصلاتی و راه‌آهن وجود دارد که البته در راه‌آهن یکسری عقب‌ماندگی داریم که جبران خواهد شد.

صالحی همچنین با اشاره به وجود دانشگاه‌ها، استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: کشور ایران از نظر سیاسی به پایداری رسیده است تاکنون چندین انتخابات برگزار شده و رؤسای جمهور از طیف‌های مختلف آمده‌اند و هر کدام فکر خاص خود را اجرا کردند، اما انقلاب همچنان پایدار مانده است و اختلاف سیاسی نشان می‌دهد که از نظر رشد سیاسی به بلوغ رسیده است و دولت سیزدهم نیز به راحتی اعلام کرده است در روابط بین‌الملل باید چشم‌ها را شست و به گونه‌ای دیگر نگاه کرد و روابط بین‌الملل را تقویت می‌کند.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حضور صفری معاون دیپلماسی وزارت خارجه عنوان کرد: ایشان زمانی که سفیر ما در چین بود بسیار موفق بود، اما ایشان یک فرد است و یک دست صدا ندارد، در حالی که خداوند با جماعت است. باید همه به ریسمان الهی چنگ بزنیم و از خدا برکت بخواهیم.

وزیر اسبق امور خارجه گفت:‌همانگونه که رئیس جمهور اعلام کرده است ما با ۱۵ کشور همسایه خود می‌خواهیم ارتباط خوبی برقرار کنیم، همچنین با کشور‌های عضو اورآسیا و پیمان شانگ‌های ارتباط برقرار می‌کنیم. البته گشایش‌هایی که ایجاد شده است محصول فعالیت همه دولت‌ها است و هیچکس نمی‌تواند بگوید فقط من بودم که آن را به نتیجه رساندم. همانطور که نیوتن گفت من روی شانه دیگر دانشمندان قرار گرفتم و افق بلندتری را دیدم. ما هم به داشتن نظام اسلامی افتخار می‌کنیم و این مرهون خدمات همه دولت‌ها است.

صالحی در زمینه ارتباط با دیگر کشور‌ها عنوان کرد:‌اول باید دیپلماسی اقتصادی برقرار شود و با محوریت وزارت امور خارجه، وزارتخانه‌های اقتصادی مانند صنعت، نفت و گاز، اقتصادی و سایر وزارتخانه‌ها با یکدیگر هماهنگ شوند تا بتوانند دیپلماسی اقتصادی را فعال کنند.

وی افزود: ممکن است عده‌ای بگویند دیپلماسی اقتصادی در قالب یک سازمانی باشد که رئیس آن معاون وزیر خارجه باشد حتی پیشنهاد می‌کنیم شورای عالی دیپلماسی تشکیل شود و رئیس جمهور در رأس آن قرار گیرد و ما نمی‌خواهیم بنشینیم و بگوییم آنقدر درب دیپلماسی را باید بکوبیم تا به روی ما باز شود، بلکه باید اهداف روشن باشد و نقشه راه رسیدن به اهداف مشخص شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی وزارت امور خارجه وزیر اسبق امور خارجه دیپلماسی اقتصادی میلیون نفر زیرساخت ها دولت ها کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۰۶۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای تحقق هرچه بیشتر عدالت اجتماعی در کشور چه باید کرد؟

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، یکی از مهمترین موضوعات سیاست های رفاهی در جامعه احساس عدالت اجتماعی بین افراد است. عدالت از مهمترین واژه‌ها در تمدن بشر محسوب می‌شود و رعایت آن از دیدگاه هر انسان از ضروری‌ترین امور به شمار می‌آید.

 رضا صفری شالی (دانشیار جامعه‌شناسی دانشگاه خوارزمی) در مقاله‌ای با عنوان «ضرورت بازاندیشی نظری و روشی در شناخت کلان مفهوم عدالت اجتماعی» به این موضوع اشاره می‌کند که عدالت اجتماعی یکی از دلالت‌های مفهوم عدالت است که منظور از آن تقسیم منصفانه منابع بین افراد در یک جامعه است، در این راستا  قانون به سطح قابل قبولی از عدالت واقعی باید برسد.

* سه لایه از عدالت با توجه به عدالت اجتماعی 

در این مقاله آمده است که لایه‌های عدالت با توجه به عدالت اجتماعی شامل موارد زیر است:

دسترسی برابر به منابع و فرصتها به لحاظ برقراری زمینه، گستره و دامنۀ آن توجه به اصل استحقاق و ضرورت‌ها توجه به عدالت بازتوزیعی و گسترش چتر حمایتی دولت درخصوص توجه به انواع گروه‌های هدف، اقشار آسیب‌پذیر و معلولان (اجتماعی، جسمی و روانی) وجود دارد.

*  آسیب‌شناسی عدالت اجتماعی در ایران

به زعم این پژوهشگراز جهت تحقق هرچه بیشتر عدالت اجتماعی در کشور چند نکته زیر را می‌توان به عنوان آسیب‌شناسی عدالت اجتماعی در ایران امروز ذکر کرد:

1 -عدم تعمیق مفهوم عدالت اجتماعی که عبارت است از: عدم ایضاح مفهومی عدالت اجتماعی و تقلیل آن به مصادیق عملی، عدم ارائه تعریف بومی از عدالت اجتماعی، نگرش سطحی، تک‌سویه و نگاه عامیانه که مفهوم وسیع و همه‌جانبه را به ابعادی زودگذر و کم اهمیت فرو کاسته است

2 -عدم تبیین و بررسی ارتباط مفهوم عدالت اجتماعی با مفاهیم مرتبط مانند آزادی، حق قانون، امنیت و...

3 -برقراری، گسست و عدم تداوم عدالت اجتماعی در گفتمان‌های محافل علمی و دانشگاهی کشور.

او در ادامه می‌نویسد بررسی گفتمان‌ها حاکی از گسست بین‌گفتمانی و عدم تداوم گفتمان‌های پیشین بوده است، به طوریکه هر یک از گفتمان‌ها برای تکمیل نقایص همدیگر و به صورت مقطعی تثبیت شده‌اند، چون صرفاً به یک بُعد از ابعاد عدالت اجتماعی پرداختند و دیگر ابعاد آن را هم در سطح نظریه‌پردازی و هم در سطح عملی نادیده گرفتند.

* ملاحظات آموزشی و پژوهشی عدالت اجتماعی

صفری شالی در ادامه می‌نویسد با توجه به موارد بیان شده، مراحل زیر به عنوان ملاحظات آموزشی و پژوهشی عدالت اجتماعی در آینده با درنظرگرفتن چارچوبها و مفاهیم پایۀ عدالت پیشنهاد می‌شود:

درخصوص معنابخشی دائمی بر تمامی نشانه‌های عدالت اجتماعی باید به  ابعاد عینی و ذهنی عدالت و ابعاد جمعی و فردی عدالت نیز توجه کرد  انتخاب حوزه تحقیق عدالت مانند کمّیت یا کیفیت منابع، تخصیص منابع و... باتوجه به کثرت‌گرایی در حوزه‌های عدالت  انتخاب یکی از وجوه یا شکل‌های عدالت براساس نوع منبع  انتخاب مقیاس مکانی مورد مطالعه مانند محلی و بومی، منطقه‌ای، استانی، ملی و بین‌المللی انتخاب مقیاس زمانی مطالعه و توجه به عدالت بین‌نسلی انتخاب رشتە مورد بررسی براساس گزینه‌های قبلی و استفاده از مفاهیم مرتبط با آن در مطالعه مانند مطالعات اخلاقی در بررسی عدالت روانشناسی یا بررسی ساختاری و سیاسی جامعه در عدالت جامعه‌شناختی و... در نظرگرفتن فرهنگ غالب و مقتضیات اجتماعی و اقتصادی جامعه.

* ابعاد عدالت اجتماعی 

این پژوهشگر در ادامه بیان می‌کند که در معنابخشی دائمی بر تمامی نشانه‌های عدالت اجتماعی باید به  ابعاد عینی و ذهنی عدالت و ابعاد جمعی و فردی عدالت نیز توجه کرد. پس ما نمی‌توانیم دو قطب حداکثری و یا حداقلی را برای عدالت در نظر داشته باشیم بلکه باید هر دو را به صورت توأمان مدنظر داشته باشیم و در ضمن نمی‌توان در عین پرداختن به عدالت اقتصادی از عدالت فرهنگی غافل ماند و یا در عین پرداختن به منافع و مطلوبیت‌های اکثریت افراد جامعه، از منافع و خواسته‌های اقلیت غافل ماند.

اصل نابرابری و در نهایت در اصل بازتوزیع قاعده چتر ایمنی و حمایتی هدف نوعی نگاه دولت رفاهی با سیاست‌گذاری حداکثری به مکانیزم‌های جبرانی می‌باشد

به زعم صفری شالی درقاعده برابری دسترسی به منابع و فرصت‌ها به فراهم آوردن شرایط برابر و مساوی برای همه تأکید می‌شود ولی در اصل استحقاق به فراهم‌آوردن شرایط نابرابر با توجه به شایستگی‌ها و زحمات افراد توجه می‌شود.

* اصل بازتوزیع قاعده چتر ایمنی و حمایتی

این استاد دانشگاه می‌نویسد اصل نابرابری و در نهایت در اصل بازتوزیع قاعده چتر ایمنی و حمایتی هدف نوعی نگاه دولت رفاهی با سیاست‌گذاری حداکثری به مکانیزم‌های جبرانی می‌باشد، بطوریکه در این حالت دولت‌مردان چتر حمایتی خود را گسترده سازند و افرادی که نتوانسته‌اند همگام با سایر افراد جامعه حرکت کنند را مورد حمایت قرار دهند. ازاین‌رو، اقدامات حمایتی دولت در قالب فعالیت‌های حمایتی و توان‌بخشی شامل گروه‌های مختلف مددجویان و... می‌شود.

او در این پژوهش می‌نویسد دولت اقشار آسیب‌پذیر جامعه را که به دلیل ناتوانی در کسب درآمد مشمول نظام بیمه‌ا‌ی نیستند را مورد حمایت خود قرار دهد. لذا، دولت باید با اتخاذ سیاست اجتماعی مناسب با شرایط جامعه، علاوه بر منافع نسل حاضر به منافع نسل آینده هم توجه داشته باشد؛ یعنی در تحقق عدالت، علاوه بر آن که به عدالت جغرافیایی و قشری نسل حاضر پرداخته می‌شود یعنی به منافع نسل آینده نیز باید توجه شود و ازاین‌رو دولت‌مردان در کنار تحقق عدالت برای نسل حاضر، باید نسل آینده را نیز در نظر بگیرند و در چنین شرایطی است که گفتمان عدالت اجتماعی معنای واقعی خود را پیدا می‌کند.

* سنجش عدالت اجتماعی

بدین ترتیب نتایج پژوهش حاضر درخصوص سنجش عدالت اجتماعی این است که عدالت در ارتباط با مفاهیمی مانند مقایسۀ اجتماعی و احساس محرومیت اجتماعی نمود پیدا می‌کند، ازاین‌رو نیاز به روش‌های ترکیبی (کیفی و کمّی بصورت توأمان) جهت شناخت ادارک/ احساس و برخورداری از عدالت اجتماعی در جامعه وجود دارد.

 حرف آخر اینکه در این راستا روش‌های کیفی عمیق پدیدارشناسی معمولا راهی به ذهنیت مخاطبان پیدا می‌کنند و تجارب زیستۀ افراد و مقتضیات زمانی و مکانی را در نظر می‌گیرند و می‌توانند شاخص‌های قابل‌توجهی جهت سنجش برای تحقیقات پهن دامنۀ پیمایشی ایجاد کنند و با تلفیق رویکردهای کمّی و کیفی میتوان به شناخت عمیق و جدی از مخاطبان درخصوص عدالت اجتماعی رسید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • روحانی: برجام بازدارندگی‌مان را افزایش داد | امروز دعوا بر سر ساخت مسجد است | ساکت ننشینیم، مردم را به پشتیبانی از نظام تشویق کنیم | مگر در انقلاب با زور مردم را باحجاب کردیم؟
  • وضعیت زندگی مردم بعد از شکستن سد کنیا را ببینید | آمار قربانیان به ۱۲۰ نفر رسید
  • وضعیت زندگی مردم بعد از شکست سد را ببینید | آمار قربانیان به ۱۲۰ نفر رسید
  • رفع تنش آبی مهمترین مطالبه مردم کهگیلویه از دولت
  • نسبت به حق‌آبه مردم کهگیلویه و بویراحمد بی‌مهری شد
  • برای تحقق هرچه بیشتر عدالت اجتماعی در کشور چه باید کرد؟
  • صحرایی: غول کنکور در دولت سیزدهم جادو شد
  • انتخابات به نظام مشروعیت می‌بخشد
  • فرصت خدمتگزاری به مردم بسیار محدود است
  • شاهد تحول فن‌آورانه در حوزه حکمرانی فرهنگی خواهیم بود