Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-30@13:58:47 GMT

سرودهای تاثیرگذار کم شده اند

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۰۷۶۵۲

سرودهای تاثیرگذار کم شده اند

حامد جلیلی ـ که به تازگی به عنوان مسئول دفتر سرود اداره کل موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شده است، درباره مسیری که سرود طی کرد تا به محبوبیت رسید، گفت: سِبقه سرود به دهه ۵۰ و اتفاقاتی که در انقلاب رخ داد برمی‌گردد که بعد از انقلاب اسلامی جایگاه ویژه‌ای در بین مردم پیدا کرد؛ جمع‌خوانی‌های عظیمی که در راهپیمایی‌ها صورت می‌گرفت به مرور به گروه‌های کوچکی تبدیل شد که در دوران جنگ هم خیلی تأثیرگذار بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جلیلی در گفت‌وگویی با ایران اکونومیست ادامه داد: متأسفانه در اواخر دهه ۶۰ این اتفاق کمرنگ شد؛ به دلیل اینکه هیچ متولی برای این کار منصوب نشده بود و گروه‌ها با سلیقه شخصی و علم و فهمی که از این حوزه داشتند و نداشتند، کار تولید می‌کردند. این روند ادامه پیدا کرد تا امروز به این وضعیت نه چندان خوب رسید که آثار تولیدی در حوزه سرود زیاد است ولی تعداد کارهایی که بتوان به آنها به عنوان یک اثر فاخر یا تأثیرگذار استناد کرد زیاد نیست.

جلیلی درباره برنامه‌ای که برای ساخت آثار باکیفیت در حوزه سرود دارند، توضیح داد: دفتر سرود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قصد تولید ندارد؛ یعنی ما قرار نداریم که هزینه کنیم و کار تولید کنیم؛ البته تولیداتی را برای اینکه مشخص کنیم تولید فاخر چیست، خواهیم داشت ولی هستند گروه‌ها و نهادهایی که خود را متولی تولید سرود  معرفی می‌کنند و قرار است در صورت نیاز در ارائه محتوای مناسب به آنها کمک کنیم.

این فعال حوزه سرود تصریح کرد: قصدمان این است که یک مقدار پایه‌ای و اصولی‌تر به این امر نگاه کنیم؛ هدفمان توانمندسازی گروه‌های کل کشور است؛ حتی تمرکزمان بیشتر روی گروه‌های شهرستانی و روستاها خواهد بود و تربیت استادانی برای تشکیل این گروه سرودها.

چقدر آموزش موسیقی برای شما ملاک است؟

مسئول دفتر سرود اداره کل موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید: خود مقام معظم رهبری هم بر اجزای شعر، آهنگ، صدا و زبده گزینی تأکید داشتند، ما هم به همین صورت عمل می‌کنیم و از اساتید مطرح شعر، موسیقی و اساتید مطرحی که بتوانند کرال خواندن را به گروه‌های سرود آموزش دهند، استفاده خواهیم کرد؛ البته افرادی هستند که اسم و رسم چندانی ندارند ولی با تمام وجود برای این عرصه مایه گذاشته‌اند و تجربیات بسیار ارزشمندی دارند که قطعا از حضور آنها هم استفاده خواهیم کرد.

جلیلی در پاسخ به اینکه چه برنامه هایی دارند تا مانع کپی سرودها شوند؟ پاسخ داد: ساخت یک سرود از سرودن شعر گرفته تا تمرین، ضبط و تنظیم همه بسیار هزینه‌بر هستند. قاعدتا مطلوب یک گروه سرود این است که با کمترین هزینه کاری را تولید کند ولی متأسفانه کپی کردن یکی از راه‌های کم کردن هزینه تولید است؛ البته که ما در دفتر سرود برنامه داریم این امر را تا حدی ساماندهی کنیم و اگر گروه سرودی در حدی باشد که ارزش همکاری داشته باشد، در زمینه شعر، موسیقی و ملودی به آنها کمک خواهیم کرد.

او در عین حال تصریح می‌کند: البته گاهی استفاده از برخی ملودی‌ها اجتناب ناپذیر است و در همه جای دنیا از برخی ملودی‌های نوستالژیک استفاده شده است؛ البته که با رعایت حقوق کپی رایت. ولی تکرار این روند هم کار درستی نیست و باید تولید نو هم صورت بگیرد.

در این زمینه بخوانید:

چگونه سرود ماندگار خلق کنیم؟

آهنگ مبارزه و همراهی یک ملت در سرودهایش متجلی است

خلق سرودهای ماندگار پول و خلاقیت نیاز دارد

بهتر نیست کارهای محدودتری تولید کنیم ولی با کیفیت؟

مسئول دفتر سرود اداره کل موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پاسخ می دهد: قطعا این روند مطلوب است و تا جایی که بتوانیم و بودجه داشته باشیم به گروه‌هایی که کار خوب ارائه می‌دهند و می‌توانند اجرای خوب داشته باشند، کمک می‌کنیم؛ ولی بر اساس آماری که من خودم از گروه‌های سرود دارم بسیاری از کارها بدون اجازه از آثار قدیمی و نوستالژیک ایران ساخته می‌شود که البته این کار غلط است و غیرقانونی. ولی چون ساز و کار کپی رایت در ایران خیلی مشخص نیست صاحبان اثر چندان پیگیری نمی‌کنند چون به نتیجه رسیدن، پروسه‌ای طولانی دارد.

حامد جلیلی 

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: دفتر سرود اداره کل موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، حامد جلیلی ، چگونه سرود ماندگار خلق کنیم؟

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: حامد جلیلی گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۰۷۶۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود مارگارین به تولید محصولات پرتقاضا و پرمصرف

مدیر عامل شرکت مارگارین گفت: با جذب سرمایه و از طریق برنامه ریزی های استراتژیک و مدون، اهداف بلند مدت شرکت را محقق خواهیم کرد. - اخبار بازار -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، خشایار قاجار مدیر عامل شرکت مارگارین در گفتگویی اختصاصی با اشاره به عملکرد این شرکت در سال مالی 1402 گفت: میزان تولید در سال 1402 نسبت به سال مالی قبل 37 درصد افزایش داشته است. همچنین تنوع در تولید ماهیانه محصولات از 19 مورد به 32 مورد رسیده که نشان از رشد 68 درصدی دارد.

وی با بیان اینکه مشتریان حوزه صنف و صنعت این شرکت 178 درصد بیشتر شده است افزود: در میزان تحقق اهداف بودجه برای تولید محصولات در سال 1402 حدود 143 درصد افزایش تولید داشته ایم.

قاجار در مورد برنامه های محقق شده این شرکت در سال 1402 گفت: راه اندازی فروش هیبریدی، تولید روغن خانوار با برند خروس، به روز رسانی بسته بندی ها، حضور در نمایشگاه شیرینی و شکلات، فعالیت مجدد نماد بورسی، انجام طرح طبقه بندی مشاغل، برگزاری مجامع سال مالی 1400 و 1401، وصول بخشی از مطالبات ، رفع بخشی ازتعهدات ارزی از مهمترین اقدامات انجام شده در سال مالی 1402 بوده است.

مدیرعامل مارگارین در ادامه به چشم انداز این شرکت اشاره کرد و گفت: با توجه به موقعیت مکانی مناسب و نزدیکی به بازار پایتخت از یک سو و از سوی دیگر به دلیل بهره مندی از زیر ساخت های مناسب انرژی، آب، تجهیزات و فضای قابل توسعه برای ایجاد سوله های جدید چشم انداز مارگاین تبدیل شدن به مجتمع صنایع غذایی در کشور خواهد بود.

وی با بیان اینکه با جذب سرمایه و از طریق برنامه ریزی های استراتژیک و مدون، اهداف بلند مدت شرکت را محقق خواهیم کرد؛ تصریح کرد: مارگارین عمده فعالیت های خود در برنامه چشم انداز شرکت را در سه گروه اصلی طبقه بندی و دنبال خواهد کرد.

قاجار گروه اول را استفاده بهینه از ظرفیت های موجود شرکت  ارزیابی کرد و گفت: یکی از فعالیت های  این گروه ورود به عرصه تولید محصولات و مواد اولیه روغنی مورد نیاز در صنایع مختلف از جمله صنعت دارویی کشور است که هم اکنون در مرحله برنامه ریزی و آماده سازی زیر ساخت های پیش از بهره برداری قرار داریم.

وی ادامه داد: قصد داریم با استقرار پلنت فرکشنیشن امکان تولید محصولات تخصصی تر هم چون شورتنینگ های خاص کرم ویفر، شورتنینگ های مخصوص شکلات صبحانه، روغن خامه قنادی، جایگزین های چربی های مغزی و روکش شکلات و بستنی را در مجموعه فراهم کنیم.

مدیرعامل مارگارین توجه به محصولات پرتقاضا و پرمصرف را گروه دوم فعالیتی این شرکت در برنامه چشم انداز ارزیابی کرد و گفت: فعالیت های این گروه در راستای ایجاد و توسعه مجتمع غذایی مارگارین خواهد بود.

وی ادامه داد: تولید انواع کره، سس مایونز و کچاپ، انواع محصولات غلات و فیبردار مانند ماکارونی، نودل، تولید انواع نوشیدنی شامل آب آشامیدنی آب میوه کنستانتره، تولید انواع نان صنعتی و حجیم شده، تولید انواع پنیر پیتزا و فراورده گوشتی و بسته بندی انواع ترشیجات، قند و شکر از جمله برنامه های شرکت برای توسعه مجتمع غذایی مارگارین است.

قاجار تولید محصولات جانبی بر پایه روغن را گروه سوم فعالیتی این شرکت در برنامه چشم انداز دانست و گفت: تولید محصولات آرایشی و بهداشتی، لاستیک و پلاستیک، رنگ و رزین و محصولات ویژه خوراک دام و طیور را جزو بازار های هدف خود قرار داده ایم.

 

دیگر خبرها

  • باکتری روده گروه‌های خونی را حذف می‌کند/ تولید خون اهدایی جهانی
  • ورود مارگارین به تولید محصولات پرتقاضا و پرمصرف
  • برگزاری جشنواره سرود امید فردا در شاهرود
  • فراخوان نوجوانان تهرانی برای شرکت در مسابقه «هم‌سُرا»
  • نقش تاثیرگذار ماماها در جوانی جمعیت و فرزندآوری
  • فعالان سرود بیمه می‌شوند
  • حرف‌های مهم سرمربی استقلال با چپ‌پای آبی‌ها
  • تلاوت آیات سوره بقره از سوی گروه تواشیح بین المللی تسنیم
  • بیمه فعالان سرود پیگیری می‌شود/چند پیشنهاد به موسیقی فارس
  • شوراها در تاثیرگذاری مردم در سرنوشت خود تاثیرگذار هستند