Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-27@14:26:58 GMT

وزارتخانه بی آب و نان برای جوانان

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۰۷۷۶۳

وزارتخانه بی آب و نان برای جوانان

وزارتخانه‌ای که یکی از اصلی‌ترین اهداف تأسیس آن پیگیری مطالبات بر زمین مانده جوانان بود، اما هرچه زمان گذشت بیشتر درستی پیش‌بینی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و کارشناسان حوزه امور جوانان ثابت شد که این وزارتخانه نمی‌تواند گامی مؤثر برای تحقق مطالبات بحق جوانان این مرز و بوم بردارد. حتی به اعتقاد بعضی از کارشناسان و مسئولان در تمام این سال‌ها بخش «امور جوانان» زیر سایه بخش «ورزش» بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ضمن اینکه امور جوانان بین‌بخشی و اختیارات محوله به وزارت ورزش کُلی است؛ به‌طوری که نه تنها حمایت از تدوین، برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های مرتبط با جوانان در سطح داخلی و بین‌المللی را دربرمی‌گیرد بلکه شامل پیش‌بینی تسهیلات و تمهیدات لازم برای تشویق و توسعه فعالیت‌های بخش خصوصی در حوزه‌های مربوط به جوانان هم می‌شود که گستردگی اختیارات، خود مانعی برای تحقق مطالبات جوانان از جمله داشتن شغل مناسب، مسکن و امکان ازدواج آسان است.
به همین خاطر است که از اواخر مجلس نهم بار دیگر طرح تفکیک امور جوانان از وزارت ورزش مطرح شد و دولت تدبیر و امید نیز با ارسال لایحه «اصلاح بخشی از ساختار دولت» به مجلس درصدد احیای دوباره سازمان ملی جوانان برآمد اما همه این تلاش‌ها تاکنون بی‌نتیجه مانده است. 
حال باید دید مجلس یازدهم و وزارت ورزش و جوانان چه نگاهی به ساختار امور جوانان دارند و برنامه‌شان در خصوص تشکیل سازمانی مستقل برای این حوزه چیست؟ 

باید برای ساختار امور جوانان فکری کرد
 کیومرث سرمدی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به قدس می‌گوید: موضوع ساختار امور جوانان هنوز در کمیسیون اجتماعی طرح نشده، اما معتقدم وزارت ورزش و جوانان آنچنان که شایسته است و باید در حد قوانین انجام شود به امور جوانان توجه نکرده و پیگیر مسائل اساسی این قشر از جمله ازدواج، اشتغال، اوقات فراغت جوانان و... نشده است. ضمن اینکه امور ورزش هم در زمینه‌های مختلف مثل ورزش روستایی معطلی‌های زیادی دارد. از این رو پرداختن به امور جوانان در ذیل وظایف وزارت ورزش و جوانان را به صلاح نمی‌دانم. بنابراین باید برای حوزه امور جوانان فکری کرد. یعنی یا باید امورجوانان از وزارت یاد شده تفکیک و سازمانی مستقل برای این بخش ایجاد شود یا اینکه یک آسیب‌شناسی در خود سیستم وزارت ورزش و جوانان صورت گیرد و دلایل کم‌توجهی به امور جوانان مورد بررسی قرار گیرد و دولت و مجلس برای رفع آن‌ها اقدام کنند تا بخش امور جوانان از این حالت سستی در وزارت ورزش و جوانان خارج شود. 

استقبال می‌کنیم اما برای آن برنامه‌ای نداریم
دکتر مجتبی تاجیک؛ مشاور معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان نیز ادغام سازمان ملی جوانان و سازمان تربیت بدنی را سیاستی اشتباه و غیراصولی خوانده و می‌گوید: جالب اینجاست نخستین مخالفت‌ها با این ادغام هم از سوی نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی شنیده شد. مثلاً آقای بانکی پور فرد؛ نماینده مردم اصفهان در مجلس از جمله نمایندگانی بود که از این حوزه شاکی بود و چنین اقدامی را بی‌ربط خواند. 
وی حفظ ساختار فعلی در امور جوانان را سیاست این دولت می‌خواند و می‌افزاید: در واقع دولت می‌خواهد با همین ساختار فعلی بدون تغییراتی که نیازمند مصوبه مجلس باشد و گرفتاری‌های ساختاری جدی در هیئت دولت ایجاد کند کار را جلو ببرد. بر این اساس تقویت دبیرخانه شورای عالی جوانان و پیگیری مسائل جوانان به‌طور ویژه از سوی رئیس جمهور و سایر وزرا در دستورکار قرار گرفته است. 
تاجیک اگرچه معتقد است فعلاً قصدی برای ایجاد ساختار جدید در حوزه امور جوانان وجود ندارد و برنامه این است با فعال کردن ظرفیت‌ها و تعامل با استانداران و مدیران کل‌ ورزش و جوانان وظایف و مأموریت‌های محوله به معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان انجام شود اما می‌گوید: با وجود این ما از اینکه ساختار و امکانات مستقلی داشته باشیم استقبال می‌کنیم چون معاونت جوانان در ساختار وزارت ورزش یکی از ۶ معاونت این وزارتخانه محسوب می‌شود در حالی که حوزه مأموریتی و مسائل حوزه جوانان گسترده‌تر از مسائل ورزش است. ضمن اینکه جنس مسائل حوزه جوانان با مسائل ورزش فرق می‌کند و ما به دلیل عدم تجانس این دو حیطه با هم، فکر می‌کنیم بهتر است ساختار جدیدی برای امور جوانان داشته باشیم.
وی اضافه می‌کند: سیاست ادغام در حوزه امور جوانان نه تنها جواب نداده بلکه موجب ضعیف‌تر شدن کار تخصصی در این بخش شده است. سازمان ملی جوانان مستقل بود، ذیل نهاد ریاست جمهوری فعالیت می‌کرد، بدنه سبک‌تری داشت و همه این‌ها جایگاه و اعتبار بالایی به سازمان می‌داد تا بتواند نقش ستادی خود را بهتر ایفا کند. اما اتفاقی که الان افتاده این است مسئله ملی جوانان به یک مسئله ذیل یک وزارتخانه تقلیل پیدا کرده است؛ آن هم ذیل یک وزارتخانه تخصصی ورزشی و نه ذیل یک وزارتخانه عام که بتواند این حیطه را پوشش دهد. بنابراین منطق حکم می‌کند درصدد اصلاح آن باشیم و به همین خاطر نیز دغدغه‌مان را به ریاست جمهوری ارائه دادیم.
وی با اشاره به اینکه امور جوانان به هرحال نیازمند یک فضای متمرکز، تخصصی، با طراوت و امکانات مناسب است، می‌افزاید: در صورت ایجاد ساختاری مستقل برای امور جوانان جذب نیرو و بودجه در این بخش تسهیل می‌یابد و به لحاظ اداری نیز بهتر می‌توانیم وظایفمان را پیگیری کرده و انجام دهیم هر چند در این حالت نیز انقلابی در انجام مأموریت‌ها و اهداف مورد نظر در این بخش رخ نخواهد داد. 

خبرنگار: محمود مصدق

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: جوانان سازمان ملی جوانان کشور سازمان تربیت بدنی وزارت ورزش و جوانان حوزه امور جوانان ملی جوانان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۰۷۷۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور وزیر ورزش در مراسم ترحیم کاپیتان پیشین تیم ملی بسکتبال

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، مراسم ترحیم نادر کاشانی کاپیتان اسبق تیم ملی بسکتبال و از چهره‌های شاخص این رشته ورزشی در مسجد الرضای تهران با حضور مدیران و قهرمانان بسکتبال امروز جمعه برگزار شد.

در این مراسم کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان حاضر شد و با قرائت فاتحه برای این مرحوم از درگاه خداوند آمرزش مسألت کرد.

این پیشکوست بسکتبال که سوم اردیبهشت ماه بدلیل بیماری در گذشت، در بازی‌های آسیایی ١٩۶۶، ١٩٧٠ و ١٩٧۴ عضو تیم ملی ایران بود و در سال ١٣۵٧ از تیم ملی خداحافظی کرد.

کد خبر 6088967

دیگر خبرها

  • فرمول تعیین دستمزد کارگران تغییر می‌کند؟
  • روایت عضو شورای عالی کار درباره دستمزد کارگران/ فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟
  • ورزش زورخانه ای و پهلوانی-زنجان
  • واکنش وزارت ورزش به تغییرات مدیریتی در استقلال و پرسپولیس
  • حضور وزیر ورزش در مراسم ترحیم کاپیتان پیشین تیم ملی بسکتبال
  • سخنگوی وزارت خارجه آمریکا استعفا کرد
  • سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به جنگ غزه از سمت خود استعفا کرد
  • آغاز به کار نوزدهمین رویداد ملی جامعه‌پرداز در گلستان
  • تاکید مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان‌غربی بر اهمیت استعداد یابی
  • شرکت ۲۰ هزار نفر در المپیاد ورزشی فرهنگی بسیجیان مازندران