Web Analytics Made Easy - Statcounter

داور پنجمین جشنواره سراسری پرده‌خوانی و نقالی با بیان اینکه در شناخت جان معرفت شیعی با آسیب‌هایی مواجه هستیم تصریح کرد: توجه بیش از پیش رسانه‌های جمعی به ویژه رسانه ملی به هنر نقالی و زبان فارسی؛ هویت ملی را در نسل جوان تقویت می‌کند و از انجام مهاجرت‌ها می‌کاهد.

دکتر احمدرضا آذربایجانی به خبرنگار تئاتر ایران اکونومیست گفت: در کشوری زندگی می‌کنیم که مدعی است مردمش براساس فرهنگ شیعی و علوی زیست می‌کنند و واقعیت هم این است که بخشی از هنر آیینی ما برگرفته از عشق و علاقه به اهل بیت(ع) است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در بین عشق به اهل بیت نقالانی که داستان‌های مربوط به امیرالمومنین علی( ع) را روایت می‌کنند، از قدیم به صورت کلاسیک کار می‌کردند؛ اما امروزه با وجود پیشرفت‌های زیاد؛ تعریف و فعال شدن رسانه‌های مختلف هنری لازم است که جوانان در حوزه نقالی علوی فعال شوند تا پیوندی بین نسل جدید و آثار کلاسیک گذشته برقرار کنیم و بتوانیم آثار هنری منطبق با ساختار فکری و فرهنگی مردم کشورمان تولید کنیم.

این پژوهشگر نمایش‌های آئینی و سنتی یادآور شد: باید از جوانانی که وارد عرصه نقالی و پرده‌خوانی می‌شوند حمایت کنیم تا در قالب جشنواره نقالی و پرده‌خوانی به معرفت علوی بپردازند و هنری را که درخور مقام امیرالمومنین علی( ع) است، به شکل شایسته عرضه کنند.

در شناخت جان معرفت شیعی ضعیف هستیم

آذربایجانی بیان کرد: هر پدیده جان و جهانی دارد در واقع جان هر پدیده روح آن و جهان هر پدیده جسم آن است. در موضوع معرفت شیعی هم قضیه جان و جهان وجود دارد. معتقدم ما امروز جهان معرفت شیعی را داریم یعنی مراسم‌هایی را با شور و هیجان برای اهل بیت برگزار می‌کنیم اما در خصوص شناخت جان معرفت شیعی ضعیف هستیم.

امروز جهان معرفت شیعی را داریم یعنی مراسم‌هایی را با شور و هیجان برای اهل بیت برگزار می‌کنیم اما در خصوص شناخت جان معرفت شیعی ضعیف هستیم

داور پنجمین جشنواره سراسری نقالی و پرده‌خوانی ادامه داد: ما با مراجعه به نهج‌البلاغه با جان امیر مومنان آشنا می‌شویم زیرا سخنان حکیمانه‌ای را در آن کتاب می‌بینیم که مشروح است مافوق سخنان بشر و مادون سخنان الهی هستند. هنرمندان به ویژه نقالان و پرده‌خوانان می‌توانند مردم را با جان معرفت امام علی( ع) آشنا کنند.

وی افزود: هم‌اکنون به خاطر هیجانات نسل‌های جدید بشر حلقه‌های موثر گذشته کم‌رنگ شده‌اند بنابراین جوانان علاقمند به هنر نقالی مجبور هستند برای آنکه به علاقه‌شان بپردازند، مطالعه‌ای در آثار گذشتگان و معرفت آثار امام اول شیعیان داشته باشند و به واسطه آن با جان معرفت علوی آشنا شوند.

آثاری ارزشمند می‌شوند که ریشه‌دار باشند

آثاری ارزشمند می‌شوند که ریشه‌دار باشند. اکثر آثار تولید شده درباره امام اول شیعیان، ماندگار هستند

آذربایجانی با بیان آنکه بعضی از افراد شرکت‌کننده در جشنواره نقالی و پرده‌خوانی ذوق هنری عمیق و قوی دارند و با کمک عشق و محبت امیرالمومنین علی( ع) آثاری را تولید می‌کنند که مخاطب را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند تصریح کرد: مخاطب با دیدن آن آثار تصور می‌کند با موجود ارزشمندی مواجه شده است.

داور پنجمین جشنواره سراسری نقالی و پرده‌خوانی غدیر ادامه داد: آثاری ارزشمند می‌شوند که ریشه‌دار باشند. در واقع معرفت امیرالمومنین علی(ع) عمیقا ریشه‌دار است و اکثر آثار تولید شده درباره امام اول شیعیان، ماندگار هستند بنابراین مطمئن باشید نقالان علوی نیز کمک خواهند کرد که مردم بیش از پیش با معرفت علوی آشنا شوند.

جذابیت هنر نقالی برای جوانان بسیار زیاد است

آذربایجانی با تاکید برآنکه جذابیت هنر نقالی برای جوانان بسیار زیاد است گفت: امروز برخی از جوانان نقال که رابطه خوبی با تکنولوژی دارند، برخی از آثارشان را در صفحه‌های مجازی منتشر می‌کنند و مخاطبانی فراتر از جمع خانواده خودشان جذب می‌کنند. اما رسانه‌ها توجه چندانی به هنر نقالی ندارند. در واقع اگر رسانه ملی توجه کافی به هنر نقالی داشته باشد، ما می‌توانیم هویت بچه‌های ایرانی را بیش از پیش تقویت کنیم.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: تئاتر

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: تئاتر نقالی و پرده خوانی امیرالمومنین علی هنر نقالی رسانه ها ریشه دار اهل بیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۰۸۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۵ درصد از واحد‌های فرسوده در بافت‌های تاریخی قرار دارند

محمد آیینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه نوسازی ۱۵۰ هزار واحد مسکونی موجود در بافت‌های فرسوده کشور آغاز شده است بیان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده پیش‌بینی می‌شود از این تعداد حدود ۱۰۰ هزار واحد تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

وی با بیان اینکه  پرداخت تسهیلات به حوزه نوسازی بافت های فرسوده  در صورت صنعتی سازی افزایش خواهد یافت: بانک ها در صورت پرداخت تسهیلات بافت های فرسوده می‌توانند زمینه ساز ورود بیشتر سازندگان به این طرح ها شوند.

آیینی اظهار کرد: نوسازی ۲۶۰ هزار خانه در دولت سیزدهم و در طی دو سال گذشته انجام شده است گفت: ۲۵ هزار واحد نوسازی شده در بافت‌های فرسوده کشور در آینده‌ای نزدیک با حضور رییس جمهور به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی اظهار کرد: حدود ۵۵ درصد بافت فرسوده در وسعت ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار را بافت تاریخی تشکیل می‌دهد که نوسازی این مناطق نیازمند همراهی و تعامل بیش از پیش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای جذب سرمایه‌گذران است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: استفاده از ظرفیت های مردمی خود نقش بسیار موثری در بهبود و تسریع اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن دارد و این امر خود می تواند در فرهنگ سازی نوسازی بافت های فرسوده کشور موثر باشد.

او گفت: پرداخت تسهیلات ساخت و همچنین حمایت از بخش خصوصی و مالکان یکی از عواملی است که می تواند بازار مسکن را به سمت رونق هدایت کند و این موضوع را دولت در دستور کار خود قرار داده است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • محمد رهبری، پژوهشگر شبکه‌های اجتماعی: گشت ارشاد بیشتر از حمله ایران به اسراییل مورد توجه قرار گرفت/ جامعه از زمان ماجرای مادر قمی به مسأله حجاب حساس شده/ در ایتا یک جزیره جدا از جامعه شکل گرفته است
  • نمایش آثار جدیدی از ارادت هنرمندان در موزه رضوی
  • برپایی نمایشگاه و کارگاه رودوزی‌های سنتی در موزه بزرگ خراسان
  • شبکه نمایش خانگی مروج چه اندیشه‌ای است؟!
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهر‌های استان گلستان
  • برنامه ریزی نمایشگاه آثار موزه ایران در آذربایجان شرقی
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهرهای استان گلستان
  • دهه سرآمدی آموزش فرصت مغتنمی برای ادای احترام به پیشگامان ساحت تولید و نشر معرفت و حکمت است
  • ۵۵ درصد از واحد‌های فرسوده در بافت‌های تاریخی قرار دارند
  • نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات