Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-07@10:23:30 GMT

صادرات ایران به ترکیه ۱۹۲ درصد رشد کرد

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۱۰۵۳۵

صادرات ایران به ترکیه ۱۹۲ درصد رشد کرد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، سید روح الله لطیفی سخنگوی گمرک در آستانه سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به تهران اظهار داشت: تجارت غیرنفتی کشورمان با ترکیه در سال ۱۴۰۰ شاهد جهش مناسبی بوده و این رشد در بهار امسال هم ادامه داشته است.

وی افزود: حدود ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۱.۴ میلیارد دلار، بین ایران و ترکیه در سال ۱۴۰۰ تبادل شد که نسبت به سال ۱۳۹۹ با رشد ۷۳ درصدی در وزن و ۶۴ درصدی در ارزش همراه بوده است، از این میزان کالای تبادل شده ۱۵.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۷ میلیون تن به ارزش ۶.۱ میلیارد دلار از ایران به ترکیه صادر شد و ۳.۷ میلیون تن کالا به ارزش ۵.۳ میلیارد دلار هم از ترکیه به کشورمان وارد شده است که نسبت به مدت مشابه، ۱۴۰ درصد صادرات به ترکیه و ۲۰ درصد واردات از این کشور به ایران افزایش داشته است.

وی با اشاره به جایگاه ترکیه در تجارت خارجی کشورمان گفت: همواره ترکیه هم در واردات و هم در صادرات در بین چهار شریک اول ایران بوده و در سال ۱۴۰۰ نیز ۱۲ درصد وزن و ۱۱ درصد ارزش کل تجارت کشورمان با دنیا مربوط به ترکیه بوده است.

لطیفی در خصوص تجارت غیرنفتی کشورمان با ترکیه در بهار امسال گفت: در سه ماهه اول امسال هم این روند رو به رشد ادامه پیدا کرده و سه میلیون و ۷۷۰ هزار تن کالا به ارزش سه میلیارد و ۱۰ میلیون دلار بین دو کشور تبادل شد که ۱۴۱ درصد در وزن و ۸۴ درصد در ارزش نسبت به بهار سال قبل افزایش را در تجارت شاهد هستیم.

وی افزود: از این میزان کالای تبادل شده در بهار، سه میلیون و ۷۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۷۳۷ میلیون دلار صادرات کالای ایرانی به ترکیه با رشد ۳۶۳ درصدی در وزن و ۱۹۲ درصدی در ارزش بوده است و ۷۰۰ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۲۷۳ میلیون دلار هم واردات از ترکیه بوده که با رشد ۲۲ درصدی همراه بوده است.

سخنگوی گمرک در خصوص کالاهای صادراتی به ترکیه توضیح داد: محصولات دامی، شیلاتی، لبنی، گل و گیاه و نباتات، میوه و تره بار، خشکبار، ادویه و زعفران، مواد غذایی، توتون و سیگار، مصالح ساختمانی، مواد معدنی، محصولات پتروپالایشگاهی، مواد شیمیایی، دارو، لوازم آشپزخانه، لوازم خانگی، محصولات بهداشتی، محصولات صنعتی، محصولات فولادی، پوشاک، چرم، کیف و کفش، نخ و پارچه، صنایع دستی، شیرآلات، ماشین آلات کشاورزی، لوازم التحریر، تجهیزات پزشکی، مبلمان، لوستر و وسایل ورزشی و بازی کودکان کالاهای عمده صادراتی ایران به ترکیه بودند.

وی در خصوص کالاهای وارداتی از ترکیه گفت: دام مولد، مرغ منجمد، تخم مرغ نطفه دار، انواع بذر، حبوبات، موز، قهوه، گندم، ذرت، جو، دانه‌های روغنی، روغن خام، انواع روغن خوراکی، شکر، مواد اولیه و ماشین آلات صنعتی، مکمل‌ها، مواد اولیه، کود، لاستیک، چوب، کاغذ، خمیر چوب، لوازم الکترونیکی و پارچه و نخ از مهمترین کالاهای وارده از ترکیه بودند.

منبع: مهر لینک کوتاه لینک کپی شد ۰ این مطلب برایتان مفید است؟ ارسال نظر تجارت ایران و ترکیه اخبار صنعت، معدن و تجارت اخبار مرتبط خودروهای غیراستاندارد تعیین تکلیف می شوند ۱۴۰۱/۴/۲۵ برنامه تحولی وزارت صمت فقط روی کاغذ خوب است ۱۴۰۱/۴/۲۵ توافق روسای جمهوری ایران و روسیه برای خرید گندم از روس ها ۱۴۰۱/۴/۲۵ دوئل دوباره برای زنده نگه داشتن یک وزارتخانه ادغامی ۱۴۰۱/۴/۲۵ پوتین قانون ایجاد منطقه آزادی بین «ایران و اتحادیه اوراسیا» را امضا کرد ۱۴۰۱/۴/۲۴ برگزاری جلسه مجمع عمومی انجمن مدیران پیشگام ذوب آهن اصفهان ۱۴۰۱/۴/۲۴ آخرین ویدیو ها فروش موادغذایی فاسد شده با تغییر تاریخ انقضا! + فیلم ۱۴۰۱/۰۴/۲۶ ۱۰:۵۷ سردار آزمون و دوستای خارجی اش در استخر لاکچری شیشه ای! + فیلم ۱۴۰۱/۰۴/۲۶ ۱۰:۴۷ سکانس پربازید از لحظه اعدام رضا گلزار! + فیلم ۱۴۰۱/۰۴/۲۶ ۱۰:۴۳ روایت مریم امیرجلالی از تجربه ۵ ماه اقامتش در کانادا + فیلم ۱۴۰۱/۰۴/۲۶ ۱۰:۴۲ کیک عجیب جشن تولد حامد آهنگی! + فیلم ۱۴۰۱/۰۴/۲۶ ۱۰:۰۰ بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی سامسونگ گوشی اپل، آیفون گوشی شیائومی ارسال نظر

خرید نرم افزار هلو صرافی ارز دیجیتال صرافی والکس خرید ارز دیجیتال خرید تتر نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۱ قیمت مسکن آخرین خبر ها ۱۱:۱۷ صادرات ایران به ترکیه ۱۹۲ درصد رشد کرد ۱۱:۱۱ چگونه گرفتار پامپ و دامپ بازار رمزارز نشویم؟ ۱۱:۱۰ تولید محصولات با ارزش افزوه بالا ، استراتژی اصلی ذوب آهن است ۱۱:۰۹ ۷ روش ساده برای رفع خرابی دوربین گوشی اندروید ۱۱:۰۶ سقوط آزاد شاخص کل / روزهای تلخ بورس پایان ندارد ۱۱:۰۲ پاتوق فلافل خورهای حرفه ای تهران کجاست؟ ۱۱:۰۰ قیمت جدید لپ تاپ لنوو چند؟ (جدول مشخصات) ۱۰:۵۸ واکنش تند علی کریمی به اقدام جنجالی رامبد جوان + عکس ۱۰:۵۷ فروش موادغذایی فاسد شده با تغییر تاریخ انقضا! + فیلم ۱۰:۵۷ تفریح پولدار‌ها در این خیابان تهران چه بود؟ ۱۰:۵۵ مخاطب ۱۰ درصدی اغلب سریال های تلویزیون! ۱۰:۵۴ گرما به اوج می رسد ۱۰:۴۷ سردار آزمون و دوستای خارجی اش در استخر لاکچری شیشه ای! + فیلم ۱۰:۳۸ پزشکیان: می گفتید برجام بد است خب آن را پاره کنید، سفره مردم مشکل دارد، آن را رنگی کنید ۱۰:۳۰ نماد معاملاتی روبل در بازار متشکل ارزی ایران راه اندازی می شود ۱۰:۲۱ قیمت های داغ سال ۲۰۲۳ با اقدامات بانک های مرکزی سرد می شوند ۱۰:۰۴ نرخ رسمی ۱۳ ارز کاهش یافت ۱۰:۰۱ شناسایی و رفع چالش های حوزه فناوری اطلاعات کشور با حمایت بانک رفاه کارگران ۱۰:۰۰ آپارتمان‌های ۱۵۰ متری شمال تهران چند؟ ۰۹:۵۹ بایدن ممکن است استیضاح شود! ۰۹:۵۵ قانون رتبه بندی معلمان به هیأت تطبیق مصوبات مجلس رسید ۰۹:۴۳ اتهامات دروغین درباره برنامه صلح آمیز ایران و چشم پوشی از بزرگترین زرادخانه هسته‌ای منطقه در اسرائیل، نشانه بزرگ نفاق آمریکاست ۰۹:۳۱ شورای نگهبان اجازه نداد مسیر ریل‌گذاری کشور در قانون اساسی و شرع مقدس منحرف شود ۰۹:۳۱ حمایت یک میلیون و ۴۸۰ هزار واحدی شکسته شد؟ / تکرار داستان دیروز ۰۹:۳۰ جهش ۱۱ درصدی اتریوم! ۰۹:۱۴ زمان گشایش نمادهای پرسپولیس و استقلال مشخص شد ۰۹:۰۳ محدودیت های ترافیکی عید غدیر چیست؟ ۰۸:۳۶ با این نوشیدنی فشارخونتان را نرمال کنید ۰۸:۱۱ وجود جادوگر در تیم ملی تایید شد! ۰۸:۰۷ حسابرس سود «ونوین» را بالا برد ۰۷:۵۳ آداب و اعمال شب و روز عید غدیر + دعای حاجت و نماز عید غدیر ۰۷:۳۰ ۳ شب سفر به درگهان قشم چقدر پول می خواهد؟ + جدول ۰۷:۰۸ تست شخصیت: یک کریستال انتخاب کنید و فال امروزتان را بخوانید ۰۳:۲۸ اولین عکس از نوزاد اسطوره ورزش جهان ۰۲:۱۱ تست شخصیت: کارتی که از رازهای آینده خبر می دهد ۰۲:۰۱ لو رفتن نام سرمربی تیم ملی + فیلم ۰۱:۵۷ دعای رفع بلا از امامان و معصومین ۰۱:۳۴ فال ابجد روزانه امروز یکشنبه ۲۶ تیر ماه ۱۴۰۱ ۰۱:۲۳ خون زنان سالم تر است یا مردان؟ ۰۱:۰۸ برای رنگی شدن چشم جنین چی بخوریم؟ ۰۰:۵۳ فاجعه در سرویس های بهداشتی + فیلم ۰۰:۳۹ اگر به سویه های جدید اومیکرون مبتلا شدیم چه بخوریم؟ + فیلم ۰۰:۳۴ حرکت باورنکردنی مالک یک خودروی لوکس در تهران + فیلم ۰۰:۰۲ مشکل سرعت پایین سامانه یکپارچه به زودی برطرف می شود ۲۳:۵۸ عادتی که باید فوری ترک کنید ۲۳:۴۵ همسرداری به سبک حضرت زهرا (س) ۲۳:۲۹ پاکسازی کبد با یک رژیم ۵ روزه ۲۳:۱۷ تخریب گنبد مسجد امام اصفهان به اسم مرمت! + عکس ۲۳:۱۶ کاهش سریع سایز کمر با رژیم ۴ روزه ۲۳:۱۰ «سایه» به خانه بازگشت اقتصادآنلاین حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: تجارت ایران و ترکیه اخبار صنعت معدن و تجارت تن کالا به ارزش ایران به ترکیه ۱۴۰۱ ۴ ۲۵ تبادل شد هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۱۰۵۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۲ کشور خریدار خرمای ایران/ خرمای مضافتی در صدر صادرات خرما

به گزارش قدس آنلاین، سید روح الله لطیفی، سخنگوی کمیسیون روابط بین‌الملل و توسعه تجارت خانه صنعت معدن و تجارت ایران در خصوص مقاصد صادراتی خرما اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۳۸۹ هزار و ۴۹۵ تن انواع خرما به ارزش ۳۴۵ میلیون و ۳۸۷ هزار و ۱۲۲ دلار از کشورمان صادر شده که نسبت به سال قبل ۴ درصد در وزن و ۶.۷ درصد در ارزش با افزایش همراه بوده است.

وی افزود :۸۲ کشور، مقصد صادرات انواع خرمای ایرانی در سال ۱۴۰۲ بوده که هند با خرید ۹۰ هزار و ۲۳۷ تن، به ارزش ۸۴ میلیون و ۷۹۴ هزار دلار، مقصد نخست انواع خرمای ایرانی بود و پس از آن، پاکستان با خرید ۹۱ هزار و ۱۹۹ تن به ارزش ۷۲ میلیون و ۴۴ هزار و ۵۷۶ دلار، ترکیه با خرید ۳۹ هزار و ۴۸ تن به ارزش ۳۶ میلیون و ۱۶۷ هزار دلار، قزاقستان با ۲۴ هزار و ۱۴۳ تن به ارزش ۱۸ میلیون و ۲۲ هزار دلار، چین با ۱۰ هزار و ۳۲۱ تن به ارزش ۱۱ میلیون و ۹۷۵ هزار دلار، عراق با هشت هزار و ۸۸۶ تن به ارزش ۹ میلیون و ۴۴۰ هزار دلار و روسیه با ۱۰ هزار و ۱۰۳ تن به ارزش ۹ میلیون و ۳۷۶ هزار دلار، مقاصد دوم تا هفتم صادرات انواع خرمای ایرانی در سال ۱۴۰۲ بودند.

مدیرکل دفتر مطالعه، پایش و توسعه بازار سازمان تعاون روستایی ایران، در خصوص میزان صادرات انواع خرماهای ایرانی توضیح داد: خرمای مضافتی با ۱۵۹ هزار و ۵۰۱ تن به ارزش ۱۸۱ میلیون و ۲۲۲ هزار و ۲۰۶ دلار، بیشترین میزان خرید را در بین خرماهای ایرانی در جهان داشته و ۶۵ کشور نیز به صورت مستقیم این خرما را از کشورمان در سال ۱۴۰۲ وارد کردند.

لطیفی در خصوص سایر خرماهای پر طرفدار ایرانی گفت: خرمای زاهدی با ۷۲ هزار و ۴۸۸ تن به ارزش ۴۳ میلیون و ۵۷۵ هزار دلار، دومین خرمای پر فروش ایرانی بود که ۳۶ کشور خریدار آن بودند و پس از آن خرمای شاهانی با ۴۶ هزار و ۴۵۹ تن به ارزش ۳۷ میلیون و ۳۵۴ هزار دلار، میهمان ۳۰ کشور بود.

وی افزود: خرمای کلوته با ۴۴ هزار و ۶۹۷ تن به ارزش ۳۰ میلیون و ۲۸۵ هزار دلار و صادرات به ۲۸ کشور، خرمای پیاروم با پنج هزار و ۸۶۶ تن به ارزش ۱۸ میلیون و ۶۵۵ هزار دلار و صادرات به ۳۱ کشور، خرمای استعمران با ۳۸ هزار و ۵۸۷ تن به ارزش ۱۷ میلیون و ۴۵۴ هزار دلار و صادرات به ۵۶ کشور، خرمای کبکاب با ۱۰ هزار و ۲۴۱ تن به ارزش ۹ میلیون و ۴۴۰ هزار دلار و صادرات به ۳۳ کشور، خرماهای سایر (فاقد کد تعرفه مستقل تعریف شده) با ۱۰ هزار و ۹۳۰ تن به ارزش ۶ میلیون و ۷۹۴ هزار دلار و صادرات به ۴۵ کشور، خرمای خاصویی با ۷۱۷.۵ تن به ارزش ۷۷۱ هزار و ۵۰۰ دلار و صادرات به ۱۲ کشور و خرمای برحی با ۸.۵ تن به ارزش ۱۵ هزار و ۳۰۶ دلار و صادرات به دو کشور به ترتیب از پرطرفدارترین خرماهای صادر شده در سال ۱۴۰۲ بودند.

مدیرکل دفتر مطالعه، پایش و توسعه بازار سازمان تعاون روستایی، اشاره‌ای به نام همه کشورهای خریدار خرمای ایرانی داشت و گفت: اتریش، اردن، آرژانتین، ارمنستان، ازبکستان، اسپانیا، استرالیا، آفریقای جنوبی، افغانستان، آلبانی، آلمان، امارات، اندونزی، انگلستان، اوکراین، اوگاندا، ایتالیا، ایسلند، بحرین، برزیل، بلاروس، بلژیک، بلغارستان، بنگلادش، بوسنی، پاکستان، پرو، تاجیکستان، تانزانیا، تایلند، تایوان، ترکمنستان، ترکیه، ترینیداد و توباگو، مالت، آذربایجان، چک، مولداوی، یوگسلاوی، چین، دانمارک، رومانی، ژاپن، سریلانکا، سنگاپور، سوریه، سومالی، سوئیس، سوئد، شیلی، صربستان، عراق، عمان، روسیه، فرانسه، فنلاند، فیلیپین، قرقیزستان، قزاقستان، قطر، کانادا، کره جنوبی، کرواسی، کلمبیا، کنیا، کویت، گرجستان، لبنان، لهستان، لیتوانی، مالدیو، مالزی، مجارستان، مغولستان، مکزیک، موریس، نروژ، نیوزیلند، هلند، هند، ونزوئلا و یونان، ۸۲ کشور خریدار خرمای ایرانی در سال ۱۴۰۲ بودند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • رشد ۱۷ درصدی صادرات کالا از گمرک کرمانشاه طی فروردین سال جاری
  • افزایش ۲۰۰ درصدی میزان سرمایه‌گذاری در معادن فعال آذربایجان شرقی
  • آخرین مهلت رسیدگی به درخواست‌های تعهدات ارزی ۱۴۰۱ ا
  • طی یک سال؛ صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین
  • آخرین مهلت رسیدگی به درخواست‌های تعهدات ارزی ۱۴۰۱ اعلام شد
  • فولادمبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی ایران
  • ۸۲ کشور خریدار خرمای ایران/ خرمای مضافتی در صدر صادرات خرما
  • افزایش ۸۰ درصدی ارزش صادرات سمنان در سال جدید
  • صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین
  • صادرات استان زنجان صعودی شد