Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان گفت: بحث گردشگری یا توریسم صنعتی فرا بخشی است و با تمامی حوزه‌ها در ارتباط بوده و خوشبختانه شرایط برای توسعه گردشگری در کردستان فراهم است. - اخبار استانها -

یعقوب گویلیان در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار تسنیم در سنندجدر پاسخ به این سؤال که چه چیزی موجب درآمدزایی صنعت گردشگری در استان کردستان خواهدشد؟ اظهار داشت: در حال حاضر چند مورد می‌تواند در بحث در آمد‌زایی صنعت گردشگری مؤثر باشد، یکی نقش مردم و دوم نقش شهرداری‌ها که شهرداری‌های استان‌های بزرگ و پیش رو‌ در حوزه گردشگری بخش مجزایی تحت عنوان شهردار گردشگری دارند که امورات و فعالیت‌های گردشگری را هدایت و اجرایی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در استان کردستان هم ظرفیت‌های خوبی در حوزه بافت‌های تاریخی، قدیمی و توسعه گردشگری وجوددارد، به طور مثال بیشتر بافت‌های تاریخی در شهرهای سنندج، سقز و بیجار وجود دارد و این بافت‌ها با تغییر کاربری و‌ طبق ضوابط می‌توانند به بوتیک هتل، رستوران، اقامتگاه بوم‌گردی شهری، کارگاه صنایع دستی و .... تبدیل شوند که خوشبختانه سال گذشته تعداد 6بنای تاریخی در حوزه گردشگری به سرمایه‌گذار واگذار و یک بنا هم در قالب ماده 26تحت عنوان موزه موسیقی به شهرداری سنندج واگذار شد.

شیوه واگذاری بناهای تاریخی 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کردستان در ادامه به روش دیگر واگذاری بناهای تاریخی اشاره کرد و افزود: روش دیگر واگذاری بناها از طریق صندوق احیا یا قانون ماده 27 بوده که دو منزل قدیمی با مشارکت مردم و حمایت میراث فرهنگی احیا و به اقامتگاه بوم‌گردی تبدیل و به درآمدزایی رسیده و اگر این روند با مشارکت مردم و تسهیل‌گری میراث فرهنگی ادامه یابد، می‌تواند در ایجاد اشتغال پایدار و درآمدزایی نیز مؤثر باشد. 

وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه آیا بانک‌ها در پرداخت تسهیلات گردشگری حمایت‌های لازم را انجام داده‌اند؟ گفت: خیر، متأسفانه برخی از بانک‌ها به دلیل عدم آشنایی با طرح‌های گردشگری و‌ اینکه با دیدگاه یک طرح صنعتی به طرح‌های گردشگری نگاه می‌کنند در پرداخت تسهیلات به طرح‌های گردشگری و سرمایه‌گذاران مشکلاتی ایجاد می‌کنند در حالی‌که باید دیدگاه بانک‌ها به طرح‌های گردشگری یک دیدگاه علمی و تخصصی باشد تا بتوان طرح‌های گردشگری را در استان به نحو مطلوب عملیاتی کرد.

گویلیان خاطرنشان کرد: استان کردستان در حوزه گردشگری از ظرفیت و‌ پتانسیل خوبی برخوردار است و برای اینکه این ظرفیت‌ها به جاذبه و‌ مکان قابل بازدید و یا ارائه کننده خدمات تبدیل شود باید سیکل خودرا در چارچوب قانون طی کند.

وی در پاسخ به این سؤال که چه کسی می‌تواند گردشگری را به طرح در آمدزایی تبدیل کند؟ توضیح داد: قطعاً حمایت اداره کل میراث فرهنگی در بحث تسهیل‌گری در تسهیلات بانکی، همکاری تمامی دستگاه‌های مرتبط با گردشگری و مشارکت مردم به عنوان بهره‌بردار اصلی و سرمایه‌گذار و در کنار آن فراهم بودن بستر مناسب می‌تواند طرح گردشگری را به یک طرح در آمدزا و با اشتغال پایدار تبدیل کند. 

فعالیت 34 اقامتگاه بوم‌گردی 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کردستان در پاسخ سؤال دیگر خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه چند اقامتگاه بوم‌گردی در روستاهای استان وجود دارد و آیا موجب ایجاد اشتغال پایدار شده‌اند؟ عنوان کرد: در طول سال‌های اخیر 34 اقامتگاه بوم‌گردی در روستاهای استان کردستان تأسیس و مشغول به فعالیت شده‌اند که می‌توان به اقامتگاه بوم‌گردی روستاهای دولاب، گلین، شیان، توریور، نوره، تاینه و دره تفی، بلبر و‌ منطقه اورامانات اشاره کرد که موجب مهاجرت معکوس و ایجاد اشتغال در این روستاها شده‌اند. 

وی اظهار کرد: اقامتگاه‌های بوم گردی در بحث درآمدزایی به جامعه محلی و افرادی که در روستاها زندگی می‌کنند کمک خواهد کرد و در کنار آن در حفظ محیط زیست، حفظ معماری و ارزش‌های بافت و توسعه فرهنگ روستایی، ایجاد اشتغال و‌ کمک به معیشت جامعه محلی مؤثر خواهند بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کردستان در پاسخ به این سؤال که آیا شهرداری سنندج نیز می‌تواند در بحث توسعه گردشگری موثر باشد؟ ابراز داشت: بله، قطعاً شهرداری سنندج می‌تواند یک واحد اداری را در سازمان شهرداری  به گردشگری اختصاص دهد که در این خصوص تعاملات خوبی انجام شده وقرار است تعدادی از مسیرهای تاریخی همچون عمارت وکیل، خسروآباد، سرتپوله و قطارچیان توسط شهرداری سنگ فرش شود تا بهتر مورد بازدید گردشگران داخلی و خارجی قرار گیرد و در کنار آن شهرداری نیز می‌تواند از تخریب خانه‌های قدیمی جلوگیری کند و اگر فرهنگ‌سازی شود می‌تواند با ارائه طرح‌های گردشگری این خانه‌های قدیمی را به اقامتگاه بومی شهری تبدیل و با ایجاد این اقامتگاه‌ها در این شرایط اقتصادی هم درآمدزایی ایجاد و هم موجب اشتغال پایدار و‌ توسعه گردشگری شهر سنندج می‌شود.

اختصاص اعتبار برای مرمت و احیا بناهای تاریخی

وی در پاسخ سؤال دیگر که آیا برای مرمت و احیا آثار تاریخی استان شاخص اعتباراتی در نظر گرفته شده است؟ گفت: بله، یک سری از آثار و بناها جزو نفایس تاریخی کردستان هستند و از شاخص‌ترین بناهای استان به شمار می‌روند که طبق قانون قسمت اعظمی از اعتبارات عمرانی استان به مرمت، احیا و بازسازی این بناها اختصاص می‌یابد به طوری‌که در سال گذشته اعتبارات اداره‌کل میراث فرهنگی با تخصیص 50درصدی 3برابر و حدود 29میلیارد تومان بود.

گویلیان اضافه کرد: همچنین از محل تبصره 19 نیز 27میلیارد تومان دریافت کردیم که با 21میلیارد آن توانستیم 3بنا در شهرستان سنندج و یک بنا در شهرستان بیجار را خریداری کنیم و حدود 7میلیارد تومان نیز در قالب ماده 27 به بخش خصوصی برای مرمت و‌ احیا بناهای تاریخی همچون ملک التجار، صحرایی، عرب زاده و‌ آزموده اردلان با مشارکت سرمایه‌گذار واگذار شد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا برنامه‌ای برای مرمت و احیا بناهای تاریخی که مردم در آنها زندگی می‌کنند دارید؟، عنوان کرد: بله، در شهر سنندج بالای 250بنای تاریخی داریم که مردم در آنها زندگی می‌کنند و نیاز به مرمت و بازسازی دارند که صاحبان این بناهای تاریخی می‌توانند در قالب طرح مشارکتی باهمکاری اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و‌ گردشگری اقدام به مرمت، احیا و بازسازی این بناهای تاریخی کرده تا از تخریب آنها جلوگیری شود.

اختصاص 120میلیارد تومان به طرح‌های گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کردستان در ادامه سخنانش به تسهیلات حوزه گردشگری و‌ صنایع دستی اشاره کرد و‌ افزود: ما در حوزه گردشگری و‌ صنایع دستی تسهیلات مختلفی داریم که منجر به درآمدزایی و‌ ایجاد اشتغال می‌شود، در پرداخت تسهیلات از صندوق توسعه ملی به افراد سرمایه‌گذار و واجد شرایط میراث فرهنگی به‌عنوان صادرکننده مجوز اقدامات خوبی انجام شده است که در حوزه تبصره 18 حدود 120میلیارد تومان طرح گردشگری و صنایع دستی به دبیرخانه تبصره 18معرفی شده که توسط سرمایه‌گذاران و‌ مردم در حال پیگیری است.

 وی خاطرنشان کرد: امیدواریم  با ایجاد طرح‌های گردشگری در استان کردستان، بافت تاریخی و قدیمی شهر زنده و‌ بوم‌گردی رونق بیشتری یابد و در کنار آن اشتغال پایدار ایجاد شود چراکه این یک دغدغه اکثر مردم است.

افزایش ضریب اشتغال هتل‌ها

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کردستان در پاسخ به سؤال دیگر مبنی بر اینکه ضریب اشتغال هتل‌ها در سال جاری به دلیل افزایش سفرها به استان و وجود مناطق بکر طبیعی چگونه بوده است؟ ابراز کرد: خوشبختانه ضریب اشتغال هتل‌ها در استان نسبت به سال گذشته افزایش داشته و در تعطیلات امسال 15 برابر اسکان و اقامت گردشگر رشد چشمگیری داشته که آن هم منجر به اشتغال و درآمدزایی شده است.

وی گفت: در جلسه اخیر شورای اداری کردستان که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، برتوسعه گردشگری تأکید و توجه ویژه‌ای شد که امیدواریم با تخصیص اعتبارات لازم، بتوانیم صنعت گردشگری در استان را رونق بخشیم. 

گویلیان یادآور شد: توجه به فرهنگ غنی استان، ثبت جهانی اورامان، معرفی سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی و وجود آیین و فرهنگ کهن و تاریخی آینده درخشانی را پیش روی گردشگری و صنایع دستی رقم زده تا جائی‌که غرب ایران را به عنوان  مقصد جدیدگردشگری برای گردشگران داخلی و‌خارجی معرفی کرده است.

ضرورت توجه دولت به توسعه صنعت گردشگری کردستان

وی در پاسخ به این سؤال با توجه به اینکه نبود زیر ساخت‌های مناسب و‌ امکانات خدماتی موجب شده که گردشگری یکبار به استان بیاید، آیا تدابیری برای توسعه و تقویت زیرساخت‌های استان در نظر گرفته شده است؟ اذعان کرد: متأسفانه استان در بخش زیر ساختی و جاده‌ها و پروازهای هوایی مشکلاتی زیادی دارد که امیدواریم با تدابیر لازم استاندار و مدیران استانی این زیرساخت‌ها تقویت و موجب توسعه صنعت گردشگری و رونق توریسم شود چراکه استان از  بعد فرهنگی بسیارغنی و ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خوبی برای رونق گردشگری در کردستان وجود دارد.

پروژه‌های زیرساختی نیمه‌تمام بلای جان گردشگری کردستان شده است/ بخش خصوصی تمایلی به هتل‌سازی ندارندجاذبه‌های گردشگری مرکز استان کردستان/جاهای دیدنی که دل هر گردشگری را آب می‌کند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کردستان در پاسخ به سؤال پایانی خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه  آیا برای معرفی جاذبه تاریخی و گردشگری استان از طریق فضای مجازی کاری انجام شده است؟ گفت: بله، در حوزه فضای مجازی کارهای خوبی انجام شده به طوری‌‌که با استفاده از دستگاه‌های VR سفرهای مجازی به داخل بازار، موزه خانه کرد، منطقه اورامان، غار کرفتو، موزه طراحی و در فضای مجازی قرار داده شده است و در آینده‌ای نزدیک ورزش رافتینگ (قایقرانی در آب‌های خروشان) را به صورت مجازی طراحی خواهیم کرد تا افراد بتوانند به راحتی با استفاده از فضای مجازی در آب‌های خروشان قایقرانی کنند؛ در حوزه اعتبارات نیز 10درصد از کل اعتبارات عمرانی استان به طرح‌های دانش بنیان اختصاص یافته که اداره‌کل میراث فرهنگی نیز چند طرح را آماده ارائه کرده که این هم در قالب معرفی بهتر استان در حوزه گردشگری در قالب فضای مجازی است و اگر اعتباری برای آنها جذب شود می‌تواند به حوزه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی استان کمک کند.

انتهای پیام/481/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: صنایع دستی و گردشگری استان کردستان اداره کل میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی پاسخ به این سؤال طرح های گردشگری اقامتگاه بوم گردی گردشگری کردستان حوزه گردشگری کردستان در پاسخ خبرنگار تسنیم اشتغال پایدار توسعه گردشگری بناهای تاریخی سرمایه گذار صنعت گردشگری ایجاد اشتغال کنار آن برای مرمت فضای مجازی انجام شده سؤال دیگر بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۱۰۸۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییر مهلت پرداخت عوارض ساخت بناهای گردشگری در ملک‌های تاریخی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رییس کمیته فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران گفت: این اقدام به منظور رفاه حال مالکان ابنیه تاریخی بر اساس مصوبه جامع احیای بنا‌های تاریخی صورت گرفته است چرا که بازگشت سرمایه در کاربری‌های با زیرساخت گردشگری طولانی‌تر از کاربری‌های تجاری یا مسکونی در بنا‌های تاریخی است.

سیدعلیرضا علوی افزود:ابنیه تاریخی که در مناطق بازار، یک، ۱۱ و ۲۰ بنا شده‌اند ارزشمند هستند و در اولویت احیا قرار دارند.

این عضو شورای شهر یادآور شد: بر اساس طرح جامع احیای بنا‌های تاریخی، مرمت و نوسازی خانه‌های قدیمی تاریخی که به ثبت میراث فرهنگی رسیده باشند نیاز به پرداخت عوارض ندارند و مالکان آنها لازم نیست بهای کسر پارکینگ بپردازند.

علوی تاکید کرد: علاوه بر این، مالکان بنا‌های تاریخی اجازه دارند در ملک خود بدون اخذ عوارض و کسر پارکینگ تا ۲۰ درصد بنای پشتیبان بسازند.

دیگر خبرها

  • تغییر مهلت پرداخت عوارض ساخت بناهای گردشگری در ملک‌های تاریخی
  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان
  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • گردشگری در شادگان رونق و توسعه یابد
  • زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید تقویت و توسعه می‌یابد
  • فضای تفریحی گردشگری سرخه‌حصار توسعه می‌یابد
  • بافت تاریخی بوشهر یکی از ظرفیت‌های مهم گردشگری ایران است
  • رسیدگی به بحث فرونشست از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی است
  • بازدید رایگان از موزه‌ها و اماکن تاریخی به مناسبت روز سنندج
  • کتابخانه‌های سیار در کشور توسعه می‌یابد + فیلم