Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک: صد و چهل و چهارمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

استفاده نیروهای اوکراین از مدرسه به عنوان پایگاه نظامی ۱۴۰۱/۰۴/۲۶ - ۱۲:۳۸

وزارت دفاع روسیه از اقدام نیروهای اوکراینی در استقرار زره پوش‌ها، توپ‌های سنگین و موشک انداز در مدرسه‌ای در اودسا خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این گزارش، وزارت دفاع روسیه افزود که نیروهای اوکراین نسبت به ایجاد پست‌های بازرسی در اطراف این مدرسه و مین گذاری راه‌های منتهی به آن مبادرت کردند.

وزارت دفاع روسیه همچنین افزود که نیروهای اوکراینی قصد منفجر کردن پلی در زاپاروژیا و متهم کردن ارتش روسیه به هدف قرار دادن زیرساخت‌های غیرنظامی را دارند.

این در حالی است که وزارت دفاع روسیه پیش از این هم اعلام کرده بود که نیروهای اوکراین از انبارها و تأسیسات غلات برای اهداف نظامی استفاده می‌کنند.

از سوی دیگر، شبکه خبری الجزیره بامداد یکشنبه از شنیده شدن صدای سلسله انفجارهایی در شهر خارکیف واقع در شمال شرقی اوکراین خبر داد و افزود که ۴ موشک به خارکیف اصابت کرد.

الجزیره همچنین از شنیده شدن صدای انفجارهایی در منطقه میکولایف در جنوب اوکراین خبر داد.

گزارش جدید رکن اطلاعاتی ارتش انگلیس از جنگ اوکراین ۱۴۰۱/۰۴/۲۶ - ۱۲:۳۷

با گذشت ۱۴۲ روز از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در منطقه دونباس و شروع جنگ با رژیم کی‌یف، لندن از کاهش مقیاس و دامنه این عملیات خبر می‌دهد.

رکن اطلاعات ارتش انگلیس گفت: «عملیات تهاجمی روسیه همچنان از نظر دامنه و مقیاس کاهش یافته است و نبرد در غرب لیسیچانسک بر سیوِرسک و باخموت متمرکز شده است. این در حالی است که روسیه ادعا می‌کند اوایل هفته وارد حومه شهر سیورسک شده است».

به نوشته وبگاه این سازمان، در این بیانیه ادعا شده است: «روسیه قبلاً ادعاهای نادرست و گمراه‌کننده‌ای درباره موفقیت خود در نبرد با اوکراین داشته است. این احتمالاً حداقل تا حدی با هدف نشان دادن موفقیت به مخاطبان داخلی و تقویت روحیه نیروهای جنگنده است».

وزارت دفاع انگلیس ادامه داد: «دفاع نیروهای اوکراینی از زمان تسلیم لیسیچانسک و کوتاه شدن خط دفاعی آنها در دفع حملات روسیه موفق بوده است».

این نهاد اطلاعاتی نظامی همچنین ارزیابی کرد: «این امکان تمرکز نیرو و آتش در برابر کاهش حملات روسیه را فراهم کرده است و در کاهش شتاب روسیه موثر بوده است».

دستیار پوتین: بدون سوئیفت هم می‌توانیم پیش برویم ۱۴۰۱/۰۴/۲۶ - ۱۲:۳۶

«ماکسیم اورشکین» دستیار رئیس‌‌جمهور روسیه شنبه (۱۶ ژوئیه) گفت که مسکو تلاش خواهد کرد تا به گونه‌ای عمل کند که نیازی به سوئیفت نداشته باشد.

این مقام گفت: در مورد سوئیفت بسیار ساده است، ما به گونه‌ای عمل خواهیم کرد که نیازی به آن نباشد. همانطور که قبلاً نیز اشاره کردم این در واقع وظیفه کلیدی در حال حاضر است. ما بر حداکثر کردن آسایش برای فعالیت‌های اقتصادی خارجی تمرکز می‌کنیم.

دستیار رئیس‌جمهور روسیه گفت که جهان از دلار و یورو استفاده کرد زیرا این کار راحت بود. به گفته وی «تمام جهان گروگان سیستم مالی غرب بود، زیرا همه به آن عادت کردند؛ این برای همه راحت بود. اساساً واضح است که چرا روسیه و چین از دلار یا یورو استفاده می‌کنند. صرفاً از روی عادت، (شرایط) اینطوری شکل گرفت و راحت بود.

اورشکین گفت: اکنون شرایطی است که برعکس، [گردش مالی] یوان افزایش می‌یابد، گردش مالی روبل افزایش می‌یابد. چنین سازوکارهایی را طراحی خواهیم کرد که روند را ساده‌تر می‌کند.

کشورهای غربی در واکنش به اقدام نظامی روسیه در اوکراین تاکنون در چند نوبت تحریم‌هایی را علیه اکثر نهادهای مالی، بخش انرژی و نخبگان سیاسی مسکو اعلام کرده و از جمله ارتباط چند بانک این کشور با سامانه پیام‌رسان بانکی سوئیفت را قطع کرده‌اند.

رئیس‌جمهور روسیه اخیرا در سخنانی تاکید کرد: نخبگان غرب هنوز در توهم و در دوران گذشته به‌ سر می‌برند. دوران جهان تک قطبی با وجود تلاش‌ها برای حفظ آن به پایان رسیده است. رویکردهایی که توسط یک قطب دیکته می‌شوند محکوم به شکست هستند. دیگر نمی‌توان پتانسیل کشورهای در حال توسعه را نادیده گرفت.

وی افزود: ثابت شد که کارشناسان غربی اشتباه می‌کردند که با اعمال تحریم‌ها، اقتصاد روسیه از هم فرومی‌پاشد. ما توانستیم افزایش تورم را مدیریت کنیم و اکنون روند کاهشی دارد.

آماده شدن روسیه برای مرحله جدید حمله نظامی به اوکراین

یک مقام ارتش اوکراین پس از اعلام روسیه مبنی بر افزایش فعالیت نظامی نیروهایش در تمام منطقه‌های عملیاتی، گفت که مسکو آماده مرحله بعدی حمله در اوکراین می‌شود.

«وادیم اسکیبیتسکی» سخنگوی اطلاعات ارتش اوکراین روز گذشته بیان کرد که نه تنها حمله‌های موشکی از هوا و دریا انجام می‌شود بلکه می توان شاهد گلوله باران در طول خط تماس و در طول خط مقدم بود.

وی همچنین افزود که استفاده فعال از هوانوردی تاکتیکی و بالگردهای تهاجمی دیده می‌شود.

ارتش اوکراین اعلام کرد که روسیه به نظر در حال دسته‌بندی واحدهای ارتش خود برای حمله به سمت اسلویانسک (یک شهر مهم در منطقه دونتسک) است. کی‌یف مدعی است که دست کم ۴۰ نفر در جریان بمباران روسیه به مناطق شهری در سه روز اخیر کشته شدند.

مسکو می‌گوید که از تسلیحات با دقت بالا برای نابودی زیرساخت‌های ارتش اوکراین و محافظت از امنیت خود استفاده می‌کند. این کشور بارها هدف قرار دادن غیرنظامیان را رد کرده است.

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه به واحدهای ارتش دستور داده تا عملیات را برای جلوگیری از حمله‌های اوکراین به شرق و دیگر مناطق تحت کنترل مسکو تشدید نمایند.

این در حالی است که اوکراین اعلام کرده با استفاده از سامانه‌های موشکی چندگانه حمله‌های موفقیت آمیز به ۳۰ انبار مهمات و تدارکات روسیه داشته است.

هشدار بزرگ تونی بلر درباره غلبه شرق بر غرب

تونی بلر نخست وزیر پیشین انگلیس با درخواست از غرب برای در پیش گرفتن سیاست "اقتدار و تعامل" با چین، هشدار داد که دوران برتری سیاسی و اقتصادی غرب رو به پایان است.

 تارنمای روزنامه گاردین به نقل از سخنرانی دیروز (۲۵ تیر) بلر که در بنیاد انگلیسی دیچلی (Ditchley) انجام شد، نوشت که کشورهای غربی باید متحد شده و راهبردی منسجم در برابر اوجگیری چین به رده دومین ابرقدرت دنیا در پیش گیرند.

به اعتقاد بلر، قدرتهای غربی باید بودجه دفاعی خود را برای حفظ برتری نظامی افزایش داده و در همین حال قدرت نرم خود را با برقراری روابط با کشورهای در حال توسعه گسترش دهند.

به زعم نخست وزیر پیشین انگلیس، کشورهای غربی در عین حال باید به "جنون" در سیاست داخلی خود پایان داده و "راهبرد و خرد" را برقرار سازند.

وی تهاجم روسیه به اوکراین را "وحشیانه و ناموجه" خواند و نشان دهنده آن دانست که دیگر نمی توان به صورت خودکار از قدرتهای بزرگ انتظار داشت که متعهد به قواعد پذیرفته شده بین المللی باشند.

بلر گفت: به خاطر اقدام های پوتین نمی توانیم به رهبری چین اعتماد کنیم تا به نحوی که ما منطقی می دانیم رفتار کنند. البته سوء برداشت نشود. نمی گویم که چین در آینده نزدیک تلاش می کند تا به زور تایوان را تصرف کند. با این وجود نمی توانیم سیاست خود را بر مبنای قطعیت عدم حمله چین پی ریزی کنیم.

نخست وزیر اسبق انگلیس گفت: بزرگترین تغییر ژئوپلتیک این قرن از چین و نه از روسیه نشأت می گیرد. ما در حال نزدیک شدن به پایان برتری سیاسی و اقتصادی غرب هستیم. جهان دستکم دو قطبی و یا چند قطبی خواهد شد. این نخستین بار در تاریخ جهان است که شرق می تواند با غرب برابری کند.

بلر گفت که چین، روسیه، ترکیه و ایران در حال روانه ساختن منابع به جهان در حال توسعه بوده و همزمان روابط دفاعی و سیاسی مستحکمی (با این کشورها) برقرار می کنند.

وی از کشورهای غربی خواست تا اهمیت قدرت نرم را فراموش نکنند.

رایزنی اردوغان و ماکرون درباره اوکراین

رئیس‌جمهور ترکیه در گفتگوی تلفنی با همتای فرانسوی خود اعلام کرد که آنکارا انتظار دارد برنامه صادرات غلات از اوکراین به سرعت اجرایی شود.

به گزارش آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه شنبه شب با امانوئل ماکرون، همتای فرانسوی خود درخصوص آخرین تحولات در اوکراین گفت‌وگوی تلفنی کرد.

دفتر ریاست جمهوری ترکیه در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد که در این گفتگوی تلفنی، تصمیمات اتخاذ شده در نشست چهارجانبه استانبول درباره غلات اوکراین مورد ارزیابی قرار گرفت.

اردوغان همچنین به ماکرون گفت که تصمیم گرفته عملیات صادرات غلات اوکراین را از یک مرکز هماهنگی که در استانبول ایجاد خواهد شد، مدیریت کند.

وی تاکید کرد که اجرای سریع این طرح امکان کمک به ایجاد امنیت غذایی در جهان را فراهم می‌کند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: آیت الله ناصری مصطفی تاجزاده اسکوچیچ حمید نوری مازیار لرستانی عید غدیر جنگ اوکراین روسیه اروپا چین آمریکا ناتو آیت الله ناصری مصطفی تاجزاده اسکوچیچ حمید نوری مازیار لرستانی عید غدیر وزارت دفاع روسیه نیروهای اوکراین کشورهای غربی ارتش اوکراین رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۱۱۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انگلیس درصدد راه‌اندازی گنبد آهنین

فرو ریختن هیمنه رژیم صهیونیستی در پی عملیات موفقیت‌آمیز «وعده صادق» با هدف پاسخ به حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران، مقام‌های انگلیس را در سایه ضعف جدی ارتش این کشور، به فکر تقویت انداخته است.

به گزارش مشرق، تونی رادکین رئیس ستاد مشترک ارتش انگلیس در گفت‌ وگو با شبکه رادیویی ال‌بی‌سی عنوان کرد که مذاکرات درباره راه‌اندازی گنبد آهنین در این کشور به طور پویا جریان دارد. او با بیان اینکه وضعیت انگلیس به‌ عنوان عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با رژیم صهیونیستی متفاوت است، اما تصریح کرد که این کشور در آینده به گنبد آهنین نیاز خواهد داشت.

این مقام نظامی انگلیس گفت که لندن به همراه متحدان اروپایی خود سرگرم بررسی ابتکارات مختلف برای دفاع از خود در برابر تهدید فزاینده بین‌المللی است.

پیشتر مارک فرانسوا و جیمز هیپی معاونان سابق وزارت دفاع انگلیس هم گفته بودند که این کشور به سامانه دفاعی مشابه رژیم صهیونیستی نیاز دارد. البته کارشناسان می‌گویند که راه‌اندازی گنبد آهنین در انگلیس، به دلیل بزرگتر بودن مساحت این کشور نسبت به سرزمین‌های اشغالی، پیچیده‌تر و گران‌تر خواهد بود.

به هر روی واقعیت این است که حمله پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی مقام‌های غربی را شگفت زده و محاسبات آن ها را برهم زده است. هفته پیش یک فرمانده پیشین نیروی دریایی انگلیس اعتراف کرد که اگر ایران به این کشور حمله کرده بود، انگلیس قادر به دفاع از خود نبود.

پنی موردانت معاون پارلمانی نخست وزیر و وزیر دفاع پیشین انگلیس هم در یادداشتی برای نشریه دیلی میل نوشت که عملیات نظامی ایران، جهان را تحت تاثیر قرار داده است. وی با بیان اینکه انگلیس مانند سایر کشورهای اروپایی توان نظامی خود را تقویت نکرده است، بر لزوم افزایش بودجه دفاعی این کشور تاکید کرد.

نخست وزیر انگلیس روز چهارشنبه به بهانه افزایش تهدیدهای بین‌المللی و ادعای تبدیل شدن جهان به مکانی خطرناک‌تر از پایان جنگ سرد، اعلام کرد که ۷۵ میلیارد پوند به بودجه دفاعی این کشور اضافه خواهد کرد.

وی گفت: «در دنیایی که از پایان جنگ سرد خطرناک‌تر است، ما نمی‌توانیم از وضع موجود راضی باشیم. در حالی که دشمنان ما صف‌آرایی می کنند، ما هم باید برای دفاع از کشور، منافع و ارزش‌هایمان بیشتر تلاش کنیم و به همین دلیل است که من امروز بزرگترین افزایش بودجه دفاع ملی را اعلام می کنم.»

ریشی سوناک افزود: «ما مخارج دفاعی را تا سال ۲۰۳۰ به ۲.۵ درصد تولید ناخالص داخلی افزایش خواهیم داد. این طرح ۷۵ میلیارد پوند دیگر به بودجه دفاع کشور اضافه خواهد کرد و جایگاه ما را به عنوان بزرگترین قدرت دفاعی در اروپا تضمین می‌کند.»

البته این ادعاها و موضع‌گیری‌ها در حالی مطرح می‌شود که ارتش انگلیس بر اساس گزارش‌ها از ضعف جدی نیروی انسانی و تسلیحاتی رنج می‌برد. ریچارد کمپ فرمانده بازنشسته ارتش این کشور چندی پیش اعتراف کرد:‌ ارتش از زمان جنگ جهانی دوم، به اندازه امروز ضعیف نبوده است. ما فاقد موشک‌های بالستیک هستیم، کمبود سامانه دفاعی در برابر موشک‌های بالستیک داریم و تقریباً در هر قابلیت رزمی که فکرش را بکنید، کمبود داریم.

یافته‌های شبکه اسکای نیوز هم نشان می‌دهد که اگر جنگ شود مهمات نیروهای مسلح انگلیس در عرض چند روز تمام می‌شود؛ این کشور توانایی دفاع از آسمان خود را در برابر حملات موشکی و پهپادی که اوکراین در حال تحمل آن است، ندارد و پنج تا ۱۰ سال طول می‌کشد تا ارتش بتواند یک لشکر جنگی متشکل از ۲۵ تا ۳۰ هزار سرباز را با پشتیبانی تانک، توپخانه و بالگرد به میدان بیاورد.

همچنین روزنامه تایمز چاپ لندن هم در گزارشی نوشته است که ارتش این کشور برای جنگیدن، بسیار کوچک است و به‌ عنوان یک نیروی نظامی در سطح بالا، از سوی ایالات متحده محسوب نمی‌شود. مقام‌های نظامی انگلیس بر همین اساس نگرانند که اگر این کشور مورد حمله قرار گیرد، فاقد توان لازم برای دفاع از خود خواهد بود.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • روسیه: ارتش اوکراین بیش از هزار نظامی دیگر را از دست داد
  • روسیه تسلیحات غربی را قبل از تحویل به ارتش اوکراین نابود می‌کند
  • ۶۶ پهپاد ارتش اوکراین در منطقه «کراسنودار» روسیه منهدم شدند
  • حمله نیروهای روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی
  • روسیه: اوکراین حدود هزار نظامی دیگر را از دست داد
  • نیروهای روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی حمله کردند
  • آماده گسترش همکاری‌های نظامی با ایران هستیم
  • قرارداد ۶میلیارد دلاری تسلیحات و تجهیزات آمریکا برای اوکراین
  • انگلیس درصدد راه‌اندازی گنبد آهنین
  • ژنرال انگلیسی: برای کی‌یف سخت است جلوی حمله مسکو را بگیرد