Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-05-03@08:50:34 GMT

تأیید درگذشت دو زائر زن ایرانی در حج ۱۴۰۱

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۱۲۲۷۷

تأیید درگذشت دو زائر زن ایرانی در حج ۱۴۰۱

به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب، دکتر علی مرعشی ـ رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر ـ‌ در این دیدار با بیان این‌که از ۲۶ خردادماه تاکنون بیش از ۱۶۰ هزار خدمت پزشکی به زائران داده شده است، از فوت یکی از زائران پس از مناسک حج خبر داد و گفت: خانم اکرم موسوی، زائر کاروان ۱۷۰۴۷ تهران، پنج‌شنبه شب (۲۳ تیرماه) با ۵۶ سال سن به دلیل ایست قلبی فوت کرد و با وجود انتقال به بیمارستان سعودی، اقدامات انجام شده برای زنده نگه‌داشتن این بیمار، مؤثر واقع نشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او هفتم تیرماه، پیش از آغاز مناسک حج نیز از درگذشت یک زائر زن دیگر خبر داده و گفته بود: متاسفانه یکی از هموطنانمان بعد از مراجعه به بیمارستان سعودی درگذشت.

بنابر گزارش رییس سازمان پزشکی حج و زیارت، درحال حاضر ۹ زائر ایرانی در بیمارستان عربستان و در شهرهای مکه و مدینه و هشت زائر در بیمارستان مرکز پزشکی حج و زیارت بستری هستند.

او در کل وضعیت سلامت زائران ایرانی را مطلوب دانست و تاکید کرد که مشکل حادی تاکنون مشاهده نشده است.  

حجت‌الاسلام و والمسلمین عبدالفتاح نواب ـ‌نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ـ در ادامه با تاکید بر ضرورت نیازشناسی زائران پیش از سفر حج، افزود: با بررسی دقیق و به موقع می‌توان مشخص کرد زائران در استان‌های مختلف معمولا چه مشکلات و آسیب‌پذیری‌هایی دارند تا ضمن هماهنگی با مدیران مجموعه و کاروان، درباره نحوه ارائه خدمات به آن‌ها اقدام لازم صورت گیرد.

او تاکید کرد: برای خدمتگزاری بهتر باید نوع بیماری‌های زائران احصاء و بر اساس آن برنامه‌ریزی شود تا برای آن‌ها مشکلی پیش نیاید و راحت‌تر به عبادت و زیارت بپردازد.

سرپرست حجاج ایرانی همچنین از هیأت پزشکی درخواست کرد با ارزیابی اتفاقاتی که در گذشته برای زائران روی داده است تذکرات و راهنمایی‌های لازم را برای حفظ سلامتی و بازگشت توأم با آرامش زائران به کشور ارائه دهد و توصیه کند حاجیانی که مشکلات حاد قلبی دارند برای حفظ سلامتی خود از انجام مکرر اعمال مستحبی بپرهیزند.  

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت پس از گزارش پزشکان درباره وضعیت جسمی زائران و فوتی‌های حج نیز تاکید کرد: پزشکان به زائران بگویند با توجه به وضعیت جسمی‌شان چگونه در این سفر عمل کنند و زائران هم حتما به راهنمایی‌های کادر درمان توجه کنند.

نواب همچنین به مسؤولان هیأت پزشکی توصیه کرد با برنامه‌ریزی مناسب، زائران بستری شده در بیمارستان را با رعایت تمام نکات پزشکی سریعتر به کشور منتقل کنند تا زمینه ارائه خدمات به آن‌ها در کنار خانواده فراهم شود.

ایران امسال با حدود ۳۹ هزار و ۶۰۰ زائر در حج تمتع شرکت کرده است. عربستان حج امسال را پس از دو سال وقفه به دلیل کرونا، با حدود یک میلیون زائر برگزار کرد. در حج امسال فقط زائران کمتر از ۶۵ سال که دو دز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند، مجاز به شرکت در این مناسک واجب شرعی شده‌اند.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

کلیدواژه: درگذشت زائر ایرانی حج حج و زیارت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۱۲۲۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممنوعیت حج برای مبتلایان به برخی بیماری‌ها / زائران حج چه واکسن‌هایی باید بزنند؟

وزارت حج و عمره عربستان، دستورالعمل‌ها و توصیه‌ های بهداشتی حج امسال را که شامل ایمن‌ سازی در برابر برخی بیماری‌ها است، ابلاغ کرد.

به گزارش مهر، بنا بر اعلام وزارت حج و عمره عربستان، زائر بیت الله الحرام باید واکسن مننژیت را دریافت کرده باشد، به طوری که مدت زمان دریافت آن از ۱۰ روز کمتر و از ۵ سال بیشتر نباشد.

همچنین، مقامات بهداشتی کشوری که زائر بیت الله الحرام به سرزمین وحی اعزام می‌کنند، باید از دریافت واکسن به موقع وی اطمینان حاصل کنند و نام واکسن مصرفی و تاریخ دریافت آن را در گواهی واکسیناسیون بنویسند.

زائر باید واکسنی متشکل از حداقل یک دوز واکسن فلج اطفال خوراکی دو ظرفیتی یا واکسن فلج اطفال غیرفعال دریافت کند.

در همین راستا، وزارت بهداشت عربستان توصیه کرد کشورهایی که زائران آنها عازم به سرزمین وحی هستند، توجه داشته باشند که وی از بیماری‌هایی که با حداقل سلامت جسمانی منافات دارد و زائر نمی‌تواند با آنها مناسک انجام دهد، عاری باشد.

وزارت بهداشت عربستان به مواردی مانند نارسایی پیشرفته کلیه که نیاز به همودیالیز یا دیالیز صفاقی دارد، نارسایی قلبی پیشرفته که علائم آن در حالت استراحت یا با حداقل فشار فیزیکی ظاهر می‌شود، بیماری‌های مزمن ریوی که نیاز به استفاده متناوب یا مداوم از اکسیژن دارند، سیروز پیشرفته کبدی همراه با علائم نارسایی کبد مانند: آسیت، خونریزی واریس، یا تشنج یا از دست دادن هوشیاری و بیماری‌های عصبی شدید که شناخت را مختل می‌کنند یا با ناتوانی‌های حرکتی شدید همراه هستند و پیری همراه با زوال عقل اشاره کرده است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت عربستان؛ زائران مبتلا به بیماری‌های مزمن، علاوه بر مقدار کافی از داروهایی که مصرف می‌کنند، مدارک مربوط به وضعیت سلامتی خود را به همراه داشته باشند و در وسایل همراه خود قرار دهند، علاوه بر این که در برابر بیماری‌های مورد هدف واکسیناسیون‌های اولیه مانند دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، فلج اطفال، سرخک و آبله ایمن شوند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • برگزاری همایش آموزش متمرکز زائران حج تمتع در خرم آباد
  • جزئیات اعزام زائران حج تمتع منطقه کاشان اعلام شد
  • جدیدترین نتایج اعتباربخشی دانشکده‌های پزشکی کشور اعلام شد
  • ممنوعیت حج برای مبتلایان به برخی بیماری‌ها؛ زائران حج چه واکسن‌هایی باید بزنند؟
  • ممنوعیت حج برای مبتلایان به برخی بیماری‌ها / زائران حج چه واکسن‌هایی باید بزنند؟
  • امسال ۸۷ هزار و ۵۵۰ زائر از کشور برای به جای آوردن اعمال حج تمتع به سرزمین وحی می‌روند
  • زائران آماده اعزام به سرزمین وحی / اعزام زائران خراسان شمالی اواخر اردیبهشت انجام می‌شود
  • سهم سوغات، ۲۵درصد هزینه‌های زائران
  • زائران حج تمتع ۸.۵ میلیون تومان پس‌ می‌گیرند
  • استرداد ۸۵ میلیون ریال به حساب زائران حج تمتع ۱۴۰۲