Web Analytics Made Easy - Statcounter


خبرگزاری آریا-منابع دیپلماتیک اروپایی در پاریس مدعی شدند که غربی‌ها در مذاکرات احیای برجام "هدیه‌ای ارزشمند" به تهران ارائه کرده‌اند که مقامات ارشد ایران را وادار می‌کند تا از مطالبات اضافی صرف‌نظر کنند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل ازاسپوتنیک ، منابع دیپلماتیک به الشرق الاوسط گفتند که غربی‌ها در راستای خواسته‌های تهران، پذیرفتند که از پیوند مذاکرات هسته‌ای ایران با دو پرونده دیگر یعنی توان موشکی- بالستیکی و پرونده فعالیت‌های منطقه‌ای ایران صرف‌نظر کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته این منابع، تهران این پیشنهادها را رد کرده و در مذاکرات غیرمستقیم اخیر میان ایران و آمریکا در دوحه به مواضع خود درباره ضمانت‌ها و تحریم‌ها و خواسته‌هایش برای حذف سپاه پاسداران از لیست سیاه، پایبند بوده است.
این منابع همچنین عنوان کردند که مواضع تند ایران به رئیس‌جمهور آمریکا ضرر می‌رساند، او را از نظر سیاسی ضعیف می‌کند و منجر به آن می‌شود که بایدن نتواند امتیازات بیشتری به ایران بدهد که این به نفع ایران نیست.
آنها افزودند: واشنگتن "دیگر قادر به عقب‌نشینی و پاسخگویی به خواسته‌های اضافی ایران نیست."
این منابع عملاً معتقدند پیشنهادی که به تهران داده شده، "نهایی" است و باید آن را بپذیرد یا رد کند و هر یک از این دو گزینه پیامدهای سیاسی، دیپلماتیک، امنیتی و نظامی دارد.
خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک مقام ارشد اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد که مذاکرات هسته‌ای به پایان خود نزدیک می‌شود اما مشخص نیست که آیا به توافق منجر خواهد شد یا خیر.
این مقام اتحادیه اروپا افزود: "دلیل بسیار روشن است زیرا ما درباره هر چیزی که روی میز بود، مذاکره کردیم."
وی ادامه داد: نمی‌دانم اگر این پایان فرآیند باشد آیا این پایان مذاکرات هم است یا خیر

آمریکا و فرانسه بر بازگشت به برجام تاکید کردند
وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا و یک مقام وزارت امور خارجه فرانسه بر بازگشت متقابل به توافق هسته ای ایران (برجام) تاکید کردند. آنها مدعی نیاز فوری کنار گذاشتن خواسته های فرابرجامی از سوی ایران و بازگشت متقابل برای اجرای کامل برجام شدند.
وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه به وقت محلی با فرانسوا دلاتر یکی از مقامات وزارت خارجه فرانسه دیدار و گفتگو کرد.
به گزارش وزارت خارجه آمریکا، دو طرف بدون اشاره به زیاده خواهی های واشنگتن، مدعی فرابرجامی بودن خواسته های ایران در مذاکرات رفع تحریم ها شدند.
بر اساس این بیانیه ، آنها مدعی نیاز فوری کنار گذاشتن خواسته های فرابرجامی از سوی ایران و بازگشت متقابل برای اجرای کامل برجام شدند.
مشاور امنیت ملی کاخ سفید که همراه جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به منطقه سفر کرده است، روز جمعه به خبرنگاران گفت که آمریکا قصد ندارد چارچوب زمانی در مورد مذاکرات پیرامون بازگشت به پایبندی متقابل به برجام تعیین کند اما به صورت نامحدود منتظر نخواهد ماند.
بر اساس گزارش ها، وی ادعا کرد: ما دور تاریخی روی تقویم خط نکشیده ایم. توافقی روی میز وجود دارد و ایرانی ها باید برای موافقت با آن تصمیم گیری کنند.
مشاور امنیت ملی آمریکا در ادامه مدعی شد: ما آماده بازگشت به پایبندی در مقابل پایبندی هستیم.
وی در عین حال در تداوم سیاست های شکست خورده فشار حداکثری تهید کرد ما همزمان با کار در میز مذاکره برای بازگشت به برجام، به تحمیل فشار اقتصادی بیشتر به ایران ادامه خواهیم داد. اما همانطور که اعلام کرده ام، به صورت نامحدود برای مذاکره آماده نخواهیم بود و دور تاریخی هم روی تقویم خط نکشیده‌ایم.

بایدن:تلاش های دیپلماتیک" برای فشار به برنامه هسته ای ایران ادامه می یابد
در حالی بایدن در عربستان حضور دارد و بخشی از سفر وی به ریاض با دستور کار ایران صورت گرفته است و عربستان در نشست امنیتی جده اعلام کرد که به دنبال بهبود مناسبات با ایران است ،رئیس جمهور آمریکا با طرح ادعاهایی گفت که کشورش به"تلاش های دیپلماتیک" برای فشار آوردن به برنامه هسته ای ایران ادامه می دهد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از الجزیره، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در سخنان خود در نشست جده مدعی شد که ایران باعث ایجاد بی ثباتی در منطقه خاورمیانه می شود.
وی گفت: ما می خواهیم منابع تروریسم را ازبین ببریم. ما با تقویت ائتلاف ها می خواهیم از شرکایمان حمایت کنیم تا تمام مشکلات را حل کنیم.
بایدن همچنین گفت: آمریکا به تلاش های دیپلماتیک خود برای فشار آوردن بر برنامه هسته ای ایران اد امه می دهد و تلاش می کنیم که تهران به سلاح هسته ای دست پیدا نکند.

بیانیه پایانی نشست جده: از تهران برای همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دعوت می‌کنیم
 شرکت‌کنندگان در اجلاس امنیت و توسعه جده بیانیه‌ای صادر و حمایت خود را از خالی شدن منطقه از سلاح‌های کشتار جمعی اعلام کردند.
شرکت‌کنندگان در اجلاس امنیت و توسعه جده بیانیه‌ای صادر و حمایت خود را از خالی شدن منطقه از سلاح‌های کشتار جمعی اعلام کردند. در این بیانیه آمده است که سران کشور‌های حاضر در این اجلاس بر محوریت تلاش‌های دیپلماتیک برای آنچه ممانعت ایران از توسعه سلاح هسته‌ای خوانده شد، تأکید کردند.
در این بیانیه آمده است که سران کشورهای حاضر در این اجلاس بر محوریت تلاش‌های دیپلماتیک برای آنچه ممانعت ایران از توسعه سلاح هسته‌ای خوانده شد، تأکید کردند.
بنابر گزارش شبکه الجزیره در این بیانیه آمده است که سران حاضر در این نشست راهکارهای تشدید همکاری مشترک برای تقویت بازدارندگی و توان دفاعی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را بررسی کردند.
در این بیانیه بر عزم سران کشورهای مذکور برای افزایش هماهنگی جهت توسعه توان بازدارندگی مشترک در قبال خطرات گسترش سامانه‌های پهپادی و تمایل خود برای استمرار برگزاری نشست‌های سالانه آمریکایی-عربی تأکید کردند.
سران کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس همچنین از تأکید جو بایدن رئیس جمهور آمریکا بر اهمیت شراکت راهبردی برای سالیان متمادی در غرب آسیا استقبال کرده و دیدگاه مشترک خود در خصوص منطقه‌ای که صلح در آن حاکم باشد و نیز اتخاذ تدابیر لازم در این زمینه را مورد تأکید قرار دادند.
در این بیانیه آمده است که بایدن نیز بر پایبندی به تلاش برای تحقق صلح عادلانه، فراگیر و دائمی در غرب آسیا تأکید کرد.
شرکت‌کنندگان در این اجلاس بر ضرورت دستیابی به راه‌حل عادلانه منازعه فلسطینی- اسرائیلی بر اساس راه‌حل دولت و طرح ابتکار عربی، ضرورت توقف تمامی اقدامات یکجانبه و مخرب راه‌حل دو دولتی و نیز احترام به وضعیت تاریخی موجود در قدس تأکید کردند.
سران کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس جده همچنین ضمن حمایت از معاهه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای از ایران برای همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دعوت کرده و اهمیت خالی شدن منطقه خلیج فارس از سلاح‌های کشتار جمعی را مورد تأکید قرار دادند.
حاضرین در این اجلاس همچنین بر عزم خود برای تقویت تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم و ممانعت از حمایت مالی آن و نیز مقابله با تمامی‌های فعالیت‌های تهدیدآمیز علیه امنیت منطقه و ثبات آن تأکید کرده و و حملات تروریستی علیه غیرنظامیان و تأسیسات انرژی در عربستان و امارات را محکوم کردند.
سران کشورهای حاضر در اجلاس جده همچنین حملات تروریستی علیه کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز و باب‌المندب را محکوم و حمایت کامل از حاکمیت عراق و امنیت و ثبات آن را اعلام و از نقش مثبت عراق در تسهیل تماس‌ها و اعتمادسازی بین کشورهای منطقه استقبال کردند.
در این بیانیه ضمن استقبال از آتش‌بس در یمن و تشکیل شورای ریاستی یمن و اهمیت دستیابی به راه‌حل سیاسی آمده است که از همه طرف‌های یمنی برای آغاز فوری مذاکرات تحت نظارت سازمان ملل دعوت می‌کنیم.


دعوت ولیعهد کویت از ایران برای همکاری بیشتر با آژانس بین المللی انرژی اتمی
ولیعهد کویت در اظهاراتی گفت که ایران را به همکاری بیشتر با آژانس بین المللی انرژی اتمی دعوت می کنیم.
به گزارش المیادین، مشعل الاحمد الصباح، ولیعهد کویت در سخنان خود در نشست جده که با حضور جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و رهبران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و اردن، مصر و عراق درحال برگزاری است گفت: ایران را به همکاری بیشتر با آژانس بین المللی انرژی اتمی دعوت می کنیم.
وی همچنین گفت که تحولات اخیر نیازمند همکاری و مشورت برای تقویت امنیت و ثبات است.
ولیعهد کویت همچنین خواستار حل مساله فلسطین بر اساس قوانین بین المللی شد.


ادعای رویترز :مذاکرات رفع تحریم‌ها  در انتظار نظرات تهران و آمریکایی‌ها است
 خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام اتحادیه اروپا ادعا کرد که مذاکرات رفع تحریم‌ها در مراحل حساس و پیشرفته‌ای قرار دارد و نتیجه گفت‌وگوها در انتظار «نظرات تهران و حرف‌های آمریکایی‌ها» است.
 این مقام اتحادیه اروپا که نامش را رویترز فاش نکرده گفته است: «ما در مرحله بسیار پیشرفته‌ مذاکرات هستیم. یک دور از گفت‌وگوهای به اصطلاح غیرمستقیم در دوحه داشتیم که هیچ نتیجه ای نداشت. دلیل آن بسیار واضح است زیرا ما درباره هر چیزی که روی میز بود مذاکره کردیم.»
وی با بیان اینکه می‌توان درباره جزئیات باقی‌مانده دقیق‌تر شد، افزود: منتظر نظرات تهران و حرف‌های آمریکایی‌ها هستیم... نمی‌دانم این پایان کار است یا نه، اما پایان کار مذاکره، بله.
مذاکرات رفع تحریم‌ها، هفتم و هشتم تیر ماه بعد از سه ماه و نیم وقفه در پی مذاکرات وین، میان ایران و آمریکا به صورت غیرمستقیم و با تسهیلگری اتحادیه اروپا در دوحه برگزار شد. در جریان این گفتگوها نظرات و پیشنهادهای عملیاتی ایران درباره اختلافات باقیمانده برای دست‌یابی به توافق نهایی طرح شد و طرف مقابل نیز ملاحظات خود را ارائه کرد.
دور بعدی مذاکرات میان ایران و آمریکا به واسطه اتحادیه اروپا، در حال برنامه ریزی است. علی باقری کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد کشورمان عنوان کرد: ادامه گفت‌وگوها براساس توافقی است که بین ما و طرف مقابل که به طور مشخص آقای مورا است، ادامه دارد.  زمان و مکان مذاکرات بعدی در تبادلات ما و آقای مورا وجود دارد و در حال نهایی سازی است.
جمهوری اسلامی ایران حداکثر شجاعت و بصیرت خود را با موافقت برای مشارکت در مذاکرات با هدف رفع تحریم‌ها و حفظ توافق هسته‌ای نشان داده و اینک رسیدن به نقطه پایان از گردنه تصمیمات سخت سیاسی در کاخ سفید عبور می‌کند تا با برداشتن گام‌های اعتمادساز و معتبر تمایل معتبر خود را برای دستیابی به توافق ارائه کند.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه اخیرا در اظهاراتی تصریح کرد: دولت پیشین آمریکا با خروج یکجانبه از برجام‏، عملا به راهبرد دیپلماسی چندجانبه برای حل و فصل اختلافات صدمه جدی وارد کرد و دولت فعلی آمریکا نیز علیرغم شعارها و ادعاهای خود مبنی بر بازگشت به توافق و جبران خطاهای دولت پیشین آمریکا، متأسفانه در عمل همان رویکرد را با تداوم تحریم و فشار اقتصادی دنبال می‌کند.
از این منظر، موفقیت و یا شکست گفت‌ وگوها صرفا به تصمیم‌های سیاسی آمریکا به عنوان مقصر وضع موجود بستگی دارد. اگر واشنگتن تصمیم‌های لازمی را که به آن آگاه است اتخاذ کند می‌توان چند موضوع باقی‌مانده را حل کرد و ظرف چند روز به توافق نهایی رسید.

 
 



منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: برجام ایران آمریکا اروپا روسیه آژانس بین المللی انرژی اتمی دعوت بیانیه آمده مذاکرات رفع تحریم ها تلاش های دیپلماتیک رئیس جمهور آمریکا اتحادیه اروپا هسته ای ایران نظرات تهران سران کشورهای دعوت می کنیم تأکید کردند امور خارجه جو بایدن بر اساس راه حل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۱۳۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گفت‌وگو بورل و امیرعبداللهیان برای کاهش تنش‌ها در منطقه

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران خبر داد و نوشت که در این گفت‌ وگو بر اهمیت کاهش تنش‌ها در منطقه تاکید کرده است.

به گزارش مشرق، بورل با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق)، نوشت: با حسین امیرعبداللهیان گفت وگو کردم تا بار دیگر بر اهمیت خویشتنداری و تنش زدایی در منطقه تاکید کنم.

وی در سایه ادعاها علیه برنامه صلح‌آمیز اتمی کشورمان، به «ضرورت ادامه همکاری‌ها در زمینه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای» هم اشاره کرد.

برنامه اتحادیه اروپا برای تشدید سیاست شکست خورده تحریم ایران در پی عملیات وعده صادق، از دیگر موضوعاتی است که به گفته بورل در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه کشورمان مورد بحث قرار گرفت. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت: «من تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه برنامه موشکی و پهپادی ایران را توضیح دادم.»

اتحادیه اروپا در تداوم سیاه‌نمایی غرب علیه دفاع مشروع کشورمان دربرابر اقدام تجاوزکارانه رژیم تروریستی صهیونیستی قصد دارد تا تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کند. وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا هفته پیش در این زمینه به توافق رسیدند.

به گفته بورل تحریم‌های جدید، ممنوعیت انتقال قطعات مورد نیاز برای تولید پهپاد و موشک در ایران و صادرات آن به آنچه گروه‌های نبابتی ایران در منطقه خواند، شامل می‌شود. جزئیات این تحریم‌ها تا زمان انتشار این خبر، به صورت رسمی اعلام نشده است.

گفتنی است که ایران با بهره گیری از حق ذاتی دفاع از خود مبتنی بر ماده ۵۱ منشور ملل متحد و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم اسرائیل، به ویژه حمله نظامی علیه مکان دیپلماتیک ایران که در روز ۱۳ فروردین ماه (اول آوریل ۲۰۲۴) در نقض آشکار حقوق بین الملل و بند ۲ منشور ملل متحد صورت گرفت و متعاقب آن ناتوانی شورای امنیت برای اتخاد تدابیر لازم برای محکومیت و مسئولیت پذیر کردن متجاوز، مجموعه‌ای از حملات نظامی علیه اهداف نظامی در سرزمین‌های اشغالی را انجام داد.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که به اهداف و اصول حقوق بین الملل و منشور ملل متحد متعهد است اما در بکار گیری حق ذاتی دفاع از خود بر اساس حقوق بین الملل در هنگام ضرورت تردید نخواهد کرد.

امیرعبداللهیان پیشتر در واکنش به تصمیم اتحادیه اروپا برای تحریم ایران در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: مایه تاسف است که اتحادیه اروپا در ایجاد محدودیت غیرقانونی بیشتر علیه ایران سریع تصمیم می‌گیرد، فقط به این دلیل که ایران از حقش برای دفاع از خود در برابر تجاوزات گستاخانه رژیم اسرائیل استفاده کرده است.

وی گفت: اتحادیه اروپا نباید از توصیه واشنگتن برای رضایت رژیم جنایتکار اسرائیل پیروی کند. در حالی که رژیم اسرائیل به نسل‌کشی فلسطینیان با ارتکاب جنایات جنگی ترکیبی و حملات موشکی و ایجاد قحطی ادامه می‌دهد، واکنش اتحادیه اروپا به آن تقریباً چیزی بیش از کلمات توخالی نیست.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: اتحادیه اروپا باید مسئولانه عمل کرده و رژیم اسرائیل را تحریم کند.

دیگر خبرها

  • پروژه جدید واشنگتن برای ادامه اشغالگری در خاک سوریه / حمایت ویژه از هسته‌های مخفی داعش برای توقف حملات نیروهای مقاومت علیه آمریکایی‌ها + نقشه میدانی و عکس
  • اتهام‌زنی آمریکا به ما درباره حمله سایبری به اروپا دروغ است
  • آیا در سفر گروسی موارد اختلافی ایران و آژانس حل خواهد شد؟
  • (ویدئو) تحریم‌ها و اقتصاد نابسامان فرش ایران را به زیر کشید؛ ما منزوی شده‌ایم
  • آیا جان توافق ایران و عربستان با ابتکار چین در خطر است؟/ پکن از ترس تحریم های ثانویه فروش نفت از تهران را کاهش خواهد داد/ دیپلماسی تلفنی چین میان ایران و آمریکا موفق بود
  • اصرار به آیت الله برای کاندیداتوری در انتخابات /اخطار موشکی روسیه به آمریکا بر سر طرح جنگ ستارگان /بازخوانی خاطرات
  • گفتگوی بورل و امیرعبداللهیان در آستانه سفر گروسی؛ رئیس دیپلماسی اروپا به وزیر خارجه ایران چه گفت؟
  • چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند
  • جزئیات تماس تلفنی بورل و امیرعبداللهیان
  • گفت‌وگو بورل و امیرعبداللهیان برای کاهش تنش‌ها در منطقه