Web Analytics Made Easy - Statcounter

باتری ماشین یکی از بخش‌های مهم هر خودرویی محسوب می‌شود که وظیفه تامین برق خودرو برای روشن شدن و همچنین روشن شدن چراغ‌ها و دستگاه پخش خودرو را برعهده دارد. - اخبار بازار -

ما در این مطلب ضمن بررسی چگونگی عملکرد باطری ماشین، به این پرسش پاسخ خواهیم داد که تفاوت بین باتری خودروی الکتریکی و همچنین خودروی هیبریدی چیست؟

باتری ماشین چه عملکردی دارد؟

پیش از آن که به  تفاوت های میان باتری خودرو های برقی و هیبریدی بپردازیم، لازم است ببینیم باتری‌ خودرو چه وظیفه‌ای را برعهده دارد؟ باطری ماشین با توجه به طراحی و ساختاری که دارد، می‌تواند برق مورد نیاز ماشین برای استارت خوردن و روشن شدن و همچنین بخش‌های درونی آن اعم از چراغ‌ها و دستگاه ضبط و پخش و غیره را تامین نماید؛ بنابراین اگر عمر باتری به پایان برسد و یا مشکلی در عملکرد آن به وجود آید، نیاز است نسبت به تعویض آن اقدام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خودروی الکتریکی

پیش از آن که به سوال اصلی این مطلب پاسخ دهیم، باید به این مورد بپردازیم که خودروی الکتریکی یا ماشین برقی چیست و چه عملکردی دارد؟ خودروی برقی یا الکتریکی Electric Car به خودروهایی اطلاق می‌شوند که دارای یک یا چند موتور الکتریکی باشند. خودرو الکتریکی مانند خودروهای بنزینی و معمولی، از اجزای زیادی تشکیل شده‌اند که البته این اجزا توسط سیم به یک‌دیگر اتصال پیدا کرده‌اند. خودروهای تمام برقی برخلاف خودروهای بنزینی که دارای موتور احتراقی هستند، از یک موتور برقی بهره‌مند هستند. باتری این خودروها که نقش عظیمی در حرکت کردن خودرو دارند به صورت کششی و بسیار بزرگ طراحی شده‌اند که منبع تغذیه موتور الکتریکی خودروهای برقی به شمار می‌آیند.

خودروی الکتریکی به ماشینی گفته می‌شود که از یک یا چند پیشرانه الکتریکی نیرو می‌گیرد. این پیشرانه به کمک باتری‌های قابل شارژ شروع به کار می‌کند که معمولا زیر خودرو جاسازی شده‌اند. این باتری‌ها از نوع لیتیوم-یونی هستند که نمونه‌های مختلف آن را در ابعاد گوناگون در گوشی‌های تلفن‌همراه و یا انواع دستگاه‌های شارژی دیده‌اید. ولی به دلیل آن که وزن زیادی دارند، در قسمت زیرین کف خودرو نصب می‌شوند.

خودروی هیبریدی

برای ارائه تعریف درستی از عملکرد باتری ماشین هیبریدی، لازم است ببینیم خودروهای هیبریدی به چه نوع خودروهایی گفته می‌شوند؟ این محصول به گونه‌‎ای طراحی شده است که برای کارکرد آن همزمان در کنار یک موتور بنزینی، یک موتور الکتریکی و یک باتری جای گرفته است. این نوع خودروها از آن‌‎جا که دوگانه‌سوز هستند، به آن‌ها خودروهای سبز و یا برقی می‌گویند. این نکته لازم به ذکر است که تفاوت ماشین‌های بنزینی و هیبریدی در نحوه عملکرد آن‌هاست. به‌عنوان مثال موتورهای بنزینی زمانی می‌توانند بیشتر قدرت را تولید نمایند که موتور در بالاترین حد چرخش باشد.

 

در حال حاضر انواع بسیاری از خودروی هیبریدی به بازار عرضه شده‌؛ اما در گذشته که این نوع خودروها تازه معرفی شده بودند، همواره برای کاربران و مشتریان این نگرانی وجود داشت که ممکن است با جایگزینی باتری‌های هیبریدی به‌جای باتری‌های معمولی، نیاز به متحمل شدن هزینه بالایی باشد؛ اما واقعا این‌طور نبود و در حال حاضر مشخص شده است که وجود احتراق داخلی در باتری‌های هیبریدی باعث می‌شود که آ‌ن‌ها از عمر مفید و بالاتری بهره‌مند باشند.

تفاوت بین باتری خودروی برقی و هیبریدی

هدف طراحی باتری ماشین الکتریکی، ذخیره انرژی برای مسافت‌های طولانی است، به همین دلیل اندازه باتری در ابعاد بزرگی در نظر گرفته می‌شود. در حالی که برای خودروی هیبریدی نیاز به باتری در ابعاد بزرگ نیست به‌دلیل آن که احتراق در موتور داخلی این ماشین‌ها رخ می‌دهد. همان‌طور که متوجه شده‌اید، این باتری‌ها هستند که توان مورد نیاز خودروی الکتریکی و هیبریدی را تامین می‌کنند؛ بنابراین هر یک از آن‌ها ویژگی خاصی دارند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

باتری‌ ماشین الکتریکی علاوه بر این‌که به‌عنوان منبع انرژی به شمار می‌آید، نقش پمپ سوخت‌رسانی را نیز ایفا می‌کند. دیگر آن‌‎که این باتری است که می‌تواند توان و میزان حرکت خودرو را تامین نماید؛ اما در ماشین‌های هیبریدی با این‌که توان مورد نیاز به ماشین برقی شباهت دارد، اما باتری آن ها امکان ذخیره شارژ کم‌تری دارد؛ بنابراین از دیگر تفاوت‌های باتری ماشین الکتریکی و ماشین هیبریدی می‌توان به این مورد اشاره کرد که هر سلول از باتری‌ خودروی هیبریدی به‌گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند در هر لحظه توان قابل توجهی را آزاد کند، درحالی‌که سلول‌های مورد استفاده در باتری خودروی الکتریکی به‌گونه‌ای بهینه‌سازی شده که می‌تواند انرژی را برای مدت طولانی‌تری حفظ نماید و شعاع حرکتی بیشتری را به کاربر ارائه نماید.

همان‌طور که پیشتر هم گفتیم، خودروهای هیبریدی دارای یک سیستم ترکیبی از موتور بنزینی، موتور الکتریکی و همچنین باتری ساخته شده‌اند که می‌تواند نیروی لازم برای حرکت اتومبیل را تامین نماید؛ اما در انواع ماشین الکتریکی این‌گونه نیست و حرکت خودرو از طریق نیروی یک موتور برقی تامین می‌شود که این مورد را می‌توان یکی از اصلی‌ترین تفاوت های ماشین هیبریدی با برقی دانست. از دیگر تفاوت‌های ماشین هیبریدی با برقی در نوع شارژ شدن باتری آن‌هاست به گونه‌ای که باتری ماشین برقی را می‌توان در خانه و یا ایستگاه‌های مخصوص شارژ کرد. نکته مهم دیگر این است که قدرت ماشین برقی به توان باتری ماشین بستگی دارد؛ اما در خصوص خودروی هیبریدی باید به این نکته اشاره کرد که توان ماشین به ارتباطی که بین موتور الکتریکی و بنزینی برقرار می‌شود، بستگی دارد.

 

ایران باتری

در ایران موتورها و دوچرخه‌های برقی بسیاری وجود دارد؛ اما ماشین‌های برقی و یا هیبریدی در ایران زیاد موجود نیستند. هرچند که برخی شرکت‌های ایرانی اقدام به تولید این دسته از خودروها کرده‌اند ولی استفاده از آن‌ها چندان همه‌‍گیر و زیاد نشده است؛ بنابراین ما هنوز با آمارهای جهانی در خصوص استفاده از ماشین برقی فاصله زیادی داریم. گذشته از این موضوع، برای همه ما پیش آمده که در میانه راه مشکلی برای باتری ماشین ما پیش آمده و خودروی ما دیگر روشن نشده است. در این شرایط است که یک فروشگاه باتری که بتواند این محصول را به دستمان برساند و آن را به رایگان تعویض نماید ما را بسیار خوشحال خواهد کرد. ایران باتری یکی از این فروشگاه‌ها است. برای آشنایی بیشتر از محصولات و خدمات ارائه شده از این مرکز پیشنهاد می‌کنیم وب سایت ایران باتری را به آدرس  https://iranbatri.com/ مشاهده کنید.

"این مطلب تبلیغاتی است"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: خودروی الکتریکی موتور الکتریکی ماشین الکتریکی خودروی هیبریدی ماشین هیبریدی باتری خودرو باتری ماشین ماشین برقی ماشین ها یک موتور باتری ها شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۱۴۱۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سنگ اندازی مافیای خودرو برای ورود خودروهای برقی به کشور

«نادعلی» سخنگوی شورای شهر تهران:پس از آنکه دلال‌ها و مافیای خودرو نتوانستند نقشه‌ها و منافع کلان و نجومی خود را در موضوع خرید خودروهای برقی تأمین کنند و قراردادهای خرید خودروهای برقی شهرداری تهران امید آنها رو ناامید کرده، اکنون بازوی رسانه‌ای این باند با پول‌پاشی میان برخی افراد و رسانه‌ها تلاش می‌کند تا مانع از اجرایی شدن ورود تکنولوژی خودروهای برقی توسط دولت سیزدهم و مدیریت شهری شود.

این در حالی است که چندی پیش برخی از وزرا، نمایندگان مجلس و شهردار تهران اعلام‌کرده بودند مافیای خودرو در مسیر واردات خودروی باکیفیت و ارزان به کشور سنگ‌اندازی می‌کنند.

کد خبر 847594 منبع: تسنیم برچسب‌ها خودرو - جهانی خبر مهم خودرو - ایرانی خودرو

دیگر خبرها

  • سنگ اندازی مافیای خودرو برای ورود خودروهای برقی به کشور
  • استفاده از خودروهای برقی، دوگانه سوز و هیبریدی راهکار برون رفت از بحران ناترازی بنزین 
  • نمایشگاه خودروی پکن/ چین به دنبال تسلط بر بازار خودروهای برقی (فیلم)
  • خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
  • ۱۰ ماشین آلمانی برتر تاریخ که شاهکار‌های مهندسی عرصه خودروسازی به شمار می‌آیند
  • افت فروش خودرو‌های برقی فولکس واگن/ چرا اروپایی‌ها دوباره به خودرو‌های بنزینی روی آوردند؟
  • نمایشگاه بین المللی خودرو در پکن آغاز به‌کار کرد+ تصویر
  • خودروی برقی پریمیوم «اکسید»، لوکس‌تر و پیشرفته‌تر از تسلا
  • تصاویری از تازه‌ترین شاسی‌بلند لامبورگینی اوروس SE
  • واردات ۵۵۰۰ خودروی برقی