Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، بعد از ظهر امروز ویژه برنامه ملی «از تبار قلم» به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان با تجلیل از غلامرضا بکتاش، شاعر کودک و نوجوان با حضور عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان؛ فاطمه ستاری‌نوید، مدیرکل بانوان و امور خانواده استانداری، بهناز ضرابی زاده، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان؛ جواد محقق، شاعر و نویسنده؛ میرهاشم میری، شاعر و نویسنده؛ هادی حاتمی، شاعر و استاد زبان و ادبیات فارسی؛ تیمور آقامحمدی، نویسنده؛ مریم زرنشان، شاعر کودک و نوجوان؛ مریم زندی، شاعر کودک و نوجوان؛ زهرا آقامیری، شاعر کودک و نوجوان؛ اعضای محفل ادبی هگمتانه، اعضای محفل ادبی زلال شمس؛ اعضای محفل ادبی باران ولایت و دوستداران شعر و ادبیات برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از تبار قلم، بزرگداشت نویسندگان برجسته

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در این آیین اظهار داشت: «از تبار قلم»، سلسله برنامه‌ای است که به منظور تکریم، بزرگداشت و  معرفی بیشتر نویسندگان و اهالی قلم توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تدارک دیده شده است.

عاطفه زارعی با بیان اینکه یکی از رسالت‌های کتابخانه‌های عمومی این است که ارتباط نزدیک با نویسندگان کودک و نوجوان داشته باشد افزود: این برنامه برای شناسایی فرهیختگان در حوزه ادبیات و نویسندگی است، تا یادآور شویم که این قلم‌ها، بسیاری از رویدادهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، تاریخی و حتی سلامت و بهداشت را رقم می‌زنند.

وی تصریح کرد: در تمامی این آثار تمام مولفه‌های اجتماعی و اخلاقی وجود دارد و مخاطبان به ویژه کودکان و نوجوان از آن بهره مند شده و با مطالعه آنها قدرت تجزیه و تحلیل به دست می‌آورند.  

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه واژه پردازی و عبارت‌پردازی هنر بزرگی است  تصریح کرد: افراد نویسنده و شاعر با جان بخشی به مفهوم‌ها آنها را قابل درک می‌کنند.

وی با بیان اینکه امروز استان همدان قطب ادبیات کودک و نوجوان به دلیل وجود افرادی چون غلامرضا بکتاش است ادامه داد: امیدواریم این برنامه‌ها باعث تقویت ارتباط کتابخانه‌های عمومی با عموم مردم به ویژه نویسندگان می‌شود.

بکتاش، شاعری معلم

جواد محقق، شاعر و نویسنده در این آیین اظهار کرد: وقتی مسئولیت صفحه شعر مجله «کیهان بچه‌ها» را از سال ۱۳۷۴ بر عهده گرفتم، آشنایی جدی من با غلامرضا بکتاش آغاز شد، در آن زمان این مجله تنها نشریه هفتگی مخصوص کودکان و نوجوانان در آن دوران بود که در هر شماره حداقل یک شعر کودک و یک شعر نوجوان چاپ می‌شد.

وی افزود: تعداد افرادی که شعر کودک و نوجوان می‌سرودند با وجودی که نسبت به دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی افزایش چشمگیری داشت باز هم کفاف نیاز نشریات را نمی‌داد.

این نویسنده و شاعر همدانی تصریح کرد: مجله «کیهان بچه‌ها» به عنوان قدیمی‌ترین نشریه کودکان ایران در واقع  مدرسه تربیت و پرورش شاعران و نویسندگان کودک و نوجوان کشور است.

وی افزود: در آن زمان تصمیم گرفتم از بزرگان برای دریافت شعر و چاپ در مجله تقاضا نکنم و توان خود را برای شناسایی و پرورش شاعران کودک و نوجوان از کشور گذاشتم، بنابراین این مدرسه احیا شد و تعداد قابل توجهی از شاعران کودک و نوجوان از طریق صفحات این مجله رشد کردند و به شخصیت‌های معتبری بدل شدند.

محقق با بیان اینکه  یکی از شاعران نسل سوم ادبیات کودک و نوجوان کشور که با مجله مرتبط شد، غلامرضا بکتاش بود تصریح کرد: ویژگی‌های منحصر به فردی در بکتاش وجود دارد که یکی از انها توجه به استعدادها و تلاش برای شکوفایی‌ آنهاست.

وی ادامه داد: چهره‌های بزرگی در کشور وجود دارند که قابل تقدیرند، اما آنها تمام زمان خود را صرف پرورش استعداد خود می‌کنند در حالی که بکتاش برای دیگران وقت می‌گذارد و نسبت به پرورش استعدادهای دیگران دغدغه دارد و این گونه افراد نادر هستند.

پشتکار، رمز موفقیت بکتاش

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان نیز در این آیین گفت: من و آقای بکتاش بیش از ۲۰ سال است که با همدیگر همکار هستیم، راز موفقیت غلامرضا بکتاش، پشتکارش است، در مرکز پاسخگویی آفرینش‌های ادبی نام آقای بکتاش از سال‌های بسیار دور، از زمانی که نوجوان بود، ثبت شده است.

بهناز ضرابی‌زاده افزود: بکتاش با جدیت و از روزهای نوجوانیش تا امروز که ۵۰ سال سن دارد، شعر گفته است و همیشه در فضای ادبیات نفس می‌کشند.

شعر بکتاش، اندیشه ساز است

شاعر ملایر و مدرس زبان و ادبیات فارسی در این آیین گفت: غلامرضا بکتاش ۵۰ سال سن دارد و ۳۷ سال است شاعری می‌کند که در این مدت حدود ۴۰ عنوان کتاب دارد اما همچنان در شهر خود مانده و به شهر و استعدادهای موطنش خدمت می‌کند.

هادی حاتمی با بیان اینکه او شاعری بی‌مدعا است و تمام دوران زندگی خود را در شهر خود گذرانده است افزود: شعر بکتاش شعر اندیشه‌ساز است به طوری که نه تنها دل را می‌نوازد بلکه سر را می‌آموزد.

بکتاش شاعری جریان‌ساز

شاعر و کارشناس ادبی حوزه هنری استان همدان نیز در این نشست با بیان اینکه من شاگرد آقای بکتاش هستم و شاعری را در حوزه ایشان آموختم تصریح کرد: شعر بکتاش برای کودک و بزرگسال لذت بخش است و از شهرهای مختلف شاگردان بسیاری دارند و شاعران گمنام را از سراسر کشور پیدا کرده و در کیهان بچه‌ها معرفی می‌کنند.

مریم زندی ادامه داد: بکتاش شاعری جریان‌ساز و شاعری اندیشه محور است و به همین دلیل خلاقیت و اندیشه در آثار او خود را به رخ می‌کشد.

وی خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۸۹ که شب ادبیات کودک و نوجوان در حوزه هنری آغاز شد، بکتاش بود که بسیاری از شاعران را به حوزه کودک و نوجوان علاقمند کرد و بسیاری از شاعران صاحب کتاب از این جلسات کار خود را آغاز کردند.

مریم زرنشان، شاعر کودک و نوجوان نیز بیان کرد: من از سال ۱۳۹۱ با جلسات ادبی آشنا شدم، از زمان آشنایی با آقای بکتاش شعر کودک را آغاز کردم و تا پیش از آن شعر بزرگسال می‌سرودم. نخستین نکته که این هنرمند به ما گوشزد کرد، کشف در شعر بود. هر فردی این نکته کلیدی را به عنوان استاد به هنرجو خود بیاموزد، درس بزرگی را به او داده است.

غلامرضا بکتاش، نویسنده و شاعر حوزه کودک و نوجوان نیز در این آیین گفت: من اگر شعر می‌نویسم برای خودم می‌نویسم و هیچ انتظاری از هیچ کس ندارم چراکه قرار نیست برای من شاعر فرش قرمز پهن کنند.

وی اظهار کرد: در سال‌های اولیه از ملایر به خرم‌آباد می‌رفتم تا شعر برای کودکان بخوانم و ۷۰۰ شب در مرکز کانون خرم‌آباد خوابیدم.

این شاعر با تأکید بر اینکه من عاشق بچه‌ها هستم و همه تلاشم برای بچه‌ها بوده است افزود: چون آقای محقق با ما معلم گونه رفتار کرد، من هم با بقیه همینطور رفتار کردم.

وی با بیان اینکه الان پاسخگوی نامه‌های «کیهان بچه‌ها» هستیم افزود:  بدون شعر نمی‌توانم نفس بکشم و زنده بمانم و در همه این مدت  ادعایی ندارم و سعی کردم به دور از هیاهو و هر اتفاقی کار خودم را انجام دهم.

برنده جایزه شعر فجر با بیان اینکه جوانان بدانند که یک شبه نمی‌توانیم به جایزه فجر برسیم  تصریح کرد: برای جایزه شعر ننویسیم و برای شعر گفتن عجله نکنیم، شعر در زمان خودش اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: لطفا دست به خلق آثار تازه، بدیع، نو و کشف تازه بزنید آنگاه خود ادبیات سراغ شما خواهد آمد، در این صورت فرقی نمی‌کند کجا باشیم، امروز با فضای مجازی همه راه‌ها به هم ختم می‌شود.

انتهای پیام/۸۹۰۴۰/

منبع: فارس

کلیدواژه: از تبار قلم شاعر کودک و نوجوان کتابخانه های عمومی همدان کتابخانه های عمومی شاعر کودک و نوجوان کودکان و نوجوان کیهان بچه ها استان همدان تبار قلم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۱۴۶۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمدید مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی

مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان اصفهان بابیان اینکه جام باشگاه‌های کتابخوانی باهدف توسعه و ترویج کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان شهری و روستایی برگزار می‌شود گفت: جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان از جمله اقدامات و برنامه‌هایی است که از سوی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در راستای گسترش و ترویج کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان شهری و روستایی سراسر ایران طراحی و برنامه‌ریزی شده است.

سید مهدی سیدین نیا افزود:  برقراری ارتباط بین نویسندگان و کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به کتابخوانی، کمک به ترویج، تبلیغ و معرفی کتاب‌های خوب و مفید، توانمندسازی مربیان باشگاه ها‌ی کتابخوانی با ارائه آموزش‌های استاندارد و مهارتی و به وجود آوردن فضای رقابتی سازنده و مؤثر وشویق کتابخوانان و باشگاه‌های برتر از مهم‌ترین اهداف تشکیل باشگاه‌های کتابخوانی است.

او گفت:: در این طرح مربیان باشگاه‌های کتابخوانی با شرکت در کارگاه‌های آموزشی مجازی علاوه بر آشنایی با روش‌های استاندارد و نوین ترویج کتابخوانی با معیار‌های انتخاب کتاب مناسب برای کودکان و نوجوانان، شیوه‌های مختلف خواندن جمعی و گفتگو درباره کتاب و استفاده از شیوه کارگاهی، بر چگونگی راه‌اندازی و اداره باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان نیز مسلط می‌شوند.

 این دوره‌ها مطابقش شیوه‌نامه شبکه‌های اجتماعی و به صورت مجازی برگزار خواهد شد و شرکت در ششمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان طی چند مرحله و به صورت مجازی امکان‌پذیر است و در مرحله نخست مربیان متقاضی ثبت و راه‌اندازی باشگاه کتابخوانی باید با مراجعه به سامانه جشنواره به نشانی http://www.tarvijeketab.ir ثبت‌نام اولیه خود را انجام دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • جزییات جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی در همدان
  • برنامه‌های جدید کانون پرورش فکری برای بچه‌ها
  • تمدید مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی
  • اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کودک معرفی شدند
  • اعضای شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره فیلم کودک معرفی شدند
  • برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه
  • برگزاری جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه
  • کارگاه‌های آموزشی شعر و داستان کودک و نوجوان در همدان
  • برگزاری کارگاه‌های آموزشی شعر و داستان کودک و نوجوان در همدان
  • همدان میزبان جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی می شود