Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-30@21:03:44 GMT

هنرمندان فراموش شده‌اند/ ادبیات کودک تزئینی نیست

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۱۴۷۹۰

هنرمندان فراموش شده‌اند/ ادبیات کودک تزئینی نیست

شاعر، نویسنده و محقق مشهدی گفت: دوای هر درد فرهنگی در توجه به حوزه ادبیات کودک و نوجوان است؛ در واقع ادبیات لایه پنهان رسانه‌های تاثیرگذار جهان است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، دومین ویژه برنامه «از تبار قلم» به منظور تجلیل از سید احمد میرزاده، شاعر، نویسنده و محقق مشهدی با حضور مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی وجمعی از شاعران و نویسندگان برجسته در مشهد مقدس برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ادبیات لایه پنهان رسانه‌های تاثیرگذار جهان است

سید احمد میرزاده، شاعر، نویسنده و محقق حوزه ادبیات کودک و نوجوان اظهارداشت: اگر من در زندگی مایه و برکتی دارم تنها در مهر علی(ع) است و دستاویز من در تمامی سختی‌های زندگی توسل به آن حضرت بوده است. همانطور که برگزاری این آئین در چنین روز فرخنده ای را از کرامات ایشان نسبت به خود می‌دانم.

وی با بیان اینکه در سنین نوجوانی با سختی‌ فراوان از مشهد به خدمت شاعران بزرگی همچون قیصر امین پور، محمدرضا سرشار می‌رسیدم افزود: امروز روی صحبت من با مسئولین فرهنگی از شهر مقدس مشهد است، شهری که در شرق کشور قرار گرفته است و هنرمندان آن بعضا به دست فراموشی سپرده می‌شوند و لاجرم برای دیدن شدن دست به مهاجرت بزنند.

میرزاده تصریح کرد: مشهد شاهراه، پایگاه و خاستگاه زبان فارسی است. زبانی که حامل تمدن، فرهنگ و آموزه های تشیع است و از جایگاه ویژه ای برخوردار است. 

گلایه شاعر افغانستانی از بی‌ثباتی سیاست‌های معیشتی دولت‌ها‌ی ایرانی درباره مهاجرین: این بار همراه‌بانک مسدود شد!"مشاعره" رادیویی با اسماعیل آذر و "ایرانگردی" در مسابقه زنده صبحگاهی"یا علی گفت با تمام وجود، تا همه‌ عمر با علی باشد"/ مولودی‌خوانی شاعران در روز ازدواج آسمانی

وی در رابطه با حوزه ادبیات کودک و نوجوان در جامعه، اظهارکرد: دوای هر درد فرهنگی در توجه به حوزه ادبیات کودک و نوجوان است. در واقع ادبیات لایه پنهان رسانه‌های تاثیرگذار جهان است. ما باید در این حوزه نگاه منظومه ای و بلند مدتی داشته باشیم، به این معنا که به همه ابعاد جهان بینی برای کودکان پاسخی زیبا و جامع بدهیم اگر توانستیم این منظومه بلند مدت را در ادبیات کودک و نوجوان ایجاد کنیم، می‌توانیم اثرگذاری لازم را انتظار داشته باشیم.

نویسنده و شاعر مشهدی با بیان اینکه کار باید به دست متخصص امر سپرده شود، گفت: ادبیات کودک مسئله ای تزئینی نیست و باید توجه و سرمایه گذاری لازم در این حوزه صورت پذیرد. نباید به دنبال کارهای شعاری باشیم چرا که یکی از راه‌های نفوذ دشمنان، ادبیات دینی است. اگر امروز ما قبول داریم که در نبرد فرهنگی با دشمن هستیم، به تمام توان نیروهای خودی در این جبهه نیاز داریم. 

وی در پایان خواستار توجه به نویسندگان بومی، جلوگیری از مهاجرت نخبگان فرهنگی و ایجاد فضایی برای رشد و نمود آنان در شهر مقدس مشهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با بیان حدیثی از حضرت علی(ع) اظهارداشت:«هرکه با کتاب آرامش یابد، هیچ آرامش را از دست نداده است» و در حدیث دیگری می‌فرمایند «کتاب‌ها بوستان‌هاى دانشمندان اند» این نشان از آن است که اگر کتاب منبع آرامش در فرد است، خالق آن نیز به همان اندازه ارزشمند و گران‌بها است. به عبارت ساده تر نویسنده یک اثر، خالق آرامش برای خواننده اثر است. 

وی با اشاره به برگزاری دومین دوره از ویژه برنامه «از تبار قلم»، افزود: یکی از اهداف اصلی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به ویژه در دوره مدیریتی جدید خود حرکت به سمت ایران کتابخوان و تلاش برای ایجاد جامعه ای کتابخوان است. ما در مجموعه کتابخانه‌های عمومی برای پیشرفت و حرکت سریعتر در این مسیر ابتدا با دغدغه کتاب را داشته باشیم. 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با تاکید بر این امر که باید از همه افرادی که در حوزه کتاب فعالیت می‌کنند، تقدیر شود،عنوان کرد: این سبب افتخار ما است که در آستانه فرا رسیدن عیدسعید غدیرخم، میزبان یکی از جلاله‌های اهل بیت(ع)، سید احمد میرزاده، شاعر،نویسنده و محقق مشهدی هستیم. نویسنده ای که خالق بالغ بر 24 اثر در حوزه ادبیات کودک و نوجوان است و همیشه در تلاش بوده است تا با قلم خود درک صحیح و مناسبی از شرایط موجود برای کودکان و نوجوانان به عنوان وفادارترین قشر در هر زمینه ای را فراهم سازد.

وی با اشاره به وجود روحیه لطیف نویسندگان در آثارشان، گفت: سید احمدمیرزاده در جایی گفته است «من کتاب خواندن را به تماشای فیلم، نوشتن را بر صحبت کردن، قدم زدن در طبیعت را به زندگی شهری، کوهنوردی را به فوتبال، صبوری را به شتاب و مادرم را به همه دنیا ترجیح می‌دهم» و این جلمه به تنهایی سندی مستدل و محکم بر اثبات روحیه لطیف وی است. 

علی اکبر سبزیان یکی از مهمترین ویژگی‌های آثار سید احمد میرزاده را ارادت وی به ساحت اهل بیت (ع) به ویژه حضرت رضا(ع) و حضرت مهدی(عج) عنوان کرد و افزود: توسل همیشگی ایشان به اهل بیت(ع) در خصوص تبیین افکار و سیره زندگی آنان سبب برداشتن گام‌های موثری در این حوزه شده است. 

گفتنی است، آئین رونمایی از کتاب «در هفت آئینه: نقد و بررسی کتاب‌های نظری شعر کودک و نوجوان در ایران» اثر سید احمد میرزاده یکی دیگر از بخش‌های این مراسم بود. این کتاب در سال 1400 توسط انتشارت نشر طلایی تهران در 272 صفحه با محوریت نقد و بررسی کتابهای نظری شعر کودک و نوجوان در ایران از سالهای 1352 تا 1395 به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/282

منبع: تسنیم

کلیدواژه: حوزه ادبیات کودک و نوجوان کتابخانه های عمومی سید احمد میرزاده نویسنده و محقق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۱۴۷۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی آثار کلر ژوبرت نویسنده و تصویرگر مسلمان شده فرانسوی

به گزارش خبرگزاری مهر، شماره ۱۶۶ مجله خیمه در اردیبهشت ۱۴۰۳، با طرح جلدی از چهره «کلر ژوبرت»، نویسنده مسلمان شده فرانسوی منتشر شد.

مجله خیمه در شماره اردیبهشت در بخش رویدادها و روایت‌ها ۵ رویداد مهم فروردین ماه ۱۴۰۳ را بررسی کرده است. تحلیل شیوهٔ دعاهای متفاوت استاد شیخ حسین انصاریان از نگاه ۴ استاد حوزه و دانشگاه، بررسی ماجرای مسجد سازی در پارک قیطریه و پاسخ به ۴ پرسش آیت الله سیدمصطفی محقق داماد از نگاه ۱۷ چهرهٔ مخالف و موافق، بررسی سخنان پُرحاشیهٔ حجت‌الاسلام پناهیان دربارهٔ پیامبر (ص) از نگاه ۳ استاد دانشگاه، روایتی از اشعار روضه‌های زنده یاد حسین بختیاری که در نوروز درگذشت از نگاه ۴ فعال هیئتی و برگزاری محفل صد هزار نفری قرآنی در ورزشگاه آزادی از نگاه ۱۰ فعال فرهنگی و رسانه‌ای.

سوژه بخش چهره خیمه، «کلر ژوبرت»، نویسنده مسلمان شده فرانسوی است. آثار این بانوی نویسنده متولد اردیبهشت، از نگاه ۱۶ نویسنده و کارشناس حوزه و دانشگاه بررسی شده است.

این چهره‌ها عبارتند از: محسن چینی‌فروشان، موسی بیدج، حسن احمدی، حبیب احمدزاده، غلامرضا حیدری ابهری، ناصر نادری، مریم جلالی، آسیه رحمتی، حسین راجی، سیدمحمد مهاجرانی، سیده مریم شهیدی کریمی، رقیه فاضل، علی مهدوی، بهاره بهنام نیا، زهرا شیرخانیان.

مجله خیمه در بخش پرونده ماه به ۱۲ سال تلاش برای حل مشکل فقهی اهدای عضو پرداخته و ماجرای اهدای عضو ۱۲ طلبه و ۴ مداح را بررسی کرده است. پرونده ماه خیمه، به موضوع «اهدای عضو» و ضرورت فرهنگ سازی با نگاه عاشورایی پرداخته است. این پرونده شما را با ۱۲ طلبه و ۴ مداحی آشنا می‌کند که اعضای بدنشان، به بیماران نیازمند بخشیده‌اند.
همچنین ایرج فاضل، ۱۲ سال پیگیری برای رفع محدودیت‌های فقهی و قانونی اهدای عضو را تشریح کرده است. علی اکبر صالحی هم چگونگی عبور از نگاه بسته مذهبی در این موضوع را بیان کرده است. کتایون نجفی زاده، از سه دهه تلاش و دیدارهایش با مراجع قم و نجف به ویژه دیدارش با آیت الله سیستانی گفته و کمیل نظافتی، اهدای کلیه‌اش به کودک کلاله را تشریح کرده است. مهدی حیدری هم از مستند ساخته شده درباره ماجرای این کلیه گفته است.

خیمه در بخش یادمان به سراغ یادبود مرحوم محمود امیری، مدیر انتشارات و کتابفروشی امیری رفته و ماجرای کتاب مهدی آذر یزدی، کتابفروشی امام حسین و شهادت دو برادر مرحوم امیری را روایت کرده است. همچنین مرتضی آخوندی، مدیرانتشارات دارالکتب الأسلامیه از روایت پنج دهه دوستی‌اش با مرحوم امیری سخن گفته و روایت علی قائمی، محقق و نویسنده‌ای که ۵۰ کتابش در انتشارات امیری منتشر شده است هم در این بخش آمده است. محمدهادی فاضل، مهدی رئوفی، مرضیه امیری و سید یاسر شریفی از نزدیکان آن مرحوم هم یادداشت‌هایی در این پرونده نوشته‌اند.

این شماره از مجله در بخش کتاب خیمه هم به آشنایی با ۶۳ نویسنده و تصویرگر انتشارات خیمه پرداخته و به مناسبت نمایشگاه کتاب، موضوعات زیر را هم از نظر گذرانده است:

کتابی کاملاً کاربردی برای زندگی: اثر تازه منتشرشدهٔ «تفسیر موضوعی سبک زندگی با رویکرد روایی»

مسالهٔ حجاب در ایران امروز به روایت رمان «رقص کلاغ روی شانه‌های مترسک.»

کتاب شعری که گم شد: روایتی از کتاب «مجموعهٔ اشعار فضائل اهل بیت» اثر شیخ کلینی

یادداشت‌های عاشورایی مرحوم دکتر عماد افروغ از کتاب «فریادهای خاموش»

شماره اردیبهشت خیمه، با سرمقاله‌ای از حجت الاسلام دکتر محمدرضا زائری (مدیرمسئول مجله)، و نیز یادداشت‌هایی از ۷ نویسنده و چهره حوزوی و دانشگاهی در آغاز مجله، منتشر شده است. علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه مجله خیمه با شماره ۰۹۰۲۸۲۴۲۹۸۱ تماس بگیرند.

کد خبر 6086179

دیگر خبرها

  • کتابی پر ازجاهای خالی!
  • «کلیله و دمنه» در کانون توجه نمایشگاه کتاب ابوظبی
  • مجموعه دفتر یادداشت روزانه داستایوفسکی به چاپ سوم رسید
  • چگونه نوجوانان امروز را به خواندن کتاب‌های ایرانی علاقه‌مند کنیم؟/ ادبیات نوجوان در سایه غلبه ترجمه
  • موزه نادر، خانه‌ای برای ادب‌ورزی/ مهمانی هر روز هفته با یار مهربان
  • به‌نشر با دست پر به نمایشگاه کتاب تهران می‌ رود / ارائه ۶۰۰ اثر پر فروش و جدید در نمایشگاه کتاب
  • بررسی آثار کلر ژوبرت نویسنده و تصویرگر مسلمان شده فرانسوی
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت
  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟