Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@04:04:50 GMT

فضای مجازی؛ اهمیت، کاربردها و مزیت ها

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۱۶۴۱۵

فضای مجازی؛ اهمیت، کاربردها و مزیت ها

فضای مجازی شامل یک شبکه کامپیوتری بزرگ و بسیاری از شبکه‌های فرعی است که در سراسر جهان قرار دارند و این شبکه‌ها از پروتکل خود (TCP/IP) به عنوان وسیله‌ای برای تبادل داده‌ها استفاده می‌کنند.

مهم‌ترین ویژگی این فضا این است که یک محیط تعاملی برای گروه بزرگی از شرکت کنندگان در آن است و بنابراین هر سیستمی که شامل گروه بزرگی از کاربران باشد و دارای یک رابط کاربری خوش طراحی باشد را می‌توان فضای مجازی دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چه طرف‌هایی از فضای مجازی استفاده می‌کنند؟

فضای مجازی در بسیاری از عرصه‌های زندگی جوامع مختلف بشری وارد شده است؛ به گونه‌ای که برای اهداف مختلفی اعم از تجارت، بازی و سرگرمی و همچین فعالیت‌های کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد و ذینفعان افراد و مؤسسات از این فضا‌های مجازی برای تسهیل کار یا ارائه خدمات خاص استفاده می‌کنند.

شکی نیست که این فضا با افزایش تعداد کاربران آن از طریق رایانه و یا از طریق تلفن‌های هوشمند مجهز به سرویس اینترنت، هر روز در حال گسترش و رشد است و شاید مهمترین طرف‌هایی که از فضای مجازی استفاده می‌کنند، به شرح زیر است:

صاحبان پلتفرم‌های بازی آنلاین، که به عنوان یک محیط بزرگ با تعداد زیادی بازیکن آنلاین تبلیغ می‌شوند. صاحبان مشاغل و شرکت‌ها از فضای مجازی برای انجام فعالیت‌های تجاری مختلف به صورت آنلاین استفاده می‌کنند. افراد از همه اقشار جامعه نیز در استفاده از فضای مجازی نقش آفرینی می‌کنند، به ویژه زمانی که اطلاعات خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند، تبادل نظر می‌کنند و فعالیت‌های دیگر را انجام می‌دهند.

مزیت‌های فضای مجازی چیست؟
فضای مجازی مزایای زیادی برای کاربران دارد که از مهمترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

فضای مجازی فرصت گسترده‌ای را در اختیار افراد قرار می‌دهد تا از طریق شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر و اینستاگرام با اعضای خانواده و دوستان خود در ارتباط باشند و همچنین امکان تشکیل دوستان جدید در سراسر جهان را فراهم می‌کند.

فضای مجازی به افرادی که از آن استفاده می‌کنند این امکان را می‌دهد که اثر انگشت دیجیتالی را که نشان‌دهنده تمام اطلاعاتشان است، بگذارند و کارفرمایان یا دانشگاه‌هایی که به دنبال دانشجویان یا کارمندان هستند، می‌توانند از این اثر انگشت استفاده کنند تا از طریق این اثر انگشت دیجیتالی به راحتی به این افراد و اطلاعات آن‌ها دسترسی داشته باشند.

کاربردهای فضای مجازی چیست؟
مزایای فضای مجازی بسیار زیاد است که به طور خلاصه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
منبع اطلاعات: فضای مجازی یک کتابخانه مجازی اطلاعاتی است که هر فردی می‌تواند از طریق موتور‌های جستجوگر مانند گوگل و یاهو که در طول هفته فعالیت می‌کنند، به هر اطلاعاتی که بخواهد و در هر زمینه‌ای که بخواهد، دست یابد.

یک منبع ارتباطی: فضای مجازی ارتباط بین افراد در سراسر جهان را از طریق ارسال و دریافت پیام‌های الکترونیکی یا از طریق ارتباط مستقیم تصویری و صوتی از طریق سایت‌های شبکه‌های اجتماعی تسهیل می‌کند.

یک منبع سرگرمی: فضای مجازی منابع سرگرمی بسیاری را برای مشتریان خود فراهم می‌کند، مانند: بازی، موسیقی، تماشای فیلم و اینکه منابع سرگرمی و بازی در این فضای وسیع مجازی بسیار و متنوع است و هر فردی می‌تواند مطابق میل خود یکی را انتخاب کند.

منبعی برای کار و آشنایی: فضای مجازی دامنه وسیعی را برای افرادی که به دنبال کار هستند فراهم می‌کند و ممکن است آنچه را که می‌خواهند در آن سایت‌ها بیابند که اغلب کارمندان یا افرادی را برای استخدام جستجو می‌کنند که باعث صرفه جویی در زحمت و تلاش می‌شود.

فضای مجازی از چه زمانی شکل گرفت؟
اولین بار اصطلاح فضای مجازی در یک رمان علمی تخیلی در سال ۱۹۸۲ توسط نویسنده کانادایی-آمریکایی ویلیام گیبسون منتشر شد و در آن فضای مجازی را به عنوان یک شبکه کامپیوتری در دنیای بزرگ پر از موجودات هوشمند مصنوعی توصیف کرد.

سپس در دهه نود، این اصطلاح برای توصیف سایتی که در آن گروهی از افراد با یکدیگر در تعامل هستند، از طریق استفاده از خدمات اینترنتی که بعداً به همان مکان تبدیل شد، شروع به استفاده از این اصطلاح شد که بسیاری از افراد سرگرمی‌های مختلف خود را در آن انجام می‌دهند.

منبع: sotor.com

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حقوقی قضایی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فضای مجازی تسهیل ارتباطات سایت ها استفاده می کنند فضای مجازی شبکه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۱۶۴۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| واکنش کاربران مجازی به برخورد پلیس آمریکا با دانشجویان

کاربران فضای مجازی به برخورد خشونت‌آمیز پلیس آمریکا با دانشجویان واکنش نشان دادند. - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، کاربران فضای مجازی به برخورد خشونت‌آمیز پلیس آمریکا با دانشجویان واکنش نشان دادند.پس از تحصن دانشجویان آمریکایی در اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی، پلیس آمریکا برای متفرق کردن آن‌ها با خشونت به مقابله با آن‌ها پرداخت

 

.

 

تهیه شده در اداره کل رسانه های نوین خبرگزاری تسنیم

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌‌ها

دیگر خبرها

  • حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج
  • فیلم| واکنش کاربران مجازی به برخورد پلیس آمریکا با دانشجویان
  • پلیس علیه تبلیغ‌کنندگان سلاح در فضای مجازی
  • عضو کانال‌های فضای مجازی صداوسیمای گلستان شوید
  • استان‌های برتر اجرای پویش ستاره‌های زمین معرفی شدند
  • سوژه جدید فضای مجازی؛ اشک‌های سردار رادان در قم بعد از یک شعار! | فیلم
  • معرفی متخلفان فضای مجازی در قم به مراجع قضایی
  • ۵ صفحه مجازی هنجارشکن مسدود شد
  • ۵ صفحه مجازی به دلیل انتشار محتویات خلاف اخلاق و عفت عمومی مسدود شد
  • برگزاری کنفرانس بین المللی وب پژوهی در دانشگاه علم و فرهنگ