Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک: دیدار اردوغان و پوتین در تهران، اعلام آمادگی حزب الله برای جنگ با اسرائیل، واکنش اسرائیل به همکاری نظامی ایران و روسیه، شکست بایدن در ایجاد بازدارندگی علیه ایران و گفت وگوی وزیر جنگ اسرائیل و فرمانده سنتکام درباره ایران از مهم ترین خبرها و رویدادهای منطقه و جهان در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دیدار اردوغان و پوتین در تهران

دفتر ریاست جمهوری ترکیه یکشنبه شب اعلام کرد که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور در جریان سفر خود به ایران با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دیدار و گفت وگو خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری تاس، دفتر ریاست جمهوری ترکیه یکشنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد که اردوغان قصد دارد در تاریخ ۱۸ تا ۱۹ ژوئیه (دوشنبه ۲۷ تا سه‌شنبه ۲۸ تیر) به منظور شرکت در اجلاس کمیته عالی روابط ایران و ترکیه و هفتمین اجلاس سران ابتکار آستانه به ایران سفر کند.

این بیانیه می‌افزاید: هفتمین اجلاس کمیته عالی روابط ایران و ترکیه در ۱۹ ژوئیه (۲۸ تیر) برگزار می‌شود و قرار است اقداماتی برای توسعه بیشتر روابط دوجانبه مورد توافق قرار گیرد. در این اجلاس، در کنار مسائل دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و جهانی نیز مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

در ادامه این بیانیه آمده است: اردوغان در همان روز در هفتمین اجلاس سران ابتکار آستانه به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران و با حضور پوتین رئیس جمهور روسیه شرکت خواهد کرد. در این اجلاس، طرفین در مورد وضعیت سوریه، مبارزه با سازمان‌های تروریستی که امنیت منطقه را تهدید می‌کنند، مانند حزب کارگران کردستان و داعش گفت وگوهای سیاسی انجام خواهند داد.

به گفته دفتر ریاست جمهوری ترکیه، اردوغان قصد دارد در حاشیه سفر خود به ایران با پوتین دیدار دوجانبه داشته باشد.

 هفته گذشته بود که سفیر ایران در آنکارا از برگزاری دو اجلاس مهم «کمیته عالی روابط ایران و ترکیه» و هفتمین «اجلاس سران ابتکار آستانه» در تهران خبر داد.

محمد فرازمند سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا در صفحه توییتر خود نوشت: «‏در بحبوبه تحولات سرنوشت ساز منطقه‌ای و بین‌المللی، تهران در یک روز میزبان دو اجلاس مهم خواهد بود، «هفتمین اجلاس کمیته عالی روابط ایران و ترکیه» و «هفتمین اجلاس سران ابتکار آستانه» که هر دو اجلاس پس از یک وقفه چند ساله برگزار می‌شود.

وی تاکید کرد: تنوع و حجم ترافیک دیپلماتیک تهران قابل توجه است.

اعلام آمادگی حزب الله برای جنگ با اسرائیل

حزب الله لبنان اعلام کرد که این حزب خواهان جنگ نیست اما برای آن آماه است.

 محمد رعد، رئیس فراکسیون "وفاداری به مقاومت" در پارلمان لبنان در مصاحبه با العهد خطاب به اسرائیل گفت: گاز در منطقه اقتصادی حق ماست و ما بیش از تمام جهان به این سزاوارتر هستیم که حقمان را درباره آب‌ها و گازمان بگیریم.

وی افزود: زمانی که اشاره می‌کنیم که گزینه جنگ به ما اجازه می‌دهد با عزت و کرامت و بدون گدایی از دیگران زندگی کنیم می‌خواهیم بگوییم که ما آزاده هستیم و باید بدانید که با چه کسانی تعامل می‌کنید. ما آرزوی جنگ نمی‌کنیم اما برای آن آماده هستیم. اگر از فرمانده شهید ما در آغاز مقاومت و دیگر شهدا دلیری و شجاعت دیدید در روزهای آتی زمانی که گزینه اشتباه را انتخاب کنید و به تجاوز بپردازید شاهد تمام شجاعت و دلیری ما خواهید بود.

محمد رعد گفت: ما از حقمان درباره سرمایه‌گذاری در منابع خود و ترسیم مرزهایمان کوتاه نخواهیم آمد. ما کسانی هستیم که در این باره تصمیم می‌گیریم و از هر فرد بااخلاصی در این دولت حمایت می‌کنیم برای اینکه از کرامت و عزت کشور و تمام طوایف و مناطقش حفاظت کنیم. عهد و پیمان ما با تمام فرزندان مقاومت و تمام لبنانی‌ها پایبندی به گزینه مقاومت است تا حاکمیتمان را در کشور حفظ کنیم.

وی تأکید کرد: ما ملت لبنان سروران این کشور هستیم، ما کسانی هستیم که سیاست‌های کشور را براساس منافع ملت و نسل‌های آتی ترسیم می‌کنیم. این‌ها خواهند فهمید که حساب باز کردن بر دشمن اسرائیلی برای تسلیم شدن منطقه ما کاری عبث و بیهوده است. دشمن اسرائیلی هیچ جایی در منطقه ما ندارد.

واکنش اسرائیل به همکاری نظامی ایران و روسیه

نشریه عبری زبان «اسرائیل هیوم» روز یکشنبه به نقل از یک مقام امنیتی رژیم صهیونیستی نوشت بعید است که قرارداد فروش پهپاد میان ایران و روسیه شامل توافقی برای محدود کردن فعالیت اسرائیل در سوریه باشد.

یک مقام سیاسی رژیم صهیونیستی نیز به این نشریه گفت که اسرائیل به طور کلی نزدیکی میان روسیه و ایران را ترجیح نمی‌دهد.

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید دوشنبه (۱۱ ژوئیه) در اظهاراتی مدعی شد که ایران بزودی چند صد پهپاد با قابلیت حمل سلاح به روسیه تحویل می‌دهد. وی در کنفرانسی خبری در واشنگتن ادعا کرد: اطلاعات ما حاکی از آن است که دولت ایران خود را آماده می‌کند، تا در فرصتی بسیار کوتاه چند صد پهپاد و از جمله پهپادهایی که قابلیت حمل سلاح داشته باشند را تحویل روسیه دهد.

شکست بایدن در ایجاد بازدارندگی علیه ایران

«جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده سفر چهار روزه خود به خاورمیانه را با تلاش برای اطمینان بخشی از نفوذ واشنگتن در منطقه به پایان رساند، اما هیچ یک از اهداف اصلی او محقق نشد.

به نوشته شماره یکشنبه وبگاه چینی «گلوبال تایمز»، کارشناسان بر این باورند که چرخش بایدن به سمت کشورهای خاورمیانه در شرایطی که آمریکا در بحران نفتی قرار دارد، خودخواهی و ریاکاری آمریکا را بیشتر برابر کشورهای منطقه آشکار کرده و اولین سفر بایدن به خاورمیانه یک اشتباه بزرگ و ناخوشایند دیپلماتیک بود.

یک استاد موسسه روابط بین‌الملل در دانشگاه روابط خارجی چین در پکن که مایل به افشای نام خود نبود گفت، سفر بایدن به خاورمیانه هم «بی ثمر» و هم «شرم آور» بود، زیرا دو هدف اصلی دولت وی هماهنگ کردن کشو‌های منطقه برای ایجاد یک بازدارندگی موثر علیه ایران و فشار بر افزایش عرضه نفت شکست خورد. استاد موسسه روابط بین‌الملل در دانشگاه روابط خارجی چین در پکن گفت که تاکنون هیچ یک از این اهداف محقق نشده است.

«زو ویلی» مدیر «موسسه مطالعات خاورمیانه» در دانشگاه مطالعات بین‌المللی شانگهای، خاطرنشان کرد که سفر بایدن به خاورمیانه نشانه‌های نگران‌کننده‌ای به کشورهای منطقه می‌فرستد، زیرا آنها به وضوح می‌بینند که ایالات متحده در تلاش برای حل مشکلات نیست، بلکه به دنبال رهبری در در منطقه و دامن زدن به اختلافات بیشتر است.

این کارشناس مستقر در پکن، با اشاره به اینکه چین هیچ کشور دشمنی در خاورمیانه ندارد بلکه فقط همکاری مستحکم و سودمند متقابل دارد، گفت: «آمریکا به سختی متحدانش را برای مهار چین به دست آورد. به‌علاوه، چین به کشورهای خاورمیانه موعظه نمی‌کند که چه کاری انجام دهند و چه ارزش‌هایی را باید اتخاذ کنند و تحریم‌هایی علیه آنها اعمال نخواهد کرد.»

سخنگوی سفارت چین در فلسطین اشغالی نیز روز شنبه گفت: «خاورمیانه سرزمین مردم آن است، نه حیاط خلوت کسی.»

بر اساس این گزارش، از زمان اتمام سفر بایدن به فلسطین اشغالی و عربستان سعودی، رسانه‌ها و تحلیلگران متعددی به ناچیز بودن دستاوردهای آن اشاره کرده‌اند.

گفت وگوی وزیر جنگ اسرائیل و فرمانده سنتکام درباره ایران

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی یکشنبه شب گفت که با فرمانده نیروهای سنتکام (فرماندهی مرکزی آمریکا) درباره ایران صحبت کرده است.

به گزارش الجزیره، «بنی گانتس» گفت: با «مایکل اریک کوریلا» فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا درباره چالش‌های منطقه‌ای و تقویت همکاری‌ها در خاورمیانه گفت‌ وگو کردم.

وی در ادامه مدعی فعالیت‌های ایران از طریق نیروهای نیابتی‌اش در عرصه دریا شد و در این باره افزود: همچنین با فرمانده سنتکام درباره این فعالیت‌های ایران رایزنی کردم.

ارتش رژیم صهیونیستی نیز گفت که کوریلا درباره اهمیت ساختار دفاع موشکی و ضرورت همکاری امنیتی منطقه‌ای تاکید کرده است.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: آیت الله ناصری مصطفی تاجزاده اسکوچیچ حمید نوری مازیار لرستانی عید غدیر تحولات خاورمیانه تحولات بین المللی تحولات اوکراین ایران و آمریکا برجام اروپا روسیه چین آیت الله ناصری مصطفی تاجزاده اسکوچیچ حمید نوری مازیار لرستانی عید غدیر رژیم صهیونیستی ایران و روسیه هفتمین اجلاس سفر بایدن علیه ایران رئیس جمهور منطقه ای حزب الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۱۷۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه دشمن اسرائیل است | روایت بلومبرگ؛ نگرانی فزاینده اسرائیل از گسترش همکاری‌ نظامی ایران و روسیه

به گزارش همشهری‌آنلاین، تارنمای شبکه اقتصادی بلومبرگ با اشاره به دیدار «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه با «محمدرضا آشتیانی» همتای ایرانی خود در آستانه، پایتخت قزاقستان، به نقل از این مقام روس نوشت: مسکو آماده گسترش همکاری‌ های نظامی "سودمند دوجانبه" با تهران است.

به نوشته بلومبرگ، نشانه های خرید تسلیحات از روسیه به وسیله ایران، نگرانی‌ هایی را در اسرائیل در مورد پیامدهای گسترش روابط دفاعی مسکو و تهران ایجاد کرده است.

شای هار- زوی (Shay Har-Zvi) از مقام های پیشین وزارت امور راهبردی اسرائیل و از اعضای ارشد دانشگاه رایشمن تل آویو، گفت: روسیه "دشمن اسرائیل است و از محوری که علیه ما می جنگد، حمایت می کند. " وی افزود که نقش مسکو با تشدید درگیری اسرائیل با ایران و گروه‌های شبه ‌نظامی متحد آن اهمیت بیشتری می‌ یابد.

بلومبرگ به نقل از سرلشگر آموس گیلاد، از مقام های ارشد پیشین وزارت جنگ اسرائیل، نوشت: روسیه و ایران بیش از پیش به یکدیگر نزدیک‌ شده اند. روس‌ها اکنون می ‌توانند برخی از فناوری‌های بسیار مهم را که توانمندی های ایران را به نحو چشمگیری ارتقا می دهد، در اختیار آنان قرار دهند.

در ادامه گزارش بلومبرگ با یادآوری روابط نزدیک اسرائیل و روسیه در دهه های اخیر آمده که روابط صمیمانه بنیامین نتانیاهو و ولادیمیر پوتین و همکاری های امنیتی طولانی مدت مسکو و تل آویو در شکل گیری آن نقش داشت. با این حال، این دو از زمان حمله روسیه به اوکراین و با توجه به روابط نزدیک اسرائیل و آمریکا که بی طرف ماندن تل آویو را غیرممکن کرده با افزایش اختلافات روبرو شده و روسیه و ایران نیز به هم نزدیکتر شده اند.

بلومبرگ با ادعای آنکه مشارکت کرملین با ایران بخشی از فشار گسترده تر روسیه برای مقابله با آمریکا و متحدانش در خاورمیانه است، نوشت: روسیه همچنین به دنبال افزایش حضور نظامی خود در منطقه از جمله تاسیس یک پایگاه دریایی در لیبی است.

کد خبر 847430 منبع: ایرنا برچسب‌ها ایران و اسرائیل خبر ویژه ایران و روسیه

دیگر خبرها

  • ویدیو/ عملیات تنبیهی ایران علیه اسرائیل نقطه عطف استراتژیکی در منطقه خاورمیانه بود
  • مقام حزب‌الله: ایران بازدارندگی ساختگی اسرائیل را نابود کرد
  • اعلام آمادگی بلاروس برای توسعه همکاری‌های نظامی
  • روسیه دشمن اسرائیل است | روایت بلومبرگ؛ نگرانی فزاینده اسرائیل از گسترش همکاری‌ نظامی ایران و روسیه
  • ایران و روسیه ائتلاف دفاعی تشکیل می دهند؟
  • وزیر دفاع روسیه در دیدار با وزیر دفاع ایران: آماده گسترش همکاری های نظامی هستیم
  • رایزنی دو مقام نظامی ایران و چین درباره حمله به اسرائیل، مسائل امنیتی منطقه و ...
  • دیدار وزیر دفاع ایران و چین در حاشیه اجلاس سازمان همکاری‌های شانگهای
  • رایزنی باقری با نمایندگان ویژه پوتین
  • اوضاع غزه، موضوع مذاکرات وزرای خارجه بریکس در مسکو