Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/قم کارشناس امام شناسی به تشریح چرایی انحراف صحابه پیامبر(ص) بعد از واقعه غدیر پرداخت.

شکل گیری جامعه اسلامی در دوره پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) یکی از رازگونه ترین و پیچیده ترین دوران تاریخی ادیان است. دورانی که تحولات بسیار سریع و پیچیده راه فهم بسیاری از وقایع تاریخی را که تا امروز ادامه داشته است را به ما می گشاید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غدیر، مهمترین ماموریت پیامبر اسلام از سوی خداوند بود که بتواند جامعه اسلامی را از یک دوره حساس به یک دوره جدید یعنی از نبوت به امامت وارد کند ولی همه چیز به حدی سریع و پیچیده رخ داد که این سرعت تغییر باعث شده است که تا امروز نیز این معما باقی بماند که چرا با اینکه هم قرآن کریم دلالت بر اهمیت این موضوع دارد و هم اینکه یک واقعه عظیم 100 هزار نفری با حضور همه مسلمانان آن روزگار جهان رخ داد چرا پس از رحلت پیامبر جامعه نخبه مسلمان در وهله اول و عموم مسلمانان گویی هیچ حادثه ای رخ نداده و تابع شکل انتخابی خلیفه اول و ایضا دوم و سوم بودند.

این مساله از شبهات بسیار مهمی است که در سالهای اخیر از سوی شبکه های وهابی نیز پخش می شود که در اینجا به بررسی دقیق این موضوع می پردازیم.

سید محمد مهدی موسوی، کارشناس امام شناسی، در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینک اعمالی مانند پوشیدن لباس نو، اطعام کردن، تبسم زدن، عیدی دادن و... که انجام آن در روز عید غدیر از طرف ائمه (ع) به آن تاکید شده است نشان دهنده اهمیت این روز است، عنوان کرد: هدف از این اعمال کاشتن بذر ولایت و محبت اهل بیت (ع) است.

وی با اشاره به اینکه پیامبر اکرم (ص) همواره یک خطر جدی را به مسلمانان گوش زد می‌کرد که طبق آیه ۱۰۰ و ۱۰۱ سوره آل‌عمران خطر ارتداد است، بیان کرد: پیامبر فرمودند که دو شی‌ء گران‌بها (کتاب خدا و عترت) را برای هدایت امت گذاشتم که این‌ها از انحراف امت جلوگیری می‌کنند.

وی با بیان اینکه غدیر رسانه قدرتمند تبلیغ ولایت اهل بیت (ع) است، اظهار کرد: تأکیدی که پیامبر (ص) و ائمه (ع) بر غدیر داشتند اشاره به اهمیت بحث امامت و رهبری دارد.

این کارشناس امام شناسی در رابطه با چرایی انحراف صحابه پس رحلت پیامبر (ص) تصریح کرد: قرآن کریم در آیه ۱۴۲ سوره اعراف به حضرت موسی (ع) می‌گوید ۳۰ روز به کوه طور بیا، بعد از ۳۰ روز به حضرت موسی (ع) خطاب میرسد که ۱۰ روز دیگر هم بمان.

وی با اشاره به اینکه زمانی که حضرت موسی (ع) بعد از ۴۰ روز به نزد قوم خودش بازگشت آن‌ها گوساله پرست شده بودند، ادامه داد: این رویداد در حالی رخ داده بود که از حضرت موسی ۱۰ معجزه آشکار اژدها شدن عصا، ستاره شدن دستش، شکافتن دریا و... را دیده بودند اما زمانی که حضرت موسی (ع) فقط ۱۰ روز تأخیر کرد سامری آن‌ها را منحرف کرده بود.

موسوی بابیان اینکه از واقعه غدیر تا شهادت پیامبر (ص) ۷۰ روز است و این در حالی که با غیبت ۴۰ روزه یک نبی امتی منحرف شدند، بیان کرد: در روایتی در کتاب صحیح مسلم که از کتب معتبر اهل سنت است بیان می‌شود که پیامبر (ص) کنار حوض کوثر منتظر صحابه هستند اما می‌بینند صحابه فوج فوج به سمت جهنم می‌روند و پیامبر اکرم (ص) سؤال می‌کنند اصحاب من رو کجا می‌برند؟ پاسخ می‌آید که ای پیامبر نمی‌دانی آن‌ها بعد از تو چه کردند؛ آن‌ها به باطل و قهقرا برگشتند.

 وی با اشاره به اینکه به این اتفاق در قرآن اشاره شده است و در روایات نیز بیان شده است که هرچه در قوم بنی اسراییل اتفاق افتاد در امت محمد (ص) هم رخ می‌دهد، گفت: مطاع دنیوی باعث شد که امثال طلحه و زبیر در برابر حضرت امیرالمؤمنین (ع) قرار بگیرند.

وی بیان کرد: طلحه و زبیر زمانی که دیدند از غنائم و سمت‌ها محروم شدند در مقابل حضرت علی (ع) صف‌آرایی کردند که نشان می‌دهد نیت آن‌ها در دفاع از حضرت علی (ع) صاف نبود است.

کارشناس امام شناسی اضافه کرد: برای اینکه این اتفاق در عصر ما رخ ندهد باید همواره با مجالسی که یاد اهل‌بیت (ع) و ذکر خدا در آن هست ارتباط داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه غدیر فقط آغاز ولایت نبود بلکه انتها ولایت هم در غدیر مشخص است، اظهار کرد: پیامبر (ص) در ۱۴۰۰ سال قبل، ۲۵ جمله درباره امام زمان (عج) گفته است و بیان کرده است که ای مردم آگاه باشید که قائم از فرزندان من است و روزی می‌آید و زمین را پر از عدل و داد می‌کند و ای مردم در سپاهش باشید یاری اش کنید.

موسوی با بیان اینکه ما باید با وارث و یادگار غدیر پیوند ببندیم تا در لحظه ظهور در گروه مقابل نباشیم، گفت: تمام آنچه در عصر حاضر برای حفظ ایمان، عاقبت به خیری و زندگی اسلامی ما مهم است ارتباط قلبی با امام زمان (عج) است زیرا ایشان وارث غدیر هستند.

وی با تأکید بر اینکه به هر میزان که به نور حضرت نزدیک شویم زندگی‌های مان از آفت‌ها و آسیب‌های آخر زمان در امان می‌ماند و هر میزان از این نور دور شویم تاریکی به سراغ ما می‌آید، یادآور شد: اولین منبع انرژی عالم حضرت مهدی (عج) است و تمام مشکلات به دست ایشان حل می‌شود.

این کارشناس امام شناسی تأکید کرد: الآن پسر امیرالمؤمنین (ع) بین ما زنده هستند و اما ما فراموش کردیم و آن‌گونه که باید در خانه ایشان را نمی‌زنیم.

شیعه از اعتقاداتش دست نکشیده است

وی با اشاره به اینکه شور مناسبت‌های مذهبی مانند غدیر نه تنها در بین جامعه کمرنگ‌تر نشده است بلکه نسبت به گذشته بیشتر هم شده است، بیان کرد: برای مثال؛ امسال برای اولین به مناسبت غدیر مسیری ۱۰ کیلومتری همراه با موکب در تهران راه اندازی شده است که تاکنون نبوده است.

موسوی بابیان اینکه شیعه از اعتقاداتش دست نکشیده است و مطاع دین و همیشه مشتری خودش را داشته است، ادامه داد: در اکثر کشورهای شیعه بزرگ داشت و تکریم بزرگان دین و مراسم‌های مذهبی بیشتر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: نهج البلاغه واقعه غدیر خم عيد غدير صحابه پیامبر ص کارشناس امام شناسی رحلت پیامبر حضرت موسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۱۸۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشگویی مشاور قالیباف از گشت ارشاد؛ واقعه فیزیکی جدید کف خیابان؟!

مهدی محمدی، مشاور قالیباف درباره طرح نور هشدار داد: ممکن است شاهد یک واقعه فیزیکی برنامه ریزی شده کف خیابان باشیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، واکنش ها به بازگشت گشت ارشاد به خیابان ها همچنان ادامه دارد. در جدیدترین واکنش به این موضوع، مهدی محمدی مشاور رئیس مجلس، در یادداشتی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت؛

ضرورت فوری لطمه زدن به تاثیر شگفت عملیات وعده صادق بر افکار عمومی ایران، و سپس آغاز مناقشه برانگیز عملیات پلیس در مقوله حجاب، اجرای یک پروژه جدید روانی برای تحریک جامعه در حوزه زنان را کاملا پیش بینی پذیر کرده بود. قدم بعدی ممکن است یک واقعه فیزیکی برنامه ریزی شده کف خیابان باشد.

دیگر خبرها

  • درخشش گروه سرمایه گذاری غدیر و هلدینگ های زیر مجموعه آن در ششمین نمایشگاه ( ایران اکسپو ۲۰۲۴ )
  • انحراف مینی بوس در اتوبان پیامبر اعظم(ص) ۸ نفر را راهی بیمارستان کرد
  • تقسیم امتیازات شمالی‌ها و جنوبی‌ها در غدیر
  • انحراف مینی بوس در اتوبان پیامبر اعظم تبریز ۸ نفر را مصدوم کرد
  • گردهمایی «دختران دانشجو» در قم برگزار ‌می‌شود
  • میزبانی آبی‌ها از 7 بازی، قبل از جریمه سنگین (عکس)
  • پیشگویی مشاور قالیباف از گشت ارشاد؛ واقعه فیزیکی جدید کف خیابان؟!
  • گردهمایی بزرگ دختران دانشجو در قم برگزار می شود
  • مانع بزرگ برای حضور بیرانوند مقابل سپاهان
  • غدیر، اصل و اصول مهندسی دین خداست