Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، محمدمهدی سیدناصری، مترجم و نویسنده، مدرس و پژوهشگر حوزه حقوق و روابط بین‌الملل در یادداشتی با اشاره به روز جهانی عدالت بین المللی که می‌تواند یک تاریخ مشترک جهانی را برای همه افراد بشر فراهم سازد تا بیشتر به عدالت متعهد شوند و در ایجاد فرهنگ عدالت و صلح سهیم باشند پرداخته است.

سیدناصری کتاب‌هایی چون «آشنایی با سازمان‌های بین‌المللی به زبان ساده»، «دیوان بین المللی کیفری را بهتر بشناسیم»، «سازمان ملل متحد را بهتر بشناسیم: ۹۳ پرسش و پاسخ درباره سازمان ملل متحد به انضمام متن منشور سازمان ملل متحد»، «شورای امنیت سازمان ملل را بهتر بشناسیم»، «گروه ویژه اقدام مالی (FATF) را بهتر بشناسیم: ۴۸ پرسش و پاسخ درباره گروه ویژه اقدام مالی به زبان ساده» و «دیوان بین‌المللی دادگستری را بهتر بشناسیم: ۴۸ پرسش و پاسخ درباره دیوان بین‌المللی دادگستری» را در کارنامه پژوهشی خود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشروح متن این یادداشت را در ادامه بخوانید:

اگرچه عدالت مفهومی بسیار پیچیده و دشوار بوده و فلاسفه بزرگ جهان در تبیین آن نظرات مختلفی را مطرح کرده‌اند؛ اما پذیرش حداقلی آن در عصر بین المللی حاضر و رفع تبعیض‌ها و نابرابری‌های آشکار و روشن آرمانی همگانی است. روز جهانی عدالت بین المللی می‌تواند یک تاریخ مشترک جهانی را برای همه افراد بشر فراهم سازد تا بیشتر به عدالت متعهد شوند و در ایجاد فرهنگ عدالت و صلح سهیم باشند. عدالت و صلح و امنیت از جمله نیازهای فطری و ذاتی بشری است و تنها در سایه این موهبت‌های الهی است که می‌توان به رشد و تعالی در جامعه دست یافت.

از زمانی که با پایان جنگ جهانی دوم دادگاه‌های نظامی بین‌المللی در نورنبرگ و توکیو به جنایات برخی از سران رژیم نازی آلمان و رژیم ژاپن رسیدگی کردند، اندیشه ایجاد یک دادگاه بین‌المللی برای رسیدگی به جرایم بزرگ در جهان به طور جدی مطرح بود. بالاخره در سال ۱۹۹۸ میلادی به پیشنهاد سازمان ملل متحد کنفرانسی از نمایندگان دیپلماتیک کشورهای عضو در رم برگزار شد که در تاریخ ۱۷ ژوئیه همان سال کلیات طرح مربوط به تشکیل یک دادگاه بین‌المللی را تصویب کرد. «اساسنامه رم» سندی است برپایه قطعنامه‌های متعدد مجمع عمومی سازمان ملل متحد که حیطه مسئولیت، اختیارات و صلاحیت «دیوان کیفری بین‌المللی» را دقیقاً تعریف کرده است. دیوان کیفری بین‌المللی از اول ژوئیه ۲۰۰۲ میلادی برای حفظ صلح و امنیت در جهان، در لاهه واقع در کشور هلند آغاز به کار کرد. البته این نهاد را نباید با «دیوان بین‌المللی لاهه» اشتباه گرفت که از ارکان اصلی و قضائی سازمان ملل متحد برای رسیدگی به اختلافات قانونی میان کشورهای جهان است.

«دیوان کیفری بین‌المللی» یک دادگاه کیفری بین‌المللی دائمی است که صلاحیت قضائی آن رسیدگی به جرایم سنگین در حقوق بین‌الملل مانند «نسل‌کشی»، «جنایت علیه بشریت» و «جنایت جنگی» را دربر می‌گیرد. از سال ۲۰۱۰ میلادی «جنایت تجاوز» نیز به این جرایم افزوده شد که شامل حمله نظامی و اشغال کشور دیگر می‌شود. اساسنامه رم «جنایات کانونی» را به صورت زیر تبیین کرده است:

نسل‌کشی (کشتار اعضای یک گروه ملی، قومی، نژادی یا دینی با هدف نابودی کامل یا بخشی از آن گروه)، جنایت علیه بشریت (در اساس یعنی گسترش منظم نقض حقوق بشر، مانند ناپدید کردن اشخاص، تجاوز جنسی، کوچ اجباری، به بردگی کشاندن و شکنجه)، جنایت جنگی (نقض حقوق بین‌الملل انسانی و کاربرد جنگ‌افزار بیولوژیک، شکنجه، تجاوز یا بمباران عامدانه غیرنظامیان در یک منازعه مسلحانه). جنایت تجاوز (جنگ تجاوزگرانه، محاصره و بمباران بنادر و سواحل و نیز گسیل باندهای مسلح به کشور دیگر)

شایان ذکر است که این دیوان فقط به جرایم افراد رسیدگی می‌کند و نه کشورها. کشورهایی که اساسنامه رم را تصویب کرده‌اند، در صورت لزوم باید حتی مقامات بلندپایه حکومتی خود را تسلیم این دادگاه کنند. اما دیوان کیفری بین‌المللی آخرین گزینه است و نسبت به دادگاه‌های ملی اولویت ندارد. این دادگاه همچنین نمی‌تواند به بررسی مواردی بپردازد که در یک کشور غیر عضو صورت گرفته است. این دادگاه همچنین فقط به جنایاتی رسیدگی می‌کند که پس از اول ژوئیه ۲۰۰۲ میلادی یعنی زمان از قوه به فعل درآمدن اساسنامه رم روی داده‌اند.

بر اساس این زمینه تاریخی بود که مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۰ میلادی در تجدید پیمان با اساسنامه رم روز ۱۷ ژوئیه هر سال را «روز جهانی عدالت بین المللی» نامگذاری کرد. هر سال در چنین روزی در سراسر جهان اقدامات گوناگونی انجام می‌گیرد تا ضرورت متعهد ماندن به حقوق بین‌الملل یادآور و به گونه‌ای از فعالیت دیوان کیفری بین‌المللی پشتیبانی شود. روز جهانی عدالت همزمان انگیزه‌ای است برای سازمان‌های حقوق بشری، تا توجه مردم سراسر جهان را به خواسته‌های خود در مبارزه با نقض حقوق بشر در کشورهای گوناگون جلب کنند. باید توجه داشت که جنایاتی که دیوان کیفری بین‌المللی به آنها رسیدگی می‌کند، از بدترین و زشت‌ترین مظاهر بی‌عدالتی در جهان هستند و نقض سنگین حقوق بشر در بسیاری از کشورهای جهان بود که ضرورت ایجاد نهادی بین‌المللی برای رسیدگی به این گونه ناعدالتی‌ها را پدید آورد.

در نظام حقوق بین الملل تحولات قابل تأملی روی داده که ملاحظات انسانی فصل مشترک بسیاری از آنهاست. ظهور و روند رو به تکامل مفهوم جامعه بین المللی، متضمن شناسایی ارزش‌های بنیادین برای این جامعه است، به نحوی که تضمین حمایت و احترام به اصول و ارزش‌های مزبور به منزله دغدغه‌ای مشترک در نظام بین المللی مورد توجه است. تاکنون ابزارها و شیوه‌های مختلفی برای حراست از منافع و ارزش‌های مشترک جامعه بین المللی پیش بینی شده که هر یک درجه‌ای از مؤثر بودن را دارا هستند؛ اما مؤثرترین اقدام، ضمانت اجرای کیفری و به عبارت دیگر تعقیب، محاکمه و مجازات نقض گسترده ارزش‌های بنیادین جامعه است. به این ترتیب ایده عدالت کیفری جهانی، به منزله یکی از آرمان‌های مهم جامعه بین المللی مطرح است که تلاش می‌شود توسط مراجع قضائی کیفری از جمله دادگاه‌های بین المللی و دادگاه‌های ملی محقق شود، هرچند هنوز در ابتدای مسیر قرار دارد و تا رسیدن به نقطه ایده آل، بسیار فاصله دارد.

در ارزیابی کارآمدی نظام حقوق بین الملل کیفری در جهان معاصر، ناگزیر از توجه به مقتضیات جامعه بین المللی هستیم، همچنان که دغدغه جامعه بین المللی برای تحقق عدالت کیفری جهانی و البته موانع پیش روی آن از اهمیت بسزایی برخوردار است. روز جهانی عدالت بین المللی فرصتی برای اندیشیدن درباره علل ناکارآمدی و نقاط ضعف و قوت این دادگاه بین المللی است تا بتوان با رفع نواقص آن، دنیای امن‌تری برای مردم جهان و جهانی ناامن برای دنیای جنایتکاران رقم زد؛ و به امید روزی که عدالت و صلح جهانی تنها یک کلمه نباشد و در سرتاسر دنیا برقرار شود.

کد خبر 5541053

منبع: مهر

کلیدواژه: مفهوم عدالت سازمان ملل متحد حقوق بین الملل معرفی کتاب عید غدیر خم حوزه هنری کتاب و کتابخوانی نقد کتاب ترجمه یازدهمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر محمد مهدی اسماعیلی شعرخوانی تازه های نشر مد و لباس شعر آئینی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیوان کیفری بین المللی دیوان بین المللی جامعه بین المللی سازمان ملل متحد بهتر بشناسیم حقوق بین الملل عدالت و صلح حقوق بشر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۱۸۳۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آفریقای جنوبی: از نزدیک تحقیقات دادگاه لاهه را دنبال می‌کنیم

ریاست جمهوری آفریقای جنوبی اعلام کرد که کشورش از نزدیک تحقیقاتی را دنبال می‌کند که ممکن است طی آن دیوان بین‎المللی کیفری «لاهه» حکم بازداشت نخست وزیر رژیم صهیونیستی را صادر کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، « وینسنت ماگونیا» سخنگوی ریاست جمهوری آفریقای جنوبی در یک نشست مطبوعاتی گفت: این کشور انتظار دارد دیوان بین المللی کیفری طی هفته جاری حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل (رژیم صهیونیستی) را صادر کند.

وی تصریح کرد: آفریقای جنوبی تحولات‌های مربوط به حکم بازداشت احتمالی نتانیاهو را از نزدیک دنبال می‌کند و از هرگونه مداخله  نهادهای مرتبط با حمایت از قوانین بین‌المللی و تامین امنیت جان شهروندان در این زمینه  استقبال می‌کند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، سخنگوی ریاست جمهوری آفریقای جنوبی با تاکید بر پایبندی کشور به اصول حقوق بین‌الملل اظهار داشت: ما معتقدیم هیچ فرد یا کشوری نباید فراتر از قوانین بین المللی باشد.

وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی یکشنبه هفته جاری با انتشار بیانیه‌ای صدور حکم بازداشت از سوی دیوان بین‌المللی کیفری علیه مقامات بلندپایه این رژیم را شائعه خواند.

کدامیک از سران صهیونیست تحت تعقیب دادگاه لاهه قرار می‌گیرند؟

رسانه‌های عبری به تازگی گزارش هایی را در خصوص احتمال صدور حکم بازداشت نخست وزیر، وزیر جنگ و رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی منتشر کرده‌اند.

به رغم اینکه دیوان بین‌المللی کیفری از رژیم صهیونیستی خواسته است اقدامات فوری را برای توقف نسل کشی در غزه انجام دهد اما حملات نظامیان این رژیم به نوار غزه همچنان ادامه دارد و شهروندان این باریکه همچنان در محاصره به سر می‌برد و از دسترس به آب، مواد غذایی و دارویی محروم هستند.

در جریان حمله نظامیان صهیونیستی به غزه بیش از 34 هزار و 470 نفر شهید و افزون بر 77 هزار تن مجروح شده‌اند که بیشتر آنان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند و این در حالی است که از جمعیت دوملیون و 500 هزار نفری غزه نزدیک به دو میلیون نفر آنان آواره شده‌اند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • روسیه: آمریکا در مورد اقدام دادگاه لاهه علیه اسرائیل ریا می‌کند
  • بعید است دفاعیات نتانیاهو به جلوگیری از حکم دیوان لاهه کمک کند | پیامدهای حکم لاهه برای نتانیاهو
  • نتانیاهو، پریشان‌تر از همیشه
  • آفریقای جنوبی: از نزدیک تحقیقات دادگاه لاهه را دنبال می‌کنیم
  • دیوان بین‌المللی کیفری از اظهارنظر درباره موضوع حکم بازداشت نتانیاهو خودداری کرد
  • طرح کنگره آمریکا علیه دیوان کیفری بین‌المللی
  • کنگره آمريکا دیوان بین‌المللی کیفری را تهدید کرد
  • دیوان بین‌المللی کیفری بدون حمایت آمریکا نمی‌تواند علیه اسرائیل اقدام کند
  • زمزمه صدور حکم جلب دادگاه لاهه برای نتانیاهو
  • ترکیه خواستار تشکیل پرونده دیوان کیفری بین‌المللی علیه اسرائیل شد