Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضا ورزی کارگردان سینما و تلویزیون این روزها فیلمنامه «حضرت نوح» را در حال نگارش دارد اما خودجوش! او در روز عید غدیر آرزوی ساخت یک سریال درباره امام حسین(ع) را مطرح کرد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، ساخت فیلم درباره زندگی انبیاء و امامان دغدغه خیلی از فیلمسازان و اهالی فرهنگ و هنر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مفاهیمی که اگر در جلوی دوربین سریال و فیلم قرار بگیرد خیلی بهتر به جامعه منتقل می‌شود. اتفاقی که با آثارِ داود میرباقری در سریال «امام علی(ع)»، «مختارنامه»، یا مرحوم سلحشور و سریال‌هایی مثل «یوسف پیامبر» و محمدرضا ورزی و «ابراهیم خلیل‌الله» و خیلی آثار دیگر افتاده است. 

کارهایی که هم مخاطبان و هم اهالی فرهنگ و هنر از آن استقبال می‌کنند. یکی از مهمترین علایق فیلم‌سازان و اتفاقاً فرصتی برای نقش‌آفرینی‌های فاخر به بازیگران می‌دهد، چرا که زندگی اهل‌بیت و انبیایِ ما آنقدر دراماتیک‌ هستند که سازنده اثر نیازی به درام‌پردازی و تخیّل ندارد و با اندکی تلاش می‌تواند تضمین‌کننده ساخت اثری موفق و تماشایی باشد و مردم به‌واسطه تاریخی بودن شخصیت و نوع تفکراتش به این آثار علاقه زیادی نشان داده‌اند.

محمدرضا ورزی کارگردان مجموعه‌های تلویزیونی  "معمای شاه"، "سال‌های مشروطه" ، "تبریز در مه" و "ستارخان " است؛ البته کنار این آثار تاریخی، فیلم سینمایی "ابراهیم خلیل‌الله" و غیره را در کارنامه ی خود دارد. کارگردانی که این روزها دغدغه کارهای مذهبی و دینی دارد و علاقه‌مند است سریال‌هایی درباره حضرت نوح(ع) و حضرت هاجر(س) را بسازد.

عموم مردم به تماشای آثارمذهبی علاقه‌مند هستند/ ساختِ یک اثر مذهبی لیاقت می‌خواهد

او در روز عید غدیر نگاهی به آثار مذهبی و کم‌کاری‌های سیما و سینما نسبت به ساختِ آثار دینی و آیینی دارد. مشروحِ آن را در ادامه بخوانید:

محمدرضا ورزی کارگردان سینما و تلویزیون به خبرنگار خبرگزاری تسنیم، گفت: این روزها درحال ویرایش متنی هستم در دوران جنگ‌های سه‌گانه هرات درقالب یک رمان تاریخی. اما گرایش اصلی من به‌ تولید اثری مذهبی است. علاقه‌مند هستم بیشتر در خصوص تاریخ مهدویت، تاریخ انبیا، ائمه اطهار(ع) تولید کنم. واقعاً جای کارهای مذهبی و دینی در تلویزیون خالی است و عموم مردم به تماشای آثارمذهبی علاقه‌مندند. 

کارگردان "معمای شاه" توضیح داد: مدیران و دست‌اندرکاران امر نباید بگذارند تولیدات مذهبی نادیده گرفته شوند. هنوز حال و هوای فیلم "ابراهیم خلیل‌الله" بعد ازگذشت 18 سال بامن همراه است. فیلمی که برای من برکات زیادی همراه داشت و خداوند را هزاران بار شکر می‌کنم که این اجازه را به من داد تا چنین اثری را در کارنامه‌ کاری ام ثبت کنم. حقیقتا ساخت و تولید این کارها، لیاقت می‌خواهد.

دلم می‌خواهد سریال حضرت نوح(ع) را بسازم

وی افزود: سالها پس ازتولید فیلم سینمایی "ابراهیم خلیل‌الله"، درباره حضرت نوح (ع) پژوهش مفصلی را برای نگارش یک سریال تلویزیونی انجام دادم سال‌هاست به صورت ناپیوسته درخصوص سریال نوح (ع) دستی برقلم می‌برم.علاقه‌مند هستم داستان حضرت نوح(ع) را جلوی دوربین ببرم که کار قرآنی بسیار زیبایی است. خوشبختانه امروز کار جلوه‌های ویژه در سریال‌های تلویزیونی وسینما مترقی شده است. اخیراً فیلم سینمایی "منطقه پرواز ممنوع" را دیدم. از بازسازی یوزپلنگ ایرانی در آخر فیلم حیرت کردم که چقدر طبیعی است.

بسیاری هنوز حضرت نوح(ع) را خوب نمی‌شناسند

کارگردان فیلم سینمایی "ستاره خضرا" افزود: در حالی که سینمای غرب فیلمی درباره حضرت نوح(ع) رابا آن ابتذال و هتاکی حریم آن پیامبر الهی تولید می‌کند، جا دارد از لحاظ بصری به طرزی جذاب و در شأن آن پیامبر اولوالعزم تولید شود. هنوز درباره این سریال با جایی صحبت نکردم اما برای نگارش آن خیلی زحمت کشیدم. بسیاری از زندگی پر ازعبرت حضرت نوح(ع) اطلاع وافی ندارند. این قصه را به ثبت رسانده‌ام و تاکنون باجایی مذاکره‌ای برای تولید آن نشده است. باید نگارش فیلمنامه به اتمام برسد آن‌وقت می‌توانم بگویم با کجا تولید می‌کنم. در زمان پژوهش و مطالعات زیادی که داشتم متوجه شدم این قصه خیلی به دردِ شرایط امروز می‌خورد و محتوای پرقدرتی دارد. بسیاری هنوز حضرت نوح(ع) را خوب نمی‌شناسند.

گلایه از کمبود آثار مذهبی در سیما و سینما/ به موقع عمل نکنیم تحریف می‌شویم

او با گلایه از کمبود آثار در حوزه کارهای دینی و مذهبی، تأکید کرد: به عنوان گلایه مطرح نمی‌کنم اما واقعاً کمبود و خلأ در این حوزه بسیار است. گلایه زمانی مطرح می‌شود که قرار باشد یک اتفاقی بیفتد؛ پیشنهاد من این است در خصوص تاریخ اسلام و تاریخ ادیان کار جدّی بکنیم تا قبل از اینکه یک جریان ضدمذهبی بخواهد با تحریف‌هایش، افکار مخاطبین را به انحراف بکشاند. آنها هویتِ اعتقادی و باورهای مخاطب ما را نشانه گرفته اند. همان کاری که در ساختِ فیلم نوح(ع) با بازی بردپیت انجام دادند. 

استقبالِ نسل جوان از محتوای تاریخ اسلام و ادیان

این کارگردان شناخته شده خاطرنشان کرد: شما ببینید بعد از 20 سال انتظار، داود میرباقری سریال «سلمان فارسی» را جلوی دوربین برده و چقدر با مشقت و سختی این کار را پیش می‌برد. واقعاً خلأ آثار دینی و مذهبی در سیما و سینمای ما جدّی است. اگر این آثار خوب پردازش شوند هرکاری در این حوزه ساخته شوند، بیننده خوبی داشته و خواهد داشت. 

چرا هنوز سریال «موسی(ع)» ساخته نشده؟

وی با اشاره به اینکه می‌توانستیم در طول این سال‌ها به جای تعدد کارهای آپارتمانی شبیه به هم، سریال «موسی(ع)» را ساخته باشیم، گفت: جالب است بدانید که ساختِ فیلم و سریال در حوزه مذهبی، مشقت و سختی دارد و باید عاشقانه پایِ این کارها ایستاد. همان اتفاقی که سال 1383 برای من افتاد و «ابراهیم خلیل‌‌الله» را در شرایطی خاص ساختم. به صرفِ انجام یک کار به آن نگاه نکردم و سال‌ها قبل بدون اینکه با کسی قرارداد داشته باشم، تحقیق می‌کردم. 

ساخت داستان‌های سخیفی از پیامبران توسط هالیوودی‌ها

ورزی در خصوص داستان‌های سخیفی که هالیوودی‌ها از پیامبران می‌سازند، خاطرنشان کرد: متأسفانه در هالیوود براساس داستانی سخیف و غیرواقعی قصه «حضرت موسی(ع)» را کار کرد که صددرصد نگاه صهیونیستی پشت آن بود؛ یا فرازهایی از فیلمی که درباره حضرت نوح(ع) را ساختند، کاملاً نشان می‌دهد چقدر غیرواقعی و غیرمستند ساخته شده‌اند. پیامبر خدا را آن‌گونه تحریف کردند که به مقام انبیاء لطمه بزنند. 

آرزوی کارگردان «ابراهیم خلیل‌الله» در روز عید غدیر

وی افزود: در روز عیدسعید و با برکت غدیر، به عنوان یک فیلمساز عرض می‌کنم در واقعه عاشورا هزاران مفهوم وجود دارند که می‌توان به آنها پرداخت. وظیفه فیلمساز مسلمان شیعه غیر از این نیست و باید به این مفاهیم و محتوای ارزشمند بپردازد. این پردازش هم باید حمایت مالی و معنوی بشود. روزگاری آرزو داشتم زندگی امام حسین(ع) را بسازم، اما جرأت نکردم.

مرور آثار مذهبی با اشاره به کم‌کاری‌ها

این کارگردان با مروری بر آثار مذهبی و دینی که ساخته شده به کم‌کاری‌ها در این حوزه اشاره کرد و افزود: در تاریخ اسلام و ادیان آثاری که ساخته‌ شده‌اند، دو رقمی نیستند. یادم می‌آید سریالی تحت عنوان «روایت عشق» سال 1366 درباره امام حسین(ع) ساخته شد و مرحوم رضا سعیدی نقش ابن زیاد را بازی می‌کرد؛ آن‌قدر این نقش درست و زیبا ایفا شد که من آن را بهترین نوعِ پرداخت این نقش و کاراکتر می‌دانم. یا نقش عمر بن سعد را انوشیروان ارجمند بازی کرد. در زمان خودش چندباره پخش شد و یک کار تلفیقی از تله تئاتر و سینما بود. بعد از آن کاری به نام «میهمان مرو» یک سریال سه قسمتی در ارتباط با سفر امام رضا(ع) به خراسان ساخته شد که باز هم مرحوم رضا سعیدی در آنجا نقش مأمون را بازی کرد. دهه ی شصت شروع خوبی بود برای تولید آثاردینی. ولی ازیک جا به حداقل رسید و سپس متوقف شد.

وی ادامه داد: بعدها در حالی سریال امام علی(ع) ساخته می‌شد که فیلم سینمایی «روز واقعه» هم جلوی دوربین رفت. بعد از آن «معصومیت از دست رفته» تولید شد و یک کاری هم مجتبی یاسینی به نام «دو طفلان مسلم» ساخت. این یک واقعیت است، هرکاری برای حضرت سیدالشهداء(ع) انجام دهید حتی یک خط بنویسید در راه رضای خداست و امام حسین(ع) بدهکارِ کسی نمی‌ماند. 

تجدیدنظر مدیریتی در سیما

ورزی در پایان تأکید کرد که از مدیران جدید خیلی انتظار ندارم و بیشتر تصورم بر این است که ان‌شاءالله خدا بخواهد این اتفاق بیفتد و مسئولین امر نسبت به کم‌کاری‌هایی که در طول این 42 سال درخصوص آثار دینی و مذهبی انجام شده، تجدیدنظری صورت بدهند. 

حضور احتمالی سریال «حبیب» در محرم/ امین زندگانی با نقشی متفاوت در سوریهآخرین خبرها از سریال شهید حججینظر حقوقدانان درباره قوت و ضعف "آقای قاضی" / میزان مطابقت سریال با واقعیت جاری در دادگاه‌ها چقدر است؟روایت معاون برون‌مرزی از لابی صهیونیستی برای محدودیت پخش یک برنامه تلویزیونی/ سریال «گیلدخت» به کجا رسید؟

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: عید غدیر سینمای ایران رسانه ملی سریال عید غدیر سینمای ایران رسانه ملی سریال ابراهیم خلیل الله فیلم سینمایی محمدرضا ورزی جلوی دوربین امام حسین ع آثار مذهبی کم کاری ها روز عید حضرت نوح ع علاقه مند ساخته شد عید غدیر سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۱۸۹۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ائمه معصومین(ع) سرآمدان گفت‌وگو بودند/نباید به مقدسات توهین شود

به گزارش خبرنگار مهر، همایش بین‌المللی «اسلام؛ دین گفتگو و زندگی» با حضور حجت الاسلام و المسلمین رضا رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) به عنوان مهمان ویژه، در شهر «سائوپائولو» در کشور برزیل، برگزار شد.

در این همایش نماینده وزارت دادگستری برزیل، نماینده کنفدراسیون کاردینال‌های این کشور، برخی از کشیش‌ها و شخصیت‌های مسیحی سائوپائولو، مسئولان سیاسی این شهر و ایالت سائوپائولو و جمعی از علما و مبلغان و شخصیت‌های دینی آمریکای جنوبی حضور داشتند و سخنرانان بر ضرورت گفت‌وگو بین ادیان و مذاهب، تاکید و نسبت به حضور حجت الاسلام و المسلمین رمضانی در این همایش ابراز خرسندی کردند.

ائمه معصومین (ع) سرآمدان گفت‌وگو و تبادل نظر

حجت الاسلام و المسلمین رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) در سخنانی در این همایش، با اشاره به اهمیت علم در نگاه شیعی اظهار کرد: علم، اساس هر خیر است، در مقابلش جهل و نادانی پایه هر شرّی خواهد بود و جهل اصل کل شرّ است. اگر انسان خودش را درست بشناسد، خدای خودش را هم خواهد شناخت. حضرت امیرالمومنین (ع) در روایتی فرمودند: «مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ کانَ لِغَیْرِهِ أَعْرَفَ وَ مَنْ جَهِلَ نَفْسَهُ کانَ بِغَیْرِهِ أَجْهَلَ»؛ اگر انسان خودش را درست بشناسد، انسان‌های دیگر را هم درست خواهد شناخت و شناختش نسبت به دیگران بهتر می‌شود. اما وای بر جهل و نادانی! اولین نادانی، نادانی نسبت به خود است. هر کس نسبت به خودش نادان باشد، هم می‌لغزد و هم گمراه می‌شود. اگر انسان خودش گمراه شد، دیگران را هم گمراه می‌کند و نسبت به دیگران، جاهل‌تر و نادان‌تر خواهد بود. همه ما مأمور شدیم که خودمان را بشناسیم، «إعرِف نَفسَکَ». ارسطو در آکادمی خود نوشته بود: خود را بشناس، خودشناسی رمز رشد بشر است و باعث می‌شود که انسان احساسی نسبت به همه انسان‌ها، پیدا کند.

وی ادامه داد: حضرت امیرالمومنین (ع) مورد پذیرش همه مسلمانان است. شیعیان ایشان را امام می‌دانند و علمای اهل‌سنت هم حضرت امیرالمومنین (ع) را به عنوان خلیفه چهارم پذیرفته‌اند و قبول دارند. ایشان دارای ویژگی‌های برجسته‌ای هستند که یکی از آن‌ها «عدالت» است. «جورج جرداق» نویسنده مشهور مسیحی لبنانی است که کتاب خیلی خوبی را در خصوص حضرت امیرالمومنین (ع) به نام «صوت العداله» در پنج جلد به نگارش درآورده و خلاصه این کتاب هم در یک جلد منتشر شده است. من پیشنهاد می‌کنم که این کتاب به زبان‌های اسپانیایی و پرتغالی ترجمه شود. جورج جرداق، عاشق و دلداده حضرت امیرالمومنین (ع) است و نسبت به ایشان عشق می‌ورزد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) افزود: حضرت امیرالمومنین (ع) تعبیری دارند با این مضمون که مردمان دو دسته‌اند، گروهی برادر دینی تواند و گروهی در آفرینش با تو همانندند. به ما این طور یاد دادند که به مسیحیان یا یهودیان هم، برادر مسیحی یا یهودی بگوییم؛ یعنی ای کسانی که پیرو حضرت موسی یا حضرت عیسی هستید، رسول اکرم (ص) با همه آن‌ها صحبت می‌کردند و برهان و منطق خود را ارائه می‌دادند. یک جایی خداوند به رسول اکرم (ص) می‌گوید: «قُلْ هاتُوا بُرْهانَکُمْ» شما هم منطق و حرف‌هایتان را بیاورید و با هم حرف بزنیم. حتی آن کسی که هیچ چیزی را هم قبول ندارد با او هم صحبت کن، «قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ» و به آنها منطق خودت را بگو! دیالوگ این است. اگر منطق تو را درک نکردند و استدلال تو را نپذیرفتند و اصلاً تو را قبول نکردند، تو صبر کن نسبت به آن چیزهایی که به تو می‌گویند، «وَ اصْبِرْ عَلی ما یَقُولُونَ‌». اگر هم می‌خواهی آنها را ترک کنی، از آنان به نیکویی دوری کن، «وَٱهجُرۡهُمۡ هَجرٗا جَمِیلٗا».

حجت الاسلام و المسلمین رمضانی در ادامه، ائمه معصومین (ع) را سرآمدان گفت‌وگو دانست و تصریح کرد: امامان و رهبران دینی ما مثل امام صادق (ع) و امام رضا (ع)، با همه از جمله مسیحیان و زرتشتیان، صحبت می‌کردند. باید با هم حرف بزنیم و همدیگر را بفهمیم و درک کنیم و به یکدیگر احترام بگذاریم. اسلام، زندگی مسالمت‌آمیز را که در زبان عربی به آن «التعایش السلمی» گفته می‌شود، ترویج می‌کند. بشر باید در کنار همدیگر باشد. اسلام مدافع توسعه ارتباطات؛ اعم از ارتباط با خود، ارتباط با دیگران، ارتباط با خداوند و ارتباط با طبیعت است. اسلام تاکید دارد که طبیعت را از بین نبرید و آن را آلوده نکنید، اسلام نسبت به طبیعت این حرف را می‌زند تا چه برسد به انسان؛ تا چه برسد به حقوق حیوانات!

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: برخی وقتی که بحث‌های حقوقی را مطرح می‌کنند می‌گویند که این بحث‌ها مربوط به صد سال یا صد و پنجاه سال پیش است، اما ما مدرک و سند داریم که هزار و دویست و پنجاه سال پیش رساله حقوق توسط امام سجاد (ع) با بیش از پنجاه حق، نوشته شد. در ده سالی که در مرکز اسلامی هامبورگ در آلمان بودم، این مبحث را به صورت مفصل، مطرح کردم، در آنجا بخشی از اعلامیه جهانی حقوق بشر را پذیرفتم و بخشی دیگر از آن را نقد کردم، حقوق اخلاقی را هم در آنجا مطرح کردم. روایت بسیار زیبایی از ائمه معصومین (ع) نسبت به طبیعت وجود دارد با این مضمون که اگر روزی جنگی با دشمنی داشتید، درختان سرزمین دشمن را قطع نکنید و نسوزانید، اینها محیط زیست است، آب آشامیدنی آن‌ها را آلوده نکنید. هم در قرآن و هم در روایات به صورت مفصل در رابطه با محیط زیست، بحث شده است.

توهین به قرآن، توهین به بشریت است

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) با اشاره به اهمیت گفت‌وگو اظهار کرد: تبادل نظر برای تعامل و جهت رسیدن به فهم مشترک است؛ برای رسیدن به آنچه که ادیان به آن تاکید می‌کردند؛ یعنی گوهر انسان. گوهر انسان، همان کرامت اوست که هیچ نژادپرستی‌ای در آن نیست. قبیله قریش در زمان مبعوث شدن پیامبر (ص) خود را برترین نژاد و قوم می‌دانست، اما رسول اکرم (ص) فرمودند: هیچ فرقی بین قریش و غیر قریش، هیچ فرقی بین سیاه و سفید و هیچ فرقی بین عرب و غیر عرب نیست. رسول اکرم (ص) به شدت با نژادپرستی مقابله می‌کردند و می‌گفتند که چرا سیاهان را برده خودتان قرار می‌دهید، آنها انسان هستند و دارای شرافت می‌باشند. پیامبر (ص) افراد سیاه‌پوستی همچون بلال حبشیِ بزرگ را مَحرم خود قرار دادند. پیامبران، معجزات متنوعی داشتند، اما بلال حبشی از رسول اکرم (ص) اصلاً معجزه نخواست، معجزه پیامبر (ص) برای بلال حبشی، همان کلمات رسول اکرم (ص) بود، زیبایی نهفته در این کلمات، معجزات رسول اکرم (ص) به شمار می‌رود. در کلام نبوی همه انسان‌ها؛ اعم از زن و مرد، کودک و جوان و پیر، شریف هستند.

وی ادامه داد: زندگی و حیات را باید به درستی معنا و تفسیر کنیم. در گفت‌وگوها باید به مشترکات میان انسان‌ها و آن چیزی که باعث رشد انسان می‌شود، پرداخته شود. ما ایمان تک تک انبیا، از آدم تا خاتم؛ اعم از حضرت نوح، حضرت ابراهیم، حضرت موسی، حضرت عیسی و رسول اکرم (ص) را لازم و واجب می‌دانیم و هیچ فرقی بین آن‌ها نمی‌گذاریم. حتی اگر جمله‌ای از حضرت عیسی برای ما نقل شود، برای ما حجت است و به آن عمل می‌کنیم؛ مثلاً کسی از حضرت عیسی پرسید که با چه کسانی همنشین شویم. او پاسخ دادند: کسی که شما را به یاد خدا می‌اندازد، کسی که به علم شما می‌افزاید، کسی که شما را به آخرت دعوت می‌کند و به یاد آخرت می‌اندازد. ما به کلام نقل شده از همه انبیای الهی عمل می‌کنیم و به آن معتقد هستیم، ما مؤمنیم و یک حریمی را قائل هستیم.

حجت الاسلام و المسلمین رمضانی با تاکید بر لزوم ممنوع بودن اهانت به پیامبران، اظهار داشت: به هیچ پیامبری نباید به بهانه آزادی بیان، اهانت شود، این خط قرمز برای بشر است. نباید به مقدسات توهین شود، بگذارید این مقدسات برای بشر باقی بماند. کتاب‌های آسمانی و پیامبران، مقدس هستند. وقتی که من در آلمان بودم، نامه‌ای به پاپ نوشتم که او هم جواب آن نامه را داد. پاپ زمانی گفته بود که اگر کسی به مادرم توهین کند، من با او مقابله می‌کنم. من در آن نامه به پاپ نوشتم که این حرفی که زدی، حرف خیلی خوبی است، مادر برای هر کسی، مقدس و محترم است. اگر به پیامبران و مقدسات توهین صورت بگیرد، هیچ چیز دیگری در میان بشر باقی نمی‌‎ماند و باید به همه پیامبران، احترام گذاشته شود. امروزه برخی به بهانه آزادی بیان، به پیامبران الهی توهین می‌کنند و قرآنِ مسلمانان را می‌سوزانند. در برخی از کشورهای اروپایی هم شاهد ساخت فیلم‌هایی برای اهانت به پیامبر اکرم (ص) هستیم. نباید قلوب بشریت را با این کارها، جریحه‌دار کرد. قرآن، کتاب انسان است و توهین به قرآن، توهین به کل بشریت، و توهین به پیامبر اکرم (ص) توهین به تمام بشر است. جامعه با اهانت، رشد نمی‌کند، بلکه رشد جامعه با اکرام و تکریم انسان و خردورزی است.

وی در ادامه، مأموریت انبیای الهی را بیرون آوردن بشر از زندگی حسی و مادی دانست و تصریح کرد: ما فقط برای این دنیا خلق نشدیم، چون همه ما یک روزی این دنیا را ترک خواهیم کرد. ترک این دنیا مساوی با فنا و نیستی نیست، بلکه زندگی در یک عالم وسیع‌تر است. اصلاً انسان برای فنا آفریده نشده، بلکه برای ابدیت آفریده شده و این دنیا هم یک دنیای گذراست. اگر این نگاه را به انسان داشته باشیم، تبیین ما نسبت به انسان خیلی متفاوت خواهد بود و آن را در صورتی خواهیم دانست که بدانیم نقش انسان کجاست و هیچ فرقی بین احساس مسئولیت منِ مسلمان نسبت به یک مسیحی، و احساس مسئولیت یک مسیحی نسبت به منِ مسلمان وجود نخواهد داشت. این احساس مسئولیت را ما نسبت به همدیگر خواهیم داشت.

* مسئولیت مسلمانان نسبت به تمام بشریت

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) اضافه کرد: روایتی از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است با این مضمون که: «مَنْ سَمِعَ رَجُلاً یُنادِی یا لَلْمُسْلِمِینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِم»؛ کسی که صدای انسانی را بشنود که فریاد می‌زند ای مسلمانان به دادم برسید و کمکم کنید، کسی که این فریاد را بشنود و پاسخ نگوید، مسلمان نیست. براساس این روایت، اگر یک غیرمسلمان اعم از مسیحی یا یهودی و حتی ملحد چون مورد ظلم قرار گرفته است، از یک مسلمان کمک بخواهد و آن مسلمان با این که می‌تواند، به آن غیرمسلمان جواب ندهد و وی را کمک نکند، او اصلاً مسلمان نیست. این نگاه به آخرت، مسئولیت انسان را توسعه می‌بخشد و نگاه او را به زندگی و حیات تغییر می‌دهد.

حجت الاسلام و المسلمین رمضانی افزود: خداوند در قرآن در آیه ۲۴ سوره انفال که علامه اقبال لاهوری به زیبایی به لحاظ جامعه‌شناسی درباره آن سخن گفته است، انسان‌ها را مورد خطاب قرار می‌دهد که: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاکُمْ لِما یُحْیِیکُمْ»؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید، دعوت خدا و پیامبر را اجابت کنید هنگامی که شما را به سوی چیزی می‌خواند که شما را حیات می‌بخشد.

مراد این آیه، حیات حسی و مادی نیست، بلکه حیات عقلی است که یک زندگی توأم با منطق، عقل و وحی می‌باشد. خداوند در آیه ۱۰ سوره انبیا می‌فرماید: «لَقَدْ أَنْزَلْنَا إِلَیْکُمْ کِتَابًا فِیهِ ذِکْرُکُمْ ۖ أَفَلَا تَعْقِلُونَ»؛ ما بر شما کتابی نازل کردیم که وسیله تذکّر (و بیداری) شما در آن است! آیا نمی‌فهمید؟! براساس این آیه، خداوند قرآن را کتابی نازل کرده است که درباره انسان و عظمت انسان است؛ این که انسان، چه کسی است، چه چیزی بود و چه چیزی باید بشود. خداوند در برخی از آیات دیگر قرآن، خطاب به انسان می‌گوید که شما چیزی نبودید، خداوند در آیات دیگری می‌فرماید که شما چیز قابل ذکری نبودید. «هَلْ أَتَیٰ عَلَی الْإِنْسَانِ حِینٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ یَکُنْ شَیْئًا مَذْکُورًا» آیا بر انسان روزگارانی نگذشت که چیزی لایق ذکر نبود؟ ولی شما به بی‌نهایت دعوت شدید و آن کسی که شما را دعوت کرده، خداست. «وَاللَّهُ یَدْعُو إِلَیٰ دَارِ السَّلَامِ»؛ یعنی خداوند شما را به دارالسلام؛ یعنی خانه صلح و امنیت دعوت می‌کند، لذا یکی از نام‌های خداوند، «سلام» است.

وی، دنیا را به مسافرخانه‌ای تشبیه و تصریح کرد: این دنیا مسافرخانه است و همه ما مسافر هستیم، بعد از بیست یا سی سال ما هم به دیگران ملحق می‌شویم. حتی خداوند به پیامبرش می‌گوید: «إِنَّکَ مَیِّتٌ وَ إِنَّهُمْ مَیِّتُونَ»؛ یعنی شما از این دنیا می‌روید، اما شما برای ابدیت خلق شده‌اید. شما خلق نشدید که نیست گردید، بلکه شما خلق شدید که هست بمانید، نه برای رفتن، بلکه برای بودن خلق شدید. انبیای الهی، یک پله بالاتر آمدند و گفتند که باید از این عقل هم عبور کنید و باز هم رشد کنید و به شهود برسید، انسان شهودی، انسان عاشق است. انبیای الهی آمدند که انسان را دعوت، و عاقل و عاشق تربیت کنند. یعنی انسان هم عاقل و هم عاشق باشد. اگر انسان عاقل باشد، در جامعه، ظلم و بی‌عدالتی خواهد بود؟ آیا زنان بی‌گناه کشته می‌شوند؟ این که انسان عاشق شود و به انسان‌های دیگر عشق بورزد مهم است.

* آمریکای لاتین؛ الگوی دیالوگ در جهان

دیبرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) در بخش دیگری از سخنان خود از ابراز خرسندی از حضور نماینده دادگستری برزیل در همایش «اسلام؛ دین گفت‌وگو و زندگی» اظهار داشت: من از این که معاون وزیر دادگستری برزیل در این همایش حضور دارد، خوشحال شدم. ایشان در جایگاهی است که باید با میزان عدل و عدالت، رفتار کند. حرف تمام پیامبران الهی این است که همه انسان‌ها در همه جا باید بر پایه عدالت رفتار کنند و هر حقی به صاحب حق برسد. من در مقاله‌ای می‌خواندم که امروز بیش از یک میلیارد کودک در جهان از سو تغذیه، رنج می‌برند. اگر عدالت باشد، دیگر سو تغذیه در دنیا وجود نخواهد داشت. اگر عدالت باشد، محبت و عقلانیت در بین بشر خواهد بود، عدالت دعوت همه انبیای الهی است. خداوند در قرآن می‌فرماید: «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمِیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ»؛ ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آن‌‎ها کتاب (آسمانی) و میزان (شناسایی حقّ از باطل و قوانین عادلانه) نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت کنند. لذا همه باید به سمت صلح برپایه عدالت و با میزان عدل برویم و در گفت‌وگوها به این نکته توجه داشته باشیم و حرکتمان را به این سمت جهت بدهیم.

وی ادامه داد: رهبران دینی، عالمان و اندیشمندان دینی، امروزه نقش مهمی را برای تحقق صلح برپایه عدل دارند. ما عالمان و دانشمندان باید حامل صلح، امنیت، مدارا، عشق به بشر و محبت به بشر باشیم و هیچ قومی را بر قوم دیگر ترجیح ندهیم و هیچ تفاوتی را بین سیاه و سفید قائل نباشیم. همان گونه که پیامبران ما مثل حضرت عیسی، با همان نگاهی که برادران مسیحی دارند، به حواریون احترام می‌گذاشت و پای آن‌ها را می‌شست، همان تواضع باید میان حاکمان و میان عالمان وجود داشته باشد. با اضلاع عدالت، معنویت، محبت، امنیت، مدارا و عقلانیت، ما می‌توانیم در همین دنیا، بهشت را درست کنیم. سازنده بهشت خود ما بشر هستیم و در روز قیامت، ما مهمان همان بهشتی هستیم که خودمان ساخته‌ایم.

آیت الله رمضانی خاطر نشان کرد: خیلی خوشحال شدم که در این همایش، حضور پیدا کردم. ظرفیتی که در آمریکای لاتین به لحاظ گفت‌وگوی بین ادیان دیدم، می‌تواند الگویی برای دنیا باشد. از این که دولت برزیل به این همایش توجه داشت و نمایندگانی را فرستاد، قدردانی می‌کنم. هر مسلمانی در هر کشوری از دنیا که زندگی می‌کند، باید به قانون آن کشور احترام بگذارد. پیام من این است که گفت‌وگو یک امر ضروری بین ادیان برای توجه به گوهر انسان است. گوهر انسان همان کرامت است و برای رسیدن به کرامت، باید عدالت و عقلانیت و معنویت باشد تا بشر طعم عدالت و آزادی را بچشد و بتوانیم به دست خودمان، بهشت را در همین دنیا بسازیم.

* تقدیر از شخصیت‌های اسلامی و مسیحی فعال

حجت‌الاسلام والمسلمین «طالب حسین خزرجی»، مؤسس مرکز اسلامی برزیل در بخش دیگری از این همایش با اشاره به فعالیت‌های این مرکز اظهار کرد: در گذشته به شدت در زمینه منابع اسلامی به زبان پرتغالی، فقر وجود داشت، اما مرکز اسلامی برزیل پس از تأسیس، کتاب‌های مرجع در زمینه علوم اسلامی مختلف را به زبان پرتغالی ترجمه کرد و بزرگ‌ترین دانشنامه در زمینه معارف اهل‌بیت (ع) به این زبان را پایه‌گذاری کرد. تعداد کتاب‌های ترجمه شده توسط مرکز اسلامی برزیل به زبان پرتغالی به صد و پنجاه کتاب می‌رسد که ۷۰ کتاب از آن، چاپ شده است. از ابتدای آغاز به کار پایگاه اینترنتی مرکز اسلامی برزیل، بیش از ده میلیون نفر از این پایگاه بازدید کرده‌اند. این مرکز محصولات فکری و فرهنگی خود را در بیش از صد مؤسسه و کتابخانه در داخل و خارج از برزیل توزیع می‌کند و مرکز اسلامی برزیل به منبع مورد اعتمادی برای دانشجویان و پژوهشگران و محققان تبدیل شده است.

نماینده وزارت دادگستری برزیل نیز در این همایش در سخنانی به بیان اهمیت وجود عدالت در یک جامعه پرداخت. نماینده فدراسیون کاردینال‌های برزیل نیز در سخنانی در خصوص اهمیت گفت‌وگو و جایگاه آن در پیشرفت زندگی جوامع و نیز اهمیت توجه به این مسئله، سخنانی ایراد کرد.

در بخش پایانی همایش بین‌المللی «اسلام، دین گفتگو و زندگی» از برخی از شخصیت‌های اسلامی و مسیحی فعال تقدیر به عمل آمد.

کد خبر 6090039 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • سریال جدید مهران مدیری؛ در «پدر قهوه» چه می‌گذرد؟
  • مهران مدیری در سکوت قهوه‌اش را می‌خورد؟
  • مهران مدیری باز هم در سکوت قهوه‌اش را می‌خورد؟
  • مهران مدیری باز هم در سکوت قهوه می‌خورد؟
  • کدام کارگردان‌ها مشغول ساخت سریال هستند؟
  • ائمه معصومین(ع) سرآمدان گفت‌وگو بودند/نباید به مقدسات توهین شود
  • شبکه نمایش خانگی مروج چه اندیشه‌ای است؟!
  • ۶۹/۲ درصد مردم ایران تلویزیون تماشا می‌کنند
  • کدام کارگردان‌ها مشغول ساخت سریال‌ هستند؟
  • کدام کارگردانان این روزها مشغول کارند؟