Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@23:38:37 GMT

فارس و آیین های شادمانه غدیر

تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۱۹۱۴۸

فارس و آیین های شادمانه غدیر

آستان قدسی حضرت شاهچراغ (ع) در شیراز به عنوان کانون اصلی برگزاری جشن های غدیر میزبان هزاران نفر از دوستداران خاندان عصمت و طهارت و محبان اهلبیت است ، به‌ همین مناسبت در مراسم شب عید سعید غدیر، روحانی برجسته حجت الاسلام سعیدی پیرامون فضایل و مناقب امیرمؤمنان حضرت علی بن ابیطالب (ع) و این عید بزرگ شیعیان، به ایراد سخن پرداخت و حاج امیر عارف، در ثنای مولای متقیان مدیحه‌سرایی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مراسم نورافشانی، برپایی موکب غدیر و اجرای حکاکی صلواتی بر روی نگین انگشتری زائران توسط استاد آتش باز(میرزا حکاک) از دیگر برنامه های این شب خجسته در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) بود.

پخت و توزیع ۴۰ هزار دست غذای گرم در عید غدیر در استان فارس

مدیر کل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) فارس از مشارکت این نهاد در پخت ۴۰ هزار دست غذای گرم در سطح استان فارس خبر داد و گفت: این بسته‌های غذایی بین مناطق حاشیه‌ای کلانشهر شیراز و شهرستان‌های استان توزیع شد.

حسین پور نورعلی در حاشیه مراسم طبخ و توزیع غذای نذری به مناسبت عید سعید غدیر خم، گفت: بیش از  ۴۰ هزار دست غذای گرم در ۳۰ محله کم‌ برخوردار در سطح کلانشهر شیراز و شهرستان‌های فارس به همت بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) طبخ و توزیع شد.

او با توجه به تاکیدات ائمه اطهار (ع) مبنی بر اطعام در روز عید غدیر و ثواب‌های بسیار آن گفت: برای انجام این امر خداپسندانه بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه شده است که حدود ۴۰ درصد از این اعتبارات توسط ستاد اجرایی و مابقی توسط گروه‌های و هیئت‌های مذهبی تامین شده است.

پور نورعلی گفت: ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به مناسبت عید سعید غدیر برای دومین سال متوالی و با همکاری گروه‌های جهادی و هیئات مذهبی اقدام به پخت غذای گرم و توزیع در بین نیازمندان کرد.

اطعام ۲۰ هزار نفر از محل موقوفات فارس در روز عید غدیر

مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس هم گفت: همزمان با فرارسیدن عید سعید غدیر خم و به همت موقوفات فارس اطعام غدیریه در شهر شیراز و نقاط مختلف استان توزیع می‌شود.

حجت‌الاسلام سید عباس موسوی با اشاره به فرا رسیدن ایام پر خیر و برکت عید سعید غدیر خم و لزوم احیای سنت‌های غدیر گفت: یکی از دستورات و سفارشات که از جانب ائمه معصومین (ع) در خصوص گرامیداشت عید غدیر خم رسیده است؛ موضوع غدیریه یا اطعام مومنان در روز عید غدیر است و این سنت نیکو با توجه به سیره فرزندان رسول خدا همواره در طول تاریخ در میان مسلمانان و شیعیان جایگاه ویژه‌ای داشت است.

موسوی از تداوم این سنت نیکو در دوران‌های گذشته یاد کرد و گفت: همین مسئله موجب شد تا واقفان و خیران بسیاری نیز به اهمیت این سنت نیکو در طول تاریخ توجه داشته باشند و موقوفاتی دراین زمینه شکل گرفته است به نحوی که هر ساله با فرا رسیدن عید غدیر خم از محل عواید این موقوفات اطعام مومنان در قالب پخت و توزیع غذای گرم صورت می‌پذیرد.

مدیرکل اوقاف فارس از اجرای نیت موقوفات غدیر در استان فارس خبر داد و گفت: از جمله موقوفاتی که از محل عواید آن‌ها اجرای نیت غدیریه در استان فارس صورت می‌پذیرد؛ موقوفه حاج عبدالله زارع، موقوفه صدر رضوی، موقوفه حاج جمشید، موقوفه ظریفکار و موقوفه حاج علی محمد می‌باشد که با هزینه‌ای بالغ بر ۴ میلیارد ریال طبخ و توزیع غذای گرم در روز عید غدیرخم برگزار می‌شود.

موسوی گفت: امسال از محل عواید موقوفات فارس بیش از ۲۰ هزار نفر در روز عید غدیر خم اطعام خواهند شد که در قالب ویژه برنامه جشن ولایت علوی، اکمال دین نبوی در بقاع متبرکه شاخص سراسر استان فارس صورت می‌گیرد.

برچسب‌ها عید سعید غدیرخم جشن عید غدیر فارس شاه‌چراغ

منبع: ایرنا

کلیدواژه: عید سعید غدیرخم جشن عید غدیر فارس عید سعید غدیرخم جشن عید غدیر فارس شاه چراغ روز عید غدیر عید سعید غدیر ستاد اجرایی غذای گرم عید غدیر خم استان فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۱۹۱۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی نخستین جشنواره غذای سنتی در شهر مریانج

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ در این جشنواره که به همت شورای اسلامی شهر، شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری برگزار شد، ۴۰ شرکت کننده محصولات خانگی خود را ارایه دادند.

غذا‌های ارائه شده در این جشنواره شامل غذای سنتی و محلی، فست فود خانگی و شیرینی بود.

در حاشیه این جشنواره، مسابقه نقاشی هم برای کودکان برگزار شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • (ویدئو) نحوه درست کردن غذای مشهور اندونزیایی با سرخ کردن موز
  • امدادرسانی به ۱۹ شهرستان درگیر با آبگرفتگی در فارس
  • التماس کودکان فلسطینی برای یک کاسه غذای گرم
  • آیین گرامیداشت مقام پیشوای ششم شیعیان در شیراز برگزار شد
  • (تصاویر) التماس کودکان فلسطینی برای یک کاسه غذای گرم
  • برپایی نخستین جشنواره غذای سنتی در شهر مریانج
  • (ویدئو) دختر فلسطینی درحال جمع کردن غذای ریخته روی زمین
  • طرز تهیه سوپ شیر؛ پرطرفدارترین پیش غذای مجلسی (فیلم)
  • درخشش گروه سرمایه گذاری غدیر و هلدینگ های زیر مجموعه آن در ششمین نمایشگاه ( ایران اکسپو ۲۰۲۴ )
  • (ویدیو) غذای خیابانی در پاکستان؛ پخت و سرو ۵۰۰ کیلو آب نخود با مرغ و تخم مرغ