Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@11:37:19 GMT

حدیث منزلت، بیان کننده حقانیت جانشینی امام علی(ع)

تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۲۲۳۴۷

حدیث منزلت، بیان کننده حقانیت جانشینی امام علی(ع)

ایسنا/لرستان مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اثبات جانشینی امام علی(ع) با حدیث منزلت، گفت: حدیث منزلت بیان کننده حقانیت جانشینی امام علی(ع) است.

حجت‌الاسلام علی بیرانوند، در گفت‌وگو با ایسنا، در شرح حدیث منزلت «أنتَ مِنّی بِمَنزلةِ هارونَ مِنْ مُوسی، اِلّاأنـّه لانَبیّ بَعدی»، گفت: در این حدیث شریف، پیامبر اکرم(ص) منزلت حضرت علی(ع) را به منزله هارون نزد موسی قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در قرآن کریم در آیات۲۹ تا ۳۲ سوره طه از زبان حضرت موسی(ع) نقل شده است که به خداوند عرض کرد: «وَاجْعَل لِّی وَزِیرًا مِّنْ أَهْلِی﴿۲۹﴾ هَارُونَ أَخِی ﴿۳۰﴾ اشْدُدْ بِهِ أَزْرِی ﴿۳۱﴾ وَأَشْرِکْهُ فِی أَمْرِی؛ و برای من دستیاری از کسانم قرار ده، هارون برادرم را، پشتم را به او استوار کن، و او را شریک کارم گردان» و ‌خداوند درخواست حضرت ‌موسی(ع) را برآورده کرد و در جواب درخواست او فرمود: «قَدْ أُوتِیتَ سُؤْلَکَ یَا مُوسَی؛ ای موسی خواسته‌ات به تو داده شد».

بیرانوند ادامه داد: مطابق این آیات، منزلت هارون نزد موسی همان وزارت و خلافت و جانشینی حضرت موسی و مشارکت در امر ‌اوست، پیامبر اکرم(ص) با گفتار خود در «حدیث منزلت» جمیع منزلت‌های هارون نزد موسی از جمله خلافت را به امام علی(ع) از ‌جانب خداوند عطا کرد، به جز نبوت، و این استثنا خود دلیل بر عموم منزلت‌ها برای حضرت علی(ع) است.

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه حدیث منزلت از احادیث معروف نبوی و مورد قبولِ علماء شیعه و سنی است، اضافه ‌کرد: این حدیث به معرفی جایگاه و منزلت امام علی(ع)، نسبت وی با پیامبراکرم(ص) و برتری جایگاه آن حضرت بر دیگر صحابه ‌پرداخته و از نظر علمای شیعه از احادیث متواتر و از جمله دلایل شایستگی امام علی(ع) برای جانشینی رسول‌الله اکرم به شمار آمده ‌است.

وی تصریح کرد: هنگامی که نبی مکرم اسلام از سفر حجة‌الوداع برمی‌گردد آگاه می‌شود که دشمنان تصمیم دارند تا به شهر مدینه حمله ‌کنند، حضرت محمد(ص) سپاهی را در فصل گرما آماده می‌کند و به آنها می‌گوید که عازم کجا هستند، این خلاف رویه معمول ‌رسول‌الله بوده است به دلیل آنکه معمولاً مقصد جنگ را اعلام نمی‌کرده، رسول‌الله مقصد جنگ را تبوک اعلام کرده و علی را ‌به جای خود در مدینه منصوب می‌کند. ‌

بیرانوند افزود: برخی مانند عبدالله ابن ابی از این ماجرا آگاه می‌شوند و این شایعه را ترویج می‌دهند که یا پیامبر(ص) نخواسته که ‌علی به زحمت بیافتد یا اینکه صحنه جنگ برای علی دشوار و سخت است، بعضی شایعه‌ها هم مبتنی بر این بود که روابط ‌رسول‌الله(ص) و علی(ع) دچار تاریکی شده است، که علی با شنیدن این اخبار به سرعت خود را به رسول‌ خدا(ص) می‌رساند و ‌حضرت محمد(ص) در جواب به او حدیث منزلت را نقل کرده و می‌گوید: «آنها دروغ می‌گویند، برگرد و در مدینه بمان، مگر ‌تو دوست نداری که برای من چنان باشی که هارون برای موسی بود جزء اینکه پس از من پیغمبری نیست و دیگر اینکه مدینه ‌صلاحیت جز من و تو را ندارد».‌

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه از نظر منابع مذهبی اهل‌بیت(ع) چند زمان و مکان برای بیان حدیث منزلت وجود ‌دارد، اظهار کرد: ابتدا در ‌زمان عزیمت به جنگ تبوک؛ یکی‌از موارد صدور حدیث منزلت زمانی بود که رسول‌الله(ص) جهت ‌رفتن به جنگ تبوک، امیرالمومنین(ع) ‌ ‌را در مدینه جانشین خویش قرار داد و زمانی که ناراحتی وی را دید همین حدیث منزلت را ‌بیان کرد.

وی ادامه داد: موقع بازگشت از حجةالوداع و در غدیرخم، ‌ ‌روز نام‌گذاری امام حسن‌مجتبی و امام حسین(ع)، حدیث خطاب ‌شده به ام‌المؤمنین ام‌سلمه، بیان حدیث منزلت در منا، بیان حدیث منزلت در روز برادری، بیان حدیث احترام موقع فتح خیبر، ‌همچنین در خصوص محل صدور حدیث منزلت، موارد دیگری مانند روز مباهله و... نیز نقل شده است. ‌

بیرانوند با اشاره به امتیازهای امام علی(ع) بر مبنای حدیث منزلت، گفت: هارون نزد موسی دارای مقام‌ها و جایگاه‌های ‌فراوانی بوده و از این‌جا می‌توان به بزرگی مقام امام علی(ع) و سزاواری او بر خلافت پس از رسول اکرم پی برد. ‌

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه هارون وزیر و شریک موسی در کارش بود، پس علی(ع) نیز در امر خلافت و ‌ولایت، جز نبوت، شریک پیامبر بود، ادامه داد: هارون دومین شخصیت پس از موسی در بین بنی‌اسرائیل بود، علی(ع) هم در بین امت ‌رسول‌الله چنین بود، ‌ هارون برادر موسی بود و امام علی(ع) به علت حدیث متواتر «مؤاخات»، که در کتب تشیع و سنی گفته شده ‌است، برادر رسول‌الله بود، هارون بهترین فرد قبیله موسی پیش خدا و پیامبرش بود، امام علی(ع) نیز چنین بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری ولايت عيد غدير عید غدیر خم عید سعید غدیرخم حدیث منزلت امام علی ع رسول الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۲۲۳۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترقی دانش کشور مرهون تلاش معلمان و سنگربانان تعلیم و تربیت است

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا فخاری، صبح چهارشنبه طی پیامی به مناسبت ۱۲ اردیبهشت ماه، سالروز شهادت استاد والامقام، شهید آیت الله مرتضی مطهری و روز معلم اظهار کرد: امروز که مزین است به نام روز پاسداشت مقام معلم، یاد و خاطره «معلم شهید»، متفکر بی بدیل و عالم فرزانه، استاد شهید «مرتضی مطهری» را گرامی می داریم و به روح پاک ایشان که در به وجود آوردن این انقلاب، نقش پررنگ و موثری داشتند درود می فرستیم.

استاندار تهران با بیان اینکه معلمی کاری توام با عشق و برآمده از جان است، گفت: نقشی که آموزگاران ایفا می کنند یک نقش ماندگار برای تمام عمر و بسیار افتخار آفرین است، چنانکه بزرگترین معلم جهان بشریت، پیامبر اکرم، به این ویژگی خود افتخار می کرد.

فخاری با اشاره به منویات مقام معظم رهبری که فرموده اند؛ «در جامعه‌ای که بر محور آموزش می‌چرخد، معلّم مرکز آن دایره و محور آن حرکت است»، افزود: معلمان بدانند که رسالت مهمی بر دوش آنها قرار داده شده است، چرا که باید همزمان با رشد و آگاهی توام با فضایل اخلاقی در خود، هم در حوزه آموزش و انتقال دانش کوشا باشند و هم تربیت همه جانبه دانش آموزان را مد نظر قرار دهند، چرا که تشکیل هویت نسل جدید به دست معلمان انجام می شود.

وی عنوان کرد: معلمان انسان ساز، تاریخ ساز و فرهنگ ساز هستند و در این مسیر، باید برای حفظ جایگاه و شان معلمی تلاش کنند، بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری؛ «منزلت معلمی فقط این نیست که یکی را تکریم و احترام کنند و دستش را ببوسند؛ منزلت معلمی یعنی تأثیرگذاری در روند تاریخی و مرزبندی فرهنگیِ یک ملت، اگر جامعه‌ی معلمان بتواند این کار را انجام دهد، منزلت معلمی حفظ شده».

استاندار تهران پیشرفت در علم و دانش امروز کشور و عزت مندی و اقتدار ملت ایران را مرهون معلمان، اساتید، فرهنگیان و سنگربانان تعلیم و تربیت، خاصه معلمان شهیدی دانست که برای حفظ سنگر مقدس علم و ادب، شهد شیرین شهادت نوشیدند.

فخاری گفت: روز معلم را به همه کوشش گران عرصه فضل، ادب و دانایی به خصوص علم افروزان و معلمان استان تهران، تبریک عرض می کنم و توفیق روز افزون را برای همه این عزیزان که در جهت اعتلای فرهنگ، رشد، خودباوری و بالندگی میهن عزیز اسلامی، گام برداشته اند را از درگاه خداوند متعال مسألت دارم.

کد خبر 6093846

دیگر خبرها

  • مقام معظم رهبری:رفتار آمریکا در غزه اثبات حقانیت بی‌اعتمادی ایران است/ آمریکا شریک جرم رژیم صهیونیستی است
  • فیلم/رهبر انقلاب: نحوه رفتار آمریکا در مسئله غزه اثبات حقانیت موضع ایران در بی‌اعتمادی به آمریکا است
  • عکس/ حدیث نصب شده در دیدار امروز معلمان با رهبر انقلاب
  • ایجاد ایست‌کار، گامی در راستای حفظ شان و منزلت کارگران
  • ترقی دانش کشور مرهون تلاش معلمان و سنگربانان تعلیم و تربیت است
  • حدیث روز | با معلم خود چگونه برخورد کنیم؟
  • شعر «موسی عصمتی» در فضای مجازی ۱۰ میلیون بازدیدکننده داشت
  • نور محبوسی که خاموش نشد
  • حدیث میرامینی ، بازیگر : مردم می‌گویند با این تلویزیون دروغگو همکاری نکن!
  • رئیسی: هدف رتبه بندی معلمان افزایش شان و منزلت معلم است (فیلم)