Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-27@05:43:19 GMT

خیار تاخیر ثمن

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۲۲۸۳۴

خیار تاخیر ثمن، یکی از انواع خیارات قانونی است. ناطقان: قرارداد خرید و فروش که در حقوق به آن عقد بیع می‌گویند، به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شود. عقد بیع حال و عقد بیع موجل. تفاوت عقد حال و موجل این است که در عقد بیع حال مهلتی برای پرداخت وجود ندارد و فروشنده باید فورا مال به خریدار تحویل دهد، اما در عقد بیع موجل، برای تسلیم مال به خریدار مهلتی وجود دارد که در تحویل باید در آن مدت انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اصل در قرارداد بر حال بودن است مگر اینکه ثابت شود برای قرارداد مهلتی تعیین شده است. حال فرض کنید برای قراردادی مهلت تعیین نشده و خریدار هم هزینه خرید خود را پرداخت نمی‌کند. تکلیف فروشنده در این میان چه خواهد بود.

خیار تاخیر ثمن چیست؟

ثمن یعنی هزینه‌ای که بابت خرید چیزی پرداخت می‌شود. خیار تاخیر ثمن یکی از انواع خیارات است که در ماده ۴۰۲ قانون مدنی تعریف شده است. بر اساس این ماده هر وقت مال فروخته شده یک عین خارجی باشد و برای پرداخت هزینه (تادیه ثمن) آن بین طرفین قرارداد مهلتی تعیین نشده باشد و سه روز از تاریخ انعقاد قرارداد بگذرد و در این مدت نه فروشنده مال را به مشتری تحویل داده باشد و نه مشتری هزینه‌ای به خریدار پرداخت نکرده باشد، فروشنده می‌تواند معامله را فسخ کند؛ بنابراین با توجه به این ماده اگر شرایط اعمال خیار تاخیر ثمن وجود داشته باشد، فروشنده حق فسخ قرارداد را دارد.

شرایط اعمال خیار تاخیر ثمن

۱- قرارداد منعقد شده باید حتما قرارداد خرید و فروش باشد؛ بنابراین این خیار از انواع خیارات مختص عقد بیع است.

۲- مال مورد معامله باید عین خارجی و یا در حکم آن باشد.

۳- قرارداد باید حال باشد.

۴- سه روز از تاریخ انعقاد قرارداد گذشته باشد و نه مبیع (مال مورد معامله) تسلیم شده باشد و نه ثمن (هزینه) پرداخت شده باشد؛ بنابراین می‌بینیم که خیار تاخیر ثمن مخصوص فروشنده است و برای مشتری این خیار اعمال نمی‌شود. در صورتی که خریدار بتواند ثابت کند که فروشنده به نحوی از انحا، خریدار را ملزم به پرداخت ثمن کرده است، خیار فسخ او ساقط خواهد شد. منبع: میزان برچسب ها: خیار ، تاخیر ثمن ، قانونی

منبع: ناطقان

کلیدواژه: خیار قانونی عقد بیع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۲۲۸۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌های موثر برای کنترل و تاخیر پیری (فیلم)



منبع:پیج _faarzaad__

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: دکتر پاسدار ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی : روزه داران حتما وعده غذایی سحری را مصرف کنند (فیلم) تست پله برای تعیین میزان سلامت قلب: ۶۰ پله را در چند ثانیه بالا می روی؟ (فیلم) چه زمانی باید از کاهش وزن‌ تان بترسید؟ (فیلم)

دیگر خبرها

  • یک افزودنی جالب به آب آشامیدنی؛ از کاهش وزن تا پوست سالم
  • پورعلی‌گنجی رفتنی شد!
  • راه‌های موثر برای کنترل و تاخیر پیری (فیلم)
  • پرهزینه و زیان‌ده؛ پول قرارداد پرداخت بازیکنان استقلال و پرسپولیس از جیب کارگران و بازنشستگان!
  • قرارداد بانک مسکن و صندوق توسعه ملی روی کاغذ ماند
  • دلخوری مدافع محبوب پرسپولیس از درویش: جدا می‌شوم!
  • پرداخت ۲۲۰۰ میلیارد تومان از مطالبات مراکز دانشگاهی طرف قرارداد تامین‌اجتماعی
  • پرداخت ۲۲۰۰ میلیارد تومان از مطالبات مراکز دانشگاهی طرف قرارداد
  • احمدی: ۱۰ درصد از قرارداد بازیکنان پرسپولیس را پرداخت کردیم/ تیم را برای قهرمانی در آسیا تجهیز می کنیم
  • تاخیر در واریز وجه قابل پرداخت کالابرگ فروشندگان را به دردسر انداخت